Verslag vergadering Commissie voor Landbouw, Visserij en Plattelandsbeleid
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Schauvliege heeft het woord.
Voorzitter, minister, gezonde voeding op school is cruciaal voor onze kinderen en jongeren. Het geeft hen een goede start. Het is goed voor de gezondheid en op die manier kunnen ze zich beter concentreren op school.
We hebben onlangs gezien dat het aanbod van fastfood in de buurt van scholen is toegenomen. Er zijn daar grote zorgen rond.
Vanuit Landbouw is er een traditie om via een subsidie ook gezonde tussendoortjes op school te subsidiëren, aan de hand van groenten en fruit. Uit een recente schriftelijke vraag van mijn goede collega Schryvers blijkt dat we via dat project meer dan 275.000 leerlingen bereiken. Dat is een fantastisch cijfer. Het moet volgens mij mogelijk zijn om dat cijfer op te krikken. We moeten eens bekijken hoe we dat kunnen doen. Want als we een evaluatie maken, dan kunnen we daar alleen maar uit leren.
Minister, kunt u zeggen hoe dat cijfer is? Is er een terugval geweest? Schreven meer of minder scholen zich de voorbije jaren in op het ‘Oog voor Lekkers’-programma? En wat zijn de redenen waarom het meer of minder is?
Bent u van plan om scholen die niet konden voldoen aan de voorwaarden – want ze krijgen een subsidie, maar moeten voldoen aan een aantal voorwaarden – door overmacht – en voor de voorbije jaren denk ik daarbij in de eerste plaats aan COVID-19 – te sanctioneren?
Is er een evaluatie gebeurd over hoe dit subsidiesysteem nog beter kan? En vooral, hoe kunnen de administratieve lasten voor de scholen zo laag mogelijk worden gehouden? Dat is immers altijd een grote drempel.
Zijn er plannen om het misschien nog beter bekend te maken en eventueel bij te sturen waar dat nodig of nuttig kan zijn?
Ik kijk uit naar uw antwoord.
Minister Crevits heeft het woord.
Een gezonde vraag van een stralende collega Schauvliege. Niet dat Mieke Schauvliege niet straalt, hoor. Maar de glimlach bij collega Joke Schauvliege is deze ochtend iets groter. Ik weet niet of dat altijd zo is, maar goed. Ik zal mij beperken tot het gezonde antwoord.
Tijdens het voorbije schooljaar, collega’s, hebben 12 procent minder scholen deelgenomen aan het project ‘Oog voor Lekkers’ in vergelijking met het voorgaande jaar.
Die daling is vermoedelijk te wijten aan de pandemie. De erkenningsaanvragen moeten namelijk worden ingediend bij de start van elk nieuw schooljaar. Bij de start van het schooljaar 2020-2021 was het nog onduidelijk hoe de pandemie verder zou evolueren, welke maatregelen zouden worden genomen en welke impact deze op de scholen zouden hebben. Een aantal scholen hebben dan ook besloten om een jaar over te slaan en niet deel te nemen.
De Vlaamse Regering heeft daarop tijdelijk zowel de verdeelperiode als de inschrijfperiode verlengd om de deelnemende scholen zoveel mogelijk flexibiliteit en tijd te geven.
We zien nu gelukkig opnieuw een stijging van het aantal deelnemende scholen in het huidige schooljaar 2021-2022 tot bijna op het niveau van voor de corona-uitbraak. Ondanks het feit dat de pandemie nog niet achter de rug is, is het toch duidelijk dat dit project nog steeds zeer waardevol is, en dat scholen hiervoor, zelfs in niet evidente omstandigheden, een extra inspanning willen blijven doen.
Scholen die niet hun volledige tien- of twintigwekenverdeling konden benutten als gevolg van de maatregelen die werden genomen, ontvangen de subsidies voor het aantal weken dat ze wel hebben kunnen deelnemen. We geven dus maximaal souplesse aan de scholen om hen toch toe te laten, al is het maar voor een aantal weken, om aan de acties deel te nemen.
Het Europese budget mag ook gedeeltelijk tot 10 procent worden gebruikt voor promotie- en communicatiedoeleinden. Elk schooljaar wordt er een plan uitgewerkt om de maatregel continu, met een piek tijdens de inschrijvingsperiode, onder de aandacht te brengen en te houden via advertenties, nieuwsbrieven en andere digitale kanalen en initiatieven.
Bij de opzet van dit project is geprobeerd om de administratieve last tot een minimum te beperken door te werken met op voorhand ingevulde digitale formulieren die worden opgemaakt door ons departement. De deelnemende scholen moeten enkel het aantal deelnemende leerlingen doorgeven en een aantal verantwoordingsstukken voorleggen. De Vlaamse overheid beperkt zich daarbij tot het minimum wat de Europese regelgeving oplegt. Daarnaast zijn er eenvoudige handleidingen beschikbaar op de website en is er ook een infolijn.
Verder bekijk ik, samen met de collega’s, elk schooljaar waar bijsturingen nodig en nuttig zijn. Zo werd in 2019 het aantal gesubsidieerde porties melk verhoogd van een naar drie per week.
Door de goede reacties op de recente verlenging van de inschrijfperiode hebben we deze wijziging vanaf dit schooljaar ook permanent gemaakt. Ook voor het volgend schooljaar zullen we bekijken of er nog bijkomende aanpassingen nodig zijn.
Elk schooljaar, maar dat weet u uit het verleden, wordt sterk ingezet op de promotie van de maatregel. We actualiseren ook onze website, breiden die uit met info, met een educatief luik enzovoort. De echte evaluatie wordt tegen maart volgend jaar verwacht. Daar evalueren we het totale project Oog voor Lekkers. Die evaluatie wordt uitgevoerd door een extern onderzoeksbureau. Wanneer deze evaluatie verbeterpunten aan het licht brengt, zal hier vanzelfsprekend ook rekening mee worden gehouden.
Mevrouw Schauvliege heeft het woord.
Minister, ik dank u voor de nodige flexibiliteit en voor het inspelen op de moeilijke situatie die we hebben gekend. Ik denk dat dit een project is waar er alleen maar winnaars zijn. Het is een remedie om kinderen gezonde tussendoortjes te geven en de lege brooddozen tegen te gaan. Daarnaast is het ook promotie voor onze land- en tuinbouw. Ten slotte is het ook een manier om kinderen echt lekker en gezond eten te leren kennen van bij ons. Ik denk dat er alleen maar winnaars zijn en dat we dus alles op alles moeten zetten om dat te doen slagen.
Ik kijk ook uit naar de externe evaluatie volgend jaar in maart. We zullen daar dan zeker op terugkomen.
Wat de administratieve overlast betreft, heb ik in deze maar ook in andere commissies al vaak gezegd dat we altijd richting Europa moeten kijken. Europa geeft ook budgetten, zorgt ervoor dat wij die subsidies kunnen geven maar vaak ligt daar ook wel een heel zware administratieve rompslomp die de drempel heel hoog maakt om daar gebruik van te maken. Dat is niet alleen het geval voor scholen, dat geldt voor heel veel andere subsidies. Ik denk dat we op Europees niveau moeten blijven aandringen op een gezond evenwicht tussen een verantwoording, waarvan het normaal is dat die wordt gevraagd, en voldoende flexibiliteit.
Ik volg dit verder op en ik ben ervan overtuigd dat u dit zeer genegen bent en dit van nabij zult opvolgen.
De heer Vandenhove heeft het woord.
Collega Schauvliege, dank u wel voor de vragen. En bedankt, minister, voor het antwoord.
Ik wil me kort aansluiten, vanuit twee bekommernissen. Ten eerste is gezond fruit ongelooflijk (onverstaanbaar). We gaan natuurlijk ook even promotie maken voor onze regio Haspengouw. Ten tweede refereer ik even aan de vraag die mijn fractieleidster, Hannelore Goeman, vorige week gesteld heeft tijdens de plenaire vergadering over de problematiek van de brooddozen. Ik weet wel dat er een verschil is tussen een gezond tussendoortje en ervoor zorgen dat kinderen voldoende en gezonde voeding hebben, maar zolang je niet het hele probleem kunt oplossen, denk ik dat deelproblemen oplossen al belangrijk is.
In die context is het pleidooi van collega Schauvliege ook heel belangrijk: zorgen dat kinderen elke week, of elke dag als het kan, een gezond stuk fruit hebben. Maar ik pleit er dan ook voor dat de Vlaamse Regering daar een meer coördinerende rol op zich zou nemen. Ik weet dat dat niet uw bevoegdheid is, minister. Dat is de bevoegdheid Onderwijs. Er zijn nu al heel wat gemeenten en steden die daar een coördinerende rol proberen te spelen, maar ik denk in alle eerlijkheid dat Vlaanderen daar meer coördinerend zou kunnen optreden. Ik doe dus nogmaals een oproep aan uw collega van Onderwijs om dat te doen. Daarmee zou dat lekkere en gezonde stuk fruit al een hele stap vooruit zijn ten opzichte van bepaalde situaties die zich nu voordien in bepaalde gezinnen en bij bepaalde kinderen.
Minister Crevits heeft het woord.
Er zijn niet echt zware bijkomende vragen gesteld. Ik deel absoluut de passie voor een aanbod van gezonde voeding en gezond fruit op school. Die acties kunnen daar zeker een grote bijdrage toe leveren. Collega Vandenhove, zoals ik uitgelegd heb in het antwoord op de vraag van collega Schauvliege, begeleidt mijn administratie de scholen echt zeer goed. Ik kan ze natuurlijk niet forceren om dat te doen, maar door souplesse te bieden in de aanvraagtermijn, door rekening te houden met de effecten van covid, door toe te laten dat ze zich minder weken moeten engageren dan ze eigenlijk moeten, hebben we het enthousiasme voor het project zeker niet kleiner gemaakt.
In de beste der werelden neemt iedereen deel. Dat is ook mijn ambitie. Ik denk dat uw aanvullende vragen over de begeleiding vooral ook geïnspireerd waren door onze gezamenlijke wens, en zeker ook die van collega Schauvliege, om zo succesvol mogelijk met dit project aan de slag te kunnen blijven.
De vraag om uitleg is afgehandeld.