Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Schauvliege heeft het woord.
Minister, dit is een vraag recht uit de praktijk waar ik heel veel vragen over krijg. Het gaat over de autokeuring. We weten dat het bijzondere tijden geweest zijn vorig jaar. Iedereen heeft op een andere manier moeten schakelen. De autokeuring heeft een tijd stilgelegen en toen is er met uitstel gewerkt. Men is ook meer en meer beginnen te werken met het aanmelden van de wagen op afspraak. Op zich is dat een goede zaak. Ik merk dat er heel wat autokeuringscentra zijn die alleen maar op afspraak werken. Ze laten het vrij voorrijden niet meer toe.
Nu blijkt dat heel wat mensen die een uitnodiging voor de jaarlijkse keuring krijgen, plots merken dat er geen plaats meer is en dat er geen afspraak meer kan worden gemaakt voor de vervaldatum. Dat is natuurlijk vervelend want als je later gaat, moet je een boete betalen en intussen rijd je rond met een wagen die niet gekeurd is.
Ik hoor dat er problemen zouden zijn met de capaciteit van de autokeuringscentra. Dat is vervelend voor heel wat mensen.
Minister, hebt u een zicht op de capaciteit van de verschillende keuringscentra in Vlaanderen?
Hoe verhoudt deze capaciteit zich tot het aantal wagens dat voor corona werd gekeurd?
Werkt u aan een kader om de problematiek van het niet tijdig kunnen maken van een afspraak, op te vangen?
Zult u de keuringscentra in de toekomst opleggen om het aantal tijdssloten met vrij voorrijden uit te breiden?
Wat als je een afspraak hebt na de vervaldatum en controle krijgt van de voertuigpapieren? Komt er dan naast de boete in de keuringscentra ook nog eens een verkeersboete?
Minister Peeters heeft het woord.
Collega’s, de capaciteit van de keuringscentra is eerder een stabiel gebleven. De bezettingsgraad in 2019, 2020 en 2021 is nagenoeg dezelfde. Men kan dus niet zeggen dat er felle fluctuaties zijn. Het blijft ongeveer hetzelfde. Na de lockdown in maart 2020 waren er wel wat opstoppingen omdat toen heel wat mensen zich moesten aanmelden om een geldig keuringsbewijs te hebben. Het heeft zich genormaliseerd en er is niets meer van te merken. De centra zijn een aantal weken dicht geweest maar na overleg met GOCA (Groepering van de Vlaamse erkende Ondernemingen voor Autokeuring en Rijbewijs) zijn ze opnieuw geopend.
Mijn administratie overlegt op regelmatige basis met de koepel van de keuringsbedrijven, GOCA Vlaanderen, om de continuïteit van de dienstverlening op een klantvriendelijke manier te garanderen. Een van de werkpunten is om het afsprakensysteem performanter te maken zodat de burger sneller een afspraak kan maken.
Alhoewel de groene kaart die enkele weken voor het verstrijken van de geldigheidsdatum van het keuringsbewijs in de bus valt, slechts een administratieve herinneringskaart is, hebben we in 2020 de termijn opgetrokken naar vijf weken. Zo weten mensen dat ze zich uiterlijk binnen de vijf weken moeten aanmelden en het liefst al een afspraak boeken. Het is aan eenieder om zelf rekening te houden met de vervaldatum van het keuringsattest.
De erkende keuringsbedrijven zijn autonome bedrijven. We kunnen hen niet verplichten om tijdsloten op te leggen. We vragen hen wel om de beschikbare capaciteit en het aantal verstuurde uitnodigingen en geschatte aantal voorgereden voertuigen goed met elkaar te matchen.
Op dit moment werken de meeste keuringsondernemingen met afspraak en vrije aanbieding. Voor de keuringsondernemingen die uitsluitend op afspraak werken, blijft het een uitdaging om alle klanten snel een afspraak te geven. Het is soms wel een probleem.
Het is aan hen om dat zelf te organiseren. Ze moeten er zelf op willen ingaan. Ze werken wel allemaal – en ik heb er in het verleden op gehamerd – met een digitaal afsprakensysteem om de wachttijd voor alle mensen in vrije aanbieding te verminderen. Uit de cijfers blijkt dat door het digitale afsprakensysteem, de wachttijd in de vrije aanbieding met ruim 75 procent vermindert.
Een keuringsbewijs dat vervallen is geeft aanleiding tot een toeslag wegens laattijdigheid bij de periodieke keuring. Tijdens een politiecontrole riskeert men een boete wegens vervallen keuringsbewijs.
De herinneringskaart is, zoals reeds gezegd, louter administratief en mag niet gezien worden als uitnodiging om zich naar de technische keuring te begeven. Iedereen moet weten dat hij zich tijdig moet aanbieden wanneer zijn keuringsbewijs dreigt te vervallen. Iedereen moet zich dus tijdig in regel stellen. De groene kaarten worden vijf weken vooraf verstuurd, maar het is aan ieder om zich tijdig in regel te stellen. Als men weet dat het drukkere periodes zijn in de keuringscentra, boek dan op tijd een afspraak. Wachten op een vrije aanbieding, kan soms lang duren.
Mevrouw Schauvliege heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord.
We weten allemaal dat de groene kaart maar een administratieve zaak is en dat je het automatisch moet weten. Maar in de praktijk beseffen de meeste mensen pas dat ze naar de keuring moeten, op het moment dat ze die groene kaart krijgen. Ik heb al van vele mensen gehoord dat je, op het moment dat je de kaart krijgt en je wilt een digitale afspraak maken, dat niet meer gaat.
Het komt er dus op neer dat je sowieso die toeslag moet betalen om je auto te laten keuren en dat je daarnaast ook nog eens het risico loopt om controle te krijgen. Volgens mij is er echt wel iets mis met de capaciteit om op tijd te kunnen boeken. Het is overmacht want je kunt het gewoon niet. Het is nogal makkelijk om te zeggen dat iedereen maar op voorhand moet weten dat men die afspraak moet vastleggen. Er is echt wel een probleem in de praktijk. Ik hoor ook van garagehouders dat zij hier heel veel klachten en opmerkingen over krijgen.
Ik denk dus dat er eens goed moet worden nagegaan hoe men dat beter kan organiseren. Het komt er eigenlijk op neer dat je meer moet betalen om je auto te laten keuren. Dat kan toch echt de bedoeling niet zijn. De kaart wordt verstuurd, dat heeft het nut om mensen attent te maken. Als je dan in de onmogelijkheid bent om in orde te zijn, dan is het toch wel eigenaardig.
Minister, ik zou toch echt wel willen vragen om hierover eens met de keuringscentra in gesprek te gaan of de kaart vroeger te versturen. Of men die vijf weken of tien weken op voorhand verstuurt, zal het verschil niet maken voor de administratie. Misschien is dat een oplossing, want dit leidt tot heel veel onnodige frustratie bij de burger.
Mevrouw Moors heeft het woord.
Minister, op 6 mei heb ik in deze commissie al gewezen op de problematiek van de keuringscentra. Toen werden er ook problemen gesignaleerd door auto-eigenaars die niet tijdig hun auto konden aanbieden om gekeurd te worden waardoor ze inderdaad een toeslag moesten betalen. Ofwel moesten ze naar verder afgelegen keuringscentra rijden, wat natuurlijk ook een bijkomende belasting is.
Naar aanleiding van die problematiek heeft de Vlaamse Ombudsdienst aangegeven dat het de bedoeling was om zo snel als mogelijk opnieuw naar de orde van de dag te gaan. Ze stelden voor om één centraal telefoonnummer te maken waar men een afspraak zou kunnen maken bij eender welk centrum. Ze gingen ook onderzoeken hoe ze de websites van de keuringscentra konden afstemmen. U gaf toen aan om met de sector in gesprek te gaan. Wat is daar de stand van zaken?
Minister Peeters heeft het woord.
Wij zitten sowieso geregeld samen met de koepel van de keuringscentra met onder meer GOCA Vlaanderen om een en ander te bespreken. We hadden heel veel klachten na de lockdown, in heel het jaar 2020. Toen zijn er iets minder keuringen geweest, maar eigenlijk zit het allemaal in dezelfde lijn. Ik geef u de cijfers om dit te verduidelijken: in 2019 hadden we 2.546.000 keuringen. In 2020, het jaar waarin we problemen hadden door die lange sluiting, werden een aantal keuringsattesten verlengd en waren er 2.522.000 keuringen. In 2021, waarin een deel van 2020 werd opgenomen, waren er 2.641.000. Daarvan zegt men heel duidelijk dat de bezettingsgraad is genormaliseerd, en men geeft aan dat daar geen klachten zijn.
Mevrouw Schauvliege, ik hoor dat er in uw regio nog zeer veel klachten zijn. Ik zal dat zeker opnemen met onze administratie want het kan niet zijn dat mensen zonder geldig keuringsbewijs rondrijden nadat ze zich weliswaar hebben aangeboden, maar niet binnen geraakten bij een keuringsbedrijf. Ik zal dat zeker mee opnemen en te rade gaan bij GOCA, om na te gaan of er in bepaalde keuringscentra of bepaalde regio’s problemen zijn.
U geeft zelf aan dat de herinneringskaarten louter administratief zijn. We hebben de bedoeling om die in de loop van 2022 zonder tussenkomst van de federale overheid sneller of nog vroeger op te sturen. Als we die 7 à 8 weken van tevoren opsturen, is dat ook niet goed, want we zien dat heel wat mensen uitstelgedrag vertonen. We willen ze wel nog wat vroeger verzenden zodat men tussen de oproepingskaart en het bekomen van een afspraak in een keuringscentrum meer ruimte heeft. Hopelijk kan dat soelaas bieden.
Ik moet u eerlijk zeggen dat we de laatste tijd geen klachten hadden, maar als u nog klachten hebt in bepaalde regio's, dan hoor ik dat graag, want dan moeten we onderzoeken wat daar gaande is. Misschien zijn er een aantal centra die alleen op afspraak werken en vormt dat het probleem, maar we zullen dit zeker opnemen met GOCA Vlaanderen of met de keuringscentra zelf.
Mevrouw Schauvliege heeft het woord.
Minister, bedankt dat u in overleg gaat en dat u de problematiek zult bekijken. Die is er wel effectief en het gaat inderdaad over centra die alleen op afspraak werken. Als je natuurlijk binnen die vijf weken geen afspraak meer kunt maken, is dat een probleem.
Een en ander heeft te maken met het feit dat die oproepingsbrieven wel vijf weken op voorhand worden verstuurd, maar door de trage postbedeling echt laat toekomen en dat je dan de mogelijkheid niet meer hebt om een afspraak te maken. Dat moet zeker worden bekeken, want het kan niet de bedoeling zijn dat men automatisch een toeslag moet betalen omdat men niet tijdig een afspraak kan boeken, en dat men daarnaast ook nog eens illegaal rondrijdt met een ongekeurde auto. Bedankt om dit ter harte te nemen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.