Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Brouns heeft het woord.
In deze commissie was er op 22 april 2021 een hoorzitting met BeZeR, de Beroepsvereniging voor Zelfstandige Rijinstructeurs. Zij hielden een pleidooi voor de hervorming van de voorwaarden tot het verwerven van een brevet tot rijschooldirecteur.
Zij kaartten toen enkele problemen aan binnen de huidige voorwaarden. Zo dient een Belg het brevet II, praktijklessen categorieën B en G, voor te leggen en al drie jaar in het bezit te zijn van brevet III, theorie, om aan de voorwaarden te voldoen om het brevet I, rijschooldirecteur, te mogen behalen. Daartegenover staat dat rijinstructeurs uit andere landen van de Europese Unie een aanvraag kunnen doen tot rijinstructeur of rijschooldirecteur als zij beroepsbekwaamheid kunnen aantonen. Een Belg heeft daarvoor twee extra brevetten nodig en moet drie jaar langer wachten om dezelfde diensten te mogen leveren dan een andere EU-burger. In het kader van de grote influx van rijinstructeurs uit Nederland lijkt een evaluatie hier op zijn plaats.
Zo worden er ook bepaalde voorwaarden opgelegd voor de inrichting van een vestiging. Zo moet elke erkende rijschool over minstens één onthaalruimte en één lesruimte voor minstens tien leerlingen beschikken. Voor beide ruimtes worden extra voorwaarden opgelegd, zoals het voorzien van een computer per tien leerlingen die tijdens de openingsuren van de rijschool steeds vrij gebruikt mag worden. Ook moeten er maquettes ter beschikking gesteld worden met de belangrijkste onderdelen van de voertuigen waarover lesgegeven wordt, borden en didactische schema’s en zo meer.
Deze voorwaarden voldoen vandaag niet meer aan de realiteit en de wenselijkheid. Vandaag kan er ook heel veel online gebeuren. Niet elke rijschool is geïnteresseerd in het geven van theorielessen en niet iedereen met de kwalificaties van rijschooldirecteur is in de mogelijkheid om een onthaal- en leslokaal in te richten en te bemannen.
Daarom heb ik volgende vragen. Hoe evalueert u de verschillen tussen de voorwaarden voor Belgische en niet-Belgische rijinstructeurs, die door BeZeR worden aangehaald? Wat is uw visie op een mogelijke versoepeling van de voorwaarden tot de oprichting van een rijschoolvestiging? Welke acties wilt u ondernemen om de voorwaarden tot het behalen van brevet I en het oprichten van een rijschoolvestiging te hervormen?
Minister Peeters heeft het woord.
Je kunt als rijinstructeur een brevet behalen door te slagen voor examens ofwel inderdaad volgens de wet van 12 februari 2008 tot instelling van een nieuw algemeen kader voor de erkenning van EG-beroepskwalificaties. De rijinstructeurs waarnaar u verwijst, verwerven een brevet op basis van deze wet. Ik ben verplicht deze wet, net als richtlijn 2005/36/EG van het Europees Parlement betreffende de erkenning van beroepskwalificaties, te respecteren.
We moeten voorzichtig te werk gaan met versoepelingen in de rijschoolsector. U hebt zelf verwezen naar de Panoreportage die we eerder dit jaar hebben gezien. Daarin konden wij vaststellen hoe bepaalde malafide organisaties heel inventief een en ander in het werk stellen om toch maar snel attesten of rijbewijzen af te leveren. Dat heeft een invloed op de verkeersveiligheid. Daarom is het zeer belangrijk dat het Departement MOW kan blijven toezien op de rijscholen die attesten kunnen uitreiken. De toepasselijke wetgeving wordt momenteel met het oog op een hervorming geëvalueerd. De betrokken sector wordt hierbij ook bevraagd. Ook BeZeR neemt deel aan dit overleg. Over een aantal zaken is er zo goed als een consensus. Ik hoop dat binnen afzienbare tijd die consensus alle punten betreft en dat ik zo snel mogelijk een en ander kan wijzigen.
De heer Brouns heeft het woord.
Ik wil heel duidelijk zijn: mijn vraag is geen pleidooi om in te boeten op de kwaliteit. Die is heel goed, zoals u dat ook zegt. Maar ik deel ook de frustratie van de rijinstructeurs die vaststellen dat er een grote instroom is vanuit Nederland. Zij kunnen een beroepsbekwaamheid aantonen en hebben een concurrentieel voordeel als zij geen drie jaar moeten wachten. Bij de hervorming moet gefocust worden op die verschillen. Onze kandidaten moeten sneller de kans krijgen om aan de voorwaarden te voldoen voor het handhaven van de kwaliteit. Zij moeten echt sneller aan de slag kunnen gaan. Misschien kan het theoretisch brevet ingeschoven worden voor brevet II als je alleen daaraan de behoefte hebt. Om praktijklessen te geven is het ook wel belangrijk dat je kennis hebt van het verkeersreglement. Er zijn verschillende mogelijkheden. Ik pleit er wel degelijk voor om de kwaliteit te behouden maar de discriminatie ten opzichte van andere Europese landen, in het bijzonder Nederland, moet worden weggewerkt.
De vraag om uitleg is afgehandeld.