Verslag vergadering Commissie voor Onderwijs
Vraag om uitleg over een mogelijk versoepelde toepassing van de subsidieprocedure voor investeringen voor ventilatie in scholen
Verslag
Mevrouw Goeman heeft het woord.
We hebben het allemaal kunnen lezen, ik heb het al gezegd: het aantal positief geteste leerlingen in de eerste twee weken van het schooljaar loopt op tot 2800, en 5300 leerlingen zitten in quarantaine. Dat toont nog maar eens dat we alles op alles moeten zetten om het risico op besmetting op school tot een absoluut minimum te beperken.
Er is één cruciale maatregel, die er al lang had moeten zijn, waarvan we totaal niet begrijpen waarom u daar geen werk van maakt, en dat is een doortastend vaccinatiebeleid met verplichte CO2-meters in elke klas.
We weten allemaal dat een goede luchtkwaliteit cruciaal is om het virus zo weinig mogelijk te laten circuleren in een klas. Dat vinden wij niet alleen met Vooruit, we zijn dat al lang aan het zeggen. Ik denk ook aan de resolutie van collega Gennez die hier op 30 juni 2021 unaniem werd goedgekeurd in de plenaire vergadering. Er wordt gevraagd om de promotie, aankoop en het gebruik van CO2-meters te faciliteren. Daarnaast is er nog de resolutie tot besluit van de coronacommissie. In puntje 33 wordt ook nog eens de vraag gesteld om de scholen concrete en duidelijke richtlijnen te geven, maar ook een snelle toegang tot de aanschaf van CO2-meters te bezorgen, eventueel via een groepsaankoop.
De meters zijn reeds verplicht in de horeca, fitness, kapsalons en in de kleedkamers van sportclubs. Voor dat laatste bent u zelfs verantwoordelijk. Ik heb gelezen dat er ondertussen subsidies zijn voor CO2-meters in de varkensstallen, maar voor onze kinderen is het dan plots niet meer belangrijk. ik vind dat onbegrijpelijk.
Daarom heb ik de volgende vragen voor u, minister – we kunnen maar blijven proberen om u te overtuigen dat het echt wel nodig is. Ben u bereid het gebruik van CO2-meters ook in de klas te verplichten? Het schooljaar is nog maar net begonnen, het is nog niet te laat. Laat ons daar nu werk van maken. indien niet, waarom niet als dat in de horeca en kapsalons en dergelijke wel het geval is en daar wel bruikbaar wordt geacht? Bent u bereid extra budget vrij te maken zodat er in elke klas in Vlaanderen en Brussel een CO2-meter hangt? Zult u er in ieder geval voor zorgen dat scholen concrete, duidelijke richtlijnen krijgen over de inzet en aankoop van CO2-meters? Herinner u de meters in Brugge die werden aangekocht en totaal onbruikbaar bleken. Dat is ook te gek voor woorden. Zult u, als u ze zelf niet wilt aanschaffen of betalen, ervoor zorgen dat de scholen zo snel mogelijk toegang krijgen tot CO2-meters via een groepsaankoop, zoals in de resolutie met corona-aanbevelingen wordt gevraagd?
Mevrouw Vandromme heeft het woord.
Voorzitter, mijn vraag gaat over de versoepelde subsidieprocedure voor investeringen voor ventilatie in scholen. Het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (AGION) verleent subsidies aan scholen via een aantal procedures. Ook voor structurele werken voor ventilatie kunnen scholen op bepaalde voorwaarden een beroep doen op extra middelen.
Voor het gewoon en buitengewoon basisonderwijs bedraagt de subsidie 70 procent van de subsidiabele kostprijs. Voor het secundair onderwijs, internaten, centra voor volwassenenonderwijs en centra voor leerlingenbegeleiding is de subsidie 60 procent van de subsidiabele kostprijs.
Wie recent een subsidie kreeg, moet volgens de huidige regelgeving wel twee jaar wachten om een nieuwe aanvraag in te dienen. Maar vandaag wordt er blijkbaar soepeler omgesprongen met deze wachttermijn van twee jaar voor dossiers rond ventilatie, hoorden we in het VTM-nieuws van maandag 30 augustus. Uw kabinet zegt dat ze de scholen toch aanraden om hun subsidiedossiers voor ventilatie in te dienen, omdat ze door corona soepeler omspringen met die termijn van twee jaar. Per dossier zal gekeken worden of de subsidies al dan niet toegekend kunnen worden. Maar op de website van AGION staat geen melding van een eventuele versoepeling van de procedure.
Minister, klopt het dat de aanvraagprocedure voor dossiers rond ventilatie soepeler wordt toegepast? Zo ja, wat houdt deze versoepeling precies in? Welke maatregelen werden aangepast? Voorziet u ook extra budget om deze dossiers sneller goed te keuren? Zo ja, over hoeveel extra middelen gaat het? Plant u nog een communicatiecampagne rond deze versoepelde subsidieprocedure? Zo ja, wanneer gaat die van start?
Minister Weyts heeft het woord.
Allereerst, collega Goeman, u blijft uw vraag maar herhalen, u denkt daar wat politieke munt uit te slaan. Ik zal u nog eens diets maken – zonder volledig in herhaling te vallen – dat wij, nog voordat u daar politieke winst in zag, een ventilatiebeleid hebben uitgestippeld.
Ik moet u toch met aandrang opnieuw verzoeken om toch wel eens kennis te nemen van datgene wat al bestaat, wat al vrij lang bestaat. We hebben experten samengebracht. We hebben draaiboeken uitgewerkt. We hebben richtlijnen, die we later nog verfijnd hebben door een daartoe speciaal opgerichte werkgroep ventilatie, waaraan ook virologen en experten inzake ventilatie en luchtkwaliteit deelnamen. Die richtlijnen hebben scholen geholpen om zelfs tijdens de wintermaanden efficiënt te verluchten en te ventileren. In onze richtlijnen zijn bovendien de technische vereisten opgenomen waaraan een CO2-meter moet voldoen. Noteer misschien https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/coronamaatregelen-verlucht-en-ventileer-voldoende en https://www.zorg-en-gezondheid.be/tips-voor-een-goede-co2-meter, waar alle technische specificaties en vereisten staan opgesomd. Ik moet wederom vaststellen dat het politieke belang dat u hecht aan een CO2-meter, niet recht evenredig is met uw kennis ervan. Daar staat gespecifieerd wat een goede CO2-meter is en hoe je daarmee aan de slag kunt.
Wat de financiering betreft, verwijst u naar een resolutie van 16 december 2020. Ik kan misschien verwijzen naar gewone krantenartikels. Als u dan geen websites leest, kunt u misschien de krant lezen. Deze is gratis, want het is De Zondag. ‘Extra poetspersoneel en CO2-meters op school’: dat is van 6 september 2020. September komt vóór december, ook in 2020. Het ging hier over 17 miljoen euro extra middelen die we aan de scholen hebben overgemaakt. Dat is geld dat voorzien was voor veiligheidsmaatregelen, ook expliciet voor CO2-meters in scholen. Het staat er. Toch blijft u maar doen alsof we daar geen belang aan hechten. In totaal is meer dan 60 miljoen euro – we hebben dat in verschillende schijven uitgekeerd – voor die doelstelling uitgetrokken.
Uw riedeltje is dat ik dat moet verplichten, moet opleggen en afdwingen. Is een CO2-meter verplicht? Ja, die is verplicht daar waar dat nodig is. Een CO2-meter is verplicht daar waar die nodig is. Wie beslist daarover? Dat is de preventieadviseur. Waarom? Omdat die mensen daarvoor zijn opgeleid, zoals blijkt dat niet iedereen daarvoor is opgeleid. Zij oordelen daarover, net zoals directies en scholen. Ik heb er vertrouwen in dat directies en preventieadviseurs zelf een lokale inschatting kunnen maken – eerder dan u dat doet vanuit uw stoel – waar een CO2-meter het beste moet worden geplaatst. We doen dus opnieuw een beroep op de expertise van die mensen, die we uitermate waarderen, appreciëren, niet alleen in woorden maar ook in daden. Daar kom ik straks misschien op terug. Zij vergewissen zich altijd ter plaatse van de veiligheid van de lokalen en kunnen in lokalen waar dat nodig is maatregelen opleggen. Dan kan zijn een CO2-meter verplichten ingeval van twijfel, het beperken van de capaciteit of gewoon een lokaal sluiten. Dat gebeurt ook. Er is een duidelijk draaiboek ter beschikking van scholen met de te nemen maatregelen. U wantrouwt preventieadviseurs, scholen en directies, ik niet.
Op de middellange en lange termijn kunnen vanzelfsprekend meer ingrijpende maatregelen genomen worden om de luchtkwaliteit op school te verbeteren, want CO2-meters ventileren natuurlijk niet – was dat maar zo. De coronacrisis heeft het belang van gezonde binnenlucht definitief onder de aandacht gebracht, ook al was men daar in de vorige regeerperiode ook al mee bezig, maar dan vanuit een heel ander perspectief. Toen ging het over luchtkwaliteit en luchtvervuiling. Dankzij dat gegeven is er ook al vervroegde aandacht geweest voor ventilatie. Ook in de komende jaren zal dit een aandachtspunt blijven. Luchtkwaliteit is immers niet alleen een wapen in de strijd tegen covid, het heeft ook tal van andere gezondheidsvoordelen. Daarom werd er nu ook een schoolventilatiegids van Agoria gepubliceerd, die werd opgemaakt in samenwerking met de onderwijsverstrekkers. Die gids bevat een handige beslissingsboom die helpt om het meest geschikte systeem uit te kiezen.
Wat verbouwingen met betrekking tot ventilatiesystemen betreft, mevrouw Vandromme, heeft AGION verschillende subsidieprocedures ten behoeve van de inrichtende machten. Alle aanvragen vanuit de inrichtende machten konden tot nu toe via de bestaande procedures verlopen. Ventilatiewerken komen hierbij in aanmerking voor de zogeheten verkorte procedure. Voor het gesubsidieerd onderwijs werden alle werken tot nu toe goedgekeurd binnen de reguliere subsidieprocedures en middelen van AGION. Het uitgetrokken budget voor die verkorte procedures bedraagt 35 miljoen euro. Als er een stijging komt van de aanvragen, kunnen we bekijken hoe we budgetten kunnen verschuiven. Die 35 miljoen euro is gebaseerd op het verleden. Als er nu meer vragen zijn in het kader van de verkorte procedure, dan kunnen we wel met budgetten schuiven, iets meer langetermijnbudgetten verschuiven naar de verkorte procedure. Dat is een mogelijkheid.
Het klopt dat de algemene regel inhoudt dat er slechts om de twee jaar een goedkeuring van dossiers binnen de verkorte procedure kan plaatsvinden. Dit vloeit voort uit de spelregels die AGION zelf hanteert. Dat is niet decretaal verankerd, maar gewoon hun werkwijze, altijd geweest. De raad van bestuur kan hiervan afwijken voor specifieke dossiers. Mede op mijn vraag blijkt dat de raad van bestuur in het geval van ventilatiedossiers inderdaad bereid is om daar flexibel mee om te gaan. U hebt gelijk dat, als dat niet aangeduid staat op de website van AGION, dat beter gebeurt. Dat is zeker zo. Ik denk dat we daar wel goed bezig zijn.
De investeringsbudgetten voor deze regeerperiode bedragen 3 miljard euro, waarbij altijd de meest moderne, veeleisende ventilatievoorwaarden worden gehanteerd. Dat zijn de ventilatienormen van het moment. Het gebeurt al sinds 2006 dat we voor elke infrastructuurinvestering de meest actuele ventilatieverplichtingen opleggen. Voor alle investeringen die sinds 2006 zijn gebeurd – ik zeg even uit het hoofd dat dit een ordegrootte van 7 miljard euro is – en voor alle engagementen die we nemen voor de toekomst, gelden altijd de modernste vereisten inzake ventilatie.
De fysieke vergaderingen zorgen voor pittigere debatten.
Mevrouw Goeman heeft het woord.
Bedankt, meester Weyts, voor uw les, maar ik begrijp nog altijd niet hoe u hier met de regelmaat van de klok in het parlement komt doceren over het belang van ‘meten is weten’ – of het nu gaat over taalscreening voor kleuters of over standaardtesten in het basis- en secundair onderwijs – om dan plots, als het gaat over het meten van de luchtkwaliteit, te komen zeggen dat het allemaal helemaal niet meer zo belangrijk is, terwijl alle experts blijven onderstrepen dat het belangrijk is om leerkrachten alert te houden en om te weten wanneer het tijd is om te verluchten. (Opmerkingen van minister Ben Weyts)
Dat is cruciaal in de strijd tegen corona, cruciaal om het aantal besmettingen en quarantaines te voorkomen. Dat is ook de reden waarom het op andere plaatsen verplicht wordt: omdat het een goede manier is om aan de alarmbel te trekken als er verlucht moet worden.
Ik wantrouw preventieadviseurs helemaal niet, maar ik vraag mij vooral af wat u dan voorstelt. Wat is uw alternatief om te weten wanneer er een probleem is? Ik krijg een bericht van een leerkracht die vraagt wat ze dan moeten doen. Moeten preventie- of secretariaatsmedewerkers dan de hele dag van klas tot klas gaan om dat ding in het stopcontact te steken, tien minuten wachten en dan beslissen of er een raam open moet? Dat is toch niet serieus. Ja, ik heb de richtlijnen en de draaiboeken gelezen. Daar staat inderdaad in wat de CO2-normen moeten zijn in een klas, maar je moet toch weten wanneer er zich een probleem voordoet. Met richtlijnen alleen zullen we er niet geraken.
Ik stel alleen vast dat het budget dat u tot dusver hebt uitgetrokken voor extra coronamaatregelen, blijkbaar niet voldoende is, want dat scholen vandaag op heel veel plaatsen geen CO2-meter hebben hangen, en ik lig daar echt wakker van. Ik vind inderdaad dat u als minister de verantwoordelijkheid hebt om daar iets aan te doen.
Mevrouw Vandromme heeft het woord.
Dank u wel, minister, voor uw antwoord. Dat corona ons wat meer heeft geleerd over de luchtkwaliteit, is een waarheid als een koe. Dat Agoria een zeer interessant document heeft, klopt ook. Ik heb het nagelezen.
Wat de preventieadviseurs betreft – zonder het gras voor de voeten van de heer Danen te willen wegmaaien –, is mijn pleidooi om die mensen te erkennen en te weten wie ze zijn. U gaf in een schriftelijke vraag aan dat we eigenlijk geen zicht hebben op het aantal preventieadviseurs, wie ze zijn en wat hun opleiding is. Daar is nog werk aan de winkel.
Ik heb zelf ook een bevraging georganiseerd, omdat ik wel eens wilde weten wat er leeft, wat er klopt – want we horen van alles –, hoe mensen omgaan met de ventilatienoodzaak, wat de vragen zijn, hoe we ze vanuit Brussel kunnen helpen. Want dat is toch onze taak, denk ik: we kunnen veel ruziemaken, maar we moeten ook oplossingsgericht werken. Ik heb van 220 scholen antwoord gekregen. 43 procent van de respondenten liet weten dat de bestaande subsidiekanalen onvoldoende bekend zijn. Ik apprecieer het dat u zegt dat we misschien inderdaad moeten bekendmaken dat er afgeweken kan worden van de termijn van twee jaar. We kijken uit naar de website van AGION waar dat wordt aangepast, zodat men goed weet wat de mogelijkheden zijn.
Het is niet evident om in een bestaand gebouw de ventilatie zomaar aan te passen, maar toch is het een prioriteit. Minister, als ik er de conceptnota Scholenbouw 2.0 op nalees, staat er maar een heel klein luikje in rond ventilatie. Ik stel voor dat dit misschien wordt geamendeerd en dat er een aanpassing wordt aangebracht, zodat er ook in die conceptnota voldoende aandacht voor is, dat we er allemaal van overtuigd zijn dat het een heel belangrijk iets is en dat scholen ook weten welke middelen er voorzien worden.
Dank u wel dat we de scholen duidelijk kunnen maken dat die procedure wat versoepeld is.
De heer Coel heeft het woord.
Mevrouw Goeman, er moet me toch iets van het hart. U laat altijd uitschijnen – en met u ook een aantal experts op Twitter – dat als je niet voor verplichte CO2-meters in elke klas bent, je tegen CO2-meters bent. Maar niets is minder waar. Ook onze fractie en ook het beleid van de minister – hij heeft het net toegelicht – is voor het gebruik van CO2-meters, voor het in kaart brengen, voor het meten, maar we hebben wel vertrouwen in de preventieadviseur, die het terrein kent en een inschatting kan maken van het lokaal. Als een lokaal met de modernste ventilatietechnologie is uitgerust, dan is het minder zinvol om permanent te meten of is het niet nodig, omdat we weten dat er goed geventileerd wordt. Het heeft dan geen toegevoegde waarde om daar een CO2-meter te hangen. Je hebt andere lokalen waar dat minder duidelijk is en waar zo'n CO2-meter kan helpen om de toestand in te schatten. Zoals de minister zegt, zijn er ook lokalen waar je tien CO2-meters mag hangen, maar die nooit genoeg geventileerd of veilig zullen zijn. Die kunnen we tijdens deze pandemie dan tijdelijk niet gebruiken. Dat is dan de conclusie. Maar nu doen alsof je door tegen een verplichting in elke klas te zijn absoluut onverantwoord bezig bent en niet aan veiligheid werkt, vind ik een karikatuur.
Minister, er zijn al heel wat middelen vrijgemaakt. De koepels hebben ook groepsaankopen gedaan. Hebt u er zicht op hoeveel CO2-meters er daadwerkelijk zijn aangekocht? Dat zou het debat ook wel een heel stuk nuanceren, denk ik. Nu wordt er een beetje gedaan alsof het alles of niets is, maar de middenweg, de realiteit is dat er al heel wat middelen zijn gegaan naar die CO2-meters, dat er heel wat zijn aangekocht. Het zou de zaak misschien een beetje nuanceren als we een zicht krijgen op hoeveel. Hebt u daar een zicht op?
De heer Danen heeft het woord.
Als de situatie zou zijn zoals de minister die verwoordt, dan zou ik zeggen: goed zo, verder zo. Maar ik denk dat de realiteit anders is. Dat bleek ook uit de studie waar mevrouw Vandromme naar verwees, die ze zelf heeft gedaan met een aantal collega's. Daaruit bleek dat 40 procent van de scholen – het was weliswaar een beperkte steekproef, maar toch – geen of weinig zicht heeft op de luchtkwaliteit in de klas. Dat is toch wel een groot probleem. Dat is iets helemaal anders dan wat u zegt, minister. Ik zou het niet willen voorstellen alsof alles oké is, alsof alles goed gaat, alsof we overal zicht op hebben. Dat is niet het geval.
Er wordt ook gezegd dat een vijfde van de scholen zelfs geen risicoanalyse voor elk klaslokaal heeft laten uitvoeren. Dat is wel een probleem. Want dan weten we niet wat de luchtkwaliteit en de situatie daar is. Als we de quarantaineregels willen versoepelen – waar ik ook wel voor te vinden ben – dan moeten we wel minstens zorgen dat de luchtkwaliteit in de klassen goed is. Vandaag weten we daar veel te weinig over.
Mijn bijkomende vraag is dus wat u wilt doen om daar een beter zicht op te krijgen. Want de situatie is niet zoals u ze schetst.
Mevrouw Beckers heeft het woord.
Mijnheer Coel, u hebt het over lokalen waar meters niet nodig zijn omdat er daar een goede luchtkwaliteit of een goede ventilatie is. Ik denk dat zulke lokalen in ons onderwijs jammer genoeg in de minderheid zijn. De schoolgebouwen waar ik kom, zijn meestal nogal oud en slecht geventileerd.
Minister, het is toch vreemd dat er, wanneer ik bij de kapper zit voor een ‘groot onderhoud’, een CO2-meter hangt terwijl er soms maar drie mensen aanwezig zijn, maar dat dit in een klas niet verplicht is. Ik zal zeker niet ontkennen dat u budgettaire inspanningen geleverd hebt. Ik stel ook voor dat de scholen die budgetten daarvoor gebruiken. Als ze die daar niet voor gebruiken, zou het misschien goed zijn als u hen daartoe dwingt. Mijn persoonlijke ervaring is namelijk dat ik, als ik ergens ging lesgeven, eerst alle ramen openzette. Dat was nog voor corona. De luchtkwaliteit in onze Vlaamse scholen is slecht; zelfs los van de coronacrisis zouden die CO2-meters een zeer goede zaak zijn. Ik zeg zeker niet dat u niet genoeg gedaan hebt of dat er niet genoeg budgetten zijn. Maar ik zou toch de scholen ertoe aansporen, met lichte dwang, om in elke klas een CO2-meter te installeren.
De heer Laeremans heeft het woord.
Ik wil nog wat aanvullen. Tijdens de eerste week van het schooljaar heb ik met een oud-collega, een preventieadviseur, eens een ronde gegaan, om te bekijken wat die man zoal te doen heeft op een dag. Ik kan u verzekeren dat dat best veel werk is en dat het hopeloos is om een rondgang te doen langs alle klassen om daar met een CO2-meter alles te meten. Dat gaat echt niet. De realiteit is dat vele scholen slechts een beperkt aantal meters hebben aangekocht – maar dat is al iets. Er zijn echter tientallen klassen, die je niet allemaal kunt monitoren.
Daarom doe ik de volgende oproep. U zegt dat het budget er momenteel niet is om dat voor elke klas op te leggen. Ik kan daar inkomen. Het is een realiteit dat er te weinig meters werden aangekocht. Maar als er toch al een meter per gang aanwezig zou zijn, per vijf klassen, dan kan er elke dag gemeten worden in een andere klas. Daarmee responsabiliseer je ook de leerkrachten om daarnaar te kijken. Ik heb ook gemerkt dat al die kinderen dat heel interessant vonden als je met een meter in de klas kwam, omdat ze dan eindelijk kunnen weten of de lucht daar goed is. Dat ging dan nog om lokalen die mechanisch geventileerd werden. Overigens was die meting daar in orde. Maar ik wil erop aandringen om niet enkel te steunen op de preventieadviseur maar ook werk te maken van een veel groter aantal meters, zelfs al kan het dan niet in elke klas zijn.
Minister Weyts heeft het woord.
Mevrouw Goeman, blijkbaar is de liveverbinding met het Vlaams Parlement uitgevallen. Men heeft dus uw politieke framing moeten missen in de talloze Vlaamse huiskamers, een politieke framing waarbij u het altijd doet voorkomen alsof je, als je CO2-meters niet verplicht, tegen CO2-meters en tegen ventilatie bent. Eigenlijk is de waarheid dat, nog voor u daar enig politiek gewin in zag om altijd maar over die thematiek te beginnen, wij al lang bezig waren met draaiboeken, richtlijnen en specificaties op technisch en ander vlak. Via AGION hebben we heel wat inspanningen geleverd. We houden ook de vinger aan de pols via de onderwijsinspectie, die ook bevragingen uitvoert. We weten dat drie vierde van de scholen daar effectief mee aan de slag gaat, terwijl andere zeggen dat ze beschikken over moderne infrastructuur of mechanische ventilatie. Elke school is anders, elk klaslokaal is anders. Net daarom hebben we die preventieadviseurs: om na te gaan welke maatregelen geschikt zijn op welke locaties. Dat is vertrouwen geven, in plaats van alles via regeltjes te verplichten. Ik heb gemerkt dat u enerzijds uw appreciatie uit voor de preventieadviseur, maar anderzijds blijkbaar niet gelooft wat die preventieadviseurs allemaal opleggen. Dat gelooft u niet, daar hebt u geen vertrouwen in. U moet toch wat consequent zijn.
Ik kan u nog meegeven dat AGION de info over ventilatie op zijn website extra onder de aandacht heeft gebracht. Het agentschap heeft ook een specifieke rubriek over ventilatie. Ook in de maandelijkse nieuwsbrief Focus op Scholenbouw wordt daar aandacht aan besteed. AGION heeft op zijn website ook de bestaande rubriek Binnenluchtkwaliteit uitgebreid met extra pagina’s over ventilatie en COVID-19. Het agentschap zegt dat het ook gecommuniceerd heeft, in de brieven bij de dossierbehandeling, over de subsidiemogelijkheden voor structurele aanpassingen inzake ventilatie en verluchting. Er zijn ook online webinars, die overigens nog altijd ter beschikking zijn. Die kunt u misschien eens consulteren, mevrouw Goeman, om dan toch enigszins op de hoogte te zijn van wat wij doen met CO2-meters en met de ventilatieproblematiek in globo.
Mevrouw Goeman heeft het woord.
Minister, wat mij interesseert, is de realiteit op het terrein. Ik kan alleen maar vaststellen dat er nog altijd veel scholen zijn zonder CO2-meter of dat er in ieder geval vandaag niet in elke klas een CO2-meter hangt. Wat mij betreft, heeft elk kind in elke klas recht op gezonde lucht. Daarom vind ik dat u als minister uw verantwoordelijkheid moet nemen om dat goed te kunnen monitoren. Dat kan alleen door dat verplicht te maken in elke klas en door daar als minister het nodige budget tegenover te stellen. Ik stel vast dat er in het kader van Vlaamse Veerkracht 3,4 miljard euro wordt vrijgemaakt en dat u daarvan een belangrijk aandeel hebt binnengehaald voor het onderwijs. Dat kunnen wij alleen maar toejuichen. Maar dan begrijp ik niet dat er geen geld is voor CO2-meters, want investeren in een CO2-meter is investeren in preventie, preventie die ook rendeert, niet alleen in de strijd tegen corona maar ook op langere termijn. Dat moet een standaardbeleid worden, omdat we weten dat een goede luchtkwaliteit belangrijk is voor de concentratie en voor een hogere productiviteit van leerlingen. Met een CO2-meter vandaag garandeer je ook dat er minder besmettingen zijn in klassen en dat we inderdaad kunnen nadenken over het versoepelen van de quarantaine. Dat mag iets kosten, wat ons betreft, want als je dat niet doet, zal de kostprijs veel hoger liggen.
Mevrouw Vandromme heeft het woord.
Dank u wel, minister, nogmaals, om die procedure wat eenvoudiger te maken. Ik zou graag hebben dat er ook snel duidelijkheid komt voor de schoolbesturen, zodat ze vroeger dan binnen twee jaar een nieuwe procedure kunnen opstarten. U hebt niet geantwoord op mijn vraag over de conceptnota Scholenbouw 2.0. Ik denk dat het toch echt wel belangrijk is dat we weten wat de beleidslijnen zijn inzake schoolinfrastructuur en wat het aandeel ventilatie daarin is. Ik wil voorstellen om dit echt op te pakken en om dit ook te vermelden in een soort van amendement of conceptnota 3.0, opdat we heel duidelijk weten wat uw beleidslijnen zijn omtrent de ventilatie binnen scholen.
De vragen om uitleg zijn afgehandeld.