Verslag vergadering Commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Wetenschap en Innovatie
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Moors heeft het woord.
Minister, afgelopen week gaven de Vlaamse ministers en de overheidspartners het officiële startschot voor de inrichtingswerken en de bouw van een kaaimuur op de voormalige Ford-site in Genk. Na de sluiting van Ford Genk zat Limburg eventjes in zak en as, maar samen met de Vlaamse overheid en de stad Genk bleef men niet bij de pakken zitten. Er werd een masterplan ontwikkeld om de voormalige Ford-site te transformeren tot een nieuwe trimodale bedrijvenzone. Het terrein wordt heringericht met nieuwe bedrijvenruimtes, wegverbindingen, waterbekkens en groenzones, dat alles met de ambitie om 2500 nieuwe jobs te creëren. Daarmee draagt de herontwikkeling van de site bij tot een belangrijke SALK-doelstelling (Strategisch Actieplan voor Limburg in het Kwadraat). De Vlaamse Waterweg werd aangeduid als ontwikkelaar en opdrachtgever voor de afbraakwerken, de saneringswerken en de aanleg van de gemeenschappelijke nutsinfrastructuur op het terrein. Die werken zijn inmiddels vrijwel uitgevoerd.
Met de recente toekenning van de omgevingsvergunning kunnen nu ook de infrastructuurwerken voor de herinrichting en de aanleg van een kaaimuur van start gaan. Zo zal de voormalige Ford-site uiteindelijk worden omgevormd tot het nieuwe Logistics Valley Flanders.
Minister, wat zijn de verdere stappen in dit belangrijke project? Wat is de timing? Welke mogelijke drempels moeten nog worden weggewerkt? Welke rol zal de Vlaamse overheid op zich nemen?
Minister Crevits heeft het woord.
De aanleg van de gemeenschappelijke infrastructuur vormt het sluitstuk van de herontwikkeling en zal gefaseerd verlopen. De oplevering van de infrastructuur is voorzien voor december 2023. Daarnaast worden in deze periode ook de laatste uitgeefbare kavels ingevuld. Wat de saneringsopgave betreft, wordt invulling gegeven aan de laatste fase, namelijk de opmaak en de implementatie van de bodemsaneringsprojecten voor de grondwatersanering. De opvolging hiervan zal allicht nog lange tijd doorlopen.
De komende jaren ligt de nadruk vooral op de tijdige realisatie van de infrastructuurwerken in de zone A, wat het openbaar domein is. Daarnaast zijn in dit openbaar domein nog een aantal kavels, in totaal 4,5 hectare, voor ondersteunende functies voorzien. Die kavels zijn nog niet uitgegeven. We bekijken met onder meer de stad Genk hoe we hier een kwalitatieve invulling aan kunnen geven die ten dienste van de site en van het grotere bedrijventerrein Genk-Zuid staat.
Tot slot is er nog een grondwatersaneringsopgave op het terrein, veroorzaakt door de verontreiniging door Ford. Met het oog op een tijdige oplevering volgt het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) de infrastructuurwerken wekelijks op. Deze werken worden grotendeels vanuit het Fonds voor Innoveren en Ondernemen gefinancierd. In totaal investeert VLAIO langs De Vlaamse Waterweg 37,5 miljoen euro in de site.
Mevrouw Moors heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw heldere antwoord. Ik heb begrepen dat de Vlaamse Regering nog bijkomende inspanningen zal leveren om de bedrijven aan te moedigen om in deze trimodale zone voor het transport langs het spoor en het water te kiezen. Als Limburgse mag ik zeer blij zijn dat de site slechts zeven jaar na de sluiting van Ford al een nieuwe invulling heeft gekregen. Het is opmerkelijk dat dit project tot stand is gekomen en ik wil de Vlaamse Regering daarvoor bedanken.
De vraag om uitleg is afgehandeld.