Verslag vergadering Commissie voor Onderwijs
Vraag om uitleg over het efficiƫnt inzetten van ongebruikte coronazelftests van scholen
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werden deze vragen om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Laeremans heeft het woord.
Eind april kondigde de Vlaamse Regering aan dat zij massaal zelftests preventief in het onderwijs zou inzetten. De bedoeling was om alle personeelsleden van het leerplichtonderwijs, het deeltijds kunstonderwijs (dko) en volwassenenonderwijs nog tot het einde van het schooljaar twee keer per week preventief te testen.
Dat proces had echter heel wat voeten in de aarde aangezien de levering en verdeling van de aangekondigde bestelling van 1,24 miljoen zelftests de nodige vertraging opliep. Tijdens de vergadering van de commissie voor Welzijn op 1 juni verklaarde minister Beke dat er op die datum al 600.000 testen geleverd waren voor het onderwijs. De week nadien werden er nog deelleveringen verwacht van in totaal meer dan een half miljoen testen. In een persbericht van 8 juni kondigde u aan dat op dat ogenblik 1 miljoen zelftests verdeeld waren in het Vlaams onderwijs en dat nog eens meer dan 220.000 zelftests geleverd zouden worden aan het hoger onderwijs.
Toen – het was al begin juni – werd vanuit verschillende hoeken al de vraag gesteld hoe zinvol testen nog zijn als ze begin juni verdeeld konden worden met enkel nog de examens en het einde van het schooljaar in zicht, alsook in het licht van de voortschrijdende voortgang van de vaccinaties. Maar goed, beter laat dan nooit, werd er verklaard. Iedere leerkracht met COVID-19 die we zo kunnen detecteren was een pluspunt en iedere leerkracht nu al de routine laten opdoen om zich tweemaal te testen met behulp van de zelftests, zou een goede voorbereiding zijn om daaruit lessen trekken voor het nieuwe schooljaar op 1 september.
Maar in de praktijk blijkt de gedane moeite voor dit schooljaar toch enigszins verloren gaat. In veel scholen werd een groot deel van die testen helemaal niet of amper gebruikt. In de kranten konden we het voorbeeld lezen van een directeur van het katholiek basisonderwijs in Oudenaarde, Caroline Van Driessche, die verklaarde dat ze van de meer dan 2100 stuks die ze had gekregen, er zo goed als geen enkele gebruikt had.
Dat viel in zekere zin ook te voorspellen. Ik verwijs naar professor Herman Goossens, die op 21 mei zei dat hij er niet van overtuigd was dat leerkrachten of studenten gemotiveerd zouden blijven om zich twee keer per week preventief te testen. Volgens hem zou dat mislukken zonder de nodige ondersteuning. Daarom pleitte hij voor coaches in scholen die de testen opvolgen, zouden doorverwijzen naar artsen en zouden zorgen voor bevestiging met een PCR-test, indien nodig.
De vraag is wat we moeten aanvangen met zoveel ongebruikte tests, waarvan een deel dreigt te vervallen in de loop van de komende maanden. Momenteel wordt er immers geen ophaling van die testen voorzien om die elders in te zetten. Binnenkort vertrekken heel wat nog niet gevaccineerde jongeren op jeugd- en sportkampen en organiseren cultuurdiensten evenementen, evenals andere spelers uit de entertainmentsector. Het is dus logisch dat die ongebruikte zelftests met vervaldatum voor 1 september daar ingezet zouden worden. Er was ook een voorstel om de lokale besturen in te schakelen bij de herverdeling, omdat die als regisseur van het lokale beleid een goed zicht hebben op de noden die er ter plaatse zijn. Die kunnen sterk verschillen naargelang er al dan niet een grote activiteit is. Dat hangt van de lokale toestand af.
Hoe evalueert u het tot nu toe erg lage gebruik van de zelftests in de scholen en ook de eerder gemaakte suggesties van professor Goossens?
Kunt u een inschatting geven van het aantal zelftests waarin voorzien is voor het onderwijs, maar die tot op heden niet gebruikt werden? Of is dat totaal onduidelijk?
Hoeveel van de voorziene zelftests hebben een houdbaarheidsdatum die nog voor 1 september verstrijkt? Wat zal er met die zelftests gebeuren? Als ze al verdeeld zijn onder de scholen, worden die dan terug opgehaald, gerecupereerd en opnieuw ingezet op andere plaatsen? Het kan toch niet de bedoeling zijn dat die stof liggen te vergaren ergens in een of andere bergruimte van de scholen.
Hoelang zullen de overige testen – de tests die niet vervallen voor september – houdbaar zijn? Kan een substantieel deel van de nog niet gebruikte zelftests gebruikt worden in het najaar bij de niet-gevaccineerde leerlingen? In Oostenrijk werd elke leerling vanaf februari twee keer per week getest. Massaal preventief testen van leerkrachten zal dan allicht niet meer nodig zijn omdat de overgrote meerderheid gevaccineerd zal zijn. Dan kan dat ook bij hen beperkt blijven tot testen bij uitbraken.
Hoe evalueert u het voorstel inzake een mogelijke herverdeling via de lokale besturen? Welke initiatieven zult u in het licht hiervan nemen? Zult u met de ministers van Welzijn en Binnenlands Bestuur in overleg gaan?
Hoe zult u ervoor zorgen dat volgende schooljaar, bij een scenario waarbij de meeste volwassenen al volledig gevaccineerd zullen zijn maar er toch nog kleine haarden kunnen opsteken, de scholen deze zelftests toch nog op een adequate manier zouden kunnen inzetten om uitbraken in te dijken? Voorziet u in een betere informatieverstrekking en eventueel coaching? Als leerlingen zichzelf moeten testen, zijn er wat helpende handen nodig.
Mevrouw Vandromme heeft het woord.
Eind mei, begin juni ontvingen de scholen een gratis voorraad zelftests. Hiermee kon het onderwijspersoneel zichzelf testen op corona. Het was een maatregel om de verspreiding van het virus tegen te gaan en bood een extra zekerheid voor het personeel. In het leerplichtonderwijs werden naar verluidt bijna 900.000 zelftests verdeeld, in het deeltijds kunstonderwijs bijna 30.000, in het hoger onderwijs 220.000 en in het volwassenenonderwijs bijna 38.000. Ook de centra voor leerlingenbegeleiding (CLB's), de internaten en de onderwijsinspectie ontvingen een voorraad.
Steeds meer leerkrachten en directies zijn ondertussen al een of zelfs twee keer gevaccineerd. Zelftests hebben voor hen dus geen nut meer. Ondertussen is het einde van het schooljaar in zicht en zullen de zelftests in de scholen heel binnenkort niet meer gebruikt kunnen worden.
Uit contacten met verschillende schooldirecties blijkt dat scholen vaak nog een grote voorraad ongebruikte tests liggen hebben. Een tijdje geleden gaf u aan dat scholen zelf kunnen beschikken over het testmateriaal en dat er dus geen ophaling voorzien wordt. Scholen hebben uiteraard vragen over het efficiënt inzetten van de tests. Het zou jammer zijn dat ze ongebruikt blijven liggen, terwijl die in de komende zomermaanden wel nuttig kunnen zijn in andere sectoren.
De heer Laeremans had het over een voorstel, maar het was het voorstel van onze fractie om de lokale besturen in te schakelen, omdat we ervaren dat er vragen kwamen vanuit scholen over wat ze konden doen met de zelftests. Anderzijds kwamen er ook vragen van jeugdverenigingen en culturele actoren of er geen zelftests beschikbaar waren. Lokale besturen kunnen zeker een belangrijke rol spelen in de herverdeling van de zelftests. Zij hebben immers een goed zicht op de actuele noden. Straks vertrekken heel wat jongeren op jeugdkampen, worden culturele evenementen georganiseerd en starten verenigingen hun werking weer op.
Minister, welke opties voor scholen zijn er om de ongebruikte zelftests efficiënt in te zetten? Bent u het met mij eens dat lokale besturen het beste geplaatst zijn om te zien waar dit testmateriaal nuttig ingezet kan worden? Hoe gaat u scholen stimuleren om, zo snel mogelijk, in gesprek te gaan met hun lokaal bestuur, die de regierol in dezen zou kunnen opnemen? Gaat u hierover ook in gesprek met minister Somers? Afgelopen dinsdag stelde de heer Brouns dezelfde vraag aan minister Somers.
Minister Weyts heeft het woord.
Ik heb de voorgeschiedenis in het verleden al geduid, maar ik herhaal die nog even. De Vlaamse overheid deed een massale bestelling, onder leiding van minister Beke, met betrekking tot zelftests, inclusief zelftests voor onderwijs. Voor de levering ervan en de goedkeuring van de gunning waren we afhankelijk van de goedkeuring door het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG) en moest de federale wetgeving het mogelijk maken dat een overheid zelftests aankoopt en verdeelt. Deze wetswijziging kwam er met het koninklijk besluit van 11 mei 2021.
Wij waren al lang klaar, maar konden of mochten niet gunnen, omdat we anders dreigden een levering te gunnen van, op dat moment nog, illegale tests, omdat het FAGG die nog niet had erkend. Quasi alle tests die ons werden aangeboden en waarvoor we wilden gunnen, waren in al onze buurlanden wel al erkend, maar blijkbaar telt dat niet en moest het FAGG nog zijn erkenning geven. Het proces duurt dan nog ettelijke weken, wat jammerlijk tijdsverlies is. Maar goed, zodra die wetswijziging er kwam, met het KB van 11 mei, hebben we er al op 16 mei voor gezorgd dat er gefaseerd kon worden geleverd aan de scholen. Onze administratie heeft op dat vlak dus eigenlijk heel goed werk geleverd door zo snel mogelijk te gaan met die uitrol naar de scholen.
Het klopt dat de antigeentesten niet betrouwbaar zijn bij personen die al gevaccineerd zijn, zelfs gedeeltelijk. Om te voorkomen dat er te veel overtollige zelftesten zouden zijn, is door de administratie altijd een inschatting gemaakt van het aantal personeelsleden in een onderwijsinstelling en de leeftijdsgroepen die al dan niet zouden worden gevaccineerd in de toen nog resterende weken in het onderwijs. Die inschatting is gemaakt op basis van de gegevens en de timing van de vaccinatiestrategie die ons was bezorgd door Zorg en Gezondheid. Bij de berekening van die aantallen gingen we ervan uit dat iedereen die tot een bepaalde groep behoort en uitgenodigd is, zich ook heeft laten vaccineren, en dat iedereen die nog geen kans heeft gekregen om zich te laten vaccineren, wel bereid is om zich tweemaal per week te testen met een zelftest. Uiteraard is het in de realiteit natuurlijk anders: niet iedereen laat zich vaccineren en niet iedereen is bereid om zich te laten testen of om die zelftesten te hanteren. De verschillen heffen elkaar echter wat op, waardoor er voor iedereen die dat wenst, voldoende testen zijn, zonder dat daarbij een buitensporig overschot aan testen wordt gecreëerd. Die berekening was dus zo accuraat mogelijk, maar er werd wel uitgegaan van het voorzichtigheidsprincipe: zorg er gewoon voor dat er voor elke school genoeg testen voorhanden zijn.
Het gebruik van de zelftesten is natuurlijk vrijwillig, waardoor er ook geen monitoring is van het gebruik. Wat wel werd bijgehouden, is het aantal positieve testen die worden afgenomen. We zien dat ook terugkomen in onze cijfers van de CLB’s. Daar wordt ook aangeduid wanneer een PCR-test het resultaat is van een positieve zelftest. Dat is dus een categorie die werd aangevinkt.
Ik weet dat er scholen zullen zijn waar er aan het einde van het schooljaar een overschot is. Het tegenovergestelde zou veel erger zijn. Mocht er de afgelopen weken een tekort zijn geweest, dan was dat het grootste probleem geweest. Onderwijsinstellingen mogen zelf beschikken over de overtollige testen en die zelf inzetten naargelang de noden die er op lokaal niveau bestaan. Die zijn immers allemaal anders. De ene school organiseert of is betrokken bij het organiseren van een zomerschool of een speelpleinwerking, andere scholen niet. Men kan daarvoor natuurlijk ruimer kijken dan de schoolcontext en samenwerken met diverse lokale partners. Onderwijsinstellingen zijn vrij en verantwoordelijk wat dat betreft. Dat kan bijvoorbeeld bij het organiseren van jeugd- of sportkampen, of in de zomerscholen. Daarom hebben we ook gezegd scholen te willen aanmoedigen om die initiatieven te ondersteunen met testen die zouden overblijven. Dat hebben we ook zo afgesproken in onze onderwijsclub met de diverse sociale partners. Op onze vergadering midden juni was dat nog een van de agendapunten die we daar bespraken. Die afspraak is dan ook gemaakt met de onderwijspartners.
Bij het opnieuw bestemming geven aan overtollige testen moet er natuurlijk naar de houdbaarheidsdatum worden gekeken. Die houdbaarheidsdata staan natuurlijk duidelijk vermeld op de verpakking van de zelftesten, net zoals dat bij andere medische producten het geval is. Ook die informatie is duidelijk meegegeven aan de scholen.
Voor volgend schooljaar liggen er nog geen plannen op tafel om opnieuw massaal zelftesten in te zetten in het kader van preventief testen. We moeten ons er rekenschap van geven dat de 16- en 17-jarigen deze zomer worden gevaccineerd. Ook de 12- tot 15-jarigen met onderliggende aandoeningen zullen worden gevaccineerd. Eigenlijk gebeurt dat nu al.
Binnen de Hoge Gezondheidsraad is het nog altijd onzeker of ook gezonde 12- tot 15-jarigen in aanmerking komen voor een vaccinatie tegen COVID-19. We hebben daar ook wel op geanticipeerd, in die zin dat we ondertussen de vaccinatiecentra al hebben verlengd tot medio oktober. Als wordt beslist over te gaan tot de vaccinatie van de 12- tot 15-jarigen, dan zal de capaciteit dus voorhanden zijn. Er was nog even een discussie over of dat in de scholen of daarbuiten zou moeten gebeuren. Ik heb ervoor geopteerd om dat buiten de scholen te doen, want die vaccinatiecentra werken goed. 'Never change a winning team.' Dat staat daar allemaal al op punt. Als je dat allemaal gaat veranderen en de verantwoordelijkheid bij de scholen legt, waarbij opnieuw elke school anders is, dreig je enkel in een situatie terecht te komen die minder optimaal is dan de huidige situatie, waarbij iedereen tevreden is.
Midden augustus zitten wij nog samen met de sociale partners en de experten om te bespreken op welke manier en of dat effectief in code groen gestart kan worden. Maar dat is natuurlijk ons uitgangspunt.
De heer Laeremans heeft het woord.
Minister, dank u voor uw antwoord, maar u blijft jammer genoeg een beetje te vaag op twee vlakken. Ten eerste zegt u dat het aantal positieve testen bijgehouden is. Dat is goed voor degenen die dus met die zelftesten dan toch een covidbesmetting hebben kunnen ontdekken. Maar kunt u daarvan ook de cijfers geven? Dat vind ik toch belangrijk om te weten, hoe efficiënt dat geweest is.
Ten tweede, wat de vervaldatum betreft, zegt u dat die op de tests staat. Ja, het zou er nogal aan mankeren. Maar ik neem aan dat u toch gegevens hebt van die grote bestellingen. Ik kan ook maar kijken op de test die mijn vrouw hier liggen heeft van de school en dat is nog tot 22 april 2022. Dat is dus nog vele maanden bruikbaar. Maar hoe zit het met de grote aantallen? Dat is immers belangrijk. Als er nu zouden vervallen voor het einde van de vakantie – ik neem aan van niet, want de meeste van die testen zijn recent geleverd – of als zij toch nog enkele maanden kunnen meegaan, is het belangrijk dat u verdere duidelijke instructies aan de scholen geeft.
Het hangt er natuurlijk ook van af of onze leerlingen de kans gehad zullen hebben om ingeënt te worden. Dat speelt allemaal een rol. Maar ik vind dat men hoe dan ook niet zou mogen accepteren dat die testen niet meer gebruikt zouden worden en dat ze bijvoorbeeld bij de leerkrachten thuis liggen, en die zijn dan ingeënt. Ik denk dat het belangrijk is om ze opnieuw te verzamelen, minstens op het niveau van de school. De school kan ze dan naar goeddunken gebruiken, indien ze toch nog enkele maanden goed zijn, om leerlingen regelmatig te testen. Men moet daar ook een strategie voor naar voren schuiven. Is dat occasioneel of gaat men dat systematisch doen, zoals dat in Oostenrijk gebeurd is: twee keer per week alle leerlingen? Het is belangrijk om dat verschil te kennen. Als u zegt dat ze nu niet vervallen en de speelpleinwerking en de zomerscholen zich dus maar ergens anders moeten gaan bevoorraden, zou u dat beter ook communiceren, denk ik. Vandaar had ik graag nog een beetje duidelijkheid daarrond.
Mevrouw Vandromme heeft het woord.
Dank u wel voor uw antwoord, minister.
Ik wil misschien nog even benadrukken dat we met Vlaanderen de beste leerling van de klas zijn inzake het vaccineren. Als het goed is, mogen we het zeker ook benadrukken.
Zoals ik al aangaf, werd de vraag ook gesteld aan minister Somers, die een oproep deed aan de scholen en de schoolgemeenschappen om contact op te nemen met de lokale besturen in de perimeter waaruit hun leerlingen komen. Ik denk dat dat een goede zet was. Misschien is het goed om ook nog een keer te benadrukken dat het goed is dat de scholen ook contact opnemen met die lokale besturen.
Wat de vervaldata betreft, collega Laeremans, is het zo dat wij – ik kan dan enkel spreken voor de eerstelijnszone waar ik zelf actief in ben – actie hebben ondernomen en met alle lokale besturen en alle actoren in die eerstelijnszone afgesproken hebben om een gezamenlijke actie te ondernemen. We hebben een soort leidraad opgesteld voor de scholen, we hebben een leidraad opgesteld voor alle verenigingen of vrijwilligers die de zelftesten zouden moeten gebruiken, want die zijn temperatuur- en lichtgevoelig en het is absoluut niet de bedoeling dat we valspositieve resultaten hebben. Maar we hebben die vervaldata ook gecheckt. We hebben ook aangeraden, aan de scholen die eventueel nog een aantal exemplaren wilden behouden, om dan die met de verste vervaldatum te behouden.
Ik merk in elk geval dat er heel wat collegialiteit is op het terrein. Men heeft uit de coronacrisis geleerd dat het enkel helpt als je samenwerkt. Ik merk dat we erin slagen om als lokaal bestuur, samen met de eerstelijnszone, die testen te verzamelen en ook opnieuw uit te delen. Als er uitbraken zijn op scholen, dan werken we samen met de centra voor leerlingenbegeleiding, met de scholen zelf, om die testen weer beschikbaar te stellen. Ik kan dus alleen maar aangeven dat men er lokaal mee aan de slag gaat. Sommige scholen twijfelen nog of ze dat wel mogen doen. Misschien kunt u daar dus nog een signaal geven dat dit écht kan, dat het niet de bedoeling is dat ze daar op de rem gaan staan. Dat geef ik nog mee, minister.
Twee, u legde de link met de vaccinatie van de leerlingen. Ik denk dat het echt goed is dat we gebruik maken van de vaccinatiecentra. Ik denk dat onze fractie alleen maar kan onderschrijven dat we evenzeer uitkijken naar 1 september, om die dan ‘in het groen’ te kunnen starten, en dat we daar alles aan doen. Ik hoop in elk geval dat we vanuit Onderwijs toch nog het signaal kunnen geven aan de scholen: ‘Neem contact op met uw lokale besturen, zodat zij de regierol op kunnen nemen.'
De heer Daniëls heeft het woord.
Ja, collega’s, dezelfde vraag is aan bod gekomen in de commissie Binnenlands Bestuur, waar collega Brouns terecht aan minister Somers vroeg op welke manier die overschotten of niet-gebruikte testen toch maximaal gebruikt kunnen worden. Toen was de conclusie dat men daarvoor contact moest opnemen met het lokaal bestuur en/of de eerstelijnszone. Dat is ook wat hier naar voren wordt gebracht.
Ik heb in die commissie Binnenlands Bestuur ook gezegd dat scholen potentieel wel een aantal testen achter de hand zouden willen houden. Voor gevaccineerden is het inderdaad niet altijd goed om een antigeentest te gebruiken, maar potentieel zullen er op 1 september toch nog altijd een aantal leerlingen zijn die niet gevaccineerd zijn, of, collega’s, leerkrachten die zich niet willen laten vaccineren. Die zijn er ook! Ik kan scholen dus wel begrijpen als ze een aantal tests achter de hand willen houden. Als je in een klas iets vermoedt, dan ga je er, voor die leerkrachten, toch ineens een aantal moeten gebruiken. Het is niet dat je dan maar één test nodig hebt, er zijn er dan meteen een aantal nodig. Ik heb er dus wel begrip voor dat een aantal scholen die achter de hand willen houden.
Ik wil er toch nog even op wijzen dat het KB verschenen is op 11 mei 2021, en dat we vijf dagen later – ik heb nu niet op de kalender gekeken of daar nog een weekend tussen zit of niet – in Vlaanderen rond waren. Ik deel dus absoluut, honderd procent, de vragen die mensen stellen over het feit dat dit zo laat was. Maar als we het zelf hadden kunnen beslissen, was het zo laat niet geweest. Maar goed, dat is een ander verhaal. Daarvoor moeten we aan de overkant van de straat zijn. Ik heb ook begrepen, minister, dat u in augustus nog opnieuw samenzit met de onderwijspartners. Ik denk dat we dan inderdaad zullen moeten kijken – fingers crossed! – of we dan niet een of andere variant zullen binnen hebben in Vlaanderen, die dan eventueel dat ‘groen’ in september onder druk zou zetten.
Minister Weyts heeft het woord.
Laat me misschien wat cijfers meegeven, op basis van de CLB-gegevens. 6 procent van de PCR-testen werd afgelegd op basis van een positieve zelftest. Dat gaat dus voor de laatste weken maar over enkele per week. We hebben een bevraging georganiseerd in het kader van de uitrol van die zelftesten, en daar bleek toch dat in het begin 94 procent van de leerkrachten en het onderwijspersoneel bereid waren om twee keer per week zelftesten af te nemen. Naarmate de pandemiecijfers verbeterden zag je wel een afname van de bereidheid. In het begin is de effectieve praxis waarschijnlijk een beetje groter dan na een paar weken. 86 procent gaf wel aan dat dat aanbod van zelftesten het welbevinden ten goede kwam.
De geldigheid van de verschillende aangekochte zelftesten varieert van drie maanden tot twee jaar. Daarom verwijzen we naar de datum op de verpakking. Scholen kunnen zelf beslissen wat te doen met de zelftesten die ze op overschot hebben. Vanzelfsprekend is het aangewezen om in dialoog te gaan met het lokale bestuur. Dat geldt zeker voor de zelftesten met een beperkte geldigheidsduur die dan gedistribueerd kunnen worden richting jeugd- en sportkampen, zomerscholen en dergelijke. Dat spreekt voor zich.
Een groot deel van de rest kan behouden blijven om te fungeren als reserve en vanuit een voorzichtigheidsprincipe, zeker voor de maand september. Resterende categorieën jongeren die nog niet gevaccineerd zijn – zeker de categorie van 12 tot 15 jaar – kunnen dan preventief getest worden. Medio augustus kunnen we dat afkloppen. Dat zal in samenspraak met de experten gebeuren. Hopelijk hebben we dan een beter zicht op de vaccinatiestrategie en een beslissing van de Hoge Gezondheidsraad. Als die beslist dat 12- tot 15-jarigen niet worden gevaccineerd, hebben we een andere situatie.
De heer Laeremans heeft het woord.
Dank u voor uw bijkomend antwoord, minister. Dat geeft al wat meer duidelijkheid.
Wat de timing betreft, het zal niet aan ons liggen dat de zelftesten te laat zijn toegekomen. Wij hebben dat eind januari aangekaart. U zegt natuurlijk wel dat de federale overheid de grote oorzaak daarvan is. Daar ben ik het absoluut mee eens. Maar wanneer bent u, is de Vlaamse Regering, beginnen aan te dringen bij de federale om dat waar te maken? Dat had vanaf februari gekund en ik weet niet in hoeverre dat dan ook effectief gebeurd is. Goed, de toestand is wat die is.
In elk geval heb ik de indruk dat er relatief weinig instructie is meegegeven bij de verdeling. Het moest zo snel mogelijk gaan, dat snap ik wel, maar men had toch kunnen bedenken wat er moest gebeuren met overschotten eind juni, want dat was niet lang meer. Hoe moeten ze bewaard worden enzovoort?
Ik hoop dat u daarover nog communiceert. De directies zijn nog een week bezig om alles administratief af te handelen. Ik dring erop aan dat alles terug wordt ingezameld, zeker bij de leerkrachten die gevaccineerd zijn, dat ze dat niet bij hen thuis op de vensterbank in de zon laten liggen. Dat zou zonde zijn. Als ze verzameld worden, moet men goed kijken naar de vervaldatum. Als die snel nadert, kan men nog proberen om ze aan de overheid die het dichtst bij hen staat, te bezorgen, of voor zomerscholen in te zetten. In het andere geval moet men alles goed bijhouden voor september om dan meteen veilig te kunnen starten, zodat de testen hun nut bewijzen.
Mevrouw Vandromme heeft het woord.
Voorzitter, voor ons is extra communicatie in dezen niet overbodig. Aan de andere kant willen we de scholen vertrouwen en ervan uitgaan dat ze hun weg wel zullen vinden en de lokale besturen zullen aanspreken.
Minister, collega’s, op de eerste dag van deze zomervakantie is het goed dat de zelftesten terecht komen op de plaatsen waar ze van nut kunnen zijn en dat zijn de speelpleinen en de zomerscholen, allerlei activiteiten voor de jongeren en kinderen, zodat ze veilig hun zomervakantie kunnen doorbrengen. Dat is het belangrijkste, dat de zelftesten terechtkomen waar ze nuttig zijn.
De vragen om uitleg zijn afgehandeld.