Verslag vergadering Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Energie
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Claes heeft het woord.
Minister, onlangs werd bekend dat de Vlaamse Regering kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s) verplichtingen wil opleggen in verband met hun energieverbruik. Uit een enquête van de Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) zou namelijk blijken dat zaakvoerders meer belang hechten aan investeringen in bedrijfsvoering dan in maatregelen rond energie-efficiëntie. Volgens de VREG zou de bereidheid bij kmo’s om hierin te investeren zelfs afnemen.
Bedrijven met een primair energieverbruik tussen 13,9 en 27,8 gigawattuur zullen worden verplicht om een energieaudit te laten uitvoeren. Ze zullen daarop energiebesparende maatregelen op maat ontvangen. Van deze maatregelen zullen die met een verwacht rendement van 15 procent ook verplicht uitgevoerd moeten worden. Ook grote ondernemingen, die al onder de verplichting vallen om een energieaudit te laten uitvoeren, zullen in de toekomst verplicht worden dergelijke maatregelen uit te voeren.
Maar ook kmo’s met een nog lager verbruik, tussen 8,3 en 13,9 gigawattuur, ontsnappen niet aan de nieuwe verplichtingen. Zij zullen in plaats van een energieaudit een zogenaamde energiebalans moeten opstellen. Een dergelijke balans moet hen inzicht geven in hun energieverbruik. Maar ook hier geldt dat maatregelen die in minder dan drie jaar terugverdiend zijn, zogenaamde no-regretmaatregelen, verplicht moeten worden uitgevoerd.
Minister, hebt u al reacties ontvangen van kmo’s of belangenorganisaties? Wat hielden deze in?
Wie zal de verplichte energieaudits uitvoeren?
Wat zijn de verwachte gemiddelde kosten van een dergelijke energieaudit? Zullen deze volledig gedragen moeten worden door de kmo’s of komt de Vlaamse overheid hierin tussen?
Zullen bedrijven die niet akkoord gaan met de maatregelen die volgens de audit een rendement van 15 procent opleveren, zich hier op enigerlei wijze tegen kunnen verzetten?
Wat zijn de verwachte gemiddelde kosten van een dergelijke energiebalans? Zullen deze volledig gedragen moeten worden door de kmo’s of komt ook hier de Vlaamse overheid tussen?
Minister Demir heeft het woord.
Collega Claes, de conceptnota over de versterkte wetgeving voor niet-energie-intensieve ondernemingen werd op 4 juni 2021 voorgelegd aan de Vlaamse Regering. Ik wens het overleg op te starten met de stakeholders met als doel input te verzamelen voor het verder concreet uit te werken regelgevend kader.
Een eerste stakeholderoverleg heeft plaatsgevonden op 10 juni 2021, via de Stroomgroep Energie-efficiëntie, georganiseerd door het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA). Tijdens deze stroomgroep werd de conceptnota voorgesteld aan de stakeholders, waaronder de sectorfederaties en het Vlaams netwerk van ondernemingen (Voka). De stakeholders hebben nu tijd om hun reacties door te geven tot eind augustus. Bij de verdere uitwerking plannen we nog een tweede stakeholderoverleg.
Een energiedeskundige zal de energieaudits uitvoeren. Dat kan zowel intern als extern gebeuren. Voor deze energiedeskundige zullen dezelfde voorwaarden gelden als voor de bestaande energieaudit voor grote ondernemingen.
De kosten voor een energieaudit worden geschat op 5000 à 7000 euro, wanneer er wordt gewerkt met een externe energiedeskundige. Deze kosten zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals de grootte van de onderneming en de complexiteit van de processen.
De kosten voor het laten opmaken van de energieaudit worden gedragen door de onderneming zelf. Door het uitvoeren van de rendabele energiebesparende maatregelen zullen de kosten van de audit ruimschoots worden terugverdiend via een lagere energiefactuur. De jaarlijkse energiefactuur van deze ondernemingen kan oplopen tot 1 miljoen euro.
We bekijken momenteel, in overleg met de stakeholders, om in een analoge regeling te voorzien als in het conform verklaarde energieplan, dat van toepassing is voor de heel energie-intensieve ondernemingen. Hier staat gestipuleerd dat op gemotiveerd verzoek van de exploitant bij het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap de termijn kan worden verlengd of vrijstelling kan worden verleend voor de uitvoering van die maatregelen.
De kosten voor een energiebalans worden door het VEKA geschat op ongeveer 2000 euro wanneer gewerkt wordt met een externe energiedeskundige. Ook de kosten van een energiebalans zijn afhankelijk van heel wat factoren en worden gedragen door de onderneming zelf. Ook hier zijn er natuurlijk terugverdieneffecten van de besparing die men daardoor kan doorvoeren in het bedrijf.
De heer Claes heeft het woord.
Voorzitter, ik stel voor dat we die conceptnota, zodra die wordt vrijgegeven, bespreken in de commissie.
Minister, kosten van 5000 tot 7000 euro met een terugverdieneffect op drie jaar zullen veel ondernemers niet aanspreken, zeker niet in het huidige klimaat. Ik denk dat ze al hopen om over drie jaar nog in business te kunnen zijn. Het gaat om een zoveelste verplichte regel die erbij komt. Wie ondernemers een beetje kent, weet dat zij van belastingen maar nog meer van al die verplichte regeltjes af willen. Ik denk dat al die regels het ondernemerschap in Vlaanderen zeker niet ten goede zullen komen. Het is goed dat er een audit bestaat maar veel ondernemers vinden het jammer dat die verplicht wordt opgelegd.
De vraag om uitleg is afgehandeld.