Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Fournier heeft het woord.
“Marc Coucke investeert in ‘Booking.com voor truckers’”, las ik in de Tijd. Het nieuwste project van Coucke vind ik vooral interessant omdat het gaat over een investering in een app die de beschikbare parkeerplaatsen toont. Het bedrijf waarin hij participeert, heeft al een eerste parking in eigen beheer in Heusden-Zolder en er zouden er snel nog volgen.
Opvallend is dat het project aansluit bij het Vlaamse proefproject rond vrachtwagenparkeerplaatsen. In dit artikel zegt Lode Verkinderen, directeur van Transport en Logistiek Vlaanderen, dat er in het algemeen een groot tekort aan parkeerplaatsen voor vrachtwagens is. Aanbieders van private parkeerplaatsen, die betalend zijn, hebben het moeilijk een goed businessmodel op te bouwen. Dit nieuwe project kan dus een ommekeer betekenen voor het parkeerprobleem van onze vrachtwagens.
Minister, begin dit jaar vroeg ik u een stand van zaken in verband met de dynamische aanduiding van het aantal beschikbare parkeerplaatsen en het daarbij lopende proefproject op de E17 tussen Alken en Kortrijk. U antwoordde toen op mijn schriftelijke vraag: “De finale bevindingen uit het proefproject zullen door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) midden 2021 toegelicht worden aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (dMOW). Binnen dMOW wordt (…) een Vlaamse visie vrachtwagenparkeren voorbereid.”
Minister, hoe gaat u om met dit nieuwe initiatief?
Op welke manier zal dit een invloed hebben op de Vlaamse testprojecten?
Wat waren de finale bevindingen van het proefproject?
Minister Peeters heeft het woord.
Er liep inderdaad sinds oktober 2020 een proefproject op de E17 waarvan de evaluatie nu wordt afgerond. AWV werkte hiervoor samen met Be-Mobile om via de dynamische borden op de snelweg en via een app, namelijk Truckmeister, informatie te verspreiden over de beschikbare parkeerplekken voor vrachtwagens op parkings langs het traject.
Het doel van het proefproject was onder andere om vanuit het oogpunt van de verkeersveiligheid, te verhinderen dat vrachtwagens zich foutief parkeren op de oprit van de dienstenzone omdat de vrachtwegenparking vol staat en zij halt moeten houden om hun rij- en rusttijden te kunnen respecteren. Een goede spreiding van de vrachtwagens over de verschillende dienstzones wordt hiermee beoogd.
Een goede spreiding van de vrachtwagens over de snelwegparkings is belangrijk met het oog op de verkeersveiligheid. Ik kan dus enkel toejuichen dat er bijkomende, zowel publieke als private, initiatieven worden genomen om deze doelstellingen te bereiken.
Daarnaast bereidt het Departement Mobiliteit en Openbare Werken een studie voor om een visie op vrachtwagenparkeren verder uit te werken. Het bestek voor deze studie is zo goed als klaar en zal weldra worden gepubliceerd. De looptijd van de studie bedraagt zes maanden en de resultaten worden in het eerste trimester van 2022 verwacht. Bij het opstellen van deze visie worden er verschillende aspecten in kaart gebracht, zoals de locaties met een tekort aan parkeercapaciteit en de verschillende stakeholders in het ecosysteem vrachtwagenparkeren.
Het Vlaamse testproject ‘Safe and secure infrastructure in Flanders’ loopt ten einde. In deze testopstelling is het niet mogelijk vrachtwagenparkeerplaatsen te reserveren. Reservering van parkeerplaatsen kan lukken op private en fysiek afgesloten parkings, maar kan doorgaans niet ingericht worden op openbare rustplaatsen en snelwegparkings die vrij toegankelijk zijn.
AWV zal de finale resultaten uit het proefproject de komende maanden finaliseren. De finale bevindingen zullen worden gebundeld waarna ze uiteraard ook ter beschikking kunnen worden gesteld.
Mevrouw Fournier heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. In tijden van corona zou men denken dat er minder verkeer en minder vrachtverkeer is, maar niets is minder waar. De parkings langs de snelwegen staan nog altijd propvol. Ik heb soms de indruk dat ze nog voller staan dan voor de coronacrisis. Alle initiatieven zijn dan ook welkom. Ik had een bijkomende vraag, maar die hebt u al gedeeltelijk beantwoord, over het Vlaams parkeerbeleid voor vrachtwagens. Het bestek wordt binnenkort gelanceerd, als ik het goed heb begrepen, en normaal gezien zullen de resultaten begin 2022 worden bekendgemaakt. Ik zal u daar dan in elk geval een bijkomende vraag over stellen.
Wat de testprojecten betreft, worden de resultaten, als ik u goed heb gehoord, eind dit jaar bekendgemaakt. Ik zal dit zeker verder opvolgen omdat dit toch wel belangrijk is voor de veiligheid van de vrachtwagens en de vrachtwagenchauffeurs. Ik dank u om daar de nodige aandacht aan te besteden. Dit wordt zeker nog vervolgd.
De heer De Veuster heeft het woord.
Minister, ik wil even inpikken op de heel interessante vraag van mevrouw Fournier. Niet alleen de parkings op de autosnelwegen staan vol, in gemeenten die langs die snelwegen liggen – en ik ben burgemeester van een dergelijke gemeente – staan ook de bedrijventerreinen en de secundaire wegen vol vrachtwagens.
Minister, ik ben blij dat dat bestek wordt uitgegeven en dat die studie is besteld, en ik hoop dat ook rekening wordt gehouden met dit nieuw initiatief. Ik heb gezien dat niet enkel Marc Coucke daarin heeft geïnvesteerd, maar dat ook ParticipatieMaatschappij Vlaanderen (PMV) daar een pak aandelen in heeft. Ik raad u aan dit mee te nemen, want het zou niet alleen de veiligheid op de autosnelwegen kunnen verbeteren maar ook de veiligheid op heel wat secundaire wegen. Ik ben daar even erg in geïnteresseerd als mevrouw Fournier en zal dit met veel plezier verder opvolgen.
Minister Peeters heeft het woord.
Mevrouw Fournier, het klopt inderdaad dat we over een aantal maanden de globale bundeling hebben van de resultaten van het proefproject. Het is de bedoeling dat nadien het nieuwe project van start kan gaan.
De vraag om uitleg is afgehandeld.