Verslag vergadering Commissie voor Wonen en Onroerend Erfgoed
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Van Werde heeft het woord.
Voorzitter, de problematiek van de historische liften is in deze commissie al meermaals aangehaald en besproken. Momenteel werken verschillende actoren op verschillende niveaus aan oplossingen voor dit bijzonder erfgoed, maar er blijft nog veel onduidelijkheid voor de eigenaars en de beheerders van historische liften.
Federaal minister Dermagne heeft aangekondigd aan een uitstel van de deadline van eind 2022 te werken, maar dat is nog niet officieel. De alternatieve oplossingen hebben nog geen definitieve ingang gevonden. Op dit moment blijft de deadline van kracht en gaan sommige eigenaars en beheerders misschien holderdebolder op zoek naar een oplossing, met in het ergste geval de verminking van de historische lift tot gevolg.
Minister, kan de Vlaamse overheid werken aan een sensibiliseringscampagne voor de eigenaars en zeker ook de beheerders van historische liften, zodat zij op de hoogte worden gebracht van het bestaan van de uitzonderingsprocedure, de alternatieve oplossingen en het geplande uitstel van de deadline voor aanpassingen?
Kunnen de eigenaars van een historische lift die bij het agentschap Onroerend Erfgoed nog geen attest van historische waarde hebben aangevraagd nog eens op de hoogte worden gebracht van de mogelijkheid en de noodzaak daarvan en van de alternatieve oplossingen die daarmee gepaard gaan?
Kan de Vlaamse overheid er bij de federale overheid nog eens op aandringen officieel te communiceren over de beslissing over het uitstel, zodat de eigenaars en de beheerders van liften hierover zo snel mogelijk duidelijkheid krijgen?
Minister Diependaele heeft het woord.
Voorzitter, aangezien ik op 6 mei 2021 de vragen om uitleg over de problematiek van historische liften uitvoerig heb beantwoord, wordt het een veeleer kort antwoord. Ik heb toen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de geschiedenis van het dossier te schetsen en een laatste stand van zaken te geven. Meer informatie is in dat verslag terug te vinden.
Ondertussen zijn er opnieuw administratieve contracten. De FOD Economie heeft de krijtlijnen voor een koninklijk besluit tot aanpassing klaar en wil hierover met de gewesten overleggen. Mijn kabinet heeft recent nog contacten gehad met de heer Van der Cruyssen van de FOD Economie en met het bevoegde federale kabinet.
Zoals ik op 6 mei 2021 heb verklaard, is een gecoördineerde aanpak van dit dossier cruciaal en ligt de sleutel hiervoor bij de FOD Economie. Dat is de voorbije twee jaar al enkele keren naar boven gekomen. We stellen nu vast dat de FOD Economie dit op zich neemt en hieraan is begonnen. We zijn blij dat we dit in gang hebben kunnen zetten.
We zullen van de overlegmomenten zeker gebruik maken om de communicatie ten aanzien van de eigenaars en de beheerders van historische liften te bespreken. Dit is een uiterst belangrijk topic, maar ook hiervoor is een gecoördineerde en efficiënte aanpak aangewezen. De nieuwe informatie moet op het juiste moment en op de juiste manier doorsijpelen. We beslissen daar niet alleen over, maar we zullen hierover afspraken maken. Zoals ik op 6 mei 2021 heb vermeld, blijft de webpagina met de informatie over de procedure om een attest te verkrijgen ondertussen bestaan. Het agentschap Onroerend Erfgoed heeft de eigenaars en beheerders van die liften overigens nog in het najaar van 2020 gericht benaderd.
Mevrouw Van Werde heeft het woord.
Minister, ik kan het u niet kwalijk nemen dat u nu iets minder enthousiast bent dan daarnet. Het is een heel andere problematiek. Ik hoor op verschillende plaatsen dat het voor de eigenaars en de beheerders nog heel onduidelijk is. Dat is jammer, maar ik ben blij te horen dat de contacten blijven lopen en dat u dit een belangrijk punt vindt. Uiteraard moet er afstemming tussen de verschillende beleidsniveaus zijn. Ik hoop dat de Vlaamse overheid de eigenaars en de beheerders zodra het kan de juiste informatie kan geven.
Ik wil even een voorbeeld geven. Ik heb gisteren telefonisch contact gehad met iemand die een gebouw met zes verdiepingen heeft. De meeste gebouwen met een historische lift zijn geen wolkenkrabbers met twintig verdiepingen. In dat gebouw wonen zes gezinnen. Het gezin op het gelijkvloers betaalt niet mee voor de lift. De eigenaar heeft een kostenraming gevraagd en zonder bijkomende kosten komt het al neer op 140.000 euro. Daar wonen ook oudere mensen. Als vijf gezinnen of eigenaars 140.000 euro moeten ophoesten, is dat een ramp voor die mensen. Dat is geen klein bedrag. Hij heeft me gevraagd wat hij moet doen. Ik heb al eerder met die man gesproken en hij is goed op de hoogte, maar blijkbaar blijft hij in het ongewisse met betrekking tot die deadlines. Hij weet niet of hij de lift al dan niet moet aanpassen. Ik heb van veel mensen gehoord dat die liften de boom in kunnen. Ik wil gewoon aankaarten dat het allemaal nog niet duidelijk is.
Minister Diependaele heeft het woord.
Mijn enthousiasme voor die liften is even groot, maar we zitten natuurlijk met het probleem dat we de federale overheid op gang moeten trekken. We zullen informeren, maar welke informatie moeten we doorgeven? We weten nog niet wat de inhoud van het koninklijk besluit zal zijn. Ik wil alles doorgeven, maar het moet wel de juiste informatie zijn. De deadline wordt opgeschoven, maar het is nog niet duidelijk tot wanneer ze wordt opgeschoven. Zo lang we dat niet weten, lijkt het me niet verstandig te informeren. We zijn erin geslaagd de FOD Economie in gang te steken en daar ben ik blij en dankbaar voor. Zodra we meer informatie hebben, zullen we ons deel doen.
Mevrouw Van Werde heeft het woord.
Minister, ik heb alle begrip voor uw standpunt. U kunt uiteraard nog geen informatie over de definitieve aanpassing geven, maar het zou voor de mensen fijn zijn te weten dat de zaak evolueert en dat de aanpassing of vervanging van hun lift nog even kan wachten. Dat is wat ik met mijn vraag om uitleg wilde beklemtonen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.