Verslag vergadering Commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Wetenschap en Innovatie
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Vande Reyde heeft het woord.
Mijn vraag gaat inderdaad over de steun aan de zomerfestivals. In februari werd er beslist om 50 miljoen euro aan terugbetaalbare voorschotten te voorzien vanuit het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) om zomerfestivals in Vlaanderen te steunen. Organisatoren konden voorschotten aanvragen en dienen die niet terug te betalen indien het festival niet kan doorgaan.
De maatregel is bedoeld om de Vlaamse evenementensector te ondersteunen, en werd goedgekeurd in het parlement. Zo kunnen ze zaken organiseren, hebben ze rechtszekerheid van de overheid, kunnen ze hun ding blijven doen. We moeten vanuit het parlement controle blijven houden op de doelmatigheid ervan. Het moet doorsijpelen naar de hele evenementensector, inclusief alle podiumbouwers, geluidstechnici en eenmanszaken die de sector rijk is.
Ik stelde een schriftelijke vraag over hoe dat nu juist gebeurt. Wat is de totale grootte van de steunaanvragen? In antwoord op mijn schriftelijke vraag gaf u een totale steunaanvraag van 11 miljoen euro aan. In de commissie sprak u in uw antwoord op een vraag om uitleg echter van een bedrag van 55 miljoen euro. Hoeveel bedragen de voorschotregelingen momenteel in totaal? Welke mechanismen zijn ingebouwd zodat de middelen doorstromen naar de hele evenementensector, de hele keten, zeker als er internationale experts bij zitten? Met internationale experts is niets mis; daar kunnen ook Vlamingen bij zijn.
Minister Crevits heeft het woord.
Collega Vande Reyde, in de derde oproep van het evenementenvoorschot, werden voor 58,1 miljoen euro aan voorschotten gevraagd. Voor 5,6 miljoen euro aan projecten werd inmiddels goedgekeurd. Die cijfers zijn permanent in beweging, omdat de jurering nog niet afgerond is. Als u elke week deze vraag stelt, krijgt u elke week nieuwe cijfers, omdat ieder dossier individueel en grondig wordt bekeken.
Het is nu ook nog niet mogelijk om te zeggen hoeveel van de voorschotten er niet zal worden terugbetaald door de organisatoren. Indien het zomerplan volgens plan uitgerold kan worden, zullen festivals kunnen plaatsvinden en zullen we het voorschot zoals voorzien volledig terugkrijgen, met inbegrip ook van de 2 procent dossierkost. Het is dus geen gratis dienstverlening: wie een voorschot vraagt, betaalt daar een vergoeding voor. Dat is ook fair.
Indien het event door gezondheidsmaatregelen alsnog niet kan plaatsvinden, wordt bekeken welke niet-recupereerbare kosten gemaakt zijn. Het is namelijk niet zo dat men het totale voorschot sowieso zal kunnen behouden. Ik heb dat altijd gezegd. De kosten moeten bewezen worden met facturen en worden gecontroleerd door VLAIO. Ik heb een overzicht van de aanvragen voor cultuur, voor congres, voor sport, innovatie en ondernemen, voor jeugd, voor festival, ik zal het u bezorgen. Zo komen we aan een totaal van 58 miljoen euro en wordt er 5,6 miljoen euro toegekend.
De cijfers duiden op het belang van de oproep: er waren veel aanvragen van zowel grote als kleine spelers uit de verschillende sectoren. In de aanvragen worden ook heel wat onderaannemers meegenomen. Er worden dus met deze maatregel veel meer ondernemers en freelancers gesteund dan bedrijven die een goedkeuring krijgen.
Bij de jurering van de dossiers wordt een score toegekend aan elk dossier, onder andere op volgende elementen: het evenement draagt bij aan een directe en indirecte tewerkstelling bij de steunaanvrager zelf en bij onderaannemers; er wordt een commerciële hefboom gecreëerd om de gehele evenementensector terug op gang te krijgen.
Alle indieners die laten weten dat ze hun evenement moeten annuleren, worden gecontroleerd door de inspectiedienst van het agentschap. De steunaanvrager moet hierbij bewijzen dat de facturen aan de onderaannemers betaald, geboekt en niet gecrediteerd zijn. Dus zowel bij de toekenning van het voorschot als bij een eventuele uitbetaling controleren we het effect dat deze maatregel beoogt. We zien ook een grote diversiteit in de aanvragen. Er zijn aanvragen van 25.000 euro tot 1,8 miljoen euro. Dat is dus heel breed.
Ik had uit een krantenartikel begrepen dat de indruk werd gewekt dat wij betalen voor Alicia Keys, dus voor buitenlandse consultants of artiesten. Die worden wel geprogrammeerd, maar bij Live Nation bijvoorbeeld gaat het niet zozeer om de vergoedingen aan die buitenlandse artiesten dan wel om hun eigen interne organisatiekosten. De facto gaat het zoals gezegd niet zozeer over de vergoedingen aan die buitenlandse artiesten of consultants, maar over de vaste contracten en freelancers die men binnen Vlaanderen heeft voor de organisatie van concerten.
De heer Vande Reyde heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord, het was verhelderend en duidelijk.
Mevrouw Malfroot heeft het woord.
Ik vind dit een heel goede maatregel, minister, proficiat daarvoor. Maar ik vraag me af in welke mate de kleine organisatoren bereikt zijn en dossiers hebben ingediend. De gehanteerde criteria waren immers zeer internationaal en groots. Ik vraag me af of de gewone kermisorganisator die bijvoorbeeld een plaatselijk rockfestival organiseert, ook bereikt is.
Mevrouw De Vreese heeft het woord.
Minister, ik heb nog een extra vraagje. Er zijn heel wat projecten ingediend, waarbij voor een klein aantal al een beslissing is genomen. Welke timing hanteert u voor de afhandeling van de overige projecten? Ik weet dat dit zeer veel werk betekent voor de administratie, maar ik zou toch graag een antwoord krijgen op deze vraag.
Minister Crevits heeft het woord.
Mevrouw De Vreese, sowieso is dat asap, zo snel mogelijk. Alle dossiers worden individueel bekeken.
Er is een heel grote diversiteit aan dossiers, waarbij het ook gaat over veel kleinere festivals. Maar de nadruk ligt op de hefboom die er moet zijn voor de hele sector. Zoals ik eerder al zei, moeten zij bijdragen tot de uitstraling maar ook de sector opnieuw in beweging willen brengen. Een van de elementen – en collega Vande Reyde heeft daarnaar verwezen – is natuurlijk dat die sector, de organisator, vaak iemand alleen is die heel veel onderaannemers heeft. De bedoeling is dat we die ook in beweging krijgen. Dit is ook een antwoord op de vraag van collega Malfroot.
Wat die timing betreft, is het de bedoeling dat dit zo snel mogelijk gebeurt. Er wordt massief gewerkt om die aanvragen zo goed mogelijk te bekijken, maar het is geen nattevingerwerk. Ik vraag dat men dat grondig doet en dat ook de controle grondig gebeurt. Vlaanderen investeert hier immers veel publieke middelen in.
De heer Vande Reyde heeft het woord.
Minister, ik dank u voor de antwoorden.
Ik denk dat de controle van de facturen inderdaad belangrijk is. Dat is ook logisch en gebeurt bij alle subsidies. We weten allemaal hoe belangrijk dat is. Maar naast de traditionele controle van facturen, is het belangrijk na te kijken hoe een en ander doorstroomt naar al die kleinere spelers binnen de hele keten. Ik heb begrepen dat dit gebeurt en dat is een goede zaak. En laat ons verder hopen dat we die steun in de toekomst niet meer moeten geven, wat zou betekenen dat we zorgeloos festivals en andere evenementen kunnen organiseren. Dat is uiteraard de wereld waar we naartoe willen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.