Verslag vergadering Commissie voor Buitenlands Beleid, Europese Aangelegenheden, Internationale Samenwerking en Toerisme
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Nachtergaele heeft het woord.
Minister, begin april bevestigde de Vlaamse Regering in een mededeling uw plannen met betrekking tot de relance in de toeristische sector. Binnen de drie centrale polen waarrond de relanceplannen zijn uitgewerkt, hebt u vijf thema’s naar voren geschoven die Vlaanderen tot de sterke toeristische regio maken die het vandaag is. Een van die sterke thema’s is uiteraard het wielertoerisme. Naast het feit dat we in Vlaanderen koers ademen, is de fiets ook een zeer duurzaam transportmiddel waarmee je op een zeer directe manier onze natuur, ons erfgoed en onze koersbeleving kan gaan ontdekken.
Binnen het project Vlaanderen Fietsland wilt u inzetten op drie projecten: een nieuw wielerbelevingscentrum ‘Cycling in Flanders’ in de Vlaamse Ardennen, een project Jong Koersgeweld in het Hageland en een projectoproep over heel Vlaanderen om recreatief fietsen te stimuleren. Deze drie projecten lijken terecht in te spelen op belangrijke behoeften die er postcovid in Vlaanderen naar boven zullen komen. Enerzijds is er namelijk een grote nood aan steun voor onze horecasector, die door het missen van onder meer twee wielervoorjaren met de handen in het haar zit. Anderzijds is er in Vlaanderen een blijvende noodzaak om te investeren in die cruciale fietsinfrastructuur, waardoor recreatief fietsen en wielertoerisme in Vlaanderen een duurzame pijler kunnen gaan betekenen voor economische groei.
Ik heb daarom de volgende vragen.
Kunt u meer toelichting geven over die drie nieuwe projecten binnen het concept Vlaanderen Fietsland naar aanleiding van de toeristische relanceplannen? Welke timing houdt u bij elk van deze projecten voor ogen? Welke doelstellingen worden hier telkens vooropgesteld?
Hoeveel budget wordt er vrijgemaakt voor de nieuwe projecten?
Zult u per project inspelen op de samenwerking met lokale partners en lokale besturen? Staat u voor de projectoproep rond recreatief fietsen in contact met uw collega, Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters, als het gaat om fietsinfrastructuur?
Minister Demir heeft het woord.
Dank u, collega. Inderdaad, wij zetten ook heel sterk in op alles wat te maken heeft met fietsen. De komende jaren gaan we inzetten op drie projecten. Het eerste is een nieuw wielerbelevingscentrum in de Vlaamse Ardennen, meer bepaald een nieuwe wielerhub in Oudenaarde, echt het hartje van de Vlaamse Ardennen, waar elke binnen- en buitenlandse wielerfan terecht zal kunnen. Het wordt een publiek-private samenwerking, waarbij we ook de lokale bewoners, ondernemers en de wielergemeenschap nauw kunnen betrekken.
Het project heeft als doelstelling om een wielercentrum te creëren dat echt fungeert als een kloppend hart van sportief fietsen in de Vlaamse Ardennen en Vlaanderen. Het centrum moet de hub worden waar elke bezoeker zowel inhoudelijk als praktisch kan worden geholpen.
Het tweede project is het project ‘Jong Koersgeweld’. We hebben in Vlaanderen een aantal aanstormende wielertalenten die nu op nationaal en internationaal vlak doorbreken. Met dit innovatief project willen we voor de eerste keer in Vlaanderen een toeristisch product en aanbod laten groeien in synergie met de ontwikkeling van deze nieuwe, jonge wielergoden. Sleutelspelers zijn op dit moment Remco Evenepoel en Thibau Nys.
De Remco- en Thibau-experiences worden geschraagd door de investeringen in gedurfde nieuwe parcours, inclusief de ontwikkeling van een eerste Vlaamse gravelroute die uitgerust worden met analoge uitdagingen, virtuele uitdagingen, cycling-streetart enzovoort.
Daarnaast worden initiatieven genomen om reca (restaurant/café) en logiezen echt sportcyclingvriendelijk te maken en wordt een aanbod gecreëerd voor de 'kleine kampioen', de grote wielerwereld op maat van kinderen.
De nationale en internationale naambekendheid van beide jonge wielrenners vormt de kern van de marketingstrategie op korte en langere termijn.
Dit project stoelt op flexibiliteit om het aanbod echt te laten evolueren op maat van de ontwikkeling van jonge wielerhelden, ook als de carrière abrupt zou stoppen. In dit project krijgt het huidige huis van het sportfietsen in het Hageland en ook ruimer – het Sven Nys Cycling Center – een belangrijke plaats. Het project voorziet in de verankering van deze infrastructuur op langere termijn.
Vandaag blijkt ook dat projecten die worden gebouwd op het wielerverleden – Ronde van Vlaanderen, Sven Nys Cycling Center – succesvolle toeristische toppers zijn, maar de focus leggen op aanstormend talent is vernieuwend en gedurfd. Op dit moment ligt de focus op twee wielertalenten maar op termijn zal die focus worden verbreed.
Een derde project is een open oproep ‘sportief en recreatief fietsen’. We maken middelen vrij zodat kan worden voorzien in een hersteldienst, rustpunt of oplaadpunt voor e-bikes langs recreatieve routes. Op die manier willen we laagdrempelig werken en ook recreatieve fietsers uit de buurlanden bereiken. Dit jaar wordt de projectoproep in overleg met de verschillende partners inhoudelijk gefinetuned. Hij zal begin 2022 worden gelanceerd.
Voor alles wat met fietsen te maken heeft, hebben we 8 miljoen euro vrijgemaakt. In lijn met onze visie ‘Reizen naar morgen’ streven we naar een goede balans tussen plek, bewoner, bezoeker en ondernemer. Met dit principe zal rekening worden gehouden bij de uitwerking van deze projectoproep. Onder meer voor het nieuwe Centrum De Ronde is er op dit moment al constructief overleg met het stadsbestuur van Oudenaarde. Er zal ook zeker overleg zijn met minister Peeters wanneer het gaat over fietsinfrastructuur.
De heer Nachtergaele heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik wil mijn tevredenheid uitdrukken dat u nadrukkelijk het wielertoerisme hebt gekozen als een van de pijlers voor de relance. Dan is 8 miljoen euro veel en weinig tegelijkertijd.
Het is weinig als je weet welk economisch ecosysteem rond dat hele gebeuren hangt. Ik geef het voorbeeld van cafés en horecazaken die hier bij ons op een dag, namelijk de dag van de Ronde, een jaaromzet draaien. Die jaaromzet zijn ze nu al twee jaar kwijt. Maar het is heel veel als ik zie dat u de juiste focus kiest en drie projecten selecteert waar u effectief een verschil mee kunt maken.
U hebt het eerst over de Ronde.
Ik heb daar misschien nog een opmerking bij: als we in het kader van de relance willen investeren, denk ik dat de keuze van dat gebouw ook wel cruciaal wordt, en dat het ook wel belangrijk is dat we snel iets kunnen realiseren, zodat we niet in een procedure terechtkomen met bouwvergunningen en protesten. We kennen als lokale beleidsmakers allemaal die trage weg die zo’n project kan doorlopen. Ik hoop dus dat we daar kunnen kiezen voor iets wat we snel kunnen behuizen en promoten, zodat het zijn relancedoel niet mist.
Ten tweede is er die focus op jong koersgeweld. Maar er zijn ook die investeringen; als ik het goed begrijp wilt u die concreet in de private sector doen, met bed and breakfasts en het ondersteunen van fietsinfrastructuur. Ik denk dat dat de juiste keuzes zijn, en dat dat geld goed besteed is, zowel in het kader van de relance als in het kader van het toerisme. Bedankt daarvoor.
Mevrouw Talpe heeft het woord.
We zijn uiteraard ook heel enthousiast over de drie projecten. Fietstoerisme ligt ons ook in de Westhoek na aan het hart. We hebben hier Gent-Wevelgem. Ik begrijp het gevoel van collega Nachtergaele, die in het hart van de Vlaamse Ardennen woont, waar fietsen ook enorm geliefd is. Het is ook aan het boomen, er zitten heel wat opportuniteiten in. Ik herinner mij een bevraging van Westtoer, ik denk van 2019, waaruit bleek dat het toch voornamelijk 50-plussers waren die op de fiets kropen. We hebben dus nog heel wat potentieel om jonge gezinnen aan te trekken. Daarom wil ik vooral het luik van het recreatief fietsen nog eens benadrukken. Voor mensen die niet sportief fietsen of geen jong geweld meer zijn, willen we graag ook cultuur en horeca meenemen in het verhaal. Ook daarop moeten we inzetten.
Ik wilde zowel voor de Vlaamse Ardennen als voor de Westhoek nog even polsen naar samenwerkingen richting de taalgrens, richting Frankrijk. Ik dacht dat u daarnet al iets had gezegd over de buurlanden, maar u bent daarover verder niet in detail gegaan. Ik denk dat daar ook opportuniteiten zijn, omdat verschillende klassiekers toch op elkaar aansluiten.
Minister Demir heeft het woord.
Ik denk dat dit inderdaad een goede keuze is – anders zouden we het niet doen –, met al dat talent. Men kijkt wereldwijd naar Vlaanderen. Ook hier moeten we ons veel meer op de kaart zetten, en mogen we niet zo bescheiden zijn. Daarom werd er echt gekozen voor de oprichting van een wielerbelevingscentrum. Het lijkt mij ook een logische keuze dat dat in Oudenaarde is, het echte hart van de Vlaamse Ardennen. Er kan veel van daaruit vertrekken.
We hebben ook een goed contact met het stadsbestuur; zij zitten mee in de stuurgroep, samen met Toerisme Vlaanderen en Flanders Classics. Ik ben ervan overtuigd dat de zoektocht naar het juiste gebouw, ook qua vergunningen, goed georganiseerd kan worden. Zo zijn we hiermee klaar als de strijd om de toerist volop aan het spelen is. Want dat is dan ook iets wat we marketinggewijs mee op de kaart kunnen zetten.
De vraag om uitleg is afgehandeld.