Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Robeyns heeft het woord.
Wij hebben in de media kunnen vernemen dat de rotonde in Aalter aan de op- en afrit van de E40 opnieuw aangelegd moet worden omdat het Agentschap Wegen en Verkeer heeft vastgesteld dat er slecht beton gebruikt is bij de aanleg. Daardoor zou het wegdek over vijf tot tien jaar weer aan vernieuwing toe zijn. Omdat men hier niet op wil wachten, heeft men beslist om de rotonde nu al opnieuw aan te leggen. De reparaties zouden nog binnen de garantie vallen; dus de aannemer staat in voor de kosten. Dat betekent dan wel dat er opnieuw drie maanden verkeershinder zal zijn op het op- en afrittencomplex van de E40 bij Aalter. Het is ook niet duidelijk hoe het precies komt dat er slecht beton gebruikt is bij toch wel een groot project.
Daarover heb ik een aantal vragen, minister. Is het een standaardprocedure van AWV om de kwaliteit van nieuw aangelegde vervoersinfrastructuur een jaar na de aanleg te controleren? Worden er bij andere infrastructuurwerken na de aanleg ook slecht beton of andere gebreken gevonden? Zo ja, hoe vaak en bij wat voor infrastructuurwerken? Is er een oorzaak gevonden voor het gebruik van slecht beton? Met welke aannemer werd hier samengewerkt? Werd ook in andere grote projecten samengewerkt met deze aannemer en, zo ja, is het mogelijk dat dan dezelfde fouten zijn gemaakt? Klopt het dat dit binnen de garantie valt en de aannemer volledig zal opdraaien voor de kosten? Wordt er ook voorzien in een vergoeding voor de extra verkeershinder? Wat gaat u doen om zulke situaties in de toekomst te voorkomen?
Minister Peeters heeft het woord.
De werken voor de herinrichting van het complex Aalter op de E40 zijn op 1 maart 2016 van start gegaan. Nog tijdens de eerste fase van de werken werd de rotonde op de N37 in doorlopend gewapend beton aangelegd. Na uitharding van het beton bleek dat daar problemen waren en heeft men moeten bijsturen. Omdat nog andere werken daar lopende waren, had men er enkele proeven gedaan. De werken werden op 6 mei 2020 opgeleverd. De keuze voor het rechtzetten heeft iets langer geduurd na de uitvoering van de werken dan voorzien, maar dat is te wijten aan de complexiteit van de werken die heruitgevoerd moeten worden enerzijds en de keuze van het moment van de uitvoering in afstemming met andere werken anderzijds.
U vraagt vervolgens of er nog bij andere werken afwijkingen vastgesteld zijn. Ja, dat gebeurt zeker. Die afwijkingen hebben niet altijd noodzakelijk iets te maken met het beton, maar kunnen ook te maken hebben met andere elementen zoals de verwerking van het betonmengsel. Het is altijd te bekijken wie voor wat verantwoordelijk is. Vermoedelijk is er in Aalter iets misgegaan bij de betonproducent. De hoofdaannemer blijft evenwel verantwoordelijk en hij draait op voor de kosten. In die zin zal hij dus de verantwoordelijkheid dragen. Een vergoeding voor extra verkeershinder is niet voorzien in het bestek. Dat kan sowieso niet ten laste van de aannemer worden gelegd.
Het controlesysteem dat verankerd is in het standaardbestek 250 heeft in het geval van Aalter alleszins duidelijk bewezen dat fouten bij de uitvoering redelijk vroeg kunnen worden vastgesteld. De controle tijdens dergelijke werken bestaat enerzijds uit een voorafgaande keuring en een keuring a posteriori. Indien fouten voorafgaandelijk vastgesteld worden via de in te dienen keuringsdocumenten, dan kan er uiteraard tijdig bijgestuurd worden.
De productie en uitvoering worden gecontroleerd via keuring ter plaatse, maar ook via proeven achteraf uit te voeren, zoals kernboringen. De proeven a posteriori worden uitgevoerd zodra het mogelijk is. Een betonverharding wordt bijvoorbeeld standaard getest op druksterkte op minimum negentig dagen na aanleg. Anders kan dit een vertekend beeld geven.
De garantieperiode van een aannemer start na de voorlopige oplevering van de werken, zoals dit wettelijk is voorzien.
Wat zal ik doen om zulke situaties in de toekomst te voorkomen? In principe zitten er in het standaardbestek 250 voldoende garanties om de kwaliteit van het betonmengsel op te volgen. Er gebeurt ook telkens een voorstudie en een certificatie van het betonmengsel. Zulke situaties moeten op die manier in principe voorkomen kunnen worden. De certificatie werd pas ingevoerd in versie 3.1 van het standaardbestek en het heeft dan nog tot 2017 geduurd eer de certificatiereglementen opgesteld waren. Dat heeft zijn repercussies voor Aalter. Het was pas allemaal in orde op het moment dat de rotonde al werd aangelegd. We gaan ervan uit dat in de toekomst door de certificatie enerzijds en door de andere garanties die zijn ingebouwd in het standaardbestek anderzijds, dergelijke zaken voorkomen moeten kunnen worden.
Mevrouw Robeyns heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. Het is uiteraard altijd spijtig, zeker bij zulke grote werken, als achteraf alles opnieuw opgebroken moet worden, met de nodige hinder tot gevolg. Als ik u goed heb begrepen, maakt u zich sterk dat dit zich met de certificatie – die nog niet op punt stond bij dit project – in de toekomst hopelijk niet meer zal voordoen of sneller zal zijn opgelost.
De vraag om uitleg is afgehandeld.