Verslag vergadering Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Energie
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Danen heeft het woord.
Voorzitter, ik heb een vraag om uitleg over de premies voor mensen met het tijdelijk statuut van beschermde klant. We zijn deze vergadering begonnen met een vraag om uitleg over onder meer de Federale Regering. De Federale Regering heeft er onder meer voor gezorgd dat veel meer mensen gebruik van het sociaal tarief kunnen maken. Hierdoor zijn er nu veel meer mensen die mogelijk gebruik kunnen maken van energiepremies of andere voordelen die met dat tijdelijk statuut samenhangen.
Tot begin februari 2021 genoot ongeveer 10 procent van de huishoudens van een sociaal tarief. Het gaat om ongeveer 500.000 gezinnen voor stroom en ongeveer 300.000 gezinnen voor gas. Dat sociaal tarief wordt door de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG) vastgesteld en wordt gefinancierd met de federale bijdragen die in de gas- en elektriciteitsfactuur zijn opgenomen.
Eind vorig jaar heeft de Federale Regering beslist om het aantal rechthebbenden op het sociaal tarief tijdelijk uit te breiden voor de periode tussen 1 februari 2021 en 31 december 2021. Het sociaal tarief wordt uitgebreid naar alle huishoudens die van de verhoogde tegemoetkoming in de zorg genieten. In de praktijk zou dit kunnen betekenen dat het aantal begunstigden verdubbelt. Dat zal ook de kosten van de toepassing door de leveranciers verhogen. De Federale Regering heeft aangegeven dat de financiering van de uitbreiding van het sociaal tarief met algemene overheidsmiddelen en niet door middel van de energierekening zal gebeuren. Dit is iets waar we hier allemaal een vurig pleidooi voor houden.
De uitbreiding betekent ook dat een grotere groep mensen het statuut van beschermde afnemer zal krijgen. De grensbedragen zijn gekend. De beschermde klanten komen in aanmerking voor een gratis energiescan, een premie voor de plaatsing van een condensatieketel, een huur- en isolatiepremie voor private huurwoningen, een energielening aan 0 procent en een verminderd tarief voor de bijdrage aan het Energiefonds op de energiefactuur. Naast deze Vlaamse ondersteuningen, hebben de beschermde klanten ook recht op verhoogde premies van Fluvius indien ze in energiebesparende maatregelen investeren.
Minister, wat zal de impact van deze tijdelijke verhoging van het aantal beschermde klanten zijn? Zijn de voorziene budgetten toereikend of voorziet u hiervoor meer budgetten? Zijn voldoende mensen en middelen beschikbaar om de gratis energiescans uit te voeren? Hebben de mensen nog recht op een gratis energiescan wanneer het tijdelijk statuut van beschermde klant eind 2021 afloopt? Hoe kunnen zij er zeker van zijn dat de gratis energiescan nog zal worden uitgevoerd indien bijvoorbeeld wachtlijsten ontstaan waardoor de energiescans na 31 december 2021 worden uitgevoerd? Zijn voldoende mensen en middelen beschikbaar om de aanvragen voor premies en energieleningen tijdig te verwerken? Hebben de beschermde klanten nog recht op de premies of de energielening indien ze tijdig zijn aangevraagd, maar het dossier niet voor de einddatum van de tijdelijke uitbreiding kan worden afgehandeld?
Minister, mijn tweede reeks vragen betreft de verhoogde premies. Beschermde klanten hebben ook recht op de verhoogde premies van Fluvius indien ze in energiebesparende maatregelen investeren. Zal de doelgroep met het tijdelijk statuut van beschermde klant ook gebruik van deze verhoogde premies kunnen maken? Zal dat voor alle premies gelden? Blijven deze mensen recht hebben op een verhoogde premie indien de aanvraag tijdig wordt ingediend, maar de dossierafhandeling pas na 31 december 2021 gebeurt?
Minister Demir heeft het woord.
Voorzitter, de tijdelijke uitbreiding van de doelgroep van de beschermde afnemers zal een budgettaire impact hebben op de verhoging van de energiepremies voor de plaatsing van condensatieketels en op een aantal kortingen voor energiezuinige huishoudtoestellen. Daar houden we rekening mee. Wat de energiescans, de huur- en isolatiepremies voor private huurwoningen en de renteloze energieleningen betreft, verwachten we geen bijkomende vraag. De rechthebbenden kunnen voor deze maatregelen immers al op een verhoogde tegemoetkoming rekenen.
Fluvius en de Energiehuizen beschikken over voldoende dossierbehandelaars en middelen om de aanvragen van premies en energieleningen te behandelen.
Het moment van de dossierbehandeling is in geen geval en voor geen enkele premie of lening bepalend om al dan niet in aanmerking te komen voor een verhoogde premie. De datum van de eindfactuur is in het kader van de premies bepalend of een aanvrager al dan niet behoort tot de groep van beschermde klanten, al zal dit soepel worden geïnterpreteerd mocht het benodigde attest slechts met vertraging, maar wel met terugwerkende kracht, beschikbaar zijn.
Ik kom tot uw tweede vraag. De uitgebreide doelgroep beschermde klanten, dus ook wie tijdelijk het statuut heeft van beschermde klant, zal gebruik kunnen maken van de verhoogde premies. Beschermde klanten met een tijdelijk statuut worden ook volledig gelijkgesteld met de andere beschermde klanten voor wat de premies van Fluvius voor energiebesparende werken betreft, en dit voor alle premies.
De heer Danen heeft het woord.
Dat was een kort antwoord, maar wel het antwoord dat ik wilde horen. Ik ben blij om te horen dat de mensen die nu onder dat statuut vallen, gebruik kunnen maken van een aantal bijkomende voordelen. Dat waren vaak mensen waarvan je wel aanvoelde dat ze daar een beroep op zouden moeten kunnen doen. Dat was daarvoor niet mogelijk, en nu wel. Dat is dus goed om te horen. Ik ben ook blij dat u zegt dat de dossierbehandelaars bij Fluvius en andere actoren voldoende uitgerust zijn om die stijging in de aanvragen tegemoet te treden.
Mijn bijkomende vraag is of u naar die groep toe ook bijkomende communicatie-inspanningen zult leveren. Zoals bekend is het heel moeilijk om de doelgroep te bereiken met tal van maatregelen, ook deze. Mijn vraag is of u bijkomende of nieuwe maatregelen neemt op het vlak van communicatie, om die groep te bereiken.
Collega Danen, dat is een terechte opmerking. Voorlopig hebben wij nog niets bijkomend voorzien rond communicatie. Maar ik neem het wel mee, ik ga dat bekijken.
De vraag om uitleg is afgehandeld.