Verslag vergadering Commissie voor Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebestrijding
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Saeys heeft het woord.
De PCR-code (polymerase chain reaction) voor test 1 kan onmiddellijk gebruikt worden en is geldig van dag 0 tot en met dag 6. De PCR-code voor een tweede test kan vanaf dag 5 na het laatste contact gebruikt worden, dit wil zeggen op het moment dat de sms verzonden wordt voor een test op dag 7. De code is geldig tot dag 14. De geldigheid tot 14 dagen is een probleem wanneer het gaat om huisgenoten omdat huisgenoten zonder mogelijkheid tot isolatie zich pas mogen laten testen op dag 17. In vele testcentra blijkt de tweede code dan niet meer te werken. Dat betekent zeer concreet dat deze groep van mensen geen tweede test zal kunnen reserveren in triagecentra. Dit probleem werd al meermaals aangekaart bij het agentschap Zorg en Gezondheid, maar daar is men zich blijkbaar niet bewust van het probleem.
Een tweede probleem is dat mensen die terugkeren uit het buitenland een Passagier Lokalisatie Formulier (PLF) hebben ingediend maar geen sms met een code hebben ontvangen. Mensen laten zich uit burgerzin dan zelf maar testen zonder code en na enige tijd komt de sms met de code dan toch nog toe waardoor die natuurlijk niet meer gebruikt kan worden.
Minister, bent u zich bewust van het probleem dat huisgenoten zich pas mogen laten testen op dag 17 terwijl de tweede PCR-code maar geldt is tot dag 14? Zo ja, wat zal hieraan worden gedaan zodat huisgenoten die zich niet kunnen isoleren effectief de mogelijkheid krijgen om op dag 17 zich met de tweede PCR-code aan te melden bij de triagecentra?
Kunt u bevestigen dat een aantal mensen die een PLF-formulier invulden geen PCR-code ontvangen en hebt u een idee over hoeveel gevallen het gaat? Kan worden nagegaan hoeveel van deze mensen op eigen initiatief dan toch een PCR-test laten afnemen?
Minister Beke heeft het woord.
Het feit dat de code maar geldig was tot dag 14 en niet dag 17 is door Zorg en Gezondheid besproken met Smals in de werkgroep Testing & Tracing van het interfederaal comité (IFC). Het probleem werd intussen ook al deels opgelost.
Sinds 11 februari 2021 is het voor de codes die gegenereerd worden door de contactcenters zo dat de tweede testcode standaard geldig is van dag 7 tot en met dag 17. Indien in een dossier specifiek melding gemaakt wordt van het feit dat het hoogrisicocontact de quarantaine niet kan respecteren door zeer nauw samenleven met de indexpatiënt, blijft de CTPC2-code bovendien geldig van dag 17 tot en met dag 27. De testing is nu dus wel mogelijk met deze codes voor hoogrisicohuisgenoten die zich niet konden afzonderen van de indexpatiënt en wier quarantaine daarom pas begint na de isolatieperiode van 10 dagen door de indexpatiënt. Dit is meteen ook de meerderheid van de hoogrisicocontacten waarvoor die test pas op dag 17 kan gebeuren.
Voor de resterende groep van hoogrisicopersonen, degenen die via de huisarts een testcode ontvangen, is de geldigheid van de tweede code nog steeds beperkt tot dag 14. De wijziging van deze functionaliteit is voorzien, maar heeft heel wat vertraging opgelopen.
Mensen die geen werkzame CTPC2-code hebben, kunnen via de inbellijn van het contactcenter een nieuwe code ontvangen om zich correct te laten testen.
Het is inderdaad zo dat een aantal reizigers die een PLF invullen, geen sms ontvangen. Het gaat om verschillende categorieën reizigers. Zo zijn er uiteraard de mensen die tot de uitzonderingen in de regelgeving behoren, en die na een reis niet in quarantaine moeten na evaluatie van het PLF. En er zijn ook mensen die niet wachten op de PCR-code die volgt op het invullen van het PLF en zich al via een alternatieve weg – zoals een contact met de huisarts – laten testen nog vooraleer ze de sms ontvangen. Er zijn daarnaast mensen die de sms met de code niet kunnen ontvangen omdat ze bijvoorbeeld per ongeluk een fout gsm-nummer hebben opgegeven.
We beschikken niet over een inschatting van de aantallen en die zijn ook niet eenvoudig uit de databestanden te halen.
Mevrouw Saeys heeft het woord.
Minister, dank u voor uw antwoord. Het is echt wel essentieel dat dat probleem zo snel mogelijk wordt opgelost. Als dat nog niet het geval is wanneer mensen zich bij de huisarts laten testen, of als mensen wanneer ze de PCR-code ontvangen niet zelf kunnen inbellen, zijn dat allemaal barrières om zich effectief te laten testen.
Tegen wanneer verwacht u dat al die problemen opgelost zullen zijn?
Minister Beke heeft het woord.
Ze zijn al deels opgelost, zoals ik in mijn antwoord heb gezegd. Voor het overige is dit neergelegd bij Smals om daar verder uitvoering aan te geven.
Mevrouw Saeys heeft het woord.
Maar u hebt daar geen zicht op?
Neen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.