Verslag vergadering Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw D’Hose heeft het woord.
U weet dat ik een bijzondere appreciatie heb voor het topevenementenbeleid en EventFlanders. Ik stelde daarover eerder al vragen in de commissie. Het is in mijn ogen een belangrijke vorm van beleid waarmee we onze sterke culturele sector uitspelen door internationale topevenementen naar Vlaanderen te halen of in Vlaanderen te creëren. Dit heeft natuurlijk een return voor onze Vlaamse economie, reputatie en maatschappij.
Wat in de debatten in de commissie aan bod kwam – en het viel me op in uw beleidsnota – is dat we een maximale return voor de cultuursector willen behalen. EventFlanders is immers een samenwerkingsakkoord tussen de beleidsdomeinen Toerisme, Sport, Cultuur en Buitenlands Beleid. Het is altijd belangrijk dat Cultuur een stevige poot in EventFlanders heeft, het is een van de vier pijlers.
In uw beleids- en begrotingstoelichting (BBT) Cultuur 2021 stelt u het volgende: “Gelet op de blijvende onzekerheid over de duur van de pandemie kijk ik samen met Event Flanders naar de haalbaarheid van een coronaveilige organisatie van het evenement. De beleidslijnen voor de culturele topevents (...) worden in 2021 verder onderbouwd.”
Kunt u de hierboven vermelde passage uit uw BBT nader toelichten? We hebben bij het BBT het gehele beleid besproken. Welke concrete stappen zullen in 2021 genomen worden?
Met het oog op de uitbouw van een langetermijnkalender hoopte EventFlanders nog voor de zomer van 2020 nieuwe topevenementen aan de Vlaamse Regering voor te leggen. Er is daar een of ander virus komen tussen fietsen. Hoe zit het nu met de planning van de langetermijnkalender?
Sinds 2020 heeft EventFlanders eigen projectmiddelen ter beschikking, ik vind dat een heel goede zaak. Ik weet nog uit een vorig leven, wanneer er een evenement was, dat we altijd moesten gaan sprokkelen bij de verschillende beleidsdomeinen, en dat is niet altijd evident. EventFlanders heeft nu zijn eigen potje van 3 miljoen euro per jaar. Deze middelen zijn voorzien voor de ondersteuning van evenementen in de bredere sublaag. Hoe garandeert u de maximale en proportionele return voor de cultuursector? Het is een zorg van mij dat er soms heel veel sportevenementen zijn, we moeten zorgen dat cultuur – met de World Choir Games, het grote evenement van dit jaar dat niet kon doorgaan – evenwaardig vertegenwoordigd is en blijft binnen EventFlanders.
Minister-president Jambon heeft het woord.
Sta me toe om eerst een update te geven over het culturele topevenement dat normaal gezien in de zomer 2020 had moeten plaats vinden: de World Choir Games. Door de coronapandemie konden de World Choir Games niet doorgaan en hebben we in maart al beslist het evenement uit te stellen naar de zomer van dit jaar, 2021. Sindsdien werd ook duidelijk dat we voor veel langere duur zouden moeten omgaan met de pandemie. Ook werd duidelijk dat samen zingen/koorzang – vanuit virologisch oogpunt – beschouwd moet worden als een hoogrisicoactiviteit. En dan zwijgen we nog over de risico’s van publieksbijeenkomsten tout court.
Indien er een World Choir Games georganiseerd zou kunnen worden, dan zou ook het concept zelf te herdenken zijn. Op initiatief van EventFlanders, het departement Cultuur, Jeugd en Media (CJM) en Koor & Stem, zijn in het najaar alternatieve scenario’s onderzocht en uitgewerkt voor een coronaveilige organisatie van het evenement. Belangrijkste uitgangspunt daarbij is natuurlijk de volksgezondheid en dus de vraag of er een voldoende aantrekkelijke editie mogelijk is, die aanleunt bij het oorspronkelijke format en voldoende koren aantrekt, zonder de gezondheidsrisico’s voor deelnemers, publiek en samenleving uit het oog te verliezen. Andermaal een jaar uitstellen ligt niet voor de hand, omdat INTERKULTUR toekomstige edities vanaf 2022 al heeft toegewezen.
Scenario's zijn dus uitgedacht met een beperkter publiek, een digitaal luik, enzovoort, goed wetende dat bij elk mogelijk scenario of format het risico blijft dat er in de zomer 2021 nog steeds geen culturele evenementen mogelijk zouden zijn. Ik hoop uiteraard van wel, maar daarover kan ik tot vandaag geen uitsluitsel geven.
De gesprekken met INTERKULTUR hierover zijn gaande. De onderhandelingen resulteerden vooralsnog niet in een evenwichtig en verdedigbaar akkoord over de modaliteiten van alternatieve World Choir Games. Het gaat over verantwoordbare eisen van onze zijde naar garanties op het vlak van beheersing en opnemen van de gezondheidsrisico’s, de financiële risicodeling ook in geval van annulatie, enzovoort. De eerstkomende weken moet blijken of we een akkoord kunnen bereiken.
Wat de prioriteiten van EventFlanders voor culturele topevenementen in de komende jaren betreft, zal ik nog dit voorjaar de Vlaamse Regering een voorstel voorleggen voor het evenement dat we vormgeven naar aanleiding van de heropening van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA). Ik beschouw dit zonder meer als een van de culturele hoogtepunten van deze legislatuur, dat we met gepaste trots willen vieren. EventFlanders presenteert hierover later deze maand een eerste draft aan het aansturingscomité EventFlanders.
Met betrekking tot de lijn van toptentoonstellingen wordt momenteel de haalbaarheid onderzocht van drie dossiers die allemaal nog deze legislatuur gepland staan. Het betreft een tentoonstelling rond Dieric Bouts in M Leuven dat in 2023 moet plaatsvinden, een topstukkententoonstelling in het Museum aan de Stroom (MAS) in 2023-2024 en het Ensorjaar naar aanleiding van 75 jaar overlijden van de schilder James Ensor in 2024.
U kent inmiddels het procedé: de haalbaarheidsonderzoeken worden uitgevoerd door EventFlanders, in nauw overleg en afstemming met het Departement Cultuur, Jeugd en Media en Toerisme Vlaanderen, en de betrokken stakeholders binnen de sector of stad waar het evenement zou plaatsvinden. De bedoeling is steeds om de ambities en doelstellingen van de partners te vertalen naar een projectvoorstel dat alle elementen in kaart brengt: uiteraard de prijs, de ambities, de return en legacy voor de sector.
Met betrekking tot de ambitie om een kunstenfestival met Europese en zelfs internationale weerklank te ontwikkelen, werd beslist om dit voorjaar – met middelen van EventFlanders – een voorstudie te laten uitvoeren bij een aantal kunstenfestivals in West-Vlaanderen: de kunstentriënnale van Brugge, de Triënnale van Kortrijk, Beaufort en Kunstenfestival Watou. De bedoeling is om de wenselijkheid, haalbaarheid en ambities rond samenwerking in kaart te brengen.
Elk van deze kunstenfestivals heeft een eigen DNA en dynamiek. Zaak is te kijken hoe we een ontwikkeling kunnen ambiëren – artistiek en inzake bereik – van een festival beeldende kunst van Europese en zelfs boven-Europese renommee. De bedoeling is geenszins om ambities door te duwen die niet gedragen worden door de partners in kwestie, noch hebben we vandaag al zicht op de uitkomst van het overleg. We onderzoeken dus een ambitietraject.
Dit zijn de dossiers die nu volop ontwikkeld en in de steigers gezet worden. In een volgende stap zal EventFlanders ook kijken naar de lijn van culturele evenementen als hefboom voor regionale cultuurontwikkeling.
Worden er nieuwe internationale topevenementen naar Vlaanderen gehaald? De Vlaamse Regering nam vorig jaar effectief een reeks beslissingen voor het aantrekken of ontwikkelen van topevenementen via EventFlanders. Die situeren zich op dit moment vooral bij Sport.
Het is eigen aan internationale sportevenementen dat er moet worden geboden, waarbij de biddings jaren voor het evenement zelf worden georganiseerd. Om het voorbeeld te geven van het WK artistieke gymnastiek: de beslissing om dit evenement naar Vlaanderen te halen, dateert van 2019, vier jaar voor het effectief plaatsvindt.
Om die reden lag de klemtoon bij EventFlanders voor een groot stuk op dit segment. Bij hybride en culturele topevenementen is de aanpak er een van eigen ontwikkeling van projectvoorstellen. Finale beslissingen over de kalender tot 2025 zitten daar op een ander ritme.
De Vlaamse Regering besliste in 2020 om een aantal topevenementen te ondersteunen, zoals FIBA 20 met 400.000 euro – dat is het kwalificatietornooi van de Belgian Cats voor de Olympische Spelen in Tokio –, de European Open 2020 voor tennis met 250.000 euro, het WK cyclocross te Oostende met 555.000 euro en het WK artistieke gymnastiek in 2023 met 800.000 euro. Voor Cultuur waren de kosten voor het uitstel van de World Choir Games naar 2021 1.233.790 euro.
Voor de ontwikkelingslijn van het Kunstenfestival is principieel de beslissing genomen om de Triënnale van Brugge 2021 en Paradise, de kunstentriënnale van Kortrijk 2021 op te nemen binnen het budget van EventFlanders.
Wat meer hybride zijn de kosten van het uitstel en de opschaling van Flanders Food Week naar 2021, 405.000 euro, en het onderzoekstraject voor een tech- en innovatiefestival 2023, 85.000 euro.
Dan was uw vraag hoe wij de maximale en proportionele return voor de cultuursector garanderen. Met het overzicht gaf ik tegelijk een antwoord op uw derde vraag: binnen EventFlanders waken we over een voldoende diverse en evenwichtige meerjarenkalender. Eventuele schijnbare onevenwichten die in de aanvangsfase dreigen te ontstaan ten voordele van sport, moeten, zoals gezegd, gekaderd worden tegen de achtergrond van een hypercompetitieve internationale markt, met bidprocedures die jaren vooraf plaatsvinden en moeten worden doorlopen.
Zoals gezegd, de plannen voor culturele en hybride topevenementen liggen klaar, de haalbaarheidsonderzoeken zijn lopende en de principiële beslissingen worden snel genomen. Het feit dat deze projecten geen vaste formats zijn en dus meer groeien uit overleg en afstemming met de betrokken partners, maakt uiteraard ook dat deze beslissingsprocessen iets meer tijd vragen.
Mevrouw D’Hose heeft het woord.
Dank u wel, minister-president. U hebt heel wat interessante antwoorden gegeven, waarvoor dank. Ik denk dat de West-Vlamingen onder ons heel tevreden zijn met de eventuele mogelijkheid van een kunstenfestival. Voor cultuur kijken we nog altijd – en ik zeg dit als Gentenaar – naar de magistrale driehoek, maar het is heel belangrijk om ook in Limburg en in West-Vlaanderen oog te hebben voor heel valabele cultuur die daar plaatsvindt. Ik denk dat dat een zeer goed idee is. Ik ben heel benieuwd wat dat kunstenfestival, of de ambitie alvast om daar één geheel van te maken, zou kunnen opleveren.
U hebt heel wat zaken verteld. Zou het eventueel mogelijk zijn om die kalender, waarin zowel de culturele als de sportevenementen opgesomd worden, schriftelijk te bezorgen?
Eén iets was nieuw voor mij: het hybride-innovatiefestival. Ik had daar nog niet over gehoord. Kunt u eventueel daar wat meer informatie over geven?
Over de World Choir Games had ik natuurlijk ook al nagedacht. In het kader van de vaccinatie is het natuurlijk net te vroeg om 30.000 mensen samen te brengen. Dat is inderdaad heel moeilijk. Ik begrijp natuurlijk ook dat het voor INTERKULTUR zeer onaangenaam is om nog een jaar te moeten uitstellen. Is een uitstel naar het najaar ook iets waar u en uw kabinet over nadenken? Een element waarvoor ik vrees en waaraan niemand natuurlijk gedacht had, is dat het niet zou kunnen plaatsvinden. Er zijn daar al heel veel kosten rond gemaakt. Wie zal daarvoor opdraaien? Is dat verzekeringstechnisch gedekt? Hoe zouden we daarmee omgaan in een worstcasescenario?
Mevrouw Coudyser heeft het woord.
Ik ga beginnen met de World Choir Games. Dat wordt inderdaad heel moeilijk, omdat we de gezondheid voorop moeten stellen en zingen en koren tot de hoge risico’s behoren. Ook die koren die uit alle landen van de wereld moeten komen, dat zal heel moeilijk worden. Maar het is wel goed dat we alle mogelijke pistes onderzocht hebben, of er alternatieven mogelijk zijn. Ik begrijp dat daar met INTERKULTUR ook nog over onderhandeld wordt en dat er binnenkort toch een beslissing zal moeten vallen.
In 2022 hebben zij ook al een ander land toegewezen voor de organisatie. Ik weet niet of wij ervan op de hoogte zijn welk land dat is, en of dat toch in onze buurt is, zodat we onze Vlaamse koren kunnen aansporen om daaraan deel te nemen, er rekening mee houdende dat de problemen in 2022 opgelost zijn. De organisatie van de World Choir Games in Vlaanderen zou toch wel een boost geven aan onze eigen koren, dat was een van de doelstellingen. Samen zingen is echt wel waardevol en we hebben heel wat talenten in huis. In het slechtste geval is er jammer genoeg geen mogelijkheid om die World Choir Games te organiseren. Staan er misschien dan toch al initiatieven in de steigers om onze koren toch een boost te geven, zodat we dit toch op de een of andere manier kunnen verderzetten, zij het in andere omstandigheden?
Uiteraard wil ik mij ook aansluiten bij de waardering: er wordt toch een traject opgezet om te kijken of er mogelijkheden zijn om de vier nu bestaande waardevolle kunstenfestivalinitiatieven in West-Vlaanderen – elk met hun eigen DNA – op te schalen. Dat zou een unieke kans zijn om die waardevolle kunstenfestivals, die nu van regionaal belang zijn, naar een nog hoger niveau te tillen, en om West-Vlaanderen daarmee op de kaart te zetten. Het festival in Brugge geeft daar internationaal wel al de aanleiding toe. Het is ook mooi verspreid in West-Vlaanderen. Brugge is een kunststad, dan heb je Beaufort aan de kust, en je hebt dan nog de Westhoek. De vier toeristische regio’s worden daarmee opgeschaald, dus ik denk dat dat niet alleen cultuurmatig voor Vlaanderen van belang is, maar ook toeristisch en dus economisch.
Ik ben dus heel benieuwd naar dat traject. Hoe zal dat traject concreet verlopen? Ik begrijp dat daar heel veel afstemming en overleg zal nodig zijn. Betekent dat dat we vanuit Vlaanderen een persoon zullen aanstellen om die gesprekken te begeleiden? Hoe zal dat concreet in zijn werk gaan? Dan denk ik dat Event Flanders zeker de goede weg inslaat met het organiseren van die hybride evenementen. In de coronacrisis hebben we gezien dat er toch ook hybride evenementen en congressen ontstaan. Ik denk dat zeker de Flanders Food Week voor Vlaanderen wel van belang is. We hebben culinair talent maar we zijn ook een regio van voeding, van goede producten, van landbouwproducten. We zijn een exportregio van kwalitatieve producten. Als we dat op die manier in de markt kunnen zetten, is dat een hele mooie stap vooruit.
Mocht dat kunnen, had ik graag ook nog wat verdere toelichting gekregen over het Tech-en Innovatiefestival voor 2023. Wat is de bedoeling juist, en hoe spelen we daarop in? Ook daar is dat digitale absoluut belangrijk, we zijn een technologieregio en dat moeten we goed in de markt zetten.
Mevrouw Segers heeft het woord.
Mevrouw D’Hose, dank u voor de vraag, minister-president, dank u voor uw uiteenzetting. U bent met het belangrijke vehikel EventFlanders een goede visie aan het ontwikkelen. EventFlanders is van groot belang voor onze sport- en cultuurevenementen.
Uit deze crisis is gebleken dat cultuur – of het nu de highbrowkunstenfestivals zijn, of de populaire evenementen – een heel specifieke sector is binnen de creatieve industrie. Eigenlijk is het een sector die zeer veel gelijke mechanismen vertoont, namelijk alles wat tijd- en ruimtegebonden is; je moet op hetzelfde moment op dezelfde plaats zijn, nu doen we dat digitaal en anders. Men is heel hard afhankelijk van een aantal factoren, zoals slecht weer, maar ook een pandemie. Het is een heel kritische of delicate sector, maar een heel belangrijke. EventFlanders zou een nog veel grotere rol kunnen spelen om die sector te versterken.
De eventsector is straks aanwezig in de commissie Economie voor een hoorzitting. Ik weet dat zij er voorstander van zouden zijn om EventFlanders een soort label te laten toekennen aan erkende bedrijven binnen die sector. U weet, ze vragen ook specifieke NACEBEL-codes, ze denken aan een eigen paritair comité. Parallel met Toerisme Vlaanderen, dat aan logies een erkenning of een label geeft als ‘erkend bedrijf’, zou EventFlanders dat ook voor het eventbedrijf kunnen doen. Is dat een piste, minister-president, waar u over zou willen nadenken?
Mevrouw Brouwers heeft het woord.
Dank u voor de interessante vraag, collega D’Hose. Wij vinden het ook heel belangrijk dat er ook vanuit Cultuur voldoende medezeggenschap is in EventFlanders, dat de sector goed betrokken is bij de administratie en het kabinet in heel dat beslissingsproces. Ook Toerisme is erbij betrokken.
Het ging over de World Choir Games, onder andere bij mevrouw Coudyser. Ik heb het al gezegd, een van mijn dochters zingt in een koor. Ze hebben al maanden niet kunnen oefenen. Ze maken zich grote zorgen, als het toch zou doorgaan, zouden ze niet meer kunnen zingen. Ik heb dus begrip voor de vraag om het eventueel uit te stellen. Hybride en digitaal werken is helemaal niet hetzelfde. De World Choir Games vormen een moment van uitwisseling tussen koren van over de hele wereld. Dat is belangrijk. Ik zou er toch maar goed over nadenken en niet met halfslachtige oplossingen komen. Dan liever een deftig uitstel, zodat ze zich ook goed kunnen voorbereiden. Dat is mijn persoonlijke mening, dat is geen politiek standpunt of zo.
Minister-president, misschien kan dit ook in de commissie Economie aan bod komen. Nu de festivalzomer op komst is, wat zal er al dan niet mogelijk zijn? Op de heel grote festivals komen er veel mensen uit het buitenland, denk aan Tomorrowland, maar ook Werchter. Gaat dat op een andere manier kunnen doorgaan? Daar is nog onduidelijkheid over, misschien kunt u daar iets over zeggen.
Nog een laatste lokaal punt. U hebt verwezen naar een mogelijke grote Dirk Boutstentoonstelling of -event in 2023. Het zou mooi zijn als Vlaanderen daar zou op inspelen.
Het is natuurlijk in een volgende legislatuur, maar de grote culturele evenementen hebben een lange voorbereidingstijd. Iedereen weet dat ondertussen, dat blijft op de radar staan, bij Toerisme Vlaanderen, maar zeker ook bij EventFlanders: in 2025 viert KU Leuven zijn zeshonderdste verjaardag. Ik heb vernomen dat men zich niet alleen op de geschiedenis maar ook op het innovatieve wil toeleggen in dat jaar. Dat past toch in onze ambitie om Vlaanderen op de kaart te zetten als innovatieve regio. Ik wil daar nu al de nodige aandacht voor vragen, al valt het in een volgende legislatuur.
De heer Pelckmans heeft het woord.
Goeiemorgen, ik kijk uit op een mooi wit weiland. Minister-president, ik dank u voor uw antwoord. Ik wil een klein accent leggen. Vanuit Groen en met mijn ervaring in de sector weet ik maar al te goed wat een groot cultuurevenement kan teweegbrengen, zeker als dat kwalitatief scherp bewaakt wordt. Het is onnodig om te stellen dat de evenementen die veel middelen kosten zeker de internationale standaarden zeer hoog moeten houden. Ze moeten misschien wat minder en beter doen. Ik wil even afdalen naar de andere kant van het spectrum. Grote evenementen zijn belangrijk. Het verbaast me trouwens dat nog niemand de Europese cultuurhoofdstad genoemd heeft. Dat wordt een lang verhaal, we komen in deze commissie nog terug op de procedure.
Er is ooit een initiatief geweest – lokaal –, dat heette Cultuurstad Vlaanderen, waarbij een stad of regio kon kandideren, twee jaar van tevoren, om heel eigenzinnig lokaal of regionaal, maar daarom niet minder interessant, een forum te geven aan mensen die in de regio in de luwte bezig waren ... (Het geluid van Gustaaf Pelckmans valt weg.)
Dat heeft een paar keren plaatsgevonden, het was wat onzorgvuldig uitgewerkt, maar nu we toch met de Vlaamse Regering nieuwe accenten leggen op dat lokale cultuur- en sportbeleid, … (onverstaanbaar) … zou ik toch willen vragen dat dossier terug op te diepen en dat eens grondiger te bekijken. Daar zitten enorm veel mogelijkheden aan de andere kant van het spectrum van het internationale en prestigieuze. Het kan dat jonge, frisse, lokale talent naar voren schuiven. Het voordeel van die procedure was toch wel dat er meer objectiviteit was bij de indiening van de dossiers. Ik kan me soms niet van de indruk ontdoen dat de lobbying om een groot festival te laten erkennen en financieren, wat onduidelijk is zodat de kleine spelers, met vaak leuke en interessante dingen, ertussenuit vallen. Is dat een idee dat u in het kader van het Vlaamse lokale cultuurbeleid terug, met de nodige kritische bedenkingen, kunt opdiepen? Wat is uw visie daarop?
Minister-president Jambon heeft het woord.
Dank u voor de vele bijkomende vragen en suggesties.
Mevrouw D’Hose, we zullen u de kalender laten bezorgen. Dan is dat ineens geregeld.
Het hybride innovatie- en techfestival is nog maar een idee, een concept. Ook Economie bekijkt dat. Er zijn wat privé-initiatieven op dat vlak, zoals SuperNova. We denken dat we meer kunnen presenteren in Vlaanderen op het vlak van innovatie-tech en ook vanuit de culturele invalshoek, zoals gaming. Het is nog een pril idee, ik kan daar nog weinig bijkomende informatie over geven.
Voor de World Choir Games worden alle pistes in ogenschouw genomen. Mochten we dit in zijn volle glorie kunnen laten doorgaan in het najaar, dan zou dat de beste optie zijn. Vooral: in zijn volle glorie. Dat is wat we allemaal nastreven.
Al die zaken worden nu bekeken. In functie van de beslissingen die daar worden genomen, zal worden bekeken hoe de kosten moeten worden verdeeld en gedragen. Op dit moment is daar nog weinig informatie over.
Mevrouw Coudyser, het volgende land dat de World Choir Games in 2022 organiseert, is Korea, Zuid-Korea voor alle duidelijkheid. In 2024 is dat Londen, maar dan zijn we al drie jaar later. We zullen al blij mogen zijn als we een paar koren naar Zuid-Korea kunnen sturen.
Het traject van het Kunstenfestival wordt getrokken door de specialisten van EventFlanders. Het haalbaarheidsonderzoek wordt door hen gefaciliteerd en uitgevoerd. Ze brengen de vier festivals in West-Vlaanderen die ik heb genoemd, samen rond de tafel om na te gaan wat haalbaar is, en of er ook bereidheid is. De vier kunstenfestivals hebben toch hun eigen DNA. Daar is het haalbaarheidsonderzoek dus nog gaande.
Mevrouw Segers, u overvalt me wat met dat label. Als er zo'n idee is, dan ben ik natuurlijk bereid om daarover na te denken. We moeten dat idee meenemen. Op dit moment heb ik daar nog geen uitgesproken mening over. Mijn eerste reactie uit de buik is dat als we inderdaad fier zijn op onze festivals en evenementen die van wereldniveau zijn, dan hebben we er alle belang bij om dat te ontwikkelen. Dat is mijn eerste reactie op dit idee.
Mevrouw Brouwers, we moeten vanuit Cultuur niet de underdog zijn. EventFlanders omvat Toerisme, Cultuur, Sport en Buitenlandse Zaken, en ik beheer twee van die vier departementen. Misschien hebben we dan toch een kleine inbreng. Ik weet het niet, ik ga daar toch van uit. We moeten onze plaats kennen natuurlijk, maar zeker niet vertrekken vanuit een underdogpositie.
Wat is er mogelijk met de festivalzomer? We hebben met de festivals afgesproken dat we midden maart zullen bepalen wat er deze zomer kan gebeuren. Dan gaan we ook al bezig zijn met de ‘massavaccinatie’ en zullen we zien of de vaccinproducenten hun leverschema kunnen aanhouden. Midden maart moeten we daar beslissingen over nemen. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat er dingen mogelijk worden die vorige zomer niet mogelijk waren, maar het is nu nog een beetje vroeg. Elke dag is een dag dichter bij de zomer, dat besef ik wel. We hebben met de sector afgesproken om midden maart te bekijken wat mogelijk is.
Mijnheer Pelckmans, het idee van die Vlaamse regio's, dat wil ik wel eens bekijken. Dat is natuurlijk van een andere orde dan EventFlanders. We zullen dat dossier vanonder het stof halen en bekijken wat op dat vlak mogelijk is. Als we op een bepaald moment ‘onze vrijheid’ hebben herwonnen, dan moet er in Vlaanderen veel worden gefeest. In de mate van het mogelijke moeten we elkaar terug zoeken en vinden, en intergemeentelijke of interregionale evenementen kunnen daartoe bijdragen. Misschien kunnen we dat ook in dat kader bekijken.
Mevrouw D'Hose heeft het woord.
Minister-president, uw bijkomende antwoorden waren heel helder. Ik ben niet de enige collega die een ongelooflijke knaldrang heeft, en dat wordt elke dag groter. Ik hoor dat ook van mijn vrienden. We moeten klaar zijn voor Vlaanderen Feest, editie roaring twenties. We moeten daar zeker over nadenken.
Wat het innovatie- en techfestival betreft, is dat een heel interessante piste. Als Gentenaar vind ik het heel belangrijk om ook de technomuziek in dit verhaal op te nemen. We komen in de periode van 10 Days Off dat jammer genoeg niet meer plaatsvindt, maar eigenlijk is Vlaanderen ook wel de bakermat van de technomuziek. Vaak wordt dat vergeten. Het is een goed moment om dat in de vitrine te plaatsen als heel deze nare periode voorbij is.
De vraag om uitleg is afgehandeld.