Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Vraag om uitleg over de werking van de trajectcontroles
Vraag om uitleg over niet-operationele trajectcontroles
Vraag om uitleg over de niet-functionerende trajectcontroles en het uitblijven van het AMS-systeem
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werden deze vragen om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Van Volcem heeft het woord.
Tijdens het kersreces vernamen we dat de trajectcontroles die door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de afgelopen twee jaar geplaatst zijn, nog steeds niet operationeel zijn. Met de installaties zelf zou er niets aan de hand zijn, maar voor het uitlezen van de gegevens zou de federale politie nieuwe software nodig hebben. De bestelling voor het benodigde softwarepakket zou nog steeds niet geplaatst zijn.
In een reactie stelde het Agentschap Wegen en Verkeer dat ze zelf geen overzicht hebben over de werkzaamheid van de trajectcontroles die ze sinds 2018 geplaatst hebben. Op 6 januari zou er een overleg plaatsvinden tussen de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken en de federale minister van Binnenlandse Zaken over deze problematiek.
Minister, kunt u een overzicht geven van het aantal installaties voor trajectcontroles dat AWV in 2018, 2019 en 2020 geplaatst heeft op gewestwegen? Wat was hiervan de kostprijs? Hoeveel van deze installaties zijn intussen operationeel? Wat was de uitkomst van het overleg op 6 januari met de minister van Binnenlandse Zaken? Tegen wanneer zal dit opgelost zijn? Is er intussen duidelijkheid wanneer alle trajectcontroles op gewestwegen die door AWV werden geplaatst ook daadwerkelijk operationeel zullen worden? Ik heb ook uw verbijstering vernomen, maar ik ben benieuwd naar de stand van zaken en een oplossing op korte termijn.
Mevrouw Moors heeft het woord.
Recent bleek dat van de bijna 300 in Vlaanderen geplaatste trajectcontroles er momenteel slechts 86 werken. De oorzaak zou zijn dat de federale politie voor het uitlezen van de resultaten van de controles na 2018 nieuwe software nodig heeft. Die moest worden voorzien door de federale overheid, maar is er tot op heden nog steeds niet.
De trajectcontroles die vandaag wel functioneren, werden destijds gerealiseerd door het Agentschap Wegen en Verkeer, dat de installaties koppelde met de lokale servers bij de verschillende politiezones. In 2016 werd echter beslist om op federaal niveau één centrale databank voor politiedoeleinden te ontwikkelen, waarop alle installaties die met nummerplaatherkenning werken, zouden worden aangesloten. De initiële timing daarvoor, mei 2018, werd steeds opgeschoven, met als gevolg dat die centrale databank vandaag nog steeds niet operationeel is.
Bij de federale politie zeggen ze intussen niet langer met softwareproblemen te kampen. Zij melden dat, technisch gezien, de trajectcontroles kunnen worden gestart, maar dat er voor de opstart van de centrale databank nog een ministeriële richtlijn nodig is. Op het kabinet Binnenlandse Zaken wijzen ze dan weer richting Justitie, aangezien de gerechtelijke verwerking van persoonsgegevens en privacy hun bevoegdheid is.
Overf deze problematiek vond op 6 januari 2020 een overleg plaats tussen het federale en Vlaamse niveau. Wat is de uitkomst van dat overleg? Welke vervolgstappen zullen er omtrent deze problematiek worden genomen?
De heer Bex heeft het woord.
Minister, de problematiek is al ruim geschetst door de collega’s. 86 operationele trajectcontroles op 298: dat is niet alleen om beschaamd over te zijn, maar ook nefast voor de verkeersveiligheid, want waar trajectcontroles operationeel zijn, gebeuren tot 85 procent minder ernstige snelheidsovertredingen. Dat is heel belangrijk, want 30 procent van de dodelijke ongevallen op snelwegen bijvoorbeeld is te wijten aan overdreven snelheid.
Minister, wat is de conclusie van uw overleg met de federale minister van Binnenlandse Zaken? Plant u ook overleg met de federaal minister van Justitie om eventuele problemen uit te klaren?
Welke timing voorziet u voor de uitrol van de werking van de verschillende installaties, die blijkbaar gefaseerd dient te verlopen? Wanneer zullen alle Vlaamse trajectcontroles operationeel zijn?
Sinds ik mijn vraag heb ingediend, is me duidelijk geworden dat er ook installaties zijn geïnstalleerd door gemeentebesturen. Vallen die onder die 298 trajectcontroles of komen die daar nog bovenop? Blijkbaar doet zich daar hetzelfde probleem voor. Kunt u daar een timing geven over wanneer die installaties in werking zullen worden gesteld?
Mevrouw Ryheul heeft het woord.
Minister, het verhogen van verkeersveiligheid is een absolute prioriteit. Studies tonen aan dat de verkeersveiligheid beduidend stijgt op plaatsen waar trajectcontroles effectief werken. Maar daar knelt nu net het schoentje. In de commissievergadering van 9 juni 2020 stelde u: “Op dit ogenblik zijn in totaal 302 trajectcontroles gerealiseerd of besteld. We moeten helaas vaststellen dat slechts 76 installaties van de 302 trajectcontroles operationeel zijn. Er zijn 81 trajectcontroles technisch klaar. De palen staan er, maar kunnen de facto nog niet worden gebruikt. Dan zijn er ook nog 66 in uitvoering en 79 in voorbereiding.
Het probleem is dat de eerste installaties nog uit 2016 en 2017 dateren. Op dat ogenblik had het Agentschap Wegen en Verkeer nog geen eigen systeem om de elementen te kunnen uitlezen. Op een bepaald ogenblik heeft de federale overheid beslist om alle lokale servers in de verschillende politiezones langs één server te laten lopen. Het gaat dan om het Automatic Number Plate Recognition (ANPR) Management System, het AMS. De federale overheid zou hiervoor een aanbesteding uitschrijven en de vooropgestelde timing daarvoor was mei 2018.”
In de commissievergadering van 17 september 2020 antwoordde u dan weer – en ik citeer u opnieuw –: “De reden waarom talrijke trajectcontroles niet in werking zijn, ligt in het feit dat men in 2016 heeft beslist dat Vlaanderen ging samenwerken met de federale overheid voor het uitlezen van deze ANPR-camera’s, en de uitrol van een ANPR Management System. Het was toen de intentie van de federale overheid om het AMS operationeel te hebben tegen mei 2018. We staan nu 2,5 jaar verder, en helaas moeten we vaststellen dat het nog altijd niet operationeel is.”
In een interview met Het Laatste Nieuws van 6 januari dit jaar moest u toegeven dat van de 298 trajectcontroles op onze Vlaamse wegen er slechts 86 in werking zijn. In hetzelfde artikel stelt mobiliteitsprofessor Dirk Lauwers dat verkeersveiligheid samenwerking vereist tussen de deelstaat en het federale niveau, maar dat de wil ontbreekt om via constructief overleg tot een oplossing van het probleem te komen.
Dat overleg heeft plaatsgevonden op 6 januari 2021, met de federale minister van Binnenlandse Zaken om uit deze trajectcontrole-impasse te geraken. Minister, in mijn vragen praat ik mijn collega’s na, maar zoals u zelf al aangaf, is het zeer belangrijk dat we dit punt onder de aandacht blijven brengen
Minister, waarom blijft een oplossing in deze problematiek zo lang uit? Welke initiatieven werden intussen genomen om tot een oplossing gekomen?
Wat is het resultaat van het overleg dat plaatsvond? Welke concrete maatregelen zullen er worden genomen om alle reeds aanwezige trajectcontroles op het Vlaamse wegennetwerk eindelijk volledig operationeel te krijgen?
Tegen wanneer kan en zal het AMS-systeem eindelijk volledig operationeel zijn?
Minister Peeters heeft het woord.
Ik dank de vraagstellers voor hun vragen. De trajectcontroles zijn inderdaad een zeer belangrijk aspect in het kader van de handhaving en de verkeersveiligheid. Ik zal de verschillende vragen die daarover zijn gesteld clusteren.
Sinds 2016 heeft Vlaanderen zeer sterk de kaart getrokken van de trajectcontroles. Sindsdien zijn 315 trajectcontrole besteld, waarvan er 298 zijn gerealiseerd. Mevrouw Van Volcem, in 2018, 2019 en 2020 zijn er 213 trajectcontroles opgestart. Mijnheer Bex, de trajectcontroles die nu door de lokale besturen zijn uitgerold, zitten daar niet in. Van die 298 gerealiseerde trajectcontroles zijn er 86 effectief in dienst.
Over die trajectcontroles is er in het verleden een overeenkomst gesloten tussen de Vlaamse overheid enerzijds en de federale overheid anderzijds. In 2016 is beslist om samen te werken op het vlak van de verdere uitrol en vooral op het vlak van het uitlezen van de trajectcontroles, meer bepaald de ANPR-camera’s. Dat zou via een centraal systeem verlopen, namelijk het AMS. De federale overheid zou daartoe een bestek in de markt plaatsen.
Voorafgaand aan dat bestek is er een protocolovereenkomst gesloten tussen de Vlaamse en federale overheid, enerzijds ondertekend door de directeur-generaal van AWV en de commissaris-generaal van de federale politie en anderzijds door de toenmalige Vlaamse minister van Mobiliteit en de toenmalige federale minister van Binnenlandse Zaken. Dat protocolakkoord is dus getekend, en in navolging daarvan zou de federale overheid een bestek plaatsen voor dat AMS. Het had in principe operationeel moeten zijn tegen mei 2018. Dat was de goedbedoelde intentie, maar vandaag moeten we vaststellen dat dit nog niet het geval is.
Er werd altijd aangekondigd dat het in orde zou komen. Langs Vlaamse zijde hebben we al onze engagementen die opgenomen zijn in het protocolakkoord, ingevuld. We zijn blijven inzetten op ANPR-camera's, die essentieel zijn in het kader van veiligheid en handhaving. Toen ik pas minister werd van Mobiliteit en Openbare Werken had men mij verzekerd dat het in het voorjaar 2019 in orde zou zijn. Die datum is telkens opgeschoven. We zijn nu januari 2021 en het AMS werkt nog niet.
U vraagt naar het overleg met de minister van Binnenlandse Zaken. Ik heb al verschillende brieven naar de vorige en de huidige minister van Binnenlandse Zaken gestuurd, met de vraag wanneer het AMS operationeel zou zijn en alles formeel in werking kon zijn. In navolging van die brieven heb ik op 6 januari een overleg gehad met de minister van Binnenlandse Zaken, mevrouw Verlinden. Dat is constructief verlopen, maar men kon mij wel nog geen exacte datum geven over wanneer het AMS volledig operationeel kan zijn voor alle trajectcontroles die we inmiddels hebben geplaatst. Men kon mij wel zeggen dat het AMS klaar en getest is en in gebruik is genomen in een aantal proefregio’s, namelijk op de N50 in Bellegem en de N8 in Oudenaarde.
U vroeg of ik ook contact heb gehad met de minister van Justitie, de heer Van Quickenborne. Dat is inderdaad gebeurd en er is mij gezegd wat er nog dient te gebeuren. Vanuit Binnenlandse Zaken moest men nog wachten op een advies van het College van procureurs-generaal. Dat advies is er vorige week gekomen en men kan daar nu verder mee aan de slag. Men heeft ook aangegeven extra personeel bij de politie nodig te hebben voor het uitlezen van de data. Men geeft tegelijkertijd ook aan dat er op wetgevend vlak nog een en ander aangepast dient te worden.
Zo is er onder andere nood aan een wijziging van de wet op het politieambt, aan een viertal richtlijnen die betrekking hebben op de wet op het politieambt, aan een IT-richtlijn die betrekking heeft op de koppeling van datasystemen en aan een richtlijn die betrekking heeft op de toegang tot databanken. Er moet dus nog een en ander gebeuren, maar men heeft me beloofd om daar zo snel mogelijk werk van te maken.
Alle engagementen aan Vlaamse zijde die gebaseerd zijn op het protocolakkoord, zijn ingevuld. Ik hoop nu dat men zo snel mogelijk groen licht geeft voor de verdere uitrol van de aspecten die op federaal niveau moeten worden geregeld, zodat alle trajectcontroles zo snel mogelijk kunnen functioneren.
Het kabinet van de minister van Binnenlandse Zaken kon me geen timing geven voor die inwerkingtreding, maar aangezien er nog wat richtinggevend werk moet gebeuren en nog een aantal richtlijnen moeten worden ingesteld, zal het zeker nog een tijdje duren. We blijven er echter over waken dat een en ander zo snel mogelijk wordt geactualiseerd en uitgerold. Samen met jullie blijf ik over de timing waken.
Ik krijg ook heel wat vragen van lokale besturen om trajectcontroles te plaatsen. We weten immers dat snelheid een grote killer blijft in het verkeer. Trajectcontroles zijn goed, omdat zij over een langere periode de snelheid controleren. Het nut van deze trajectcontroles is al duidelijk gebleken op de plaatsen waar zij al gebruikt worden aangezien het aantal snelheidsovertredingen en verkeersongevallen daar enorm is gedaald. Ik staat dan ook volledig achter een verdere uitrol daarvan, maar ik blijf ook waken over wat nog moet gebeuren. Ik zal daar bij de federale collega’s op blijven hameren.
Gestaag kan men ook bepaalde trajectcontroles laten werken door het feit dat het AMS-systeem finaal werkt, maar van personeel en bijkomende richtlijnen moet nog werk worden gemaakt.
Ik hoop dat ik alle vragen beantwoord heb, maar ik neem aan dat er nog wel wat bijkomende vragen zullen zijn.
Mevrouw Van Volcem heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. Het komt toch vreemd over dat zaken op die manier werken. Wanneer men investeert in iets, dan verwacht men toch dat dat ook werkt, los van het feit dat men niet graag aan een trajectcontrole wordt onderworpen omdat die tot boetes kan leiden.
Het is me echter niet duidelijk waarom sommige wel kunnen werken en andere niet. 86 trajectcontroles zouden wel werken en 213 niet. Er zijn nu wetswijzigingen nodig, maar waarom is het dan voor die 86 wel gelukt en voor die 213 niet? Dat is me nog altijd niet duidelijk.
Mevrouw Moors heeft het woord.
Minister, ik dank u voor het uitvoerige antwoord. Ik stel met genoegen vast dat aan Vlaamse zijde alles is gedaan wat in het akkoord stond en dat u dit op de voet opvolgt.
Ik heb dezelfde vraag als mevrouw Van Volcem, namelijk waarom er 86 wel operationeel zijn en de rest niet.
De heer Bex heeft het woord.
Het antwoord op de vraag van de collega's zit vervat in de vraag van mevrouw Moors, maar de minister zal dat wel toelichten.
Minister, het is goed dat u probeert om er vaart achter te zetten en probeert de problemen op te lossen. We staan daar volledig achter en we zullen aan onze collega's op het federale niveau vragen om de bevoegde ministers achter de veren te zitten.
Ik wil u vragen om toch zeker ook aandacht te hebben voor de trajectcontroles die geïnstalleerd zijn door de lokale besturen. Zij hebben een belangrijke investering gedaan. Ik heb geen zicht gekregen op om hoeveel installaties dat gaat. Het is toch een bezorgdheid om er ook daar voor te zorgen dat die installaties zo snel mogelijk kunnen functioneren.
Bij nogal wat lokale besturen bestaat de vraag om met trajectcontroles te werken op een traject waar verschillende snelheidsregimes gelden, bijvoorbeeld 70 kilometer per uur en dan een kort stukje van 50 kilometer per uur. Daar is al eens een vraag over gesteld in het parlement en uw voorganger heeft daarop geantwoord dat het technisch perfect mogelijk zou zijn om over een traject met verschillende snelheidsregimes een trajectcontrole te installeren, maar dat daarvoor de federale verkeerswetgeving gewijzigd moet worden om het begrip ‘maximaal toegelaten gemiddelde snelheid’ toe te voegen aan de wetgeving. Wilt u die vraag ondersteunen en dit eventueel in een volgend overleg met uw collega bevoegd voor de mobiliteit op federaal niveau aankaarten?
Mevrouw Ryheul heeft het woord.
Minister, ondertussen draait de trajectcontrole op de N50 in Bellegem op volle toeren. Op amper tien dagen tijd werden er meer dan 360 boetes geregistreerd.
De cijfers liegen er echter niet om en spreken boekdelen. Op dit ogenblik is slechts 28 procent van de geïnstalleerde trajectcontroles daadwerkelijk operationeel. Toch kondigde u aan dat u samen met uw collega's in de Vlaamse Regering in 2021 de uitrol plant van maar liefst 19 extra trajectcontroles. Een dergelijk beleid heeft in de huidige omstandigheden niets meer te maken met het verhogen van de verkeersveiligheid, maar komt neer op het zinloos weggooien van Vlaams belastinggeld.
Acht u het onder de huidige omstandigheden nog verantwoord om de extra uitrol van trajectcontroles door te voeren? Bent u bereid om, zolang niet alle 298 trajectcontroles operationeel zijn, het budget voor die 19 extra controles te investeren in andere maatregelen die de Vlaamse verkeersveiligheid kunnen verhogen?
Mevrouw Lambrecht heeft het woord.
Ik treed de collega’s bij en zal niet herhalen wat ze hebben gezegd. Ik heb in het verleden al een vijftal vragen over die trajectcontroles gesteld. Ik had mij al afgevraagd of ik die vraag opnieuw moest stellen, maar we kunnen natuurlijk bezig blijven. Het is toch nuttig dat het vorige week in het federale parlement aan bod is gekomen. We hebben ook allemaal gehoord dat u overleg hebt gehad met minister Verlinden, maar ik blijf toch met vragen zitten.
Minister Verlinden zei dat ze dit gefaseerd zou uitrollen. Minister, nu horen wij uw verhaal. Ik twijfel niet aan uw welwillendheid, maar u kunt wel welwillend zijn en plots is de termijn van uw legislatuur verlopen. Wat is uw deadline? Zult u blijven aanvaarden dat men zegt niet klaar te zijn?
Ik hoor dat men ook niet klaar is met de aanwerving van extra politiemensen. Weet u of daar al vacatures voor zijn uitgeschreven? Tussen het uitschrijven van een vacature en het in dienst treden van de eerste agent zitten ook weer verschillende maanden.
Wanneer kan het voor u echt niet meer? Wanneer maken we ons compleet belachelijk door zoveel miljoenen euro’s te investeren zonder dat het vooruitgaat? Men zegt u dat het een beetje zal duren, maar men hoopt op zo snel mogelijk. ‘Een beetje duren’ betekent bij mij een week of twee. Ik kan me nog inbeelden dat dat bij u zes maanden is, maar dat kan toch niet langer duren.
Kunt u ons als minister van Mobiliteit in deze commissie garanderen dat die 213 trajectcontroles die nu nog niet werken, echt zullen werken tijdens deze legislatuur? Of bent u daar zelfs niet zeker van? Ik zeg niet dat dat dan uw schuld is, maar het is voor ons wel belangrijk om te weten of u er nog in gelooft. Dan weten we waar we staan.
De heer Ceyssens heeft het woord.
Minister, u hebt alleszins onze steun om verder die trajectcontroles uit te rollen. Ik zou het een fout signaal vinden om nu te stoppen met daarin te investeren voor dit volledig is opgelost. Dat zou niet meer of minder zijn dan de handdoek gooien, en daar kunnen we ons zeker niet in vinden. U hebt dan ook onze volle steun om hier verder aan te werken.
Er zijn mij echter nog een aantal zaken niet duidelijk. U zegt in uw antwoord dat minister Verlinden u heeft meegedeeld geen duidelijkheid te kunnen geven wanneer AMS volledig operationeel zal zijn. Mijn vraag is dan of AMS volledig operationeel moet zijn. Want als ik het goed begrijp, is AMS het systeem dat de totaliteit van de camera gebruikt, dus ook identiteitserkenning en dergelijke, maar dat hebben wij hier eigenlijk niet nodig. Als ik het goed begrijp, is de software voor die trajectcontrole op dit moment wel klaar. Het is goed dat u de forcing hebt gevoerd, alleen was dat misschien eerder nodig bij de minister van Justitie dan bij de minister van Binnenlandse Zaken. Intussen is ook het advies van het College van procureurs-generaal er.
Als ik de zaken een beetje kan inschatten, gaat het vandaag over het aansluiten van camera’s, waarvoor nog aparte protocollen moeten worden gemaakt, tenzij u zegt dat er inderdaad nog wetgevend werk moet worden verricht. Nochtans zijn er al heel wat camera’s in gebruik. En dus is mijn vraag of dat schorsend is voor de werking van trajectcontroles. Moeten we daarop wachten voor we daarmee kunnen beginnen? Voor zover ik zicht heb op de situatie, is het zaak om camera per camera toegang te nemen tot het systeem en daar protocollen over af te sluiten. Als dat zo is, zou ik willen dat Vlaanderen het initiatief neemt om daarmee te beginnen.
Uw voorganger is ooit begonnen met mobiele trajectcontroles. Ik hoor daar nog weinig van. Hebt u plannen om die in de toekomst uit te breiden?
Minister Peeters heeft het woord.
Ik geloof wel degelijk in de trajectcontroles, collega Lambrecht, en ik heb de ambitie om die allemaal te laten werken, liever vandaag dan morgen. Dit belangt ons allemaal aan en die trajectcontroles kunnen een zeer goede bijdrage leveren aan de handhaving. We blijven trekken en sleuren aan het dossier, maar ik ben er zeker van dat dit deze legislatuur in orde komt.
De cijfers zijn duidelijk. Ik heb niet de cijfers over wat door de lokale bestuurders is geplaatst. Zeker in het kader van het GAS-boetereglement zullen er in de toekomst nog heel wat meer komen, maar de cijfers die ik heb gegeven, zijn de cijfers die we hebben voor het Agentschap Wegen en Verkeer. Op dit moment zijn er inderdaad 86 in dienst. Dat zijn vooral trajectcontroles die in werking werden genomen voor de samenwerkingsovereenkomst tussen Vlaanderen en de federale overheid werd gesloten. Die werden geënt op de lokale servers bij de lokale politie, maar aangezien dat enorm veel capaciteit vraagt, is men daarvan afgestapt en heeft men beslist dat er een groot dataverwerkingsysteem moet komen. Vandaar de protocolovereenkomst tussen de politie en AWV, tussen de Vlaamse en de federale overheid. De bedoeling is om dat dit via dat federale back-upsysteem te doen en daarop in te zetten. Dat engagement is genomen door alle partijen. Ik ga er ook van uit – dat signaal krijg ik alleszins – dat alle partijen dat engagement nog altijd willen nakomen.
Wat heb je allemaal nodig voor de ANPR-camera’s? Eerst heb je de installatie, de camera’s langs de weg nodig en die installatie moet worden gehomologeerd en gekeurd. Om de zoveel tijd wordt er gecheckt of alles perfect in orde is. Daar start het allemaal mee. Dan moeten die installaties worden aangesloten op het federale backofficesysteem, op het AMS-systeem. Daar kan men de gegevens eruit halen en verwerken. Dat gaat dan naar de verwerkingssystemen en vervolgens gaat het naar een soort boeteafhandelingssysteem, waarna de overtreder zijn boete kan ontvangen.
Er moeten ook nog protocollen worden gesloten. Dat is ons inderdaad meegedeeld. Voor elke individuele trajectcontrole zou er een protocolovereenkomst moeten worden gesloten. Als we daar een klein beetje welwillend in zijn, moeten we dat perfect in één beweging kunnen doen. We hebben aan de federale politie gevraagd om ons die protocollen zo snel mogelijk te bezorgen. Dan kunnen we dat met één pennentrek in orde maken. Het zijn allemaal recente installaties, ze zijn allemaal technisch gekeurd, ze zijn in orde en dus kunnen we die protocollen zo snel mogelijk in orde maken, maar ze moeten er natuurlijk ook zijn.
Dan is het zaak om de trajectcontroles te koppelen aan het backofficesysteem van de federale overheid, het AMS-systeem, dat recentelijk in gebruik is genomen en waar recentelijk ook twee trajectcontroles aan gelinkt zijn, met name de N50 in Bellegem en de N8 in Oudenaarde. Ik heb gehoord dat de controle in Bellegem al heel goed werkt. Ik ben blij dat te vernemen, want die cijfers kende ik zelf nog niet. We moeten die trajectcontroles koppelen aan het AMS-systeem, vervolgens zorgen voor de uitlezing en dan koppelen aan het boete-inningssysteem. Kortom, de samenwerking tussen alle mogelijke entiteiten moet daar vooropstaan.
Het signaal dat we maandag hebben gekregen, is dat men die tweehonderd trajectcontroles die aan dat AMS-systeem moeten worden aangesloten, nu niet in één beweging kan koppelen, en, nog belangrijker, dat het uitlezen en verwerken van al die gegevens – hoe meer trajectcontroles er staan, hoe meer mensen potentieel worden geflitst en potentieel mee in het verwerkingssysteem moeten komen – extra mankracht vraagt. Dat begrijp ik, maar dat wisten we van tevoren. Ik heb te horen gekregen dat er te weinig capaciteit is bij de politie en dat ze rekenen op extra aanwervingen voor de verwerkingscentra om te zorgen dat daar voldoende personeel is om die hele uitlezing te doen.
Betekent dit nu dat alle overige trajectcontroles maar kunnen werken op het moment dat we extra personeel hebben en de verwerkingscentra optimaal bemand zijn? Neen, men kan nu al steekproefsgewijs her en der trajectcontroles laten werken. We hoeven niet allemaal te weten welke de facto werken en welke niet. Dan kunnen we iedereen ertoe aanzetten om zich aan de maximaal toegelaten snelheden te houden. Men heeft ons wel beloofd dat men zo snel mogelijk in ‘full operation’ wil gaan en zo snel mogelijk alle trajectcontroles wil koppelen aan dat AMS-systeem, zodat we overal de controle kunnen hebben op die snelheden.
Dat is de praktische kant van de zaak. Daarnaast moet er qua regelgeving nog iets gebeuren. Er was al een positief advies van het College van de procureurs-generaal, hoorde ik via het kabinet van de federale minister van Justitie. Het komt er nu op aan om de wet op het politieambt aan te passen en ervoor te zorgen dat de richtlijnen die daaraan gekoppeld zijn, zo snel mogelijk gelanceerd worden. Dan hoop ik samen met jullie allemaal dat alle trajectcontroles die er op dit ogenblik staan, effectief worden aangesloten en effectief kunnen worden uitgelezen.
Is het opnieuw investeren in trajectcontroles weggegooid belastinggeld? Ik denk het niet, mevrouw Ryheul. We besteden naast de middelen in trajectcontroles ook nog heel wat middelen in andere verkeersveilige maatregelen. Ik denk aan het herinrichten van kruispunten, ik denk aan slimme lichten, ik denk aan verlichting, ik denk ook aan roodlichtcamera’s en snelheidscamera’s, die los staan van de trajectcontroles. Kortom: we investeren heel wat in verkeersveiligheid, maar ik wil ook blijven inzetten op het verhaal van de trajectcontroles omdat ik er alle vertrouwen in heb dat iedereen daar zijn schouders onder wil zetten. Ik heb van niemand het signaal gekregen dat men weg wil van het protocolakkoord van 2017. Ik neem ook aan dat men daarmee verdergaat, en dat liever vandaag nog dan morgen.
Het is ook wel duidelijk dat de oudere systemen nog gekoppeld zijn aan de servers van de lokale politie, maar daarin kan men niet alle mogelijke data gelijktijdig inbrengen. Tegelijkertijd willen wij ook meer kunnen doen met dat datamanagementsysteem. We willen daar ook gegevens uit halen voor de sturing van onze mobiliteit. Als we weten dat er op een bepaald traject x-aantal auto’s passeren, dan zijn ook dat interessante gegevens, ongeacht of die zich nu wel of niet aan de snelheidslimieten houden. Ook dergelijke gegevens zouden we uit dat AMS-systeem kunnen traceren. Dan hebben we in de toekomst ook die cijfers. We kunnen daardoor een impact hebben op onze mobiliteit en sturend werken. Dat is ook heel interessant, al is de hoofdorde natuurlijk die handhaving en ervoor zorgen dat iedereen zich aan de snelheidslimieten houdt.
Mevrouw Van Volcem heeft het woord.
Ik denk dat het in de toekomst toch zeer belangrijk is dat we de bestaande systemen blijven gebruiken voor we overschakelen op nieuwe systemen. Zo blijven de zaken lopen tot er nieuwe systemen geïnstalleerd zijn. Ik hoop met u dat het vlug goed komt. U hebt hiervoor geen bevoegdheid, maar ik reken erop dat de mensen aan de overkant hier snel hun schouders onder zullen zetten.
Mevrouw Moors heeft het woord.
Dank u wel, minister, voor uw uitvoerige uitleg. We zullen het samen opvolgen om te kijken hoe vlot het uiteindelijk allemaal in werking kan treden.
De heer Bex heeft het woord.
Bedankt, minister, ik ben ervan overtuigd dat u net als wij wilt dat dit systeem zo snel mogelijk up and running is. Misschien is de les die we uit dit verhaal moeten leren dat, als er in 2017 een protocolakkoord wordt afgesloten met de federale overheid en als we er dan van uitgaan dat zij hun ding wel zullen doen en wij intussen het onze, het belangrijk is dat we dat wederzijds blijven monitoren. Nu hebben wij geïnvesteerd, en zijn dat investeringen die op dit moment niet renderen. We hadden misschien iets beter de vinger aan de pols moeten houden, wetende dat er verschillende ministers van Binnenlandse Zaken de revue zijn gepasseerd. Zo had het misschien iets sneller kunnen lopen, maar u hebt alleszins onze volle steun om dit zo snel mogelijk op te lossen.
Mevrouw Ryheul heeft het woord.
Dank u wel, voorzitter, voor uw heel duidelijke antwoorden. We kunnen met ons allen in de commissie alleen maar concluderen dat de situatie te lang blijft aanslepen.
Dit dossier is eigenlijk een schoolvoorbeeld van een gebrekkige afstemming tussen het federale en regionale niveau. Ondertussen is er met heel weinig effect al heel wat geïnvesteerd in de infrastructuur. Het is dus hoog tijd dat er eindelijk een oplossing komt en dat die trajectcontroles, waar Vlaanderen heel veel geld in heeft gestoken, effectief zullen werken.
Minister, ik heb u horen zeggen dat u zult blijven hameren op dit dossier. Wat ons betreft moet Vlaanderen echter nog harder op die federale tafel slaan. We zullen dit alvast nauwgezet blijven opvolgen en u over dit thema blijven bevragen.
Ik wens u alvast heel veel succes.
De vragen om uitleg zijn afgehandeld.