U bent hier

In de kijker

Samenvoeging stelsels in duaal leren

Het nieuwe systeem van duaal leren houdt in dat leerplichtige jongeren hun diploma secundair onderwijs behalen door werkervaring op de werkvloer en in een school, een centrum voor deeltijds onderwijs of een Syntra-lesplaats. Er bestaat ook nog het systeem van leren en werken, en de Vlaamse Regering wil dit systeem laten opgaan in het nieuwe duaal leren. De Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) uitte in december 2020 in een brief zijn bezorgdheid dat dit voor sommige jongeren te hoog gegrepen is, en dat hierdoor het risico op schooluitval bestaat. Hoe staat minister Ben Weyts tegenover deze bezorgdheid van de Vlor? Wil hij de inkanteling van het systeem van leren en werken in het systeem van duaal leren aanpassen? Hoe wil hij vermijden dat jongeren uit de boot vallen? Wat met de problemen die zijn ontstaan door het afstandsonderwijs vanwege de coronacrisis? Bekijk het verslag.

Video

Verslag


Agenda

Deze vergadering wordt als videoconferentie georganiseerd

van Brecht Warnez aan minister Ben Weyts
1034 (2020-2021)
van Loes Vandromme aan minister Ben Weyts
1101 (2020-2021)
Regeling van de werkzaamheden (besloten vergadering)

Vergadering bijwonen

Wegens de Coronacrisis vinden de plenaire vergaderingen op woensdagen (14u) plaats met een beperkt aantal volksvertegenwoordigers. De overige parlementsleden kunnen van thuis uit digitaal stemmen. De plenaire vergaderingen zijn rechtstreeks te volgen via deze website. 
De publiekstribune is gesloten.

De commissiewerkzaamheden zullen voor het grootste deel digitaal en via videogesprekken gebeuren. Als de werkzaamheden het vereisen, vinden sommige vergaderingen fysiek plaats. Alle commissievergaderingen zijn rechtstreeks te volgen via deze website. 

U kunt steeds de vergaderingen (her)bekijken via onze website of YouTube.

Wanneer vinden de vergaderingen plaats? Raadpleeg de volledige agenda voor deze week, of de parlementaire kalender voor een algemeen beeld van de planning van de vergaderingen in het Vlaams Parlement.