Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Ceyssens heeft het woord.
Ik wil het hebben over de app Rijbewijzer, waarvan ik vernomen heb dat ze afgevoerd wordt.
We hebben het er hier al vaker over gehad: het sterftecijfer in Vlaanderen ligt heel erg hoog onder jonge chauffeurs. Ik denk dat we wel al wat inspanningen gedaan hebben om dat te remediëren en een van die inspanningen was de Rijbewijzerapp, die in 2017 gelanceerd werd. De app is de zesde bouwsteen uit de conceptnota van de vernieuwde rijopleiding en werd toen omschreven als een logboek ter ondersteuning van het leerproces. De app biedt tal van mogelijkheden, zoals het bijhouden van het aantal ritten, de gereden uren en de voltooide oefeningen en missies. Naast de app is er ook een papieren handboek met een identieke inhoud.
Ik had u dan ook gevraagd naar cijfers daarover. In het jaar van lancering werd de app maar 9365 keer gedownload, wat gepaard ging met 23.510 sessies, maar in 2018 steeg het aantal downloads naar 29.682. In 2019 zakte het aantal downloads naar 23.061 en eind september 2020 werden er slechts 4628 downloads geteld, al zal de coronacrisis daar ook wel voor iets tussen gezeten hebben.
Er is dan een onderzoek gedaan naar de effectiviteit van de app, waaruit bleek dat de app een goede structuur geeft aan het leerproces, maar dat kandidaat-bestuurders de strikte volgorde die ze moeten volgen, veeleer als te beperkend catalogeren. Een aantal gebruikers bleken ook nog op wat technische problemen te botsen, wat een drempel bleef vormen om de app te gebruiken. En het doek zal dus vallen over de Rijbewijzerapp. Weliswaar is er nog altijd de website mijnrijbewijsb.be.
Minister, welke argumenten gaven de doorslag om de Rijbewijzerapp uit de appstores te halen? Zult u de mogelijkheid bekijken om alsnog een ondersteunende applicatie in de rijopleiding te integreren? Plant u, naast de verdere uitbreiding van de genoemde website, nog andere middelen die de kandidaat-bestuurder kunnen ondersteunen in het oefenproces voor het behalen van het rijbewijs B? Zo ja, wat mogen we daarvan verwachten?
Minister Peeters heeft het woord.
Bedankt voor de vraag, collega Ceyssens. U hebt daaromtrent ook al een schriftelijke vraag gesteld op 29 september, waarbij we inderdaad al de cijfers rond de Rijbewijzerapp hebben toegelicht.
U hebt de historiek rond de Rijbewijzerapp duidelijk toegelicht. In 2019 is er een onderzoek geweest naar de effectiviteit van de Rijbewijzerapp. Toen is vooral naar boven gekomen dat er vooral technische problemen waren, die ook terug te vinden zijn bij gelijkaardige apps die eveneens routes moeten bijhouden. Dat is vooral voor de gebruikers ervan een drempel bij het gebruik ervan.
Bij het onderzoek om te kijken hoe men de Rijbewijzerapp zou herwerken, heeft men gekeken op welke manier men voor een verbetering van die app kon zorgen. Daarbij kwamen heel wat elementen aan het licht. Ten eerste, het prijskaartje van de technische ontwikkeling om de routes bij te houden. Dat zou hoog oplopen en zou niet meer evenredig zijn met het doel. Een tweede bedenking die werd geuit, is dat voor mijnrijbewijsb.be gebruik wordt gemaakt van een softwarelicentie met verschillende mogelijkheden, die ook voor de praktijk kunnen worden ingezet. En ten derde bleek uit het onderzoek dat het voor de doelgroep het meest logisch zou zijn dat ze na het oefenen van de theorie naar dezelfde website kunnen terugkeren, dus naar mijnrijbewijsb.be.
Vanuit die bevindingen die uit het onderzoek van 2019 zijn gedistilleerd, heeft men beslist om de website mijnrijbewijsb.be verder uit te werken. Die website kende een positieve start, en daarom heeft men er finaal voor gekozen om de app als dusdanig stop te zetten. Men vindt het alleszins veel belangrijker – en ik kan dat zeker mee onderschrijven – om te werken met één duidelijk kanaal. Als men mijnrijbewijsb.be al gebruikt voor de theorie, en men kan daar verder ook gebruik van maken voor de praktische oefeningen en opleidingen, denk ik dat dat sowieso interessanter gaat zijn.
Volgend jaar wordt de hervormde rijopleiding geëvalueerd. Indien de conclusies daarvan erop wijzen dat er nog meer ondersteuning nodig zou zijn, dan zullen we bekijken wat we verder kunnen doen, maar op dit ogenblik worden er geen concrete nieuwe initiatieven genomen. We wachten daar op de resultaten van de evaluatie.
De heer Ceyssens heeft het woord.
Ik heb geen bijkomende vragen, minister, ik wil alleen nog eens onze bezorgdheid in herinnering brengen, toen we spraken over de rijopleiding en het halen van het rijbewijs, over het aantal jonge bestuurders die betrokken zijn bij een dodelijk ongeval in Vlaanderen. We hebben toen ons werk grondig gedaan. Ik herinner me nog dat we een verkeerspsycholoog uit Oostenrijk gehaald hebben, waar men zeer succesvol was met het hervormen van de rijopleiding. Een van de zaken die altijd naar voren kwamen, was toch ervaring, ervaring, ervaring opdoen. Een papieren logboek is in het jaar 2020 een beetje achterhaald. Op dat vlak vond ik die app een stap vooruit.
Nu, het moet niet per se een app zijn. Als u zegt dat we dat beter kunnen integreren in de website mijnrijbewijsb.be, dan is dat voor ons ook goed. Alleen hoop ik dat er voldoende aandacht aan wordt gegeven en dat er bij de evaluatie van de rijopleiding ook wordt gekeken of dat er nog bijkomt.
De vraag om uitleg is afgehandeld.