Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Robeyns heeft het woord.
Mijn vraag om uitleg overlapt gedeeltelijk de vorige. Minister, deze zomer gaf u aan dat er nood is aan extra parkeerplaatsen voor vrachtwagens en zeker in Limburg. Langs de E313 ter hoogte van de op- en afrit 32 in Tongeren komt er dan ook een nieuwe truckparking, wat uiteraard positief is. Die parking komt naast de grote rotonde ten oosten van de huidige carpoolparking, die wordt uitgebreid tot 234 parkeerplaatsen voor auto’s. De truckparking zelf, op een omheind terrein, zal 44 plaatsen voor vrachtwagens tellen. Uit de aanbestedingsprocedure van het Agentschap Wegen en Verkeer blijkt dat op die parking geen enkele sanitaire installatie voor de chauffeurs is voorzien.
Die extra capaciteit is uiteraard een goede zaak, maar het niet voorzien in sanitaire voorzieningen, vinden we behoorlijk wereldvreemd en onaanvaardbaar. Dat gebrek aan sanitaire voorzieningen werd ook aangekaart in het recente Zwartboek Snelwegparkings dat door de vakbeweging werd gepresenteerd.
Ik heb daarom een aantal vragen, minister.
Klopt het dat er geen sanitaire installaties voorzien zijn op de nieuwe truckparking langs de E313? Vindt u het wenselijk dat er nieuwe truckparkings worden ingericht zonder sanitaire installaties?
Hoeveel bijkomende truckparkings wilt u deze legislatuur voorzien? Waar zullen die worden aangelegd?
Bent u bereid zich te engageren tot het standaard voorzien van sanitaire installaties op alle nieuwe truckparkings? Op hoeveel bestaande parkings ontbreekt het momenteel nog aan sanitaire installaties?
Hebt u een plan om die gebreken op te lossen en hoeveel middelen zijn hiervoor voorzien?
Minister Peeters heeft het woord.
Mevrouw Robeyns, het klopt niet dat er geen sanitaire installatie voorzien werd op de nieuwe truckparking langs de E313. Er waren wel twee aparte aanbestedingen. Er was een aanbesteding voor de wegenwerken, die eerst gepubliceerd werd, en een andere aanbesteding voor de sanitaire voorzieningen. Ik vermoed dat men, omdat men maar één aanbesteding bekeken heeft, de conclusie getrokken heeft dat er geen sanitaire voorzieningen zouden komen. Maar die sanitaire voorzieningen zijn wel degelijk mee opgenomen in een bestek, een bestek dat op dit ogenblik in de markt is geplaatst.
Ik kan u bijkomend nog meegeven dat het niet enkel zal gaan om sanitair voor de parking van Tongeren maar ook voor de parking van Boorsem.
Is het wenselijk om nog nieuwe truckparkings in te richten zonder sanitaire installaties? Dat denk ik uiteraard niet. Een sanitaire installatie is, zeker voor truckparkings, een basisvoorziening. Ik denk dat we daar massaal op moeten inzetten.
U weet waarschijnlijk ook dat wij voor de herinrichtingen van de dienstenzones werken volgens een welbepaald streefbeeld van een strategisch netplan dienstenzones. Daar zijn inrichtingsprincipes voor vastgelegd over hoe we onze dienstenzones toekomstgericht ingericht willen zien. Dat is een plan van aanpak. Natuurlijk kan niet alles gelijktijdig worden uitgevoerd, maar het is alleszins wel de bedoeling dat er toekomstgericht een sanitair paviljoen wordt voorzien op alle dienstenzones. Maar natuurlijk zijn er soms wat issues. Dat weet u waarschijnlijk ook. Soms is het niet eenvoudig. Als er geen water of riolering voorhanden is, is dat soms een moeilijk verhaal van langere adem. Dat is ook zo waar er geen exploitatie is van de snelwegparking. Als er sanitaire voorzieningen zijn, en dat ligt er allemaal heel vies en vuil bij, of het wordt heel slecht onderhouden, dan wordt het ook niet gebruikt. Soms zijn er dus wel wat problemen, maar alleszins is men daar bezig met een plan van aanpak.
U vraagt hoeveel bijkomende truckparkings we deze legislatuur willen voorzien. Het hangt natuurlijk soms ook nog af van onteigeningen, maar in principe worden er deze legislatuur nieuwe dienstenzones met truckparkings voorzien in Stekene, langs de E34. Gezien de hoge densiteit aan parkings, en bijgevolg ook op- en afritten, zullen nieuwe dienstenzones alleen maar gerealiseerd worden waar er echt leemtes in het netwerk zijn. Dat betekent dat er vooral gefocust wordt op herinrichtingen van bestaande dienstenzones. Dan gaat het onder andere over Boorsem, Boutersem, Diepenbeek, Gentbrugge, Waasmunster, Rekkem, Jabbeke, Tienen-Hoegaarden, Marke, Ranst en Tessenderlo. Daar wordt bekeken hoe men de uitbreidingsmogelijkheden optimaal kan benutten. Dat zijn dus geen nieuwe, maar er wordt door herinrichting en eventueel bijkomende ruimte-inname voor uitbreiding gezorgd.
Daarnaast lopen er een aantal gesprekken met stakeholders, om na te gaan waar er mogelijkheden liggen om in de nabijheid van de autosnelweg vrachtwagenparkings uit te rollen, dan wel om bestaande parkings in te schakelen om capaciteitsproblemen her en der op te vangen.
Dan vroeg u of we bereid zijn ons te engageren om standaard sanitaire installaties te voorzien. Ik heb al gezegd dat er volop naar gestreefd wordt om bij de aanleg van nieuwe of de herinrichting van bestaande vrachtwagenparkings zoveel mogelijk te voorzien in sanitaire installaties. Dat is nodig om mee te voorzien in heel het netplan voor de dienstenzones. Dat zal gefaseerd uitgerold worden.
Op dit ogenblik hebben we 72 dienstenzones langs onze autosnelwegen. Daarvan zijn er 23 waar geen sanitair voorzien is. Dat is telkens daar waar er geen exploitatie is, waar er dus geen catering is of waar geen concessionaris de parking uitbaat.
Tot slot vroeg u of wij een plan hebben om dat gebrek op te lossen en hoeveel middelen daarvoor zijn voorzien. U weet dat we recent een provinciale vergadering hebben georganiseerd over onze snelwegparkings, in samenspraak met de toenmalige minister van Binnenlandse Zaken, onder andere ook door de migrantenproblematiek. Daar kwamen heel wat problemen aan bod, ook vaak het probleem van veiligheid, maar ook het probleem van de sanitaire voorzieningen. Daarom willen we tijdens deze legislatuur volop focussen op de uitrol van dat netplan. We hebben daarvoor een bedrag van 35 miljoen euro voorzien, om te zorgen voor het verbeteren van het algemene beeld en de herinrichting van tal van dienstenzones. Specifiek komen dan een heel aantal dienstenzones, die ik daarstraks al genoemd heb, in aanmerking om daar bijkomende infrastructuur- of investeringswerken voor te voorzien.
Mevrouw Robeyns heeft het woord.
Bedankt voor de verduidelijkingen en de rechtzettingen. Wat de sanitaire voorzieningen van die specifieke parking betreft: ik ben blij om te horen dat u het er absoluut mee eens bent dat nieuwe parkings aanleggen zonder sanitaire voorzieningen eigenlijk onaanvaardbaar is. Een toilet is een basisvoorziening, en dat zou eigenlijk bij iedere aanbesteding als basisvereiste voorzien moeten worden. Ik heb van u begrepen dat u daarover gaat waken, zodat dat ook zo gaat gebeuren.
Het is bij de vorige vraag ook al een stukje ter sprake gekomen: vrachtwagenchauffeurs zijn heel belangrijk voor onze economie, zeker in de huidige coronatijden. Ik denk dat we alles moeten doen om het leven van de chauffeurs 'on the road' zo veilig, comfortabel en hygiënisch mogelijk te maken. Dat komt niet alleen hun comfort maar ook onze verkeersveiligheid ten goede. Want een fitte chauffeur is veiliger op de weg. In die zin lijkt het mij belangrijk dat u die middelen voorziet, minister, om een aantal belangrijke gebreken op te lossen. We gaan dat samen met u verder opvolgen.
Mevrouw Fournier heeft het woord.
Ik sluit me graag aan bij de vraag van collega Robeyns. Ik heb in het verleden ook al verschillende vragen gesteld over dergelijke parkings, laatst nog op 1 oktober, samen met collega Keulen. Het ging toen vooral over transmigratie op snelwegparkings. U had toen ook vermeld dat u een totaalplan klaar hebt voor de aanpak van snelwegparkings. Er was sprake van drie types. Het eerste type was voor toeristen en pendelaars, het tweede type voor vrachttransport, en een derde type voor gemengd gebruik: vrachtwagens, pendelaars, toeristen.
Het was mijn bezorgdheid en die van collega Keulen dat er voldoende parkings moeten worden gereserveerd voor vrachtwagens. Als er bijna alleen maar parkings zouden zijn voor toeristen en pendelaars, zou er een tekort zijn aan parkings voor vrachtwagens. We moeten toch te allen tijde vermijden dat vrachtwagens afrijden in dorpskernen of dat ze zich parkeren langs gewestwegen. Mijn eerste duidelijke vraag is dus om in voldoende parkings te voorzien op snelwegen.
Het tweede punt is inderdaad het sanitair. Toen ik de vraag las van collega Robeyns, had ik ook heel grote vraagtekens. U hebt die vraag wel positief beantwoord. Maar we hebben in onze stad ook een transportcentrum waar er een grote parking is, en waar er geen sanitair aanwezig is. Ik ga u de details besparen van wat onze technische dienst soms vindt in de rand van die parkings, maar we moeten te allen tijde vermijden dat er geen sanitair is voor deze parkings.
De duidelijke vraag van onze fractie is dan ook om voor voldoende parkings te zorgen en voor veilige parkings. Maar zorg zeker ook wel voor hygiënische parkings. Ik ben blij dat u die drie punten ondersteunt, waarvoor onze dank.
Minister Peeters heeft het woord.
We focussen inderdaad vooral op voldoende ruimte voor vrachtwagens. Dat is ook heel duidelijk op die provinciale vergadering naar voren gekomen. Soms ontstond er een veiligheidsproblematiek omdat er te weinig ruimte was. We willen inderdaad voorkomen dat die vrachtwagens straks in dorpskernen parkeren of de autosnelweg moeten verlaten om toch maar te zoeken waar ze die nodige rustpauze kunnen nemen.
Daarom maken we ook die tekening. Waar er vandaag capaciteit te weinig is, gaan we de bestaande parkings herinrichten en uitbreiden. Tegelijkertijd hebben we gesprekken met de stakeholders om te kijken of we eventueel ook langs gewestwegen of op andere carpoolparkings vrachtwagenparkings kunnen aanleggen.
Veiligheid en hygiëne blijven heel belangrijk. We voorzien dus in een investering van 35 miljoen euro. Dat zou betekenen dat die 23 parkings waar initieel geen sanitaire voorzieningen waren, al worden teruggebracht naar 16. Maar we gaan ook kijken of er bij die resterende 16 – daar is er geen exploitatie, en daar laat de hygiëne vaak te wensen over – nog sanitaire uitrustingen kunnen worden aangebracht. Zo komen we tegemoet aan de verzuchtingen van de sector.
De vraag om uitleg is afgehandeld.