Verslag vergadering Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Energie
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Ceyssens heeft het woord.
Minister, onze Vlaamse Hoge Handhavingsraad voor Ruimte en Milieu (VHRM) ondersteunt sinds 2009 de Vlaamse Regering en het Vlaams Parlement in het kader van het handhavingsbeleid betreffende de milieuwetgeving en inzake de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO). Met het Vlaamse regeerakkoord en de beleidsnota Omgeving hebben we bepaald dat de VHRM wordt afgeschaft en dat zijn opdrachten zullen worden overgedragen naar andere instanties, zoals het Departement Omgeving, dat zich zal ontfermen over de uitvoerende taken, en de nieuwe Omgevingsraad. Die nieuwe Omgevingsraad zal bovendien de huidige strategische adviesraden SARO (Strategische Adviesraad Ruimtelijke Ordening - Onroerend Erfgoed) en Minaraad (Milieu- en Natuurraad van Vlaanderen) vervangen en adviezen uitbrengen complementair aan de werking van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV).
In uw antwoord op mijn schriftelijke vraag schreef u dat de nieuwe Omgevingsraad nog moet worden geïnstalleerd, maar dat de Vlaamse Regering op 17 juni 2020 al haar principiële goedkeuring gaf aan het voorontwerp van decreet tot wijziging van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, wat betreft de opheffing van de Vlaamse Hoge Handhavingsraad voor Ruimte en Milieu. Het doel is om in het najaar een volledige overname van die uitvoerende taken van de VHRM te bewerkstelligen. Die nieuwe Omgevingsraad neemt de beleidsadviserende taken van de VHRM over. Daarnaast wordt er een nieuw Omgevingshandhavingsforum opgericht, en zal het Departement Omgeving dat nieuwe forum ondersteunen.
Ik wil nog even de aandacht vestigen op de rapporteringen die de VHRM jaarlijks voor zijn rekening nam. Die zouden ook worden overgenomen door het Departement Omgeving. Zoals u aangaf in uw antwoord, zou dat slechts periodiek rapporteren, in het tweede en vijfde jaar van de regeerperiode. Zo’n periodieke rapportering zou misschien toch kunnen betekenen dat er in sommige casussen minder kort op de bal kan worden gespeeld.
Minister, welke stappen moet u nog zetten om die installatie van die nieuwe Omgevingsraad te kunnen bekrachtigen, en wanneer mogen we die verwachten?
Hoever staat het met de overname van de beleidsadviserende taken van de VHRM door de nieuwe Omgevingsraad? Wie neemt wat voor zijn rekening?
De Omgevingsraad zal ook moeten instaan voor de organisatie van het forum voor handhavers. Hoe ziet u dat? Op welke timing mikt u voor dat forum? Welke handvaten worden er ingebouwd, nu er niet meer jaarlijks en dus minder zichtbaar wordt gerapporteerd over de handhaving, om toch snel te kunnen ingrijpen indien nodig?
Minister Demir heeft het woord.
Collega Ceyssens, dank u voor uw vraag. Wat de oprichting van de Omgevingsraad betreft, zal ik aan de beide voorzitters van Minaraad en SARO vragen mij input te bezorgen, en verdere medewerking met betrekking tot die nieuwe Omgevingsraad. Ik vind het belangrijk dat een dergelijke reorganisatie ook wordt gedragen door het middenveld en de partners. Dit is een oefening die ik dit najaar nog wil opstarten.
Zoals bepaald in het voorontwerp van decreet tot opheffing van de VHRM, dat intussen voor een tweede keer principieel werd goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 9 oktober 2020, zal de Omgevingsraad advies uitbrengen over het omgevingshandhavingsprogramma. Dit programma omvat de overkoepelende strategische en operationele beleidsdoelstellingen en beleidsprioriteiten voor een gewestelijk geïntegreerd en afgestemd omgevingshandhavingsbeleid. In afwachting van een Omgevingsraad worden die taken opgenomen door SARO en de Minaraad. Het decreet voorziet ook in die mogelijkheid.
U verwijst terecht naar het voorontwerp van decreet tot opheffing van de VHRM, dat intussen dus voor een tweede keer principieel werd goedgekeurd door de Vlaamse Regering. In dat voorontwerp is bepaald dat de Vlaamse Regering een netwerk- en kennisplatform voor de handhavingspartners organiseert, dat dienst doet als forum. Op dat forum wisselen ze informatie uit over hun taken en opdrachten en wordt de onderlinge kennisdeling gefaciliteerd om de stroomlijning van de handhaving te stimuleren. De strategische adviesraden en de toekomstige Omgevingsraad zijn daarin van belang, onder meer vanuit hun klankbordfunctie voor het middenveld. Momenteel worden reeds de nodige voorbereidingen getroffen om de organisatie van dit forum op te nemen en vorm te geven. Begin volgend jaar zou dit een feit moeten zijn.
Ten slotte wordt de periodieke rapportering meer afgestemd op de beleidscyclus en wordt ze ook meer gekoppeld aan het handhavingsprogramma. Meer bepaald omvat dit het opvolgen van de uitvoering en evaluatie van de overkoepelende strategische en operationele beleidsdoelstellingen, de beleidsprioriteiten en de individuele handhavingsprioriteiten. De cijfers op zich worden echter nog steeds jaarlijks opgevraagd en gepubliceerd, zodat op die manier een vinger aan de pols kan worden gehouden.
De heer Ceyssens heeft het woord.
Minister, dank u wel. Ik heb daar voorlopig geen bijkomende vragen over.
De vraag om uitleg is afgehandeld.