Verslag vergadering Commissie voor Buitenlands Beleid, Europese Aangelegenheden, Internationale Samenwerking en Toerisme
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Talpe heeft het woord.
Minister, nogmaals een vraag over de nachttreinen. Ik heb u begin februari daarover ook al geïnterpelleerd.
Het is zo dat er sinds 2020 terug nachttreinen vanuit ons land vertrekken. Dat was vijftien jaar lang niet het geval. De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB lanceerde een proefproject waarbij tweemaal per week een nachttrein rijdt tussen Brussel en Wenen of Innsbruck in Oostenrijk. Dat was goed nieuws, ook voor Vlaanderen, want de Oostenrijkse markt is goed voor zo’n 100.000 overnachtingen op jaarbasis en er is duidelijk interesse voor onze kunst en cultuur. In mijn vraag om uitleg van 4 februari gaf u ook aan dat u wou inzetten op Oostenrijkse jongeren die in schoolverband de Europese instellingen komen bezoeken. Dat is alvast een goede zaak.
Recent maakte de spoorwegmaatschappij nu bekend dat ze enkele wijzigingen zou doorvoeren rond de nachttrein. De nachttrein tussen Brussel en Innsbruck wordt vanaf midden december afgeschaft. De trein tussen Brussel en Wenen blijft wel bestaan en zal het hele jaar rijden, terwijl die voordien niet in de zomer reed. De frequentie wordt ook opgetrokken van twee naar drie keer per week. Ik verwijs ook naar de beslissing om in december te starten met nachttreinen naar Nederland, met dagelijks treinen tussen Amsterdam en zowel Wenen als Innsbruck.
Mijn concrete vragen aan u, minister: we weten – de hele commissie heeft het al aangehaald – dat het toerisme in Vlaanderen een flinke knauw heeft gekregen. Maar hoe beoordeelt u alsnog de inzet van de nachttrein tussen Brussel en Oostenrijk tot nu toe?
Er was ook een samenwerkingsverband afgesloten met de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij. Zijn er daar acties uitgevoerd? Of stond dat volledig on hold en worden er voor de toekomst nog acties voorbereid?
Hoe beoordeelt u de beslissing om geen rechtstreekse verbinding tussen ons land en Innsbruck te behouden?
Dan is er nog het aangeven van de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij dat ze meerdere bestemmingen zoeken. Onder andere de Zweedse regering gaf al groen licht voor de uitbouw van een verbinding tussen Brussel en Malmö. Zijn jullie daarin betrokken en wordt daar ook actief op ingezet?
Minister Demir heeft het woord.
De nachttreinen waren en zijn zeer goed geboekt. Zelfs tijdens het begin van de pandemie waren de boekingen even beter dan voordien door het wegvallen van de vluchten tussen Brussel en Wenen. Tijdens de zomer waren er zoals voorzien geen treinen. Sinds de beperkingen op het reizen door negatieve reisadviezen, de tweede golf van de pandemie, twijfels bij de toeristen enzovoort, wordt deze trein momenteel vooral voor zakenreizen gebruikt.
Het buitenlandse kantoor van Toerisme Vlaanderen in Wenen sloot een samenwerkingsakkoord met ÖBB en met de touroperator van ÖBB, Railtours. Voor de opstart waren er een gezamenlijke persconferentie en een event in Wenen bij vertrek van de eerste trein. Nadien volgde er ook nog een gezamenlijke promotiecampagne. Wat later zou een project met schoolklassen volgen, maar dat kon spijtig genoeg door corona niet worden opgestart. Hetzelfde geldt voor de plannen om samen met de NMBS een duurzaamheidsproject op te zetten. Hopelijk kunnen we deze projecten concreet maken in 2021.
Met de touroperator Railtours werd gewerkt aan een uitgebreider aanbod voor reizen naar Vlaanderen en Brussel. Er waren verschillende packages voor reizen met de trein. Hieruit resulteerde ook de opstart van een My Flanders Pass als goodie voor reizigers die deze reis boeken. Met deze pas kunnen er gratis of tegen verminderde prijzen musea en attracties in Vlaanderen worden bezocht. Voor deze pas zal een promotie worden gestart bij de opstart van de derde verbinding Wenen-Brussel in de winter.
De reissector hoopte op een goede herfst, maar deze hoop werd vlug in de kiem gesmoord. Een gezamenlijke promotiecampagne staat dus even on hold, maar kan worden opgestart zodra de reisintenties naar Vlaanderen weer stijgen. Wij volgen dat op de voet op, maar op dit moment staat het om begrijpelijke redenen on hold.
De treinverbinding naar Innsbruck was er vooral voor het brengen van wintersporters naar Oostenrijk en voor het outgoing toerisme. Vanuit toeristisch oogpunt was deze verbinding voor Toerisme Vlaanderen minder belangrijk dan de verbinding Wenen-Brussel.
Zowel vanuit toeristisch als vanuit duurzaamheidsoogpunt ben ikzelf verheugd met de mogelijk nieuwe verbinding. Zij wordt aangekondigd voor de zomer van 2022. Toerisme Vlaanderen heeft hierover alvast berichten verstuurd naar Zweedse en Deense media. Het team verantwoordelijk voor de werking in Scandinavië neemt, onder voorbehoud van de evolutie van de coronacrisis, ook deel aan de Train Travel Fair in Stockholm op 20 november 2020 (geluid valt weg) ... om de vinger aan de pols te houden bij stijgende interesse om te reizen per trein vanuit Scandinavië.
Zodra de organisatie van deze mogelijk nieuwe treinverbinding zeker wordt, zal Toerisme Vlaanderen ook een nadere samenwerking bekijken met de uitbater van deze verbinding.
Mevrouw Talpe heeft het woord.
Minister, dank u voor uw positieve antwoord. Het is inderdaad een opportuniteit: in de trein kun je je bezighouden met iets anders dan met kijken naar de weg en de verkeersborden. Je kunt lezen, onder andere over wat er allemaal te beleven is in Vlaanderen, wat er te bezoeken valt in onze kunststeden en misschien ook in de verdere Westhoek.
Jammer dat corona het een knauw heeft gegeven. Ik ben blij dat de samenwerking en de intenties om dit verder uit te rollen en er verdere promotionele acties aan te koppelen niet worden losgelaten.
Ik heb geen idee van de duurtijd van het bestaande samenwerkingsverband, maar ik veronderstel dat dat wellicht nog kan worden uitgerold over de volgende jaren.
Het is nog maar gestart. We moeten die opportuniteiten afwachten en proberen te versterken.
Innsbruck, dat was inderdaad meer de omgekeerde richting: Vlamingen die men bracht naar de skipistes. Maar goed, het is leuk voor de Vlamingen dat dat aanbod er is. Maar we hebben nu een wat intenser geworden verbinding met Wenen. Daar moeten we het beste van maken.
Minister, ik had nog een tip voor u. Misschien kunnen we de Oostenrijkse toeristen die naar Brussel komen informeren over op welke manier ze kunnen doorreizen naar de kunststeden en de Westhoek. Dat kan gaan over manieren van reizen, maar ook over reistijden. Dat kunt u misschien meenemen in uw promotionele activiteiten met Oostenrijk.
Minister Demir heeft het woord.
Collega Talpe, dank u voor de suggestie. Ik steek ze ook binnen bij Toerisme Vlaanderen.
Oostenrijk is sowieso een van de belangrijkste herkomstmarkten. We weten dat de Oostenrijkers op het eerste gezicht vooral naar de kunststeden komen, maar dat betekent niet dat we niet ook bijvoorbeeld de Westhoek en andere regio’s kunnen promoten. Ik geef dit mee aan Toerisme Vlaanderen.
Mevrouw Talpe heeft het woord.
Dit is een heel positief antwoord. We gaan daarmee aan de slag.
De vraag om uitleg is afgehandeld.