Verslag vergadering Commissie voor Buitenlands Beleid, Europese Aangelegenheden, Internationale Samenwerking en Toerisme
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Coudyser heeft het woord.
Minister, in de vorige legislatuur werd EventFlanders opgericht, omdat de toenmalige regering internationale acties wilde opzetten om meer buitenlandse toeristen ertoe aan te zetten Vlaanderen te bezoeken en daarbij vooral de bijzondere troeven die Vlaanderen telt in de kijker te zetten bij een internationaal publiek.
Bij de start van deze nieuwe legislatuur heeft EventFlanders het mandaat en de nodige middelen gekregen om, naast het aantrekken van internationale topevenementen, ook begeleidingstrajecten aan te bieden aan nieuwe of bestaande potentiële evenementen in Vlaanderen, bedoeld om deze op te schalen tot internationale topevenementen. Toeristische bestemmingen kunnen ter zake suggesties overmaken aan EventFlanders. EventFlanders neemt de rol van accelerator op. Per evenement dient het dan te gaan om een bedrag van minder dan 1 miljoen euro. Voor deze groeitrajecten is er in 2020 een bedrag van 3 miljoen euro voorzien.
Daarnaast wordt er een langetermijnevenementenkalender opgemaakt, waarbij gestreefd wordt naar een mix van genres en groottes, van eenmalige en terugkerende evenementen en van internationale formats en bestaande of nieuwe binnenlandse evenementen, die bovendien complementair zijn met het algemene Vlaamse beleid enerzijds en de langetermijnvisie van de inhoudelijk betrokken Vlaamse entiteiten anderzijds. Voor de uitbouw van die kalender worden systematisch events gescreend en onderzocht op hun haalbaarheid.
Wat betreft de evenementen die in de pijplijn zitten, gaf de minister-president onlangs mee dat potentiële topevenementen op dat moment door EventFlanders zouden worden gescreend en dat op basis van deze eerste screeningsresultaten het aansturingscomité in de lente zou bepalen in verband met welke potentiële topevenementen een gedetailleerder haalbaarheidsonderzoek zou worden uitgevoerd. Met het oog op de uitbouw van die verdere kalender zouden er nog voor de zomer nieuwe topevenementen aan de Vlaamse Regering worden voorgelegd.
Minister, aangezien EventFlanders zich in de schoot van Toerisme Vlaanderen bevindt, wil ik u een aantal vragen stellen.
Is er een overzicht van alle potentiële topevenementen waarvoor EventFlanders sinds de start van deze legislatuur een eerste screening heeft opgemaakt? Voor welke van die evenementen werd een gedetailleerder haalbaarheidsonderzoek ingesteld?
Voor welke potentiële topevenementen is dat haalbaarheidsonderzoek intussen afgerond? Heeft het aansturingscomité ondertussen op basis van de resultaten van die haalbaarheidsonderzoeken al beslist om een of meerdere van deze potentiële topevenementen voor te leggen aan de Vlaamse Regering?
Kunt u meer toelichting verschaffen over het concrete opzet van de begeleidings- en upscalingstrajecten die EventFlanders sinds dit jaar voorziet voor lokale evenementen?
Welke concrete suggesties kreeg EventFlanders tot nog toe aangereikt vanuit de toeristische bestemmingen? Welke criteria hanteert EventFlanders bij het beoordelen van die suggesties? Is er reeds beslist welke lokale evenementen dit jaar eventueel een begeleidingstraject kunnen doorlopen?
Een laatste vraag betreft de voorbereiding met betrekking tot de drie uitgestelde topevenementen: de Flanders Food Week, 50 Best Restaurants Awards en de World Choir Games. Met welke bijkomende organisatorische of financiële uitdagingen wordt EventFlanders in dat kader geconfronteerd? Hoe worden, in de mate van het mogelijke en rekening houdend met de gezondheidscrisis die inderdaad nog altijd niet voorbij is, de voorbereidingen voor 2021 verder getroffen?
EventFlanders heeft als missie internationale culturele, historische, sportieve en gastronomische topevenementen aan te trekken en/of te ondersteunen die Vlaanderen tonen als een state-of-the-artwereldbestemming. EventFlanders screent daarvoor potentiële topevenementen aan de hand van criteria die werden opgesteld op basis van de doelstellingen van de betrokken entiteiten. Daarbij wordt niet louter gekeken naar de potentiële economische en reputatie-impact van de betrokken events, maar ook – en minstens even belangrijk – naar de mogelijke maatschappelijke impact voor bewoners, ondernemers, bezoekers en de plek. Ook zaken zoals spreiding in tijd en ruimte, hoogte van de gevraagde overheidssteun en dergelijke worden onderzocht. Tevens wordt in nauwe samenwerking met de departementen onderzocht in welke mate de events passen in de Vlaamse beleidsvisie met betrekking tot cultuur en sport. Ook het eventuele bijdragen tot andere brede beleidsdoelstellingen wordt mee onder de loep genomen.
Op basis van de resultaten van deze eerste highlevelscreening beslist het aansturingscomité van EventFlanders voor welke events een diepgaander haalbaarheidsonderzoek nodig is. Pas na een positief haalbaarheidsonderzoek waarbij ook de maatschappelijke reputatie en economische impact zeer uitgebreid worden onderzocht, worden de events in kwestie ter goedkeuring voorgelegd aan het aansturingscomité en vervolgens de Vlaamse Regering.
EventFlanders is geen subsidieloket en werkt niet met een oproep. De lijst van evenementen die worden gescreend, is het gevolg van gesprekken met de verschillende stakeholders op nationaal, Vlaams en lokaal niveau zoals de steden, culturele instellingen, sportfederaties, event organisers enzovoort. Pas op het ogenblik dat de Vlaamse Regering positief beslist met betrekking tot een specifiek topevenement, wordt hierover extern gecommuniceerd.
De voorbije maanden werden alle potentiële internationale topevenementen door het team van EventFlanders gescreend. Vanaf de zomer zullen diepgaandere haalbaarheidsonderzoeken worden uitgevoerd waarvan de resultaten aan het aansturingscomité worden voorgesteld. De haalbaarheidsonderzoeken worden systematisch afgewerkt en de resultaten gepresenteerd aan het aansturingscomité op basis van een prioriteitenlijst in functie van een langetermijnkalender.
Tijdens de huidige legislatuur werd tot op heden één positief haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd dat eerstdaags zal worden geagendeerd op de Vlaamse Regering. Het betreft het European Open Tennis groeitraject 2020 tot en met 2022.
Voor bestaande of nieuwe potentiële internationale topevenementen heeft EventFlanders inderdaad de mogelijkheid om groeitrajecten aan te bieden. Dergelijke groeitrajecten worden onderzocht in het kader van het haalbaarheidsonderzoek en voorgesteld aan het aansturingscomité dat op basis daarvan een beslissing neemt. In de samenwerkingsovereenkomst met de betrokken organisator wordt vervolgens het groeitraject over meerdere jaren uitgestippeld waarbij aan de financiële ondersteuning het bepalen van bepaalde resultaten wordt gekoppeld. De mogelijkheid bestaat ook om bij zeer complexe evenementen externe ondersteuning in te schakelen voor het uitvoeren van een studieopdracht of om een concept mee te helpen vormgeven.
Een eerste groeitraject wordt eerstdaags geagendeerd op de Vlaamse Regering. Het betreft de European Open Tennis ATP 250. Hierbij zal in de samenwerkingsovereenkomst een groeitraject over de jaren 2020 tot 2022 worden opgenomen.
Uw laatste vraag ging over de voorbereiding met betrekking tot de drie uitgestelde topevenementen: Gastronomy Tourism, de 50 Best Restaurants Awards en de World Choir Games.
Gastronomy Tourism en de 50 Best Restaurants Awards werden uitgesteld naar respectievelijk 21-23 juni 2021 en 8 juni 2021. Addenda aan de samenwerkingsovereenkomsten met de betrokken internationale rechtenhouders worden uitgewerkt. Uiteraard volgt EventFlanders de heropstart van de brede Vlaamse evenementensector en het verloop van de curve nauwgezet op.
Daarnaast brengen de leden van beide projectgroepen de uitdagingen en opportuniteiten voor beide projecten in kaart. Begin september komt er voor beide projecten een evaluatie- en opstartvergadering met de beide projectgroepen en aansluitend ook met de stuurgroep. Hier zullen de krachtlijnen voor de uitvoering in 2021 bepaald worden rekening houdend met de nieuwe realiteit voor evenementen in Vlaanderen en bouwend op de ervaring van zes maanden COVID-19-impact in Vlaanderen. In de stuurgroep zetelen uiteraard ook de internationale rechtenhouders met wie wij een nauwe en constructieve dialoog onderhouden.
Algemeen voelen we een zeer grote verbondenheid bij alle stakeholders om, binnen de nieuwe realiteit, een krachtig topevenement te organiseren in 2021. In die zin zijn beide projecten een uitgelezen kans om in te zetten op verbinding en ontmoeting en om onze veerkracht en creativiteit uit te dragen op internationale schaal. Met betrekking tot Gastronomy Tourism en de 50 Best Restaurants Awards blijft de directe financiële impact door het uitstel beperkt tot 50.000 euro voor beide projecten samen en vormt dit in die hoedanigheid geen noemenswaardige belasting op de middelen van EventFlanders.
Voor de World Choir Games worden de zomermaanden gebruikt om alternatieven te bedenken voor die onderdelen van het programma die een hoger risico vormen voor de verspreiding van het virus. Niemand heeft uiteraard een glazen bol, en kan vandaag de situatie over een jaar van hier inschatten, helaas. Desalniettemin is het zaak om in deze fase te anticiperen op onzekerheden, en uiteraard af te toetsen bij alle partners hoever we daarin kunnen gaan. Daar zijn we al mee bezig.
De World Choir Games zijn als format zeer strikt geregeld. Daarom wordt deze oefening in open overleg gevoerd met de rechtenhouder, de gaststeden, het Departement Cultuur, Jeugd en Media en uiteraard EventFlanders. Ik kan in dit verband ook melden dat ook zal worden samengewerkt met imec, in functie van de ontwikkeling van technologie die koren moet helpen om op afstand te repeteren en samen te zingen, zonder vertraging of verlies aan kwaliteit. U ziet, technologie en innovatie gebruiken wij om onze topevenementen zo goed mogelijk voor te bereiden.
De meerkosten voor de World Choir Games werden berekend op een bedrag van 1.465.000 euro. De verdeling van de meerkosten gebeurt volgens de evenwichten die tot nog toe werden gehanteerd bij de financiering van het evenement, hetzij 76,6 procent voor de Vlaamse overheid versus 23,4 procent voor INTERKULTUR. Ook Koor&Stem wordt geresponsabiliseerd en moet additioneel 200.000 euro eigen inkomsten genereren. Bovenstaand principe vertaalt zich in volgende bedragen die aan de respectievelijke projectpartners worden doorgerekend: de Vlaamse overheid 968.990 euro, Interkultur 296.100 euro, en Koor&Stem vzw 200.000 euro. De meerkosten voor de Vlaamse overheid worden integraal gefinancierd vanuit de projectmiddelen EventFlanders van 2020.
Mevrouw Coudyser heeft het woord.
In deze coronatijden is de organisatie van de evenementen niet gemakkelijk. We geven toch een mooi signaal door binnenkort op de Vlaamse Regering een eerste voorstel te bespreken. Het European Open Tennis gaat door met een groeitraject 2020. De uitstraling van Vlaanderen op het sportieve vlak wordt verder uitgedragen. Dat is belangrijk als signaal. Vlaanderen moet daarop blijven inzetten.
Wat betreft de uitgestelde topevenementen is het goed dat we daar met alle partners blijven zoeken naar zo goed mogelijke oplossingen, rekening houdend met de gezondheidscrisis waar we nog altijd inzitten. Er is daar een grote verbondenheid. We willen daar echt wel weer voor gaan. Is het een idee om ook weer verder te werken aan een grote publiekstrekker zodat we alle Vlamingen verder kunnen betrekken bij onze Vlaamse gastronomie? Er was de uitreiking van de 50 Best World Restaurants Awards, daar hebben we de sector helemaal mee. Het World Forum on Gastronomy is ook specifiek op de sector gericht. Dat is heel belangrijk. Mocht er nog een publiekstrekker aan toegevoegd kunnen worden, rekening houdend met de omstandigheden, is dat nog een troef die we kunnen uitspelen.
Wat de World Choir Games betreft, weten we allemaal dat zingen zeker in deze coronacrisis niet evident is. Als we onze innovatieve onderzoeksinstellingen zoals imec ook daarin kunnen betrekken om op zoek te gaan naar een manier om op afstand toch samen te kunnen zingen, met hetzelfde resultaat van klank en geluid, is dat een van de positieve aspecten van deze crisis. Misschien moeten we in de hele cultuur- en evenementensector daarop verder werken.
Wat EventFlanders betreft, blijven zij gezien de omstandigheden absoluut hun meerwaarde bewijzen. Er was even sprake van om dat te laten evolueren naar een soort lerend netwerk om de kennis en expertise die ze hebben met ‘biddings’, met het organiseren van topevenementen, te delen met regionale niveaus die eventueel kleinere evenementen op kleinere regionale schaal organiseren, en die de organisatorische expertise wel kunnen gebruiken. Het zou een platform voor kennisdeling kunnen worden. In deze omstandigheden is dat misschien niet zo evident. Aan de andere kant kan het misschien een tool zijn om de evenementensector straks in het postcoronatijdperk verder te helpen.
De heer Van de Wauwer heeft het woord.
Ik zit inderdaad op de trein, ik hoop dat ik verstaanbaar ben door het mondmasker heen.
Het is een goede zaak dat er langetermijnhaalbaarheidsstudies worden gedaan. Er wordt op een weloverwogen manier nagedacht over de events die wij naar Vlaanderen mogen of willen trekken.
De laatste vraag van mevrouw Coudyser was interessant. Wat is de impact van de coronacrisis op de drie uitgestelde events?
Maar ik heb wel een bedenking. We zitten nog volop in de coronacrisis. Er is nog geen uitzicht op een mogelijke tweede piek, maar alle virologen zijn het erover eens dat die eraan komt. Ik maak een heel voorzichtige bedenking: moet het nu, in volle coronacrisis, wel de prioriteit zijn om dergelijke dure events naar Vlaanderen te trekken? Want nu hebben we er een aantal moeten uitstellen. Het is zeer duur om die naar hier te halen en ook het uitstellen kost heel veel geld. We weten nog niet of die zullen kunnen plaatsvinden. Volgend jaar komt er ook nog het WK Wielrennen bij. Ook dat zal een impact ondervinden. Als er geen vaccin komt, is het nog maar de vraag of die events zullen kunnen plaatsvinden. Ik weet dat we op lange termijn moeten plannen en dat er ook een leven is na corona. Maar ik wilde die bedenking toch graag meegeven.
Minister, tot slot hoor ik graag uw standpunt met betrekking tot het aantrekken van internationale events in andere landen. Zijn er daar zaken waaruit we eventueel kunnen leren of goede praktijken die we kunnen overnemen?
Mevrouw Talpe heeft het woord.
Minister, dat Vlaanderen die internationale topevenementen naar hier wil halen, is in ieder geval bijzonder goed nieuws. Vlaanderen is ambitieus en dat zien we heel graag. Het zorgt voor volle hotels. Ook onze restaurants en bars zullen daarvan de vruchten kunnen plukken. En hopelijk komen de toeristen ook terug. Want dat is natuurlijk altijd het achterliggende element in ons toerismebeleid, dat we de mensen willen prikkelen om terug te keren naar Vlaanderen voor een volgende vakantie-uitstap.
Ik heb twee vragen. Ten eerste, wat betreft de selectie van de evenementen, in het kader van corona. We spreken over internationale evenementen, maar misschien is het wel de intentie om meer te focussen op evenementen die minder richting buitenlandse gasten kijken, maar vooral richting binnenlandse? In hoeverre is er daarover gesproken? Kunt u daar iets meer over zeggen?
Ten tweede, hoe gaat EventFlanders om met evenementen die zich voordoen op korte termijn? Ik wil niet altijd terugkeren naar mijn regio of naar mijn stad, maar er was een aanvraag voor de rally van Ieper die voor het eerst een wereldkampioenschap naar ons land zou kunnen halen, wat historisch zou zijn. De organisatie heeft een aanvraag ingediend bij EventFlanders, die als antwoord heeft gegeven dat het te kort dag is, dat ze dat niet kunnen organiseren, dat ze de noodzakelijke goedkeuringen niet kunnen verkrijgen.
Minister, uiteraard ben ik nog altijd vragende partij. Kunt u dat vanuit Vlaanderen mee ondersteunen, zodat we dat hier kunnen organiseren en een toeristische boost kunnen geven in het najaar?
Kan er eventueel een snelprocedure worden overwogen bij een dergelijke selectie van evenementen? De meesten zullen wellicht op lange termijn kunnen worden ingepland, maar soms moet je ook kort op de bal kunnen spelen. En dat speelt dit evenement bijvoorbeeld nu wel parten.
Minister Demir heeft het woord.
Mevrouw Talpe, een korte procedure is mogelijk. Dat is in het verleden ook al gebeurd. Ik wil dat zeker bekijken, ik sta daarvoor open.
EventFlanders is er in eerste instantie op gericht grote internationale evenementen naar Vlaanderen te halen, waardoor buitenlandse toeristen naar Vlaanderen komen. We hebben nu een aantal evenementen moeten uitstellen. Het lijkt me niet verstandig om nu te zeggen dat we daar niet meer meedoen.
Collega Van de Wauwer, we zijn wel voorzichtig. Onze aanpak is gelijkaardig aan die van andere landen. Maar het is wel belangrijk om aanwezig te blijven op die markt en te zien wat er daar beweegt. Ik geef het voorbeeld van de grote congressen. Doordat we niet wisten wanneer er opnieuw congressen konden worden georganiseerd, hebben we in het verleden de boot een aantal keren moeten missen. Want de screening gebeurt op een grote markt.
Als Vlaanderen zegt dat het niet weet of het dat kan doen en hoe of wat, dan mist het die boot. Het is iets dat op lange termijn moet worden georganiseerd. Het is niet omdat je vandaag beslist om een congres te organiseren dat het er morgen al is. Vaak gaan daar maanden aan vooraf. Zowel voor internationale evenementen als voor evenementen die hier worden georganiseerd, hangt alles af van hoe het virus zich verspreidt. Het gezondheidsaspect speelt daarin mee. We houden dat continu voor ogen en monitoren dat ook. Tegelijk blijven we met EventFlanders op die internationale markt, en ook andere landen doen dat.
U verwijst naar drie evenementen. Voor het uitstellen van de 50 Best Restaurants Awards en het gastronomietoerisme hebben we in totaal 50.000 euro moeten betalen. Voor de World Choir Games was dat iets meer. Maar het helemaal niet laten doorgaan, zou ons nog meer geld hebben gekost. Daarom hebben we ervoor gekozen om het wel te doen, maar dan veel later, in 2021. Ik hoop ook dat er tegen dan een vaccin is en dat we ons kunnen laten vaccineren. Maar volledig wegblijven van die markt lijkt ons vanuit Vlaams perspectief niet verstandig. We zien dat andere landen dezelfde methode en strategie hanteren. Uiteraard staan de gezondheid en de evolutie van corona voorop. We zullen op dat vlak geen compromissen sluiten.
Mevrouw Coudyser heeft het woord.
Minister, ik heb geen bijkomende vragen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.