Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Meremans heeft het woord.
Minister, op 29 januari 2020 heb ik u een actuele vraag gesteld over de concrete uitrol van het Taxidecreet. Dat is een decreet dat zeer gevoelig ligt in het veld. Verschillende belangen spelen daar. In uw antwoord gaf u toen aan verder onderzoek te zullen doen om het uitvoeringsbesluit betreffende de vijftien minuten wachttijd verder te bekijken. Op 29 mei 2020 besliste de Vlaamse Regering om de vijftienminutenregeling te schrappen. Concreet betekent dat dat wanneer men een rit bestelt via een app, website of telefoon, de klant niet langer dan vijftien minuten dient te wachten. Rond de standplaatsen en ook bij Brussels Airport in Zaventem blijft de perimeter behouden, zodat reizigers daar nog altijd zelf kunnen kiezen hoe ze zich willen verplaatsen.
Ik heb daar toch een aantal vragen bij, minister. In uw persbericht meldt u dat u overleg hebt gehad met de verschillende actoren in de sector. In hoeverre hebben die actoren dan meegewerkt aan deze wijziging? Kunnen zij zich ook vinden in wat nu principieel is goedgekeurd? Op deze beslissing volgt nog een advies van de Mobiliteitsraad van Vlaanderen (MORA) en de Raad van State. Wanneer verwacht u dat dit definitief zou kunnen worden voorgelegd aan de Vlaamse Regering? In welke mate past deze beslissing binnen een globale evaluatie van het decreet? Als gevolg van de beslissing zal de vijftienminutenregel op sommige plaatsen wel gelden en op andere plaatsen niet. Hoe zal dat in de praktijk gecontroleerd of getoetst worden?
Minister Peeters heeft het woord.
Bedankt voor uw vraag, mijnheer Meremans. We hebben het inderdaad in de plenaire vergadering van 29 januari, naar aanleiding van de vragen van u en de heer Keulen, over die vijftienminutenregeling gehad. Ik heb toen aangekondigd dat we zouden bekijken hoe we dat kunnen bijsturen. En dat hebben we ook gedaan.
In februari ben ik gaan samenzitten met de diverse betrokken actoren. We hebben ze hier een voor een apart ontvangen op het kabinet, om te kijken of zij bereid waren om mee te werken. U weet dat het niet zo evident is om twee diverse systemen die tegenover elkaar staan, de nieuwe spelers enerzijds en de klassieke taxisystemen anderzijds, met elkaar te verzoenen. U weet ook dat er heel wat procedures aanhangig zijn gemaakt, zowel bij het Grondwettelijk Hof als bij de Raad van State, met uiteenlopende visies. Er is dus niet onmiddellijk een consensusmodel, maar ik blijf ervan overtuigd dat de nieuwe regelgeving die is uitgewerkt, sowieso een goede zaak is en dat die van belang is in het kader van ons verhaal van basisbereikbaarheid, om meer mensen gebruik te kunnen laten maken van een taxi, de taxi's toegankelijker te maken en een betaalbaar aanbod te creëren, en zodoende ook ruimte te laten voor nieuwe spelers of nieuwe vervoersconcepten.
Ik heb dus met hen overlegd. We hebben heel wat zaken besproken, niet alleen de vijftienminutenregeling, maar ook andere punten. In navolging daarvan hebben we dan inderdaad een aanpassing voorgesteld van het uitvoeringsbesluit, om die vijftien minuten wachttijd af te voeren. We hebben dat principieel goedgekeurd op de ministerraad van de Vlaamse Regering van 29 mei laatstleden. Het dossier is inmiddels voor advies vertrokken naar de MORA en de Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens, omdat er ook een aantal kleinere elementen zijn gewijzigd in verband met de databank Chiron, voor de registratie van de ritten. Daarom hebben we nu aan die twee adviesinstanties advies gevraagd voor de aanpassing van ons uitvoeringsbesluit. Als we die adviezen hebben, en er moet geen principiële goedkeuring meer komen, dan gaat het naar de Raad van State, die in principe dertig dagen de tijd heeft om zijn advies te geven. We hopen dat we ergens in het najaar, hopelijk in oktober, met een definitief besluit van de Vlaamse Regering kunnen komen, waarmee die vijftienminutenregeling dan ook is afgeschaft.
U had een vraag over de evaluatie van het decreet. Daaromtrent heb ik op 29 januari ook al gezegd dat het nog te vroeg is. Er is een overgangsperiode voor de lopende vergunningen. Dat zorgt ervoor dat alle exploitanten die op de markt aanwezig zijn, pas tegen 2024 in de nieuwe regeling zullen zitten. Dit jaar al een evaluatie doen, is sowieso voorbarig. Tegelijkertijd moeten we er rekening mee houden dat er de voorbije maanden heel weinig taxivervoer is gebruikt als gevolg van de coronacrisis. Er komt zeker een evaluatie als het nieuwe decreet voldoende doorlooptijd heeft gekend.
Hoe zal dit in praktijk gecontroleerd worden? Zodra het besluit van de Vlaamse Regering is goedgekeurd, geldt er nergens meer een wachttijd van vijftien minuten, ook niet op de luchthaven. De vijftienminutenregel moet dus niet meer gecontroleerd worden. We behouden nog wel de perimeter van 200 meter rond de standplaatsen en het luchthavendomein van Zaventem. Uiteraard zal er op dat punt wel gecontroleerd kunnen worden.
De heer Meremans heeft het woord.
Het is altijd zo dat niet iedereen onverdeeld gelukkig is met beslissingen. Dat is nu eenmaal zo. Zoals u zegt, hebben we ook de coronaperiode gehad die stevig ingehakt heeft op de taxisector.
Mijn bezorgdheid is of u voldoende garantie hebt dat er een ‘level playing field’ is voor de verschillende spelers. Ik verwijs daarbij naar zij die soms redelijk wat geld betalen voor standplaatsen en zich moeten schikken naar allerlei regelgeving en naar nieuwe spelers op de markt. Ik zeg niet dat de nieuwe spelers geen plaats hebben, want alles evolueert. Mij gaat het erom dat iedereen met gelijke kansen op het veld kan komen, zeker als we heropstarten. Is er voldoende garantie dat we kunnen gaan naar een ‘level playing field’ voor alle spelers?
Minister Peeters heeft het woord.
Mijnheer Meremans, dat niet iedereen gelukkig is, bleek al uit het feit dat men het Taxidecreet aanvecht. Zoals ik heb gezegd, is er een procedure aanhangig gemaakt bij het Grondwettelijk Hof. Er zijn ook twee procedures aanhangig gemaakt bij de Raad van State. We zullen zien hoe dat evolueert. Dat men is gaan procederen, toont aan dat niet iedereen gelukkig is met de nieuwe regeling. Ik denk wel dat iedereen in het parlement nog achter het nieuwe Taxidecreet staat, dat inspeelt op basisbereikbaarheid, op een ruimer aanbod, op een meer toegankelijke markt voor de taxisector en de nieuwe spelers.
U vraagt of er voldoende garantie is voor een ‘level playing field’. We wijzigen vandaag enkel de vijftienminutenregel die door iedereen als absurd werd beschouwd. Als men een taxi bestelt en te horen krijgt dat men nog wel vijftien minuten zal wachten, dan is dat niet fijn voor de reiziger, maar ook niet voor de taxichauffeur. Niemand heeft daar baat bij. Ik denk dus dat dit een goede regeling is en dat we daarmee vooruitgang boeken.
Hoe het proces bij de Raad van State en het Grondwettelijk Hof zal evolueren, daar heb ik geen glazen bol voor. Ik kan daar weinig over zeggen op dit ogenblik.
De heer Meremans heeft het woord.
Minister, ik begrijp dat u de procedures moet afwachten en dergelijke, maar dat zal me er natuurlijk niet van weerhouden hier op geregelde tijdstippen over de taxisector te praten. Het gaat ook om tewerkstelling. Die mensen zijn lokale zelfstandigen die hun werk doen en belastingen betalen. Dat is voor mij nog steeds een bekommernis. Ik ben niet tegen nieuwe evoluties of tegen de afschaffing van de vijftienminutenregel. Mij gaat het erom dat we naar een landschap kunnen gaan waarin iedereen een beetje op een gelijke manier zijn boterham kan verdienen. Dat zal niet eenvoudig zijn en vandaar mijn bezorgdheid, die ik ook in de toekomst nog zal laten klinken.
De vraag om uitleg is afgehandeld.