Verslag vergadering Commissie voor Buitenlands Beleid, Europese Aangelegenheden, Internationale Samenwerking en Toerisme
Verslag
Mevrouw Talpe heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega's, voor het eerst sinds 2003 stopt er weer een nachttrein in ons land. De nachttrein zal tweemaal per week een verbinding vormen tussen Brussel en Wenen of Innsbrück in Oostenrijk. De nachttrein is voorlopig nog een proefproject en zal bijvoorbeeld niet rijden tijdens de komende zomervakantie, maar toch kan dit project een enorme stimulans betekenen voor het inkomend toerisme uit Oostenrijk in ons land.
De Oostenrijkse markt is nu goed voor honderdduizend overnachtingen op jaarbasis in Vlaanderen. Er is dus nog heel wat potentieel en de nachttrein vormt de perfecte aanleiding om het inkomende toerisme uit Oostenrijk nog te promoten. Bovendien is er ook het kunstaspect. In Oostenrijk zijn heel wat kunstwerken van vele Vlaamse Meesters te bewonderen, zoals Rubens en Bruegel in het Kunsthistorisch Museum in Wenen, waar Toerisme Vlaanderen ook een nauwe samenwerking mee heeft binnen het Vlaamse Meestersproject 2018-2020. Een promotie kan interessant zijn om kunstliefhebbers en andere toeristen aan te trekken.
Minister, hoe plant u om de opportuniteiten van de nachttrein te vermarkten?
Bent u van plan een toeristisch samenwerkingsverband op te zetten met Oostenrijk rond de nachttrein?
De nachttrein is in heel Europa weer in opmars en kan een waardevolle manier zijn om milieuvriendelijk toerisme te promoten. Zult u structureel inzetten op het aantrekken van toerisme via nachttreinen, als er nieuwe lijnen geïntroduceerd worden in ons land? Hebt u weet van andere proefprojecten met nachttreinen? Ik las recent dat de Zweedse overheid via een openbare aanbesteding een nachttrein wil lanceren tussen Stockholm en Keulen en misschien ook Brussel.
Minister Demir heeft het woord.
Collega’s, de nachttrein vormt in de eerste plaats een nieuwe verbinding tussen Wenen en Brussel, en dus ook met Vlaanderen. Elke nieuwe verbinding met Vlaanderen is een uitgelezen kans om zowel de reputatie als de interesse in Vlaanderen te verhogen. Hoe meer we de toegankelijkheid van onze bestemming verhogen, hoe interessanter Vlaanderen wordt voor reizigers. Op die manier kunnen nog meer Oostenrijkers naar Vlaanderen reizen. Uit cijfergegevens blijkt inderdaad een sterke interesse in onze Vlaamse Meesters, kunst en cultuur vanuit die regio. Toerisme Vlaanderen grijpt deze opportuniteit dus zeker aan.
Toerisme Vlaanderen heeft al een samenwerkingsverband afgesloten met de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB naar aanleiding van de opstart van deze verbinding. Op die manier kon Toerisme Vlaanderen bijvoorbeeld alle reizigers die de eerste rit van Wenen naar Brussel maakten, een magazine over Vlaanderen meegeven.
We hopen die samenwerking verder te zetten met een project om Oostenrijkse jongeren in schoolverband met de nachttrein naar Brussel te laten reizen om hier de Europese instellingen beter te leren kennen.
We werken samen met de Oostenrijkse touroperator Railtours, die pakketten aanbiedt met de nachttrein als transportmiddel.
Een nieuwe transportverbinding is altijd een mooie kans om Vlaanderen en zijn thema’s – zoals bijvoorbeeld de Van Eyck-tentoonstelling – in de kijker te zetten en reizigers aan te trekken. Indien er nieuwe nachttreinverbindingen komen, zal Toerisme Vlaanderen activiteiten opzetten samen met de betrokken maatschappijen, Vlaamse stakeholders, buitenlandse reisindustrie. Deze opportuniteiten zullen geval per geval worden onderzocht.
Ik heb vernomen dat verschillende spoorwegmaatschappijen nadenken over proefprojecten. Onder meer de Zweedse spoorwegen worden in dit verband genoemd. Voor meer concrete informatie moet ik u echter doorverwijzen naar mijn collega-minister bevoegd voor de mobiliteit. Wij volgen uiteraard de evoluties op.
Mevrouw Talpe heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw positief antwoord. Ik ben er, samen met u, van overtuigd dat er heel wat opportuniteiten liggen. Ik hoor dat er al heel wat in gang is gezet, en daar ben ik heel blij om, ook voor jongeren, want ook daar zit heel wat eten en drinken in.
Ik had bij de bespreking van de beleidsnota ook al gewezen op het belang van die rechtstreekse lijnen, van die goede treinverbindingen, en dat we daar ook promotie voor kunnen maken en mensen aantrekken om op een comfortabele manier naar Vlaanderen te komen.
Wat ook heel belangrijk is, is het klimaatvriendelijke van deze manier van reizen. Het betekent tot elf keer minder uitstoot, dacht ik, als je met de trein in plaats van het vliegtuig komt. Dan scoren we eigenlijk tweemaal, toeristisch, en ook naar onze klimaat-awareness toe. Een treinreis duurt dan wel wat langer dan een vliegreis, maar anderzijds heb je ook het inchecken, het rijden naar de luchthaven, en eerlijk gezegd, als je op de trein zit kom je ook wat tot rust en kun je van alles lezen over Vlaanderen en de mooie steden die hier te bezoeken zijn. Ik denk dus dat het alleen maar een win-win is om daar alle opportuniteiten verder te onderzoeken.
De vraag om uitleg is afgehandeld.