Verslag vergadering Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media
Vraag om uitleg over de aanstelling van een CEO ad interim bij Opera Ballet Vlaanderen
Verslag
De heer Pelckmans heeft het woord.
Intussen is het al een beetje oud nieuws, omdat we vorige week geen commissie hadden, maar daarom is het niet van minder belang. Het gaat hier niet over de namen en de spelers zelf, maar eerder over het mechanisme.
Volgens diverse media heeft Opera Ballet Vlaanderen een tekort van 1,3 miljoen euro. Dat was voor de raad van bestuur blijkbaar een reden om recent de algemeen directeur Bart Van der Roost te ontslaan en te vervangen door een interim-ceo, met name de heer Jan Raes, die vroeger gedurende een lange periode het Concertgebouworkest in Amsterdam heeft geleid, en dit voor maximaal acht maanden. Deze beslissing kwam er mede als resultaat van een financiële audit.
In een aantal kranten, waaronder De Standaard, laat artistiek directeur Jan Vandenhouwe verstaan dat zo’n snelle wissel voor hem niet had gehoefd. Er was volgens hem geen reden tot paniekvoetbal: “Op een jaaromzet van 43 miljoen euro bedraagt het tekort 3 procent.” En hij voegt daar cynisch aan toe: “Dat is minder dan de meeste cultuurhuizen moeten besparen.”
In datzelfde artikel zeggen de vakbondsafgevaardigden dat de artistieke directie in dezen blijkbaar niet geconsulteerd werd, wat een weinig performante manier van werken is. We lezen dat die hele operatie veel geld heeft gekost: dure consultancy, de opzegvergoeding van de algemeen directeur en de wedde van de nieuwe CEO. Zoveel geld zelfs dat de extra middelen die de minister-president ter beschikking heeft gesteld en waarvan we altijd van zijn uitgegaan dat ze een extra artistieke bijdrage zouden betekenen, helemaal zullen worden opgesoupeerd door deze oefening. We hebben daar dus toch heel wat vragen over.
Minister-president, wat zijn de motieven voor deze snelle wissel? Was dat inderdaad echt enkel het tekort dat hierbij aan de basis lag? Welke andere argumenten speelden mee?
Werd de artistieke directie inderdaad niet betrokken bij deze beslissing? Als dat zo was, wat was dan de motivatie voor die aanpak?
Wat kostte deze bestuurlijke herschikking aan consultancy, opzegvergoeding, CEO ad interim, enzovoort?
Was in deze hele operatie het sop de kolen wel waard? Zijn die kosten te verantwoorden, zeker op een moment dat er in de cultuursector zo zwaar wordt bespaard op inhoudelijke middelen?
Wat de rol van de raad van bestuur betreft: waren er echt geen alternatieven voor deze oplossing?
Op welke termijn wil men uiteindelijk tot een definitieve oplossing komen? Zoals we gelezen hebben, is de heer Raes, die men inderdaad veel bekwaamheden kan toedichten, maar maximaal acht maanden beschikbaar. En het is, zo lezen we in de krant, niet de bedoeling dat de tijdelijke opdracht overgaat in een vaste functie. Daarvoor zou er intussen effectief een vacature zijn.
Ik kijk uit naar uw antwoorden.
Mevrouw D'Hose heeft het woord.
Mijn collega heeft de zaak al uitvoerig toegelicht. Na de fusie tot Koninklijk Ballet Vlaanderen bestond het directiecomité uit een zogenaamd triumviraat: een artistiek directeur opera, een artistiek directeur ballet en een zakelijk directeur. Dat triumviraat kwam ten einde door het ontslag van intendant Bart Van der Roost. Uit een financiële audit van Deloitte bleek ook dat de organisatie in woelige wateren verkeerde.
Dan was er het artikel in De Standaard, waarin de artistieke directie bij monde van Jan Vandenhouwe serieuze vragen stelde bij het aanstellen van Jan Raes, die inderdaad een heel beperkte opdracht krijgt, van acht maanden. Daar komt nog eens bovenop dat Opera Ballet Vlaanderen voor 1,3 miljoen euro in de rode cijfers zou zitten. Dat is natuurlijk verontrustend. Het is onze grootste culturele instelling, een instelling waar we terecht trots op zijn en die een goed beheer nodig heeft.
Minister-president, welke procedure werd gevolgd voor de aanstelling van de interim-CEO? Hoe zal de interim-CEO matchen met het triumviraat, de samenstelling van de directie die we kennen sinds de fusie? Welk profiel is er vandaag nodig in de organisatie, gezien het huidige budgettaire deficit? Jan Raes heeft vele kwaliteiten, maar ik vraag me af of hij echt wel de centenman is die de organisatie nodig heeft. Wat is zijn precieze opdracht? Er moet ook stilletjes aan een nieuwe beheersovereenkomst komen. Zal hij ook die onderhandelingen met u aanvatten? In welke mate werd de beslissing afgestemd met de artistieke directie? Uit het artikel in De Standaard blijkt toch wat ongenoegen bij de artistieke directie. Met wat er momenteel bij de VRT gebeurt in gedachten, moeten we toch opletten dat onze teergeliefde organisatie niet in hetzelfde vaarwater terechtkomt. En wat is tot slot het kostenplaatje van dit alles?
Minister-president Jambon heeft het woord.
Bedankt, collega’s, voor deze logische en terechte vragen. Ik heb voor deze vragen de organisatie zelf geraadpleegd. En zij gaven mij de volgende informatie, die ik letterlijk zal citeren: “De fusie van opera en ballet is een complex gegeven. Zowel artistiek, technisch, operationeel, financieel als de interne organisatie en niet in het minst personeelsaangelegenheden moeten het voorwerp uitmaken van structurele ingrepen. Het voorgaande impliceert uitstekende managementcapaciteiten om zo’n complex gegeven te stroomlijnen. De adviserende rol van consultants is vrij logisch met het oog om op objectieve wijze dysfuncties te onderkennen en te analyseren met het oog op het opstellen van een remediëringsplan. Dientengevolge besliste de RvB dat er verbeteringen en aanpassingen dienden te gebeuren om Opera Ballet Vlaanderen efficiënter te doen functioneren op basis van een andere visie dan deze ontwikkeld door de algemeen directeur. Om deze reden werd op 19 december na overleg beslist om een einde te stellen aan de samenwerking met de algemeen directeur. Luidens art.17 van de statuten van Opera Ballet Vlaanderen is de RvB bevoegd om maatregelen te treffen met oog ‘op het bewaken van de continuïteit van de instelling’ Het toeval wil dat de Heer Jan Raes vrij was na een succesvolle nationale en internationale carrière als manager van top culturele instellingen zoals het wereldberoemd Concertgebouw Amsterdam dat hij gedurende 11 jaar heeft geleid. Zijn remuneratie overstijgt niet deze van de voormalige directeur. Vanzelfsprekend zal met betrekking tot de definitieve aanstelling van een nieuwe algemeen directeur de functie worden open verklaard met het oog op een objectieve recruteringsprocedure. De cijfers die in de pers zijn verschenen werden naar ik verneem niet gevalideerd door de RvB noch wat betreft de jaarrekening 2019 noch wat betreft de begroting 2020. De RvB OBV zal hierover binnenkort een beslissing nemen. Ten slotte OBV dat mooie resultaten heeft bereikt op artistiek vlak zoals ‘the best operahouse of the World 2019’ heeft rust en sereniteit nodig precies om te kunnen presteren op hoog niveau.” Tot zover het citaat van wat de raad van bestuur mij heeft meegedeeld.
Ik ga in op jullie verdere vragen. Mijnheer Pelckmans, wat de motieven van de wissel betreft, gaf ik reeds aan dat het management van een opera en balletorganisatie een grote uitdaging is. Het feit dat het hier bijkomend gaat om een gefuseerde organisatie, maakt dit nog een complexer gegeven. Zowel het artistiek, technisch, operationeel en financieel beleid als de interne organisatie – niet het minst de personeelsaangelegenheden – maken dan immers voorwerp uit van structurele ingrepen. Het voorgaande impliceert uitstekende managementcapaciteiten om zo’n complex gegeven te stroomlijnen.
De raad van bestuur van Opera Ballet Vlaanderen oordeelde op basis van een analyse van de cijfers en de werking dat er nood was aan bijsturing om orde op zaken te stellen. De adviserende rol van externe consultants is hierbij een logische piste om op objectieve wijze disfuncties te onderkennen en te analyseren met het oog op het opstellen van een remediëringsplan. Dientengevolge besliste de raad van bestuur dat er verbeteringen en aanpassingen dienden te gebeuren om Opera Ballet Vlaanderen efficiënter te doen functioneren op basis van een andere visie dan deze ontwikkeld door de algemeen directeur.
Om deze reden werd op 19 december 2019 na overleg beslist om een einde te stellen aan de samenwerking met de algemeen directeur. Recent werd dan beslist om Jan Raes aan te duiden als algemeen directeur ad interim vanaf februari.
Mevrouw D’Hose, u vroeg welke procedure er werd gevolgd, en waarom er precies wordt gewerkt met een interim-CEO. Op basis van de beschikbare gegevens, de evaluatie van de externe consultant en de analyse van de werking en de daaruit voortvloeiende uitdagingen, is volgens de raad van bestuur de keuze van de tijdelijke algemeen directeur op basis van zijn expertise, ervaring en kennis van het leiden van grote cultuurinstellingen in binnen-en buitenland, in combinatie met zijn snelle beschikbaarheid, de meest accurate piste voor de organisatorische en financiële aanpak die op korte termijn nodig is. De rol die Jan Raes opneemt, is die van algemeen directeur ad interim; de directeurs opera en ballet behouden gewoon hun rol. Qua organigram wijzigt hier dus niets. Hij neemt dus de rol op die in het triumviraat aan de algemeen directeur wordt toegekend, maar dan ad interim.
Wat de precieze opdracht van de interim-CEO betreft, heeft de raad van bestuur Jan Raes benaderd met het oog op het vervullen van de functie van directeur ad interim, wat onder andere het volgende inhoudt: samen met de artistieke leiding de organisatie optimaliseren om de artistieke visie te kunnen realiseren; het opstellen van een kader voor management-accountingprocessen en het formuleren van key performance indicatoren (KPI’s) om via een gestructureerde aanpak per project kosten, opbrengsten en resultaat te meten met inbegrip van tijdsregistratie; ervoor zorgen dat het huidige organogram en werknemersbestand inzichtelijker gemaakt wordt; het starten van een dialoog met belangrijke stakeholders over een toekomstige beheersovereenkomst – de huidige overeenkomst loopt immers nog tot en met 2021 –, waarbij artistieke doelstellingen en financiële ruimte in balans zijn.
De huidige overeenkomst loopt tot 2021, dus de interim-CEO zal de trajecten wel opstarten, maar het zal de nieuwe CEO zijn die ze moet afsluiten. Dat lijkt mij ook logisch.
De artistieke directie werd niet betrokken bij de aanstelling van Jan Raes. De raad van bestuur nam hierin, conform de statuten, zijn verantwoordelijkheid om zo de continuïteit van de werking van de instelling te bewaken. Vanzelfsprekend is de artistieke directie wel op de hoogte van de uitdagingen waarmee de organisatie wordt geconfronteerd op korte en lange termijn. Zij zullen dan ook, samen met de interim-directeur, instaan voor de continuering van de werking van de organisatie in 2020.
De kost voor de consultancyopdracht, die werd gegeven door de voormalige directeur, was 110.000 euro. De opzegvergoeding die wordt betaald aan de voormalig algemeen directeur betreft enkel de wettelijk verplichte ontslagvergoeding. De remuneratie van de directeur ad interim overstijgt die van de voormalige directeur niet. Dat betekent dat de ontslagvergoeding van de algemeen directeur de netto meerkost is van deze operatie.
Zijn die kosten te verantwoorden? Deze kosten zijn noodzakelijk om de werking van Opera Ballet Vlaanderen ook in de komende jaren op een adequate, artistiek hoogstaande en financieel gezonde manier verder te zetten. Vanzelfsprekend is dit een moeilijke communicatie in tijden van besparing, maar de goede werking van het grootste kunsthuis in Vlaanderen vereist soms ook een investering in de analyse en de bijsturing van de werking.
Heeft de raad van bestuur andere pistes overwogen? Op basis van de beschikbare gegevens, de evaluatie van de externe consultant en de analyse van de werking en de daaruit voortvloeiende uitdagingen, is volgens de raad van bestuur de keuze van de tijdelijke algemeen directeur de meest accurate piste voor de organisatorische en financiële aanpak die op korte termijn nodig is, dit op basis van zijn expertise, ervaring en kennis van het leiden van grote cultuurinstellingen in binnen-en buitenland, in combinatie met zijn snelle beschikbaarheid.
Wat jullie laatste vraag betreft, over de termijn voor een definitieve oplossing en het aanblijven van de heer Raes gedurende acht maanden, moeten enerzijds de nodige maatregelen op korte termijn worden genomen en zal anderzijds de procedure worden opgestart voor de aanduiding van een nieuwe algemeen directeur voor de langere termijn. Vanzelfsprekend zal met betrekking tot de definitieve aanstelling van een nieuwe algemeen directeur de functie open verklaard worden, met het oog op een objectieve aanwervingsprocedure. De nieuwe algemeen directeur zal dan natuurlijk de opdracht krijgen om waar nodig structurele bijsturingen te realiseren voor een zo performant mogelijke werking van de organisatie in de komende jaren.
Ik kan u wel het volgende zeggen: ik heb het rapport van Deloitte wel eens opgevraagd. Ik heb daar dingen in gelezen over de manier waarop een grote instelling als deze gemanaged werd, waar ik me als voogdijminister vragen bij stel. Ik ben hier niet in tussengekomen, de raad van bestuur heeft autonoom beslist, maar natuurlijk is het een drastische beslissing geweest. Daarom heb ik het rapport ook bekeken. Zo’n organisatie en dan toch geen humanresourcesmanagement in huis hebben, ik begrijp dat niet. Zo’n organisatie en dan toch geen echt financieel directeur in huis hebben, ik begrijp dat niet. Zo’n organisatie en de raad van bestuur niet op de hoogte stellen van de aanwerving van een tiental nieuwe mensen bij marketing, terwijl de opbrengsten lager liggen en het promotiesysteem geoutsourcet wordt, ik begrijp dat niet. Dat je een hoop volk aanwerft, daar kan ik nog inkomen, maar dat je tegelijkertijd ook hun taken outsourcet en minder opbrengsten haalt, daar stel ik me vragen bij. Lees het rapport van Deloitte erop na en dan kom je tot zulke bevindingen.
Ik heb me voor de rest niet gemoeid met de beslissingen, maar ik denk toch dat er hier vragen bij te stellen zijn.
De heer Pelckmans heeft het woord.
Minister-president, ik heb toch nog meer vragen dan antwoorden. Ten eerste stel ik vast dat u het rapport hier wel gelezen hebt, terwijl daar in een ander dossier, dat van de VRT, in alle geslotenheid over gezwegen moet worden. Dat vind ik toch wel bijzonder merkwaardig.
Wat ik ten tweede echt niet begrijp, is dat zo’n artistiek leider nauwelijks of niet betrokken is in zo’n verhaal. Ik begrijp dat niet. Opnieuw, ik kom zelf uit de sector. Het is wel hij die verder moet met heel dit verhaal. Als hij daar niet of te weinig bij betrokken wordt, dan zal dit niet werken.
Ten derde zegt u wel dat de netto kost eigenlijk de ontslagvergoeding van de directeur is. Plak daar dan alstublieft een cijfer op. Dat bedrag is dan wel niet helemaal gekend, maar het is toch wel rampzalig dat het uit de meerinkomsten gehaald moet worden die u hun gegeven hebt om hun artistieke werking te verbeteren. Uiteindelijk moet je die middelen gebruiken om een probleem op te lossen waarvan de oude artistiek directeur zei dat het niet zo groot was. Door dat laatste bent u ook wat geïnspireerd, want ik heb wat in het rond gekeken. De betrokken algemeen directeur zei dat zijn verstandhouding met de voorzitter, de heer Gantman, altijd heel goed en uitgebreid geweest is. Hij is ook nooit echt gewaarschuwd geweest voor wat hij nu plotseling heeft meegekregen. Dat zijn toch wel merkwaardige gebeurtenissen.
Sta mij toe om af te sluiten met een vaststelling. Blijkbaar slaagt de politiek er op dit moment niet in om om te gaan met overheidsmanagement. We hebben de kwestie van de VRT, van Kazerne Dossin, in het Toneelhuis hebben we het ontslag van Klaartje Heiremans als zakelijk leider. Ik denk dat we toch nog eens grondige gesprekken moeten hebben over cultural governance in onze instellingen, want hier is er op de een of andere manier een lijn te vinden – het spijt me verschrikkelijk. De politiek lijkt niet te kunnen omgaan met overheidsmanagement.
Mevrouw D’Hose heeft het woord.
Minister-president, dank u wel voor uw uitvoerige en ook open antwoord. Ik schrik eigenlijk wel van dat vernietigende rapport, ik was daar niet van op de hoogte, maar ik apprecieer uw openheid. Als dit echt zo was, dan is er goed opgetreden door de raad van bestuur. Dan is het ook belangrijk dat wij vanuit de politiek de sereniteit ter zake behouden, en dat we de raad van bestuur het mandaat geven om zijn werk te doen. Ik ben het daarbij niet eens met mijn collega dat de politiek er niet in zou slagen om good governance en zo na te streven. Dat vernietigende rapport, dat komt niet van de politiek. Ik wil heel veel zonden van Israël op mij nemen, maar hiermee hebben wij op zich niets te maken. Het gaat hier over een organisatie waarin blijkbaar wat fout is gelopen, waarna is opgetreden. Laten we hopen dat men elkaar vindt binnen de directie – ik denk dat dat het belangrijkste is –, dat die onderhandelingen voor de beheersovereenkomst kunnen worden aangevat en dat we, zoals ik al zei, de sereniteit in dezen behouden.
Mevrouw Segers heeft het woord.
Minister-president, de situatie waarin het Kunsthuis is beland, is eigenlijk het resultaat van een patroon dat ik de jongste tijd iets te veel zie terugkomen: de VRT, Dossin, Toneelhuis... We hebben hier eigenlijk te maken met exact dezelfde toestand, denk ik, als die binnen dat andere kroonjuweel, de VRT. Ook hier is de crisis veroorzaakt... (Opmerkingen van minister-president Jan Jambon)
Nu is er een crisis, want er is ongelooflijk veel onzekerheid op de werkvloer, bij het personeel, zoals dat ook bij de VRT zo is.
U spreekt over een rapport. U vertelt ons wat er in dat rapport staat. U wilt het ons ook geven. (Opmerkingen van minister-president Jan Jambon)
Maar u zei dat u het wilt delen met ons, dus ik zou dat graag hebben. (Opmerkingen van minister-president Jan Jambon)
U deelt hier details van een rapport over het Kunsthuis, terwijl in het dossier van de VRT de Vlaamse Regering zegt dat het rapport niet belangrijk is. (Opmerkingen van minister-president Jan Jambon)
U zit lang genoeg in deze commissie om te weten dat de CEO van de VRT wordt aangesteld door de Vlaamse Regering en dat de CEO waarover we hier spreken wordt aangesteld door de raad van bestuur. U vergelijkt hier echt appels met peren.
Ik denk niet dat ik appels met peren vergelijk. Het patroon dat we alleszins zien terugkomen, is eigenlijk een van slecht bestuur, met name van een voorzitter die zijn boekje te buiten gaat. De voorzitter heeft in de ondernemingsraad zonder medeweten van het management aangekondigd dat er een crisismanager zou worden aangesteld. Dat is wat er misgaat. Dat is wat de crisis heeft veroorzaakt, want zowel op directieniveau als op de werkvloer is er nu ongelooflijk veel onzekerheid en wordt de uitdaging voor de heer Raes, die ik zeer hoogacht, des te groter. Het is dus belangrijk dat de heer Raes zo snel mogelijk die rust kan doen terugkeren binnen het huis. U zegt nu ook dat er geen crisis is. De directie zegt dat er geen crisis is. Waarom moest er dan een crisismanager worden aangesteld? Een manager ad interim, een crisismanager. (Opmerkingen van minister-president Jan Jambon)
Als er geen crisis is, dan moet er geen crisismanager worden aangesteld. Waarom heeft de raad van bestuur er niet voor gekozen om de normale weg te volgen en een vacature te lanceren, waarop Jan Raes zou kunnen solliciteren? U hebt nu aangegeven dat de vacature zal worden gelanceerd. Ik vraag me af of het nodig was om deze stap te zetten. Waarom is die gezet en kon de vacature niet onmiddellijk worden gelanceerd? Ik heb nog een bijkomende vraag: kunt u ons meer vertellen over de plannen om het operaorkest te fusioneren met het Antwerp Philharmonic Orchestra?
Mevrouw Van Werde heeft het woord.
Ik wil toch heel eventjes reageren op een paar opmerkingen. De voorzitter van de raad van bestuur is een advocaat, en die weet echt wel binnen welke lijnen hij mag kleuren.
Ik heb een reactie op wat de heer Pelckmans zei. Dat rapport was geen doorlichtingsrapport, dat was een rapport over de verzoeningspoging tussen de twee partijen. Het Toneelhuis is nog een andere kwestie. Minister-president, zoals u al vermeldde, vergt werken in een artistieke instelling een heel speciale aanpak. Het Kunsthuis is een heel complex gegeven met heel veel niveaus. Daar komt nog bij dat je te maken krijgt met heel verschillende persoonlijkheden en, laten we er niet flauw over doen, met ego's. Daar bovenop komen dan nog de financiële en de andere problemen die u net aanhaalde.
Ik wil hier toch even van de gelegenheid gebruik maken om het vertrouwen uit te spreken in de leden van de raad van bestuur en waardering uiten voor hun poging om de problemen snel en efficiënt aan te pakken. Hun bekommernis om het huis zal het Kunsthuis alleen maar ten goede komen. Een vacature uitschrijven en een assessment, gesprekken enzovoort, dat duurt een hele tijd. Ik kan het alleen maar toejuichen dat ze op korte termijn de problemen hebben aangepakt. De heer Raes, die al heel veel ervaring heeft met dit soort instellingen, is volgens mij de beste keuze. Ik denk dat we het er toch over eens zijn dat het een man is met heel veel capaciteiten. Ik zie de problemen niet die hier gemaakt worden en hier imaginair naar voren worden gebracht. Ik vind dat heel vreemd.
De heer De Meester heeft het woord.
Minister-president, u bent naar het schijnt een zeer groot operaliefhebber. Ik heb zelf een dochter die balletdanst, dus wij hebben voorwaar een gemeenschappelijke interesse in Opera Ballet Vlaanderen. U citeert nogal losjes uit het vertrouwelijk rapport van Deloitte. Ik zou toch willen voorstellen, minister-president, als dat rapport dan blijkbaar toch in een mapje op uw bureau ligt, om het dan ook ter beschikking te stellen aan het parlement zodat wij zelf een oordeel kunnen vellen en niet moeten vertrouwen op uw selectieve lezing van dat dossier. Het inzage- en controlerecht van het parlement staat voor mij zeer bovenaan in de Vlaamse canon.
Net als collega Segers vallen mij ook de gelijkenissen op met het VRT-dossier. Dat is voor u blijkbaar een zeer ongemakkelijke waarheid maar het is wel de waarheid. Een CEO die ontslagen wordt, als een donderslag bij heldere hemel, tegen het personeel in, in het geval van Opera Ballet Vlaanderen tegen de artistieke directie in, dat is toch geen fait divers, zou ik zeggen. Het is net een soort nieuw handboek over hoe wij omgaan met mensen die niet op het Vlaamse lijntje lopen. De drie letters N-VA, minister-president, staan voor mij de laatste tijd toch wel iets te veel voor ‘nogal veel achter de schermen’. Ik zou toch een andere bedrijfscultuur, als ik het zo mag uitdrukken, willen hebben.
U hebt op een vraag niet geantwoord. Mijn oren tuiten inderdaad ook nogal bij de bedragen die ik hoor circuleren: een ontslagvergoeding van een half miljoen euro om in godsnaam nog acht maanden een interim-CEO te kunnen aanstellen, terwijl je weet dat bij Opera Ballet Vlaanderen 1 miljoen euro moet worden bespaard op artistieke producties. Kunt u die bedragen bevestigen? Vindt u het echt oké dat, terwijl er 1 miljoen euro bespaard moet worden op artistieke producties, wij geld over de balk gooien om de juiste mannetjes op de juiste plaats te zetten?
De heer Van de Wauwer heeft het woord.
Minister-president, ik ben net als u een liefhebber van Opera Ballet Vlaanderen. Van de crisissfeer die hier wordt geschetst, merk je daar als bezoeker weinig van.
De juiste mannetjes op de juiste plaats, mijnheer De Meester, ik denk dat we met de heer Raes iemand binnenhalen die inderdaad de juiste man op de juiste plaats is. Met zijn rijke ervaring en rijke expertise denk ik dat hij de man is die Opera Ballet Vlaanderen nu nodig heeft. Hij heeft een heel duidelijke opdracht gekregen die beperkt is in tijd en inhoud. Laat ons in die tijd, die maanden die nu komen, de rust daar laten weerkeren. Dat is heel belangrijk voor de continuïteit van Opera Ballet Vlaanderen. Laat hem in die tijd Opera Ballet Vlaanderen, onze grootste kunstinstelling, de kans en de ruimte geven om intern de werking, het personeel enzovoort op hun plooi te laten komen. Dat is inderdaad een hele uitdaging na de fusie die er net is geweest. Ik ben ervan overtuigd, minister-president, dat in tussentijd de raad van bestuur in al zijn deskundigheid aan de slag zal gaan om op zoek te gaan naar de nieuwe CEO. Ik heb daar vertrouwen in.
Minister-president Jambon heeft het woord.
Ik heb een aantal aanvullende antwoorden. Maar ik moet er toch eerlijk bijzeggen: er is daar in Opera Ballet Vlaanderen geen sprake van een crisissfeer. Op een bepaald moment neemt een raad van bestuur zijn verantwoordelijkheid en schakelt die zeer snel, om zo een crisissfeer in te dijken en te vermijden. Ik heb 25 jaar managementervaring in de private sector. Dat zal niet opwegen tegen de ervaring van een aantal andere mensen hier, maar ik vind dat hier op een doortastende manier is opgetreden in omstandigheden waarin zo’n optreden verantwoord was.
Waar ik het wel mee eens ben, mijnheer Pelckmans, is dat men er inderdaad beter de artistieke leiding bij betrokken had. Ik ben het daarmee eens. Ik neem dus ook aan dat in de aanwervingsprocedure, die nu gestart is, ook rekening wordt gehouden met de opinie van de artistieke leiding.
Ik heb ook begrepen dat de artistieke leiding zich, na de aanstelling van de heer Raes, achter die aanstelling geschaard heeft. Ze hebben gezegd: we zijn er niet bij betrokken maar vinden het wel een te verdedigen keuze.
Ik moet ook zeggen, wat de juiste mensen op de juiste plaats betreft: de heer Raes komt voor acht maanden. Dat is een man die door iedereen erkend wordt als iemand die op een goede manier instellingen van een dergelijke omvang kan leiden. Die periode is beperkt tot acht maanden, omdat hij nu toevallig tussen twee opdrachten zat. In die acht maanden moet dan die nieuwe CEO of algemeen directeur aangeworven worden.
Wat de bedragen betreft: ik kan het exacte bedrag niet noemen, maar ik kan wel het schema geven. Ik wil u het exacte bedrag wel meegeven. Wat is het schema? De voorgaande algemeen directeur stopt en het loon dat hij trok gaat nu naar de nieuwe tijdelijke algemeen directeur. Die wedde loopt dus gewoon door. Wat is de eenmalige meerkost? Het is natuurlijk spijtig dat die gedragen moet worden, maar de eenmalige meerkost is de ontslagvergoeding van de vorige algemeen directeur. Dat is een eenmalige kost. Daartoe is de meerkost beperkt. Ik heb hier vandaag de cijfers niet bij de hand over hoeveel maanden het precies gaat. Er wordt teken gedaan van zes maanden. Dat is de meerkost: zes maandweddes van de vorige algemeen directeur.
Mevrouw Segers, het gaat hier niet over een crisismanager. Het gaat hier over een ad interim algemeen directeur omdat het aanwerven van een nieuwe algemeen directeur natuurlijk tijd vergt. Het is natuurlijk goed als je ondertussen iemand van dat kaliber kan binnenhalen voor de dagelijkse leiding – want er is natuurlijk voor mij ook een groot onderscheid tussen de artistieke leiding en de zakelijke leiding van zo’n huis. Zo verglijdt dat huis niet tot tekorten in de exploitatie. Ik denk dat je de noodzakelijke leiding van dat opera- en ballethuis niet voor acht maanden of een jaar verloren kunt laten gaan. Het gaat hier dus niet over een crisismanager, het gaat hier over een algemeen directeur die ad interim wordt aangesteld.
Dan vroeg u ook naar de plannen voor de fusie van het operaorkest en de Antwerpse Filharmonie. Daar is mij niets van bekend. Ik heb die plannen alleszins niet.
De heer Pelckmans heeft het woord.
Dank u voor de bijkomende verklaring. Ik ben blij dat u erkent dat die artistieke leiding daar niet bij betrokken is, dat die dat betreurt.
Ik vraag toch nog zeer uitdrukkelijk de exacte bedragen, ook van de ontslagvergoeding. Daar hebben we, aansluitend bij de collega’s hiernaast, absoluut recht op.
Ik wil nog terugkomen op een gevoelig punt. U schermt opnieuw met de autonomie van de organisatie. U zegt: het is de raad van bestuur die de CEO vervangt. Ik denk dat we elkaar toch niet moeten wijsmaken dat er bij een goede verstandhouding tussen de voorzitter en de politiek, in de achterkamers mogelijkheden zijn om plotse wendingen af te spreken met elkaar. En dan lijkt het alsof de beslissing genomen is door de raad van bestuur en de voorzitter. Ik sta daar op zijn minst wantrouwig tegenover. In die zin sluit ik die andere dossiers daar toch bij aan. U zult het mij moeten vergeven. Wij blijven daar zoeken naar de juiste cultural governance. We hebben dat in Vlaanderen echt wel nodig, want op deze manier gaan onze instellingen naar de vaantjes.
Toch een kleine politieke aanvulling: de raad van bestuur behelst niet alleen bestuurders van de meerderheidspartijen. De raad van bestuur heeft unaniem de beslissing genomen. Unaniem. U-na-niem!
Mevrouw D’Hose heeft het woord.
Dat is absoluut zo. De raad van bestuur bestaat uit vier onafhankelijke mensen die topprofielen zijn. Men heeft daar echt een serieuze procedure gevolgd. Als we dan al geen vertrouwen zouden hebben in de mensen die daar vanuit de politieke vertegenwoordiging zitten, dan mogen we het toch wel hebben in de onafhankelijke bestuurders.
Collega’s, om met een positieve noot te eindigen. Ik begrijp dat we allemaal liefhebbers van opera en ballet zijn. In plaats van te zeggen dat daar een crisissfeer heerst, laat ons die sfeer eens gaan opsnuiven en laat ons misschien samen eens het huis bezoeken.
De vragen om uitleg zijn afgehandeld.