Verslag vergadering Commissie voor Buitenlands Beleid, Europese Aangelegenheden, Internationale Samenwerking en Toerisme
Verslag
Mevrouw Talpe heeft het woord.
Het kampeerautotoerisme zit in de lift. Het aantal kampeerauto’s in ons land steeg de afgelopen jaren met 34 procent tot maar liefst 97.000 inschrijvingen. Bij de bespreking van uw beleidsnota gaf u aan dat u niet kiest voor specifieke sectorpromotie. Het kampeerautotoerisme komt dan ook niet specifiek aan bod in uw beleidsnota. Bij de bespreking gaf u wel aan dat kampeertoerisme een belangrijk element kan zijn bij de ontwikkeling van de nieuwe verhaallijn rond Natuurlijk Vlaanderen en evengoed in andere verhaallijnen.
U gaf ook mee dat Toerisme Vlaanderen in 2020 een begeleidingstraject zal uitrollen voor campings. Dat werd al aangekondigd door de vorige minister van Toerisme. In dit traject zal Toerisme Vlaanderen een aantal kampeerbedrijven individueel begeleiden met een team van experten om zo aantrekkelijker en belevingsvoller te worden voor kampeertoerisme. De terreinen die dit traject doorlopen, moeten de rol van goed praktijkvoorbeeld vervullen voor de sector op het vlak van ruimtelijke innovatie, kampeerbeleving en toeristisch gastheerschap.
Dit is de inleiding tot mijn concrete vraag over de ongerustheid in de sector van het kampeerautotoerisme over de plannen van de provincie Antwerpen. In een visienota van Toerisme Provincie Antwerpen wordt immers gewag gemaakt van een netwerk van campergastbedrijven. Daar zouden campergasten zonder enige aankoopverplichting, geheel gratis en voor de duurtijd van 24 uur kunnen verblijven op parkeerplaatsen van bijvoorbeeld landbouw- en fruitbedrijven, fabrikanten van streekproducten, restaurants, B&B’s, brouwerijen, abdijen, toeristische attracties enzovoort.
In de plannen van de provincie Antwerpen werd de sectorfederatie Recread naar verluidt niet betrokken, ondanks hun expliciete vraag om gehoord te worden. Ze betreuren dit en spreken zelfs van concurrentievervalsing door de promotie door de provincie. Ook zien ze de gratis plaatsen als oneerlijke concurrentie voor de betalende plaatsen die worden aangeboden door de reguliere kampeerbedrijven. Het gratis netwerk zou ervoor kunnen zorgen dat kampeertoeristen van gratis plaats naar gratis plaats rijden en zo een financiële aderlating veroorzaken bij de reguliere kampeerbedrijven.
Hoe staat u tegenover de plannen van Toerisme Provincie Antwerpen?
Zal het initiatief omtrent campergastbedrijven gevolg krijgen in andere provincies?
Wat vindt u van de stelling dat het initiatief omtrent campergastbedrijven oneerlijke concurrentie zou zijn voor de reguliere kampeersector?
Zult u initiatief nemen om de sectorfederatie en -spelers te betrekken, mochten er plannen zijn rond een uitgerold beleid?
Kampeerautotoerisme heeft wat voorzieningen nodig: aangepaste standplaatsen met elektriciteits-, water- en sanitaire voorzieningen. We nemen aan dat dit op de specifieke plaatsen niet voorhanden is. Vreest u negatieve effecten voor de kwaliteit?
Minister Demir heeft het woord.
Mevrouw Talpe, ik wil benadrukken dat ik elk initiatief zal steunen dat het aanbod voor bezoekers op een duurzame en kwalitatieve wijze versterkt en zo bijdraagt aan het imago van de bestemming in Vlaanderen. Dat kan van de provincie komen of van de lokale besturen. Dat kunnen andere initiatieven zijn. Vanuit die optiek ben ik bereid om naar heel veel te kijken. Ik ben dan ook niet bij voorbaat tegen dit initiatief van Toerisme Provincie Antwerpen. Ik volg het project zeker op om te zien waartoe het zal leiden.
Op uw tweede vraag: ik heb op dit moment geen weet van andere provincies die een gelijkaardig initiatief zouden plannen. In ieder geval, Toerisme Vlaanderen is bereid om zijn expertise ter beschikking te stellen om tot een Vlaanderenbreed provinciaal camperbeleid te komen. We staan daarvoor open.
Wat uw derde vraag betreft, in verband met oneerlijke concurrentie, denk ik dat concurrentie hier niet echt meespeelt, omdat de visienota van Toerisme Provincie Antwerpen eerder complementair is aan de bestaande camperinfrastructuur. De voorwaarden die aan deze campergastbedrijven worden opgelegd bevestigen dat ook. Kijk maar naar de voorwaarden. Een campergastbedrijf mag slechts een zeer beperkt aantal camperplaatsen aanbieden. Kampeerauto’s mogen maximum 24 uur op één plaats blijven. Er wordt enkel een staanplaats aangeboden, geen bijkomende faciliteiten zoals water, elektriciteit enzovoort. Het blijft dus duidelijk een ander aanbod.
Uit onderzoek in binnen- en buitenland blijkt bovendien dat deze variatie qua aanbod overeenstemt met de vraag van de kampeerautogebruikers zelf. De Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) heeft zijn leden hier in januari 2019 nog over bevraagd. Wat ik hieruit vooral onthoud, is het volgende. Er is onder de kampeerautogebruikers een duidelijke variatie aan behoeften als het gaat over camperplaatsen. Het onderzoek van de NKC leert dat er onder de vele duizenden kampeerautogebruikers een flink aandeel interesse heeft om op een camping te gaan staan. Een kampeerauto is bovendien ontworpen om zonder voorzieningen een dag of twee verder te kunnen. De gebruikers van een camper hebben niet noodzakelijk elke dag stroom, water of een lozingspunt nodig. Toch hebben ook kampeerautogebruikers die voorzieningen regelmatig nodig en dan ligt het voor de hand dat ze een nacht op een camperterrein of op een camping zullen verblijven om tegen betaling gebruik te maken van het comfort dat die plaatsen bieden. Dat is dus redelijk aanvullend.
Ik begrijp natuurlijk dat Recread, als spreekbuis van de traditionele kampeerondernemer, kritiek uit op dit initiatief. Dit past in hun rol van professionele kampeerondernemer. We zien deze mensen binnenkort. Vanuit het Vlaams toerismebeleid voeren we weliswaar geen specifieke promotie voor deze of gene vorm van toerisme, maar we willen deze ondernemers uiteraard wel maximaal ondersteunen. We zullen zien hoe het gesprek binnenkort loopt. Toerisme Vlaanderen werkt daarom momenteel aan een informatieve en inspirerende brochure en een simulatie-instrument over camperplaatsen.
Voor wat uw vraag naar eventuele negatieve effecten betreft, ten slotte, kan ik verwijzen naar de reeds aangehaalde onderzoeken. Hieruit blijkt dat campertoeristen verschillende behoeften hebben. Een gedifferentieerd aanbod, zoals campergastbedrijven, sluit hier perfect op aan. Dit zal volgens mij juist leiden tot meer tevredenheid bij deze bezoekers. Dat is uiteindelijk het plan en de bedoeling van heel het kampeerautotoerisme.
Mevrouw Talpe heeft het woord.
Minister, u ziet dat ik niet alleen de Westhoek een warm hart toedraag, ook de bezorgdheden vanuit Antwerpen bereiken mij.
Het gaat hier over de Antwerpse uitbaters van kampeerterreinen die zich zorgen maken. Ik kan dat echt wel begrijpen. Dat komt op hen af. Ze waren heel graag betrokken geweest bij dat overleg. Het is jammer dat dat niet gebeurd is. Tijdens het overleg had wellicht heel wat kunnen worden uitgeklaard. U wijst zelf op de complementariteit. Als ze samen aan tafel zitten, kan voor hen ook duidelijk worden wat nu specifiek de bedoeling is.
Dat concept van kamperen op bijzondere locaties, dat klinkt wel heel aanlokkelijk en er zit volgens mij ook muziek in, maar het is wel duidelijk dat er een kader nodig is om te verhinderen dat de reguliere sector zekere averse effecten zou ervaren van een dergelijke uitrol. U gaf aan dat we zoiets breder in Vlaanderen kunnen uitrollen.
Toerisme Vlaanderen heeft daar zeker een belangrijke rol te spelen.
U zegt dat men wel 24 uur kan overleven zonder een aantal voorzieningen zoals water en elektriciteit. We moeten wel waakzaam blijven als het systeem op poten staat, dat we die kwaliteit goed monitoren. Dat is belangrijk, zeker ook voor de reguliere sector, die grote investeringen heeft gedaan om die betalende plaatsen aan te bieden.
Ik vind twee elementen heel belangrijk. Ik doe een warme oproep richting Toerisme Antwerpen en provincie Antwerpen om in overleg te gaan met de sector en te duiden dat het over een complementair traject gaat. Ik benadruk het belang van de monitoring van de kwaliteit over de twee heen.
Minister Demir heeft het woord.
We zien de mensen van RECREAD binnenkort. Volgens mijn informatie die ik kreeg van de provincie zijn zij wel betrokken geweest bij de totstandkoming van de fusienota. We zullen de bezorgdheden die hier geuit zijn, meenemen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.