Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
Mevrouw Fournier heeft het woord.
Meer dan tien jaar geleden lanceerde de toenmalige minister-president, Kris Peeters, het idee van een nauwere samenwerking voor de volledige havensector onder de noemer ‘Flanders Port Area’. Op geregelde tijdstippen kwam dit idee opnieuw boven water, maar concreet werd het nooit. Sommige bronnen spreken over te heterogene havenbedrijven, andere over te grote concurrentie, maar in ieder geval is het nooit tot een fusie of een verdere samenwerking gekomen.
Het mag duidelijk zijn dat het idee van ‘Flanders Port Area’ ondertussen definitief opgeborgen is, sinds de haven van Gent opging in North Sea Port samen met de haven van Vlissingen en Terneuzen. Die samenwerking doet het goed, want bij de voorstelling van de jaarcijfers in juli 2019 was meteen duidelijk dat het bedrijf het financieel veel beter had gedaan dan verwacht. Kortom, een fusie die echt wel loont.
Ondertussen ligt de start van de havenfusie rond Gent al bijna twee jaar achter ons. Ongeveer evenveel jaar wordt er nu gesproken over een intensievere samenwerking tussen de haven van Antwerpen en die van Zeebrugge. Opvallend is dat beide havenbesturen net voor het herfstreces het licht op groen gezet hebben voor de start van fusiegesprekken. Ze rekenen op een periode van ongeveer twee jaar om alles te doorlopen.
Toen het regeerakkoord geschreven werd, was dit nieuws nog niet bekend, maar we lezen in het regeerakkoord wel: “We stimuleren de samenwerking tussen de verschillende Vlaamse havens en zorgen voor voldoende groeikansen voor elke haven. (…) We gaan na welke bestuurlijke vereenvoudigingen doorgevoerd kunnen worden en evalueren het havendecreet om beter in te spelen op de toekomstige uitdagingen.”
Ik wil zeker niets afdoen aan de autonomie van de havens, maar de Vlaamse overheid speelt ook wel een belangrijke rol in de ontwikkeling van de havens en is dus een belangrijke partner of meewerkende speler. Minister, het lijkt me logisch dat u op de hoogte bent of het traject mee begeleidt. Daarom had ik volgende vragen aan u.
Welke informatie hebt u reeds ontvangen over de fusie tussen de haven van Zeebrugge en Antwerpen? Op welke manier zult u meewerken aan de fusie tussen beide havens? Zal de Vlaamse overheid het fusietraject begeleiden of eventueel mee sturen?
Minister Peeters heeft het woord.
Mevrouw Fournier, ik kan u meegeven dat wij niet minder lang geleden dan afgelopen week met de havenbesturen hebben samengezeten. We zijn dan ook wel degelijk in kennis gesteld van de gesprekken tussen beide havenbesturen, zowel door de havenbesturen zelf als door de gewestelijk havencommissaris. Ik kan daar vandaag niet veel meer over vertellen dan dat we weten dat die onderhandelingen opgestart zijn. Ik denk ook dat het goed is dat die onderhandelingen in alle discretie kunnen plaatsvinden, zodat ze tot een zo goed mogelijk resultaat kunnen leiden. Alleszins heeft men mij wel beloofd om ons op regelmatige tijdstippen te briefen over het verdere verloop. Maar zoals u zelf al hebt kunnen lezen in het persbericht, is men op dit ogenblik langs beide zijden heel positief om die onderhandelingen tot een succesvol einde te brengen.
Nu, u vraagt ook op welke manier ik zelf zal meewerken aan de fusie. U verwijst ook naar de autonomie van de havenbesturen. Dus ik werk zelf niet actief mee aan het fusieproces. Het Havendecreet zelf verwijst expliciet naar de autonomie van de Vlaamse havenbesturen. De enige of belangrijkste aandeelhouder van beide havens zijn de respectievelijke steden zelf. Bijgevolg sturen zij dit proces aan. In deze fase van het proces verkiezen de havenbesturen rechtstreeks met elkaar te onderhandelen zonder derde partij. Dat was trouwens ook zo bij de fusie tot North Sea Port. Men gaat daar dezelfde aanpak voorzien als destijds.
De Vlaamse overheid staat welwillend tegenover dit proces. Zoals vastgelegd in het regeerakkoord wenst zij de samenwerking tussen de Vlaamse havens te stimuleren. Zo vanuit de havenbesturen een signaal komt om mee actief het fusietraject te ondersteunen, zullen wij dit zeker overwegen.
Mevrouw Fournier heeft het woord.
Minister, ik ben het volledig met u eens. Ik heb het ook in mijn vraag vermeld, we moeten uitgaan van de autonomie van de twee zeehavens. Het is goed dat het van onderuit komt, van de havenbesturen zelf, en dat het niet van bovenhand wordt opgelegd zoals het tien jaar geleden eerlijk gezegd wel de vraag was. Ik denk dat we hier in de commissie regelmatig een stand van zaken kunnen vragen. Als er een evolutie is, kan dat hier misschien worden meegedeeld. Nogmaals, mijn fractie is zeer blij dat dat van de havenbesturen zelf komt. Het zal zeker een win-winsituatie zijn. Er zullen heel veel efficiëntiewinsten zijn. Wij kunnen dat alleen maar ondersteunen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.