Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
De heer Ceyssens heeft het woord.
Minister, ik wil beginnen met een vraag waar u onmiddellijk een antwoord op mag geven. Kent u dit voertuig? (Lode Ceyssens toont de aanwezigen een foto van een voertuig)
U bent nog maar pas minister van Mobiliteit en Openbare Werken, en het is misschien wat moeilijk nu al alle voertuigen te kennen. Dit is een mallejan. Artikel 53.5 van de wegcode stelt dat een mallejan – een voertuig dat wordt gebruikt om boomstammen te vervoeren – waarop boomstammen langer dan 12 meter liggen, door een tweede voetganger moet worden begeleid. Dat is maar goed ook. Stel u voor dat een mallejan met 12 meter lange boomstammen zich zonder tweede voetganger op de weg zou begeven.
Dit toont aan wat we allemaal weten, namelijk dat onze wegcode behoorlijk verouderd is. De wegcode bestaat vijftig jaar. Er zijn ondertussen natuurlijk een hoop nieuwe zaken aan toegevoegd, maar er zijn ook een aantal oude zaken blijven staan die helemaal niet meer van toepassing zijn. Hierdoor is de tekst misschien niet echt leesbaar, maar wie een rijbewijs wil halen, zal de wegcode toch moeten instuderen.
Heel wat ministers hebben zonder succes geprobeerd de wegcode te herschrijven en te vereenvoudigen. Tijdens de vorige legislatuur heeft minister Bellot een ontwerp afgewerkt en voorgelegd. Het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest en het Waalse Gewest hebben dat ontwerp goedgekeurd, maar de Vlaamse Regering heeft een negatief advies gegeven. Ik denk dat we duidelijk een punt hadden om een negatief advies te geven, want daar stonden zaken in die tot de Vlaamse bevoegdheden behoren. Het gaat dan om de leeftijd van de rijopleiding, bepaalde snelheidsbepalingen enzovoort.
Er is toen afgesproken dat we de federale overheid zouden vragen de Raad van State de opmerkingen over de bevoegdheidsoverschrijding te laten toetsen. De resterende knelpunten zouden tijdens een vergadering van het Overlegcomité worden onderzocht.
Minister, de Vlaamse Regering had een reden om een negatief advies te geven. Ik wil duidelijk zijn: respect voor de bevoegdheden is belangrijk, maar een moderne, leesbare wegcode is dat ook. Ik denk dat we er allemaal van overtuigd moeten zijn dat er snel een nieuwe wegcode moet komen. Ik zou u dan ook twee korte vragen willen stellen. Wanneer zal het overleg met de Federale Regering opnieuw worden gestart? Hoe schat u de slaagkansen in om tot een broodnodige modernisering van de wegcode te komen?
Minister Peeters heeft het woord.
Mijnheer Ceyssens, u had een mooie foto bij. Ik wist niet dat men in Oudsbergen nog boomstammen met een mallejan vervoert. Ik denk dat we er allemaal van overtuigd zijn dat onze wegcode verouderd is. Ik denk ook dat iedereen het erover eens is dat een en ander moet veranderen.
Het dossier om de wegcode te wijzigen, heeft een lange voorgeschiedenis. U hebt al een aantal elementen geduid, maar ik wil nog even meegeven dat op 30 maart 2018, na heel wat besprekingen in een interfederale werkgroep, een eerste ontwerp van de nieuwe wegcode voor advies aan de gewesten is overgemaakt. Dat ontwerp week inhoudelijk sterk af van wat in de werkgroep was besproken. Het leek veeleer op een integrale opheffing van de huidige wegcode.
In het dossier zaten duidelijk elementen die helemaal niet ‘comme il faut’ waren. Het verslag aan de Koning ontbrak, alsook de motivering waarom een grote wijziging noodzakelijk is. Kortom, er waren heel wat elementen die niet voldeden aan de regelgeving. De Vlaamse Regering besliste op 25 mei 2018 geen inhoudelijk advies te verlenen op dat ontwerp, maar vroeg om het dossier te vervolledigen om dan opnieuw een bespreking ten gronde te kunnen voeren.
Het nieuwe dossier werd bezorgd op 15 juni 2018. Er waren aanvullingen bij het dossier, maar er waren ook enkele inhoudelijke wijzigingen. De Vlaamse Regering heeft zich daar toen opnieuw over gebogen en heeft op 21 september 2018 beslist niet in te stemmen met het ontwerp van koninklijk besluit, omdat er vele bevoegdheidsoverschrijdingen waren en er opnieuw sprake was van een integrale opheffing van de huidige wegcode.
Op 12 november 2018 was er dan een bilaterale bespreking tussen de kabinetten van minister Bellot en die van mijn voorganger. Daar werden concrete afspraken gemaakt. Zo zouden er uitdrukkelijke opheffingsbepalingen in het ontwerp van KB worden opgenomen zodat de Raad van State advies kan geven over de bevoegdheidsproblemen en dit advies vervolgens in werkgroepen kan worden besproken. Daarna kan een ontwerp van KB, dat in onderlinge overeenstemming tot stand komt, voor advies aan de Raad van State worden overgemaakt. De volledige nota aan de Vlaamse Regering zou ook mee worden overgemaakt aan de Raad van State, en minister Bellot zou het dossier agenderen op het Overlegcomité. Opzet hiervan was om op basis van het advies van de Raad van State de besprekingen in de werkgroep te starten. Het Overlegcomité nam op 9 december 2018 akte van de afspraken. Er werd opnieuw een gewijzigd ontwerp van KB aan de gewesten overgemaakt, waarop de Vlaamse Regering opnieuw een negatief advies heeft gegeven op 18 januari 2019. De Vlaamse Regering verwees daarbij opnieuw naar datgene dat was afgesproken op het Overlegcomité.
Minister Bellot maakte vervolgens het ontwerp van KB, met de nota aan de Vlaamse Regering, voor advies over aan de Raad van State op 20 februari 2019. De Raad van State liet op 26 maart weten dat zij van oordeel is dat een nieuw advies geven op dat ontwerp van KB voorbarig is, gelet op het eerdere negatieve advies van de Vlaamse Regering. De Raad van State heeft duidelijk gezegd dat er eerst een nieuwe beslissing moest komen van de federale ministerraad, vooraleer advies te geven.
Voor zover wij weten heeft minister Bellot het dossier niet opnieuw voorgelegd aan de federale ministerraad en is er op dit ogenblik overal stilte. De Federale Regering is nog altijd in lopende zaken.
Dan kom ik tot uw concrete vragen, mijnheer Ceyssens. Wanneer wordt het overleg met de Federale Regering opnieuw opgestart? Het is aan de Federale Regering om er eerst voor te zorgen dat zij een nieuw advies heeft van de Raad van State. Er moet dus eerst een nieuw ministerieel besluit zijn van de Federale Regering. In dat advies van de Raad van State moet, zoals altijd expliciet gevraagd door de Vlaamse Regering, duidelijkheid komen over de fundamentele bevoegdheidsdiscussies en over welke passages uit de wegcode gemoderniseerd moeten worden.
Hoe schat ik de kans op slagen in om tot de broodnodige modernisering van de wegcode te komen? Iedereen is er zich heel duidelijk van bewust dat er een modernisering moet komen van de wegcode. Zodra de Raad van State in de mogelijkheid is om de juridische knelpunten op te helderen, kunnen we opnieuw aan de tafel gaan zitten om werk te maken van die broodnodige modernisering.
De heer Ceyssens heeft het woord.
Minister, dank u voor het antwoord. Ik heb die foto niet in de gemeente Oudsbergen genomen. Ik weet niet meer precies waar, maar ik dacht dat het in de buurt van het ouderlijk huis van mijn echtgenote was.
Uiteraard kunt u bij deze vraag vooral veel voorgeschiedenis vertellen en hebt u hieromtrent nog geen initiatief kunnen nemen, dat begrijp ik. Maar vorige legislatuur hebben we, als het over mobiliteitsdossiers ging, vrij regelmatig geworsteld met bevoegdheden en discussies tussen het federale niveau en het Vlaamse niveau. Dat schiet natuurlijk niet op. Ik denk dat er nog heel wat punten zijn die het best in overleg met de Federale Regering en met de federale minister zouden worden besproken, om de spoorvisie maar te noemen.
Minister, ik zou toch willen aandringen. We kunnen vandaag inderdaad zeggen dat de federale overheid daaromtrent nog geen initiatief genomen heeft en ik begrijp dat de tijd te kort was voor u om zelf al initiatieven genomen te hebben, maar misschien is het toch mogelijk om eens in gesprek te gaan met uw federale collega Bellot. Ik wil altijd wel een aantal suggesties van onderwerpen aanbrengen die op die agenda zouden kunnen worden geplaatst, want ik denk dat we er alle belang bij hebben dat we in goed overleg een aantal zaken uitklaren en aanpakken. De wegcode kan er zeker en vast een van zijn. Voor alle duidelijkheid, het is met recht en reden dat Vlaanderen heeft gezegd dat we daar geen gunstig advies over kunnen geven. Maar ik denk dat we ook geen afwachtende houding moeten aannemen.
Minister, mijn vraag is of u in de nabije toekomst een overleg hebt gepland met uw federale collega Bellot. Zo ja, zijn er al agendapunten die daarop besproken zullen worden?
De heer Lantmeeters heeft het woord.
Collega’s, het is echt nodig dat de code wordt aangepast en zeker in het voordeel van de zwakke weggebruiker. We hebben er al dikwijls op aangedrongen. Ik meen hier met het nodige sarcasme toch te mogen vaststellen dat hier twee partijen op dit ogenblik ervoor kunnen pleiten om aan hun federale collega's te vragen om aan de heer Magnette voor te stellen om een bepaalde confederalisering door te voeren wat de bevoegdheden betreft. Want er moet inderdaad een hele uitleg worden gegeven om te zeggen waarom wij de wegcode op een bepaald ogenblik niet kunnen veranderen. De oplossing is voorhanden. Ik stel met vreugde vast, collega Ceyssens, dat u ook dat standpunt zult verdedigen aan de overkant.
De heer Verheyden heeft het woord.
Voorzitter, namens onze fractie wensen wij te benadrukken dat ook voor ons de wegcode verouderd is. Wij sluiten ons aan bij collega Ceyssens om aan te dringen op een zo snel mogelijk overleg. Ik verwijs even naar een voorbeeld dat we nog recent hebben gehad en dat straks nog ter sprake komt, namelijk het project rond vierkant groen dat in Antwerpen ‘on hold’ wordt gezet, gewoon omdat er onduidelijkheden zijn. We moeten die dus zo snel mogelijk zien aan te pakken. In dat kader dringen we erop aan om zo snel mogelijk in gesprek te gaan met de Federale Regering.
Ik denk dat we inderdaad, zoals collega Lantmeeters zegt, zo snel mogelijk moeten kunnen gaan naar een volledige splitsing. Wij gaan nog een stukje verder, mijnheer Lantmeeters. Een volledige splitsing van de wegcode kan Vlaanderen de nodige hefbomen in handen geven om verdere stappen te zetten.
Minister Peeters heeft het woord.
Dank u voor de bijkomende vragen.
Wat betreft de afspraak met federaal minister Bellot kan ik u zeggen dat wij al contact gehad hebben maar nog geen vergadering hebben gepland. Maar dat gaat zo snel mogelijk gebeuren. Minister Bellot heeft dat zelf ook gevraagd. We gaan zo snel mogelijk samenzitten om onder meer te praten over de wegcode. Opnieuw, iedereen bevestigt hier wel degelijk dat de wegcode moet worden aangepast. Iedereen is zich heel duidelijk bewust van de noodzaak van een aanpassing. Daar zullen we zeker werk van maken.
Nu, ik ga me wel bezighouden met mijn bevoegdheden en niet met de federale bevoegdheden. Ik ga dus opnieuw zo snel mogelijk in overleg en probeer zo snel mogelijk uit de impasse te geraken, zodat we wel degelijk kunnen zorgen voor een aanpassing van die wegcode, uiteraard met respect voor ieders bevoegdheden en met het oogpunt datgene wat wij gewijzigd willen zien, er wel degelijk in op te nemen.
De heer Ceyssens heeft het woord.
Minister, dank u wel voor het initiatief dat u neemt, want ik denk dat door een goede samenwerking en een goed overleg een aantal zaken snel kunnen opschieten.
De vraag om uitleg is afgehandeld.