Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
De heer Landuyt heeft het woord.
Minister, op 31 mei werd het ontwerp marien ruimtelijk plan door de Federale Regering goedgekeurd. In het ontwerp worden onder meer twee zones vastgelegd waarin een energie-atol kan worden gebouwd. Een eerste zone bevindt zich voor de kust van Zeebrugge, een tweede ter hoogte van Blankenberge-De Haan. Een andere zone werd gepland voor het testeiland voor kustverdediging, zoals gevraagd werd door de Vlaamse Regering, ter hoogte van Knokke. Daarnaast worden ook projectzones bestemd voor commerciële en industriële activiteiten. De Vlaamse Regering is nu aan zet om advies te geven over het ontwerp marien ruimtelijk plan.
Eerder discussieerden we in deze commissie gemoedelijk over de aanleg van kunstmatige eilanden voor de kust, als onderdeel van het project Vlaamse Baaien. Deze eilanden moeten niet alleen bescherming bieden tegen de stijgende zeespiegel, maar ook de scheepvaart langs de kustlijn mogelijk maken, met andere woorden de verbinding met de estuaire vaart kunnen maken tussen Antwerpen en Zeebrugge.
Minister, u verklaarde in 2016 dat uw administratie het scenario van de ontwikkeling van binnenvaart op zee in combinatie met de aanleg van eilanden volop aan het bestuderen was. U zei toen dat de kunstmatige eilanden ten oosten van de haven van Zeebrugge niet gepland waren in het toenmalige of bestaande ontwerp marien ruimtelijk plan. De aanleg ervan vereist een wijziging van het ontwerp marien ruimtelijk plan, dat nu aan zet is.
Minister, wat betekent het ontwerp marien ruimtelijk plan, zoals goedgekeurd door de Federale Regering op 31 mei, nu concreet voor de estuaire vaart tussen Zeebrugge en Antwerpen? Het Vlaamse Gewest heeft bevoegdheden op de federale zee inzake optimalisatie van de toegankelijkheid van de havens. Welk voorstel heeft de Vlaamse Regering overgemaakt aan de federale overheid inzake aanpassing van het plan in het kader van de versoepeling van de estuaire vaart tussen Zeebrugge en Antwerpen? Met andere woorden: is er een scenario van de eilandengordel zoals destijds in de commissie besproken, voorgelegd aan de bevoegde staatssecretaris? Hoever staat het met de aanpassing van het KB estuaire vaart? Hoe verlopen de gesprekken met de Nederlandse collega’s of zijn die al afgerond?
Minister Weyts heeft het woord.
In het kader van het complex project kustvisie worden er verschillende scenario's onderzocht om de kustbescherming op de lange termijn vorm te geven. Daarbij wordt gekeken naar de meerwaarde voor economische doeleinden en de toegankelijkheid van de zeehavens. Gelet op het feit dat we nog veel te leren hebben over een mogelijke vooruitgeschoven zeewering in zee, heeft het Vlaamse Gewest aan de staatssecretaris gevraagd om een onderzoekszone te plannen in het nieuwe marien ruimtelijk plan voor de aanleg van een proefeiland. Het stemt ons tevreden dat die onderzoekszone ook effectief is opgenomen in het marien plan. We hebben nog geen officiële adviesaanvraag gekregen en het officiële document werd ons nog niet ter beschikking gesteld, maar we hebben natuurlijk onze contacten.
Omdat het nieuwe marien ruimtelijk plan dat is afgekondigd, maar geldt voor zes jaar, hebben we geen specifieke vragen gesteld voor de aanleg van een meer uitgebreide vooruitgeschoven zeewering in zee. Uit het complex project kustvisie moet immers nog volgen welke zeeweringslijn voor de toekomst als voorkeursalternatief zal worden gehanteerd. We konden die vraag dus ook nog niet meegeven. Het scenario van een vooruitgeschoven zeewering zal wel worden opgenomen als een van de mogelijke planalternatieven in het complex project kustvisie.
Studies van het waterbouwkundig laboratorium hebben aangetoond dat zo'n vooruitgeschoven zeewering een milder golfklimaat voor de kust kan realiseren. Dat zou een brekend effect hebben op de golfslagen. Daardoor kan de tijd waarin binnenschepen in diverse weersomstandigheden op zee kunnen varen, toenemen.
Met het proefeiland dat we hebben aangevraagd, kunnen we in de eerste plaats bepalen wat de effectieve invloed op het golfklimaat kan zijn in de praktijk, want vooralsnog werken we via het waterbouwkundig labo vooral met theoretische modellen.
Ik heb begrepen dat de Maatschappij van de Brugse Zeehaven (MBZ) niet wil wachten op de realisatie van zulke grote infrastructuurwerken en op korte termijn meer heil ziet in het openen van de oostelijke havendam, zodat we daar doorvaart mogelijk maken zonder de woelige koppen met zijn stromingen te moeten passeren. Dat moet in het nieuwe marien ruimtelijk plan mogelijk zijn omdat de havenontwikkelingszones rond de haven ongewijzigd behouden blijven ten opzichte van het huidige marien ruimtelijk plan.
Tegelijk wordt ook ingezet op een aanpassing van het KB estuaire vaart. Daar waren problemen met Nederland. Toevallig vandaag staat op de agenda van de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart het punt geagendeerd. Aan de Nederlandse commissarissen wordt gemeld dat er verder overleg is geweest met de verschillende betrokken partijen langs Vlaamse zijde over het definiëren van verdere onderzoeksvragen. Ik verwacht dat we op korte termijn de externe opdracht voor aanvullend onderzoek kunnen toewijzen. Dat gaat onder meer over brandbeveiliging en reddingsmiddelen.
U weet ongetwijfeld ook dat de haven eveneens onderzoek laat doen naar de vereiste rompsterkte voor het varen met een golfslag tot 1,2 meter, waarna mogelijk ook een testvaart wordt uitgevoerd. Daar zijn onder meer ook de klassenmaatschappijen bij betrokken. De resultaten van deze onderzoeken zullen vervolgens worden voorgelegd aan en besproken met de Nederlandse overheid, die desgevallend ook mee toelating moet geven voor het uitvoeren van de door de haven van Zeebrugge voorgestelde testvaart.
De heer Landuyt heeft het woord.
Ik heb daar niets aan toe te voegen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.