Verslag vergadering Commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Innovatie en Wetenschapsbeleid
Verslag
Mevrouw Coppé heeft het woord.
Minister, dit is een vervolgvraag, in het verleden heb ik al een vraag gesteld over het gebruik van dienstencheques bij de strijkwinkels of -ateliers. Strijkateliers die werken met dienstencheques blijven problemen ondervinden bij de controle op hun registratiesysteem. Strijken is immers groepswerk: er wordt in een keten gewerkt waarbij diverse handelingen door meerdere werknemers worden gedaan. Dit laat zich niet eenvoudig vertalen in de betaling van één dienstencheque waar het principe geldt: één dienstencheque staat gelijk met één arbeidsuur van één werknemer. Bijna alle strijkateliers werken op dezelfde manier, namelijk met een puntensysteem.
De sector is al ruime tijd vragende partij om het registratiesysteem en de controle aan te passen aan dit puntensysteem. In april 2016 kaartte ik deze problematiek een eerste keer aan. Op de hoorzitting met de Inspectie Werk en Sociale Economie in september 2017 gaf de inspectie toe dat de controle bij een strijkatelier met meerdere activiteiten moeilijker ligt, zeker als die activiteiten in hetzelfde gebouw plaatsvinden.
In december antwoordde u, minister, op een parlementaire vraag van collega Taelman dat het departement zoekt naar mogelijkheden om de toepassing van de reglementering in de strijkateliers te verbeteren. De voorstellen zouden begin 2018 worden besproken met de sector. U antwoordde: “… via een workshop waar we niet alleen de vertegenwoordigers van de sectorfederatie op zullen uitnodigen maar ook zaakvoerders. De bedoeling is via dit overleg te komen tot praktisch toepasbare oplossingen. Dan hoop ik dat we tegen de paasvakantie een uitgewerkte oplossing rond hebben, die dan toepasbaar zal zijn.”
Intussen bereiken mij nieuwe gevallen van controles. In één geval bleef de controleur hameren op het feit dat er in een strijkatelier moet worden gewerkt op uurbasis, hoewel dit in realiteit nooit haalbaar is voor strijkopdrachten.
Minister, is er intussen een nieuw afsprakenkader gemaakt met de sector aangaande het registratiesysteem voor dienstencheques in strijkcentrales? Zo ja, kunt u die toelichten? Wanneer zal deze aanpassing in werking treden?
Hoe wordt omgegaan met ondernemingen die op dit punt ‘overtredingen’ begaan volgens de inspectie? Zullen zij nog worden gesanctioneerd voor inbreuken op het registratiesysteem uit het verleden als het nieuwe registratiesysteem in werking is?
Minister Muyters heeft het woord.
Mijn administratie heeft inderdaad op 24 januari een workshop georganiseerd met een vertegenwoordiging van de sector. Er waren zowel werkgeversorganisaties als ondernemingen aanwezig, zoals u zei. De bedoeling van deze workshop was om meer inzicht te verkrijgen in de praktische problemen die de strijkateliers kennen.
Op basis van deze workshop heeft de administratie richtlijnen opgemaakt voor de strijkateliers die werken met dienstencheques. De doelstelling van deze richtlijn is om duidelijkheid te verschaffen naar de sector en te duiden hoe het departement Werk de wetgeving interpreteert. Eind maart en eind april werden deze richtlijnen met de werkgeversorganisaties van de sector afgetoetst en positief onthaald.
Het is de bedoeling dat alle strijkateliers hierover voor de zomer worden ingelicht via infosessies. De eerste infosessie zal eind deze maand plaatsvinden en wordt georganiseerd door Federgon in samenwerking met mijn departement. De richtlijnen zullen vanaf midden mei op de website werk.be worden gepubliceerd.
Zonder in detail te treden, kan ik u meegeven dat de administratieve lasten voor de onderneming zullen worden verlaagd zonder op de mogelijkheden tot controle in te boeten. In de richtlijn zal worden verduidelijkt hoe de strijkcentrales hun registratie praktisch kunnen aanpakken. Het komt erop neer dat men verwacht van de strijkateliers dat zij registreren op welke datum er voor een bepaalde gebruiker is gestreken en hoelang alle strijkers die dag hebben gewerkt. Op die manier blijft het systeem controleerbaar, maar vermindert de administratieve last voor de onderneming omdat zij niet meer voor iedere gebruiker moet registreren welke werknemer de strijk heeft gedaan. Dat komt tegemoet aan de problemen.
Het gaat dus niet om een nieuw registratiesysteem, maar wel om een verduidelijking van hoe men de registratie kan organiseren in een strijkatelier. Er is dan ook geen formele inwerkingtreding aan de richtlijnen gekoppeld.
Op uw tweede vraag kan ik niet ingaan, u mag me dat niet kwalijk nemen. Dat zijn lopende onderzoeken waar de Vlaamse Sociale Inspectie overtredingen heeft vastgesteld. Dat is de bevoegdheid van de rechterlijke macht en de bestuurlijke handhaving. Daar kan ik niet op ingaan.
Minister, uiteindelijk zou het probleem opgelost zijn, heb ik de indruk, na toch wel wat gesukkel. Als dit de oplossing is, is dat wat we wensen. Ik denk dat we het erover eens zijn dat er niet kan worden gesjoemeld. Ik wil hetzelfde als u. Eén arbeidsuur moet dan ook effectief worden gepresteerd. Dat was eigenlijk de bezorgdheid van de inspectie en ook van ons. Het kan niet dat met belastinggeld allerhande taken worden uitgevoerd, wat niet de doelstelling was van de overheid in dezen.
Alles wordt half mei gepubliceerd op de website, en later opnieuw gecommuniceerd via Federgon. Klopt dat? (Opmerkingen)
Dan hoop ik dat daarmee de discussie gesloten is.
Mevrouw Van Eetvelde heeft het woord.
Ik vind dit een heel goede vraag en het thema ligt mij na aan het hart. Ik heb er recent een schriftelijke vraag over gesteld, en vrijdag het antwoord gekregen. Daaruit bleek toch dat die administratie veel soepeler kon. Dat zal nu zo zijn. Er waren redelijk wat problemen inzake administratieve rompslomp.
Ik vind het heel goed dat er een verduidelijking komt van de reglementering en dat er tegelijk een lastenvermindering komt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen controles meer moeten zijn, maar hier sloeg de slinger toch duidelijk door naar de verkeerde kant.
Ik hoop net zoals mijn collega dat de strijkateliers zich geen zorgen meer moeten maken over deze situatie.
De vraag om uitleg is afgehandeld.