Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
De heer Van de Wauwer heeft het woord.
De burgemeester van Antwerpen stelde een tijdje geleden samen met een aantal van zijn schepenen een actieplan voor dat de verkeersveiligheid in Antwerpen wil verhogen. Hierbij zijn enkele punten nog niet zo lang geleden hier in de commissie aangehaald. Ik denk aan het conflictvrij maken van kruispunten en het toepassen van vierkant groen. Het punt negen uit het actieplan, namelijk het aanpakken van zwarte punten, wordt voorgesteld in samenspraak met de verantwoordelijke wegbeheerder. Uiteraard komt daar dan ook het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) als belangrijke partner in beeld. Daarom enkele vragen.
Hoeveel zwarte punten zijn er momenteel op gewestwegen in Antwerpen? Wat zíjn die zwarte punten op gewestwegen in Antwerpen? Kunt u een overzicht per jaar geven van de zwarte punten op gewestwegen in Antwerpen sinds 2012? Welke samenwerking zal het Agentschap Wegen en Verkeer aangaan met de stad Antwerpen?
Minister Weyts heeft het woord.
Ik zal u de gegevens zo dadelijk meegeven. Het is een lange lijst van gevaarlijke punten op de gewestwegen in Antwerpen. Ik heb ook een overzicht van de gevaarlijke punten in 2012 (zie bijlage).
Algemeen gesteld werkt AWV op verschillende manieren structureel samen met lokale besturen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. Zo worden kleine verbeteringen aan de infrastructuur besproken met alle betrokken partners, onder meer het lokale bestuur, De Lijn, het departement en de provincie, met de focus op het verbeteren van de verkeersveiligheid.
Wanneer we in een volledig nieuwe inrichting van een kruispunt voorzien, gaat AWV steeds in overleg met het betrokken lokale bestuur. Hierbij wordt ook advies gevraagd in de schoot van de Gemeentelijke Begeleidingscommissie (GBC), de Provinciale Commissie voor Verkeersveiligheid (PCV) of de Regionale Mobiliteitscommissie (RMC). Dat zijn de drie niveaus waarop occasioneel een en ander wordt besproken.
Ook met betrekking tot de aanpassingen aan de verkeerslichten in en rond de stad Antwerpen is er uiteraard een samenwerking opgezet. Deze aanpassingen gebeuren in het kader van de nieuwe Verkeerslichten Coördinatie Computer (VLCC). Nieuwe lichtenregelingen worden hierbij voor alle kruispunten uitgewerkt en geïmplementeerd door AWV en de stad Antwerpen in samenwerking met De Lijn.
Specifiek met betrekking tot Antwerpen is dat de stad uiteraard over een iets groter apparaat beschikt dan een gemiddelde Vlaamse gemeente. Hierdoor heeft ze ook de technische capaciteit en de financiën om grotere actieplannen op poten te zetten, en na overleg met AWV ook zelf uit te voeren.
Dat is op zich niet zo uitzonderlijk. We doen dat ook wel eens met andere lokale besturen, waarbij men ook eigen lokale accenten kan aanbrengen, waarbij men aan prefinanciering kan doen, eigen projecten kan uitwerken, dus mee zelf de verantwoordelijkheid kan nemen. Dat gebeurt in de stad Antwerpen op een iets grotere schaal. Het actieplan ‘Vrij en Slim, veilig naar en door Antwerpen’ is daar een concreet voorbeeld van.
Ik zal u echter zo dadelijk de opsomming meegeven van de gevraagde gevaarlijke punten in Antwerpen, en die voor 2012.
De heer Van de Wauwer heeft het woord.
Minister, dank u wel. Ik kijk uit naar die cijfers. Ik wil nogmaals heel kort benadrukken dat we die zwakke weggebruiker niet uit het oog mogen verliezen. Het aantal verkeersslachtoffers is een aantal jaren aan het stagneren. Soms is er ook een kleine daling. Dat is positief, maar we zien nog altijd wel dat in die cijfers van de verkeersslachtoffers het aandeel van de fietsers en de zwakke weggebruikers sterk is toegenomen binnen het totale aantal verkeersslachtoffers. Dat was 13 procent in 2000 en 30 procent in 2016. Bij het bekijken, ook lokaal, van die zwarte punten is aandacht voor die zwakke weggebruiker dus heel belangrijk. U hebt echter ook een beleid daaromtrent, natuurlijk.
Mevrouw De Ridder heeft het woord.
Ik sluit me daar graag bij aan. Dat is het voordeel van een schriftelijke vraag die wordt omgezet in een mondelinge vraag, het enige voordeel, want het is echt wel een schriftelijke vraag, als ik ze nog eens lees.
Ik doe natuurlijk gewoon een beroep op mijn reglementair recht.
Ik stuur meestal een mailtje naar het kabinet, en dan volgt het antwoord nogal snel als het is ontglipt. Dat kan ook gebeuren. Maar goed, we hebben hier de vraag vandaag, dus kan ik ook het woord nemen.
Dank u wel voor die tip.
Ik denk dat de aandacht voor verkeersveiligheid bij iedereen wel aanwezig is, dat deze regering ook bewijst dat ze daar enorm sterk mee bezig is, net als de stad Antwerpen. Het bewijs daarvan is het actieplan met de tien punten. Dat het ons doel is om dat aantal slachtoffers omlaag te krijgen, is ook al voldoende benadrukt. Natuurlijk hangt het stijgend aantal fietsslachtoffers ook wel wat samen met het stijgend aantal fietsers. Dat is immers iets dat vaak wordt vergeten. Als een aandeel van een groep gebruikers of mensen die zich verplaatsen in het verkeer stijgt, dan stijgt ook het aantal betrokken slachtoffers, hoe erg we dat, voor alle duidelijkheid, ook kunnen vinden.
Verder zijn de zwarte punten natuurlijk ook niet ontstaan in 2012 of 2014. Dat zijn wegen die al zeer lang als weg te werken pijnpunt bekend zijn, en dan is er een cijfer dat ik toch wel onder de aandacht wil brengen. In de begroting van 2018 – minister, u kent dat uiteraard zelf, want het is uw eigen begroting – wordt namelijk ook voorzien in 60 miljoen euro extra voor het wegwerken van alle gevaarlijke punten. Dat is nogmaals het bewijs dat we daar wel degelijk werk van maken.
Volledigheidshalve, het gaat dus niet alleen over het wegwerken van zwarte punten in Antwerpen. We zijn ook aan het experimenteren geslagen met dat vierkant groen. We proberen er ook alles aan te doen om het aantal conflicten op kruispunten omlaag te krijgen. We gaan kruispunten ook anders inrichten. We zorgen voor meer zone 30: 95 procent van onze Antwerpse wegen moet tegen 2018 zone 30 zijn. Het is dus toch niet onbelangrijk om daar nog eens de nadruk op te leggen. De eigen vrachtwagens van de stad, het eigen wagenpark gaan we maximaal verkeersveilig uitrusten, met dodehoekspiegels, sensoren, camera’s enzovoort. Ook belangrijk is dat we nadenken over die venstertijden voor die trucks en bekijken waar er routes kunnen komen voor zwaar verkeer, met het maximaal vrijwaren van schoolomgevingen enzovoort.
Bedankt, eigenlijk, voor die omzetting. Nu heb ik toch nog eens de nadruk kunnen leggen op het fantastische verkeersveiligheidsplan van de stad Antwerpen. (Opmerkingen)
Dat is voor de kijkers thuis, volledigheidshalve. Niet voor de minister, die dat natuurlijk kent.
De heer Van de Wauwer heeft het woord.
Dank u wel, mevrouw De Ridder. Na schepen Kennis, die hier heel zijn mobiliteitsplan heeft kunnen komen uitleggen, bent u ook een heel goede woordvoerder van het stadsbestuur geweest. Ik kende het tienpuntenplan natuurlijk. Minister, dank u wel voor de lijst.
Kan dat ook aan het verslag worden toegevoegd? Ik neem aan van wel.
Mevrouw De Ridder, op uw vraag wordt dat alweer gedaan.
De vraag om uitleg is afgehandeld.