Verslag vergadering Commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Innovatie en Wetenschapsbeleid
Verslag
De heer Beenders heeft het woord.
Minister, ook dit is een informatieve vraag om uitleg naar een stand van zaken met betrekking tot de TWE voor werkzoekenden. Sinds vorig jaar zijn de artikel 60’ers bij de OCMW ingekanteld in functie van de nieuwe TWE. Op een schriftelijke vraag over de bedoeling hiervan hebt u het volgende geantwoord: “Op 1 januari 2017 werd TWE-OCMW opgestart. In het kader van TWE zal het OCMW autonoom kunnen beslissen voor welke OCMW-cliënten er een TWE-traject wordt opgestart. Zij staan met andere woorden zelf in voor de toeleiding van leefloongerechtigden naar TWE. Op 1 januari 2018 zal TWE voor werkzoekenden worden opgestart, dit in de vorm van een tender waarbij VDAB instaat voor de toeleiding van werkzoekenden.”
We bevinden ons nu een aantal maanden voor die startdatum. Normaal gezien, zou het nieuw kader voor WTE voor werkzoekenden binnen drie maanden van start moeten gaan. We kunnen echter niet vinden of al concrete informatie is verspreid over de wijze waarop de TWE voor werkzoekenden zal worden gestart. De gemiddelde doorlooptijd van tenders bij VDAB is zes maanden.
Minister, op welke wijze zult u het decreet betreffende de tijdelijke werkervaring, het regelen van stages en diverse bepalingen in het kader van de zesde staatshervorming uitvoeren met betrekking tot de werkzoekenden? Zal hiervoor een tender worden gebruikt, zoals u begin dit jaar hebt aangekondigd? Zo ja, waaruit zal deze tender van VDAB bestaan?
Met betrekking tot de TWE voor leefloners, door u de TWE-OCMW’s genoemd, zijn in het besluit van de Vlaamse Regering van 23 december 2016 heel wat bepalingen vastgelegd inzake de financiering, de opvolging en de begeleiding van de trajecten voor leefloners. Worden voor de TWE-werkzoekenden ook specifieke financiële en inhoudelijke voorwaarden opgelegd aan de toekomstige organisatoren van TWE-trajecten?
Is een start van de TWE-trajecten voor werkzoekenden voor 1 januari 2018 nog realistisch? Wanneer zullen VDAB of uzelf meer duidelijkheid bieden over de start van de TWE-trajecten voor werkzoekenden?
Minister Muyters heeft het woord.
Voorzitter, VDAB heeft ervoor geopteerd de TWE-tender door middel van een onderhandelingsprocedure met bekendmaking in de markt te zetten. Op 9 juni 2017 is de opdracht met e-Procurement bekendgemaakt. Aangezien VDAB gemiddeld zes maanden nodig heeft, is dit perfect op tijd gestart.
Geïnteresseerde organisaties konden zich tot 6 juli 2017 kandidaat stellen. Op 7 augustus 2017 zijn de geselecteerde kandidaten uitgenodigd om een offerte in te dienen. Op 14 september 2017 zijn de offertes geopend. Aangezien de beoordelingsprocedure nog loopt, kan ik hier moeilijk gedetailleerd op ingaan.
De opdracht is uitgeschreven als een raamovereenkomst met een opdrachtnemer per perceel. In totaal zijn er vijftien afgebakende percelen. Aan een inschrijver kunnen maximaal drie percelen en maximaal een perceel per provincie worden gegund. Dat is de omschrijving.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 december 2016 is ook van toepassing op de tender voor de TWE voor werkzoekenden. Bijgevolg zijn ook de inhoudelijke bepalingen betreffende het TWE-traject van toepassing, met uitzondering van de bepalingen met betrekking tot artikel 60. Die bepalingen gelden enkel voor de TWE-OCMW’s.
Wat de financiering van de tender betreft, is voorzien in een maximale vergoeding per deelnemer van 6900 euro, exclusief btw, voor een periode van maximaal twee jaar. Deze vergoeding wordt uitgekeerd in de vorm van 70 procent inspanningsvergoeding en 30 procent resultaatsvergoeding, in functie van de uitstroom naar werk.
De procedure verloopt volgens de planning. In oktober 2017 zal met de geselecteerde inschrijvers worden onderhandeld. Vervolgens kunnen ze tegen begin november 2017 een ‘best and final offer’ indienen. VDAB streeft ernaar de beoordelingsprocedure midden december 2017 af te ronden, zodat de uitoefening van de tenders in het begin van 2018 definitief kan starten.
De heer Beenders heeft het woord.
Minister, een commissie houden, is altijd nuttig om een overzicht te krijgen. Het zal toch krap worden, denk ik, want ook de communicatie moet nog gebeuren. Eenmaal de hele procedure is afgerond, moet het ook nog goed worden geïmplementeerd. Ik ga ervan uit dat dat gaat lukken. Het is te vroeg om conclusies te trekken, maar het zal krap worden. Ik hoop dat de implementatie en de communicatie voldoende tijd krijgen zodat we vanaf 1 januari met een gerust hart kunnen starten. We zullen het verder opvolgen.
Mevrouw Van Eetvelde heeft het woord.
Collega's, ik ben ook blij met de vraag en met het antwoord van de minister. Het geeft toch wel weer wat meer informatie.
Het systeem van de individuele beroepsopleiding (IBO) kent de laatste jaren een beetje een stagnatie. Op zich is dat geen probleem omdat we meer inzetten op kwaliteit dan op kwantiteit. Ik vroeg me af of het systeem van tijdelijke werkervaring ervoor kan zorgen dat er meer IBO’s worden afgesloten zodat er opnieuw meer stimulans is voor een IBO.
Minister Muyters heeft het woord.
Collega Van Eetvelde, het is in elk geval de bedoeling dat men na dit traject de stap naar IBO kan zetten en dat dat het eindpunt is. Dat is zeker de bedoeling, maar je moet het zien van individu tot individu. Je kunt er geen algemene regel van maken.
Collega Beenders, om uw bezorgdheid weg te nemen, kan ik u zeggen dat in de bestaande tender ‘intensief werkplekleren’ nog kandidaten kunnen instromen tot eind januari. Sowieso zal er geen gat zijn. De nieuwe tender kan opstarten begin januari. De oude tender loopt nog tot eind januari. Op die manier kunnen we de overgang zacht en vriendelijk laten verlopen en zal niemand tussen twee plooien vallen.
Waarvan akte.
De vraag om uitleg is afgehandeld.