Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
Mevrouw De Ridder heeft het woord.
Voorzitter, ik wil eerst en vooral nog eens benadrukken dat we enorm verheugd zijn dat de grote infrastructuurwerken in de Antwerpse regio, die noodzakelijk zijn om de regio opnieuw vlot te trekken, er eindelijk aankomen. Of de spade nu midden december 2017, eind december 2017 of begin januari 2017 de grond ingaat, valt nog even af te wachten, maar dat is natuurlijk cruciaal. Die werken zijn bezig en het is tijd dat aan het kroonstuk wordt begonnen.
In afwachting van die werken, zien we natuurlijk dat iedereen op zijn eigen niveau iets probeert te doen aan het fileleed in onze regio. De stad Antwerpen treft maatregelen die passen in ‘Slim naar Antwerpen’. Ook in de haven is het bij de verschillende spelers en bedrijven alle hens aan dek om te trachten het fileleed te verminderen. In dit licht is een initiatief genomen dat toch een succes mag worden genoemd.
Een paar maanden geleden is besloten het Deurganckdok 24 uur per dag open te houden. De Vlaamse overheid is op die kar gesprongen door de toltarieven voor vrachtwagens in de Liefkenshoektunnel ’s nachts substantieel te verminderen. Het gaat om een verlaging met maar liefst 75 procent, tot het niveau van gewone personenwagens.
Na een paar maanden blijkt dit een succesverhaal te zijn. De transportfirma’s vervoeren en verladen ’s nachts enorm veel containers. Op die manier halen ze containers van de Antwerpse ring. Ik heb hierover enkele cijfers gevonden. Op een paar maanden tijd, van juni 2017 tot september 2017, heeft de Deurganckdokterminal per nacht meer dan 200 vrachtwagens verwerkt. Dat brengt het totaal op 21.700 vrachtwagens die ’s nachts zijn verwerkt en overdag van de weg zijn gehaald. Dat is een fantastisch resultaat.
Daarnaast zien we dat de bedrijven ook andere maatregelen treffen. De nachtploegen op de terminals zijn versterkt en sinds kort kunnen ’s nachts ook lege containers worden afgehaald. Dat is voor de transporteurs natuurlijk een veel efficiëntere werkwijze.
Minister, ik wil toch even benadrukken dat we uw communicatie ondertussen kennen. Zoals u ziet, worden we allemaal af en toe in snelheid genomen. Wat mij betreft, is dat een goede zaak voor de Antwerpse regio. De haven van Antwerpen en u hebben mijn eerste vraag een paar dagen geleden al beantwoord. We hebben de communicatie gezien. Dit wijst erop dat u echt in die richting wilt voortgaan. U wilt de nachtelijke afhandeling versterken. U hebt bevestigd dat u het verlaagd tarief van de NV Liefkenshoektunnel wilt handhaven. Dat is een goede zaak. Verschillende transportfirma’s stelden zich hier vragen over.
Bijkomend zou ik u willen vragen of u al duidelijkheid kunt verschaffen over de duur van de verlenging van de proefperiode. U hebt iets zeer interessants verklaard: u zult ook nagaan of het mogelijk is het variabel toltarief overdag op de drukte af te stemmen. Dat principe zou naar de auto’s kunnen worden doorgetrokken, maar dat is natuurlijk een ander debat. Eerst en vooral gaat het om de vrachtwagens. Misschien kunt u de verlenging van de proefperiode en de afstemming van de tarieven op de drukte overdag iets meer verduidelijken.
Het is enorm belangrijk dat dit gebeurt. Het gaat om een initiatief dat van onderuit groeit en dat we moeten toejuichen. Die vrachtwagens zullen overdag niet meer over de zo druk bevraagde Antwerpse ringwegen rijden.
Minister Weyts heeft het woord.
Voorzitter, ik sta natuurlijk volledig achter de idee om de transportfirma’s met een tolkorting te stimuleren om meer buiten de piekuren te rijden. Dat heeft trouwens niet enkel een effect op de Liefkenshoektunnel zelf, maar ook op de ontlasting van de E17 en de E34.
Het verlaagd tarief tot min 75 procent dat de NV Liefkenshoektunnel vrachtwagens tussen 22.00 uur en 06.00 uur aanrekent, wordt structureel gehandhaafd. Dat heeft natuurlijk een impact op de volledige logistieke keten. Om die reden is het belangrijk dat een dergelijke maatregel meteen een langetermijnperspectief kan bieden. De logistieke keten kan anders worden georganiseerd in de wetenschap en de zekerheid dat dat het verlaagd tarief er is. Ik zeg niet dat dit eeuwig zo zal blijven. Ik zit hier ook niet eeuwig. Het zal alleszins duren zo lang het duurt.
De raad van bestuur heeft de beslissing genomen om de nachttarieven als een duurzame structurele maatregel in te voeren. Ook in de toekomst zal dat tarief gelijk blijven met het tarief voor personenwagens. Het zal de evolutie van het tarief voor personenwagens blijven volgen.
Gezien de stijgende trafiek op en de vastgestelde verzadiging van de R2 tijdens bepaalde periodes van de dag moeten we volgens mij op zoek naar manieren om de verkeersstromen tijdens de dag meer te spreiden. Vanuit dat oogpunt heeft de NV Liefkenshoektunnel de opdracht gekregen om, in overleg met het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) en natuurlijk vooral met het Verkeerscentrum, de verkeersstromen, de file-uren en de inkomsten in kaart te brengen. De NV moet tevens de toldifferentiatie voor vrachtwagens in vensteruren gedurende de dag onderzoeken. We zullen vanzelfsprekend simultaan in dialoog treden met de bedrijven en de gebruikers.
Mevrouw De Ridder heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. Uw antwoord is geruststellend, want u hebt over het langetermijnperspectief gesproken. Zoals u terecht hebt vermeld, is het voor de bedrijven belangrijk op termijn te kunnen denken. Het is immers een hele ketenbenadering.
Ik vind het belangrijk toch nog even te benadrukken dat de Liefkenshoektunnel, in tegenstelling tot wat sommigen denken, al verzadigd is. Er wordt al te gemakkelijk gesteld dat we automatisch verschuivingen zouden zien indien we die tol zouden afschaffen. Die tunnel zit echter nu al met verzadigingen.
We kunnen overdag naar minder filegevoelige uren schuiven. Op die manier zouden we natuurlijk ruimte creëren die kan worden benut. Het is goed nieuws dat u de NV Liefkenshoektunnel deze opdracht hebt gegeven. Ik ben natuurlijk benieuwd naar de resultaten. Ik hoop dat u op korte termijn met goed nieuws zult kunnen komen.
Iedere maatregel helpt. Op korte termijn kan dit een maatregel zijn, zeker in afwachting van de belangrijke structurele verkeersingrepen en infrastructuurinvesteringen waartoe we in de Antwerpse regio zullen overgaan.
De heer de Kort heeft het woord.
Minister, volgens mij hebt u hier goed nieuws gebracht. Ik zie dit als een verdere stap om van de domme kilometerheffing voor vrachtwagens naar een slimme kilometerheffing voor vrachtwagens te gaan. Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat de nachtelijke capaciteit op ons wegennet zeker en vast nog ruimte biedt. Vrachtwagens kunnen die capaciteit nog beter benutten.
Ik heb een schriftelijke vraag gesteld over de voortzetting van het piekproject voor vrachtwagens. Ik vind het spijtig in het antwoord te moeten lezen dat dit piekproject wordt stopgezet. Dit is nu net bedoeld voor de vrachtwagens. De sector is zelf vragende partij en wil stimulansen om de vrachtwagenritten naar ’s nachts te verplaatsen. Een verplaatsing van een gedeelte van de vrachtwagenritten naar ’s nachts zou geen totaaloplossing zijn. Als we hierin zouden slagen, zou dit echter een stapje zijn naar een vermindering van het aantal file-uren overdag.
Minister Weyts heeft het woord.
Wat dat laatste punt betreft, staat het antwoord me niet bepaald voor de geest. Wat schriftelijke vragen betreft, word ik met zeer veel aandacht vereerd. Ik heb gemerkt dat me het afgelopen zittingsjaar 1830 schriftelijke vragen zijn gesteld. Ik vind dat een ongelukkig getal. Dat komt er nog eens bovenop, adding insult to injury. (Gelach)
De ratio is natuurlijk vooral om met een bepaalde alternatieve aanpak een aanzet te geven. In het opzicht van de piek gaat het om de facilitering van investeringen en dergelijke, onder meer met betrekking tot geluidsarme leveringen. Dat is iets anders dan tarifair te werk te gaan. Hier gaat het effectief om tarieven en binnen dat project gelden geen tarieven. We willen de bedrijven tot bepaalde investeringen aanzetten. We faciliteren een koerswending. Zodra dat project is vertrokken, ondersteunen we dat niet langer financieel.
De vraag om uitleg is afgehandeld.