Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
De heer Ceyssens het woord.
Minister, in april 2014 trad de Europese richtlijn in werking die de technische keuring voor alle voertuigen in de Europese Unie regelt. Die dient tegen 20 mei 2017 in nationale wetgeving te worden omgezet. Voertuigen jonger dan 30 jaar zullen verplicht naar de keuring moeten.
In ons land zijn oldtimers – voertuigen met een O-nummerplaat – vrijgesteld van de keuring. De leeftijdsgrens ligt hierbij op 25 jaar. Om in lijn te zijn met de Europese regels is dus een aanpassing van onze wetgeving nodig. De definitie zal moeten worden verstrengd en de leeftijdsgrens zal op 30 jaar moeten worden gebracht.
Minister, in uw antwoord op mijn schriftelijke vraag van 7 oktober 2016 hebt u geantwoord dat u hierover overleg zou hebben met uw federale en gewestelijke collega’s en dat de administraties dan verder zouden afstemmen. De aanpassingen zouden in de loop van 2017 worden doorgevoerd.
Minister, hoe ver staat u inmiddels met de doorvoering van die regelgeving voor oldtimers en de technische keuring?
Minister Weyts heeft het woord.
Momenteel is mijn administratie intensief bezig met de omzetting van die richtlijn. Vandaag was daar trouwens nog een vergadering over op mijn kabinet. Over die omzetting is er al overleg geweest met de andere gewesten, evenals met de Groepering van erkende Ondernemingen voor Autokeuring en Rijbewijs (GOCA) en de keuringsinstellingen. Dat overleg zetten we voort.
Zodra er meer duidelijkheid is over de manier waarop de andere gewesten deze richtlijn gaan omzetten, gaan we door met het overleg met de federale overheid teneinde haar aan te zetten de federale wetgeving in lijn te brengen met de richtlijn en de omzetting door de gewesten. Het is duidelijk dat we de oorspronkelijke omzettingstermijn van 20 mei 2017 door allerhande complexe gegevens en bevoegdheidsverdelingen, niet zullen halen, maar het is de intentie om de omzetting in de zomerperiode rond te hebben en tegen begin 2018 van kracht te laten worden.
De heer Ceyssens het woord.
Minister, dat is een duidelijk antwoord, maar ik heb nog twee vragen. Welke juridische consequenties kan het niet halen van die uiterlijke datum van 20 mei 2017 voor de omzetting hebben voor de gewesten enerzijds en voor de gebruikers van oldtimers anderzijds?
Ik ben geen specialist Europees recht, maar bij mijn weten kan een richtlijn enkel juridische gevolgen ressorteren voor derden als die is omgezet in nationale regelgeving. Ik veronderstel dat, in tegenstelling tot een verordening, de laattijdigheid geen juridische consequenties heeft voor de betrokkenen.
Geen juridische gevolgen dus voor de gebruikers, maar voor de gewesten weten we dat niet?
Als u op inbreukprocedures doelt, dan is het in de Europese Unie niet de eerste keer dat er een laattijdige omzetting is van Europese richtlijnen. Ik verwacht dan ook niet onmiddellijk grote consequenties.
Ik weet wel dat de Europese Unie, gelet op het gegeven dat de gewesten geen verdragspartijen zijn bij de Europese Unie, geen rechtstreekse sancties kan uitspreken ten opzichte van de gewesten.
De vraag om uitleg is afgehandeld.