Verslag vergadering Commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Innovatie en Wetenschapsbeleid
Verslag
Mevrouw Kherbache heeft het woord.
Minister, in deze commissie is detachering van Indische ICT’ers al regelmatig aan bod gekomen. We hebben u daar regelmatig over bevraagd. De rode draad doorheen de antwoorden die u gaf, is dat u altijd verwees naar het socialezekerheidsakkoord dat met India is gesloten, en naar de arbeidskaartwetgeving die in een uitzondering voorziet, namelijk de toekenning van arbeidskaart B zonder voorafgaand arbeidsmarktonderzoek, dus zonder te kijken of er geen ICT’ers beschikbaar zijn op onze arbeidsmarkt en mits naleving van een barema, namelijk een jaarlijkse brutominimumloon van 40.124 euro.
Door het feit dat dat altijd het antwoord was, heb ik me het volgende afgevraagd. Vlaanderen heeft nu wel de bevoegdheid over de arbeidskaartenregeling gekregen en u hebt nooit verwezen naar een mogelijke bijsturing van die wetgeving om misbruiken of oneigenlijk gebruik te vermijden. Daarom simpelweg mijn vraag: bent u van plan die bevoegdheid te gebruiken en de arbeidskaartenregeling bij te sturen om het oneigenlijk gebruik van die uitzonderingen in te dijken?
Minister Muyters heeft het woord.
Collega Kherbache, ik heb in antwoorden naar u toe effectief al een aantal verbeterpunten inzake detachering voorgesteld aan Europees commissaris Thyssen, onder meer wat betreft de maximale duur van detachering en de mogelijkheden inzake controle. U hebt wellicht gezien in de persberichten van vorige week dat ik commissaris Thyssen heb gezien en die punten nog eens heb aangekaart.
Intussen werd door de wet van 11 december 2016 de Handhavingsrichtlijn omgezet, waardoor de begrippen detachering en gedetacheerde werknemer duidelijker afgebakend worden. Dit geeft mij extra handvatten om misbruik aan te pakken. Arbeidskaarten worden immers enkel afgeleverd wanneer alle wettelijke voorwaarden vervuld zijn, ook deze inzake detachering. Dat geeft me wel iets extra’s. Wat de termijn betreft, heeft commissaris Thyssen gezegd dat ze daar geen aanpassing aan wenst te doen en dus niet wil ingaan op het inkorten van de termijn van twee jaar naar bijvoorbeeld zes maanden.
Mijn bevoegdheid betreft de voorwaarden inzake toegang tot de arbeidsmarkt. Zoals u juist stelt en ik reeds antwoordde op de verschillende vragen in 2016, krijgen Indische IT’ers toegang tot de arbeidsmarkt op basis van een tijdelijk jobaanbod waarvoor zij de juiste kwalificaties voorleggen en waarvoor de werkgever een brutojaarloon van minimum 40.124 euro betaalt. Er gebeurt geen voorafgaand arbeidsmarktonderzoek: er wordt dus niet onderzocht of er geschikte lokale arbeidskrachten beschikbaar zijn. De motivering hiervoor is dat onze Vlaamse werkgevers een structurele nood hebben aan hoogopgeleide arbeidskrachten, waaronder ingenieurs en informatici. Indien ik de toegang tot de arbeidsmarkt van hoogopgeleiden koppel aan een voorafgaand arbeidsmarktonderzoek, kan de buitenlandse werknemer nooit vroeger dan twee maanden na de aanvraag door de werkgever aan de slag. Dat zou voor onze economische slagkracht geen goede zaak zijn. Ik ga dat punt dus niet wijzigen en er niet voor zorgen dat er eerst een arbeidsmarktonderzoek moet komen.
Waar ik wel in meega, is dat een beslissend criterium voor de economische migratie, het loon blijft. Als zou blijken dat het vooropgestelde loon van 40.124 euro vandaag onder het sectorale gemiddelde ligt, dan moeten we dat barema optrekken. Ik heb ook opdracht gegeven om effectief te kijken of de 40.124 euro wel of niet conform is aan wat in de sector gangbaar is qua loon.
Specifiek wat de aanvragen voor gedetacheerde werknemers betreft, moeten, naast het loon, de voorwaarden inzake detachering worden gerespecteerd.
Het gevoerde beleid kadert in de Europa 2020-strategie waarvan de filosofie is Europa aantrekkelijker te maken voor hooggekwalificeerd personeel om onze markt slimmer, duurzamer en competitiever te maken. Dat is wat ik hier ook mee wil bereiken. De bedoeling van het systeem van detachering moet erin bestaan buitenlandse arbeidskrachten aan te trekken op basis van hun expertise en knowhow, en niet omdat zij goedkoper zijn. Daarom wil ik van die 40.124 euro laten onderzoeken of het wel voldoende is om geen sociale dumping te hebben.
Mevrouw Kherbache heeft het woord.
Minister, dank voor uw antwoord. Ik kijk uit naar de oefening om de controlemogelijkheden aan te scherpen. Het zou goed zijn dat u ons een timing geeft over wanneer u naar het parlement komt met het pakket economische migratie dat al een paar keer is aangekondigd, zodat we het debat daarover concreet kunnen voeren. Het is een goede oefening om te kijken of dat minimumloon dat vooropgesteld is, wel marktconform is. Als het gaat over detacheringstewerkstelling, worden ook andere aspecten die men aan gedetacheerden toekent, zoals premies omdat ze moeten verhuizen, bijgeteld bij het loon. Dan is het soms goedkoper om iemand van hier aan te werven, en dat is ook niet de bedoeling. Misschien is het ook interessant om eens gewoon te informeren naar de bedrijven die systematisch een beroep doen op derdelanders. Het kan om een goede reden zijn, knowhow binnenhalen, maar het kan misschien ook een andere reden hebben. We moeten dat misschien eens naar boven halen. De verhalen die wij krijgen, zijn dat Indiërs worden aangeworven en er dan Belgische ICT’ers moeten uitstromen. Dat kan echt niet de bedoeling zijn.
Minister Muyters heeft het woord.
Ik ben het helemaal eens, uiteraard. De opdracht die ik heb gegeven, is om het geheel te bekijken, het loon en de premies. Het is effectief niet de bedoeling dat je ICT’ers vanuit Vlaanderen gaat ontslaan om Indische ICT’ers binnen te halen. Het is niet omwille van de kostprijs maar omwille van de knowhow of een gebrek aan voldoende mensen hier dat ik het aanvaardbaar vind om deze stap te zetten. We zitten daar op dezelfde golflengte. De opdracht die ik heb gegeven, is om die 40.124 euro in dat aspect te bekijken.
Mevrouw Kherbache heeft het woord.
Ik kijk uit naar de resultaten van het onderzoek. Ik zou graag een beeld hebben van wanneer we het pakket van economische migratie in het parlement kunnen bespreken. Ik zal dat zorgvuldig opvolgen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.