Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
De heer Ceyssens heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega's, op het Vlaams Congres Verkeersveiligheid werd extra aandacht besteed aan slimme technologieën die niet alleen voor meer verkeersveiligheid kunnen zorgen maar ook voor een betere doorstroming.
Minister, ik heb hier al een paar keer met u gesproken over verkeerslichten. Vandaag zou ik het even willen hebben over de verkeerslichten in functie van de fiets. Collega Fournier heeft al meerdere malen gepleit voor verbeteringen van de fietsinfrastructuur, voor fietsveiligheid. Slimme verkeerslichten voor het fietsverkeer zijn zeker en vast de moeite waard om eens onder de loep te nemen. Vorige week gaf de ombudsman ook al mee dat wachttijden aan verkeerslichten en doorstroming van de zwakke weggebruikers een bron van klachten zijn.
In Nederland kent men het probleem van fietsfiles al langer. Daar plaatst men bovenop de verkeerslichten warmtecamera’s die de fietsfiles detecteren en voorkomen. De wachttijden worden daardoor tussen de 30 en 50 procent korter. Hoe meer fietsers er voor het rode licht komen te staan, hoe sneller dat licht op groen zal springen door de aansturing van de sensoren van de warmtecamera. Ook kunnen de sensoren ervoor zorgen dat het licht langer groen blijft als het regent, zodat de fietsers niet onnodig in de regen moeten wachten. Auto’s ondervinden door dit systeem weinig hinder, aangezien ze slechts enkele seconden langer moeten wachten.
Minister, is het systeem met de warmtecamera’s ook al onderzocht in Vlaanderen?
Hoe gaat u ervoor zorgen dat er bij ons ook maximaal ingezet wordt op dergelijke innovatieve technologieën binnen de mobiliteit?
Met welke technologieën rond veiligheid en doorstroming voor de zwakke weggebruiker bent u al actief bezig?
Minister Weyts heeft het woord.
We zijn die warmtecamera’s ook in Vlaanderen aan het uittesten, en wel op twee locaties. In Schelle zijn twee warmtecamera's geïnstalleerd: één voor fietsers en één voor wagens. Dan heb je het project DYNAcity in Gent, een project van het vroegere Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM), nu Smart Mobility, waarbij warmtecamera’s worden gebruikt voor fietstellingen. Daar zijn vijf camera’s geïnstalleerd: op het kruispunt R40-Kunstlaan werden er drie ThermiCams geplaatst en op het kruispunt R40-Kortijksepoortstraat werden er twee geplaatst.
We trachten met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) die technologieën maximaal op te volgen. Ze worden ook uitgetest, zoals ik net illustreerde. Als de testen positief uitdraaien, kunnen we de technologie afhankelijk van de lokale noden verder uitrollen en implementeren, rekening houdend met de functionele meerwaarde ten opzichte van de budgettaire meerkost.
Momenteel voert AWV een actieplan uit om de doorstroming en de veiligheid van alle weggebruikers, en zeker ook die van fietsers, te verhogen door de kruispunten uit te rusten met ‘slimmere’ verkeerslichten. Daarbij zetten we ook detectiemiddelen in voor alle verkeersdeelnemers, zeker ook voor voetgangers en fietsers. Momenteel wordt vooral gebruikgemaakt van drukknoppen om de zwakke weggebruiker te detecteren. Dan is er natuurlijk een actieve handeling vereist van de betrokken weggebruiker. In sommige gevallen maken we ook al gebruik van inductieve lussen of radars voor fietsers. In het algoritme dat de verkeerslichten aanstuurt, wordt intelligent rekening gehouden met de gedetecteerde weggebruikers. Andere detectietechnologieën voor zwakke weggebruikers waarmee we aan het experimenteren gaan, zijn onder andere de videodetectie en de radardetectie.
De heer Ceyssens heeft het woord.
Ik heb daar niet meteen iets aan toe te voegen. Ik dank de minister voor zijn vrij uitgebreid en volledig antwoord.
De heer De Clercq heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega’s, het gebruik van technologie ter verbetering van onze mobiliteit is al een aantal keren aangekaart. Ikzelf probeer daar ook steeds een punt van te maken. Ik denk dat we niet altijd moeten proberen om het warm water uit te vinden, maar we moeten ook kijken naar naburige landen en regio’s waar vaak ‘good practices’ te noteren vallen.
Minister, een zeer gerenommeerd verkeersexpert aan de Gentse Universiteit, Johan De Mol, stelde een aantal maanden geleden dat we op het vlak van moderne, slimme verkeersinfrastructuur nog een beetje achterop hinken. We moeten dat serieus nemen. Ik vind dat Vlaanderen echt het voortouw moet nemen op het vlak van proefprojecten om die nieuwe technologieën uit te proberen. Dat gaat over veiligheid, over doorstroming en over aantrekkelijkheid van fietsnetwerken. U meldde in het verleden dat Vlaanderen vooruitstrevende fietstechnologie onderzoekt: dynamische LED-verlichting langs fietspaden, lichtgevende wegmarkering aan oversteekplaatsen en ook waterdoorlaatbare bestrating die de fietsinfrastructuur veiliger maakt bij regenweer.
Het is één ding om via AWV voor de Vlaamse wegen iets te doen, maar er zijn natuurlijk ook de lokale wegen. Minister, in welke mate zult u initiatieven nemen naar de lokale besturen om die innovaties en nieuwe technologieën inzake infrastructuur kenbaar en uitvoerbaar te maken? Vanuit Vlaanderen kan er een stimulerende rol worden gespeeld naar de steden en gemeenten, hoewel ik weet dat de steden hier vaak voorop in lopen. Maar het gaat breder dan naar de steden, ook naar de gemeenten.
Minister Weyts heeft het woord.
Naast de gewone communicatiemiddelen, zoals het blaadje en dergelijke, hebben we vooral de actualisering en de aanpassingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen, waarin we heel specifiek aangeven naar de lokale besturen welke de mogelijkheden zijn in functie van de inrichting van een verkeersveilig fietspad, maar ook met het oog op doorstromingsmaatregelen.
Daarin worden dergelijke elementen meegenomen. Het is wat overdreven om het een portfolio te noemen, maar het is wel een handleiding en een staalkaart van wat wij in Vlaanderen gebruiken op de gewestwegen en wat ook nuttig zou kunnen zijn ter implementatie op de lokale wegen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.