Verslag vergadering Commissie voor Buitenlands Beleid, Europese Aangelegenheden, Internationale Samenwerking, Toerisme en Onroerend Erfgoed
Verslag
De heer Poschet heeft het woord.
Op 20 mei 2016 is de conceptnota over het topevenementenbeleid EventFlanders door de Vlaamse Regering goedgekeurd. Er werd een aansturingscomité samengesteld met mensen van Toerisme Vlaanderen, het departement Cultuur, Sport Vlaanderen, Buitenlandse Aangelegenheden, en de kabinetten van minister-president Bourgeois, de ministers Gatz en Muyters en van uzelf, aangevuld met een coördinator van EventFlanders. Voor het opzetten van de methodologie is in juli 2016 een overheidsopdracht uitgeschreven onder de noemer van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met bekendmaking, voor de duur van een pilootproject van drie jaar. Op 24 augustus 2016 sprak een jury zich uit. Er is een partner gevonden om de ondersteuning van de topevents te coördineren, namelijk The Sports Consultancy, een partner van internationale allure.
Tijdens de bespreking van de beleidsbrief Cultuur wist minister Gatz te melden dat op het eerste formele aansturingscomité, op 22 december 2016, een shortlist van de mogelijke topevents zou worden voorgelegd aan het aansturingscomité. De stakeholders, de centrumsteden en de topsportfederaties zouden worden betrokken. Het potentiële rendement moet bij de selectie vooropstaan.
Minister, welke topevenementen werden door het aansturingscomité op de shortlist geplaatst? Kunt u een toelichting geven bij de manier waarop deze shortlist tot stand is gekomen? Hoe zal EventFlanders nu verder te werk gaan? Welke engagementen nemen de andere betrokken departementen bij het voeren van het topevenementenbeleid?
Minister Weyts heeft het woord.
Ik vond en vind dat we wel wat kansen laten liggen doordat we het tot op heden aan steden en gemeenten en evenementen hebben overgelaten om zich toe te leggen op het binnenhalen van internationale topevenementen. Er ontbrak een Vlaamse structuur om heel dat proces te begeleiden, wat een specialisme op zich is. Na veelvuldig overleg binnen de Vlaamse Regering hebben we beslist om EventFlanders op te richten. Het doel was het aantrekken van meer internationale topevenementen via die bid- of biedingsprocedure én het ondersteunen van Vlaamse topevenementen bij hun organisatie. Het betreft topevenementen die een culturele, sportieve, historische of culinaire waarde hebben.
Bijgevolg zijn ook deze administraties en kabinetten betrokken. EventFlanders werd wel opgericht binnen Toerisme Vlaanderen, de vraag om uitleg hoort hier thuis, we zorgen voor de meeste mensen en middelen, maar er is participatie van het Departement Buitenlandse Zaken, het Departement Cultuur, Jeugd en Media en Sport Vlaanderen. De aansturing gebeurt door een multidisciplinair comité, waarin de betrokken ministers vertegenwoordigd zijn.
We laten ons bijstaan door een consultancybureau dat werd aangesteld om EventFlanders te begeleiden bij de opstart, net vanwege het heel specifieke karakter en de nood aan kennis om zo’n bidprocedure efficiënt te organiseren. Dat is The Sports Consultancy. Zij hebben de lijst van mogelijke topevenementen voorgesteld die tijdens de pilootfase als pilootevenementen kunnen worden gescreend.
Zij zijn vertrokken van een longlist met alle mogelijke bestaande evenementen in Vlaanderen en alle internationale topevenementen, waarvoor een bidprocedure kan worden gelanceerd. Op basis van een aantal highlevelcriteria waaraan een topevenement minstens dient te voldoen, individuele gesprekken met verschillende stakeholders en een bevraging bij verschillende sportfederaties en centrumsteden is een shortlist tot stand gekomen. Wat staat daarop? Het lijkt me verstandiger om die lijst niet openbaar te maken omdat verschillende evenementen nog een grondige screening moeten doorlopen. Het is ook niet aangewezen om de mogelijke interesse voor de organisatie van deze evenementen in Vlaanderen al wereldkundig te maken. Dit zou bepaalde verwachtingen creëren in de sector zonder enige zekerheid rond de wens en haalbaarheid. Aan de andere kant zou dat onze concurrentiepositie in heel het bidproces nu en later enigszins hypothekeren, waardoor we de doelstelling, namelijk het binnenhalen van zulke evenementen, verderaf zouden brengen in plaats van dichterbij.
De methodologie die samen met The Sports Consultancy wordt uitgebouwd, zal in de loop van de pilootfase op pilootevenementen worden toegepast. Dit houdt in dat in eerste instantie een haalbaarheidsonderzoek zal worden uitgevoerd. Op basis van de resultaten van deze screening zal worden beslist of de betrokken evenementen aan het aansturingscomité worden voorgesteld als mogelijk topevenement. Enkel de door het aansturingscomité positief bevonden evenementen zullen worden voorgelegd aan de Vlaamse Regering, die finaal zal beslissen om het event als topevenement te kwalificeren met alle gevolgen van dien op het vlak van de participatie en de bidprocedure.
Op dit moment worden alle beleids- en apparaatsmiddelen aangerekend op het budget van Toerisme Vlaanderen. We trekken hiervoor jaarlijks 380.000 euro uit. De coördinator van EventFlanders is ook aangesteld door Toerisme Vlaanderen. De personeelsinvulling en het aanreiken van de vereiste profielen om EventFlanders verder uit te bouwen en te versterken zijn nu en de volgende weken het voorwerp van overleg.
De heer Poschet heeft het woord.
Minister, ik kan al een bijkomende vraag schrappen, want ik zou een deel van de kroon ontbloten. Ik wil uiteraard uw concurrentiepositie niet ondermijnen. Wie zou ik zijn om dat te doen?
Hoeveel evenementen staan er op die shortlist? Binnen hoeveel tijd zullen ze plaatsvinden? Wanneer zal de shortlist aan de Vlaamse Regering worden voorgelegd? Is er samenwerking met Belgische partners, zoals visit.brussels, om samen topevenementen binnen te halen? Op welke manier worden niet-publieke partners betrokken bij het opmaken van de shortlist? Zonder een evenement te vermelden: ik heb gehoord dat een bepaald evenement op de lijst zou staan. Mensen uit de sector zeggen mij dat we dat eigenlijk al kunnen vergeten, want er is een rotatiesysteem waarbij het evenement elk jaar naar een ander continent moet gaan. Dat kan niet binnen een bepaalde tijd op hetzelfde continent plaatsvinden. Men moet daar dus al zijn tijd niet in steken, want we halen dat toch nooit binnen. Op welke manier wordt met niet-publieke partners samengewerkt?
Minister Weyts heeft het woord.
Uit het hoofd: ik denk dat er een vijftal evenementen op de shortlist staan. Maar het varieert. Het kan veranderen. Het is alleszins van die grootteorde. We moeten niet al te breed gaan, het is de bedoeling om te focussen.
Wat betreft de betrokkenheid van andere publieke en private partners is er een openheid. Vandaar die betrokkenheid bij Sports Consultancy. Dat wordt niet bij voorbaat uitgesloten. Er is altijd samenwerking mogelijk, als dat leidt tot een betere positie in het kader van de bidprocedure.
De heer Poschet heeft het woord.
Minister, ik heb u niet de datum horen zeggen waarop de shortlist aan de Vlaamse Regering zou worden voorgelegd. Ik wil u niet op een datum vastpinnen.
Ik heb daar nog geen idee van.
De vraag om uitleg is afgehandeld.