Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
De heer de Kort heeft het woord.
Minister, de proefprojecten met de langere en zwaardere vrachtwagens (LZV’s) of ecocombi’s lopen nu al een tijdje. Bij de begrotingsbesprekingen zei u ons nog dat het huidige proefproject, dat geëvalueerd werd in mei 2016, zou worden voortgezet tot juni 2018. U sprak ook over het nieuwe proefproject, waar er meer flexibiliteit is bij de voorwaarden: er komt een netwerk waarop de vergunningshouders kunnen rijden, bestaande uit autosnelwegen en enkele aantakkingen. Nieuwe aantakkingen kunnen aangevraagd worden. De goedkeuring hangt voornamelijk af van de eisen op het vlak van verkeersveiligheid.
Minister, is er nog meer informatie bekend uit het huidige, lopende proefproject? Hoever staat u met de voorbereidingen voor het nieuwe proefproject? Hoe zou het netwerk van autosnelwegen en aantakkingen eruitzien? Wordt er een beperking gezet op het aantal goedkeuringen van aantakkingen? Zal er in het nieuwe proefproject sprake zijn van grensoverschrijdende trajecten? Zo ja, is er hierover al overleg geweest met de buurlanden en met de regio’s?
Minister Weyts heeft het woord.
Een eerste evaluatie van het huidige proefproject toonde aan dat de huidige LZV’s of ecocombi’s geen bijkomende verhoging van de verkeersonveiligheid veroorzaken. Dat is toch wel de belangrijkste bekommernis.
Het huidige proefproject werd in het kader van het steunpuntcontract uitgebreid geëvalueerd op het vlak van verkeersveiligheid. Het evaluatierapport is publiek beschikbaar op www.steunpuntverkeersveiligheid.be. Daarnaast is er ook een algemeen evaluatierapport van het eerste proefproject opgesteld door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Dit rapport kan ook opgevraagd worden.
De voorbereidingen voor het nieuwe proefproject zijn in volle gang. Maar wat verandert er? Men zal niet meer spreken over hoofd- en andere trajecten per aanvraag, maar men zal een vergunning krijgen voor het volledige netwerk. Dit zal bestaan uit geselecteerde hoofdwegen, autosnelwegen en toegangswegen naar enkele belangrijke economische centra zoals havens, luchthavens, industriezones … Het zal ook online beschikbaar zijn. Het netwerk kan worden uitgebreid op aanvraag. Dit zal worden beoordeeld via een evaluatiesysteem op geschiktheid en verkeersveiligheid.
Er wordt in eerste instantie gekeken vanuit verkeersveiligheid. Verschillende criteria worden in rekening gebracht: type weg, type fietspad, type kruising … Bij de start van het project worden er voor aanvraag van uitbereidingen geen specifieke beperkingen opgelegd. In realiteit dient echter rekening te worden gehouden met de vraag vanuit de markt, de technische mogelijkheden, bijvoorbeeld de geschiktheid van de wegen, en de verwerkingscapaciteit.
Grensoverschrijdende trajecten zullen tot de mogelijkheden behoren, al is Vlaanderen uiteraard enkel bevoegd voor de wegen in Vlaanderen. Er lopen ook proeven in Wallonië en Nederland. In Wallonië heeft men ook de steven gewend.
In 2015 werd door de Benelux een verordening uitgevaardigd die elke juridische twijfel met betrekking tot een grensovergang tussen België en Nederland wegneemt. Het transport moet natuurlijk voldoen aan de voorwaarden van het land of het gewest waarin het plaatsvindt. Er zijn hierover de afgelopen jaren overlegmomenten geweest op Benelux-niveau, waar trouwens ook het Waalse Gewest vertegenwoordigd was.
De heer de Kort heeft het woord.
Minister, dank u. Het is goed dat er een positieve evaluatie is inzake de verkeersveiligheid. Tot hiertoe was dit dikwijls een element waardoor met enige terughoudendheid een aantal proefprojecten niet werden goedgekeurd. Ik hoop dat er wat meer dossiers kunnen worden gerealiseerd en dat er meer vergunningen kunnen worden goedgekeurd, want het is toch belangrijk voor de concurrentiemogelijkheid en de mobiliteitsmogelijkheden van onze transportsector dat er meer ecocombi’s over onze autosnelwegen zouden rijden.
De heer De Clercq heeft het woord.
Wat betreft de verkeersveiligheid is dit blijkbaar positief. Ik lees ook in het persbericht van 14 september 2016 van AB InBev dat er een positief effect zou zijn inzake de CO2-uitstoot. Het bericht heeft het over een vermindering van gemiddeld 21 procent. Het moet zeker worden overwogen om dat kader verder vorm te geven.
De vraag om uitleg is afgehandeld.