Verslag vergadering Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening, Energie en Dierenwelzijn
Verslag
De heer Ronse heeft het woord.
Minister, twee jaar geleden, op 25 april 2014, heeft het Vlaams Parlement het decreet Complexe Projecten goedgekeurd. Het doel was ervoor te zorgen dat belangrijke projecten waar we met z’n allen naar uitkijken, versneld kunnen worden uitgevoerd. In mijn streek is dat bijvoorbeeld de verkeerswisselaar R8. Vanuit Vlaanderen keken we uiteraard heel hard uit naar dat decreet. De voorganger ervan, van minister Van Mechelen, had eigenlijk weinig meer dan een paar muizen gebaard.
Het uitvoeringsbesluit, dat hiervoor de modaliteiten vastlegt, ging in uitvoering op 1 maart 2015. Volgens mijn laatste gegevens heeft de Vlaamse Regering tot nog toe vier startbeslissingen genomen. Of er ook op gemeentelijk of provinciaal niveau intussen gebruik is gemaakt van het decreet, is mij niet geheel duidelijk.
U lanceerde in november een oproep tot externe ondersteuning, met als titel ‘De maatgerichte inhoudelijke en praktische ondersteuning van Ruimte Vlaanderen en LNE bij het uitwerken en evalueren van vier testcases’.
Minister, ik heb hierbij volgende vragen. Hoeveel startbeslissingen zijn intussen genomen? Waarom werd beslist om de extra ondersteuning voor de vier testcases in het leven te roepen? Hoeveel kandidaten hebben zich reeds ingeschreven? Worden er in afwachting van de resultaten van de externe begeleidingsopdracht op gewestelijk niveau nieuwe startbeslissingen voorbereid? Ik denk namelijk dat we allemaal vooral daarnaar uitkijken, naar de effectieve werking van het decreet Complexe Projecten, dat ambities in Vlaanderen versneld waarmaakt.
Minister Schauvliege heeft het woord.
De Vlaamse Regering heeft tot nog toe in vier projecten een startbeslissing genomen. Het gaat over het realiseren van extra containerbehandelingscapaciteit in de haven van Antwerpen, het verbeteren van de leefbaarheid voor de bewoners van woonwijk Klein Rusland in Zelzate, het verbeteren van de nautische toegankelijkheid van de achterhaven van Zeebrugge en het realiseren van natuurdoelstellingen op het industrieterrein Op de Berg in Maasmechelen. Op gemeentelijk niveau zijn er drie startbeslissingen genomen, namelijk voor de versterking van de dorpskern in Kessel, de ontsluiting van de bedrijfsterreinen Kattenberg en Stuivenberg in Rumst en de ontwikkeling van de stationsomgeving van Geel.
De Vlaamse projecten zijn de eerste projecten op Vlaams niveau die als proefproject voor de toepassing van het decreet worden opgestart. De procesaanpak en de procedure zoals bepaald in het decreet, zullen stapsgewijs worden doorlopen, waarbij het van belang is het verloop en de voortgang van de proefprojecten op te volgen en waar nodig bij te sturen.
Voor elk pilootproject is er een multidisciplinair projectteam, onder voorzitterschap van de initiatiefnemer, waarin alle betrokken actoren zijn opgenomen. De procesaanpak – de routeplanner – van de complexe projecten wordt voor de eerste keer helemaal doorlopen. Dat betekent dat het ook verder geconcretiseerd moet worden: de opmaak van het alternatievenonderzoek, synthesenota, voorkeursbesluit, projectonderzoeksnota en projectbesluit. Naast die formele stappen wordt ook heel veel aandacht besteed aan de participatie. Dat vergt niet enkel een concretisering, maar ook een evaluatie van de genomen stappen.
Ruimte Vlaanderen wil zich bij het doorlopen van de pilootprojecten ‘complexe projecten’ laten inspireren door een externe opdrachthouder. Het gaat om inhoudelijke ondersteuning bij de voorbereiding en begeleiding op het moment van de communicatie- en participatiemomenten, dit telkens voor vier nader te bepalen projecten. De opdracht omvat ook de uitwerking van een methodologisch kader, dat toelaat op efficiënte en doordachte wijze een evaluatie te maken van de uitgevoerde processtappen.
Aanvullend wordt er gevraagd om een voorstel uit te werken van sjablonen bij de opmaak van alternatievenonderzoeken, de synthesenota, het voorkeursbesluit, de projectonderzoeksnota en het projectbesluit. De sjablonen hebben tot doel ondersteunend te werken voor de multidisciplinaire projectteams die bij elk complex project worden samengesteld. Het vergemakkelijkt niet enkel het doorlopen van de procedure, maar kan ook houvast bieden.
Voor die opdracht werden drie offertes ingediend. Die zijn door een gunningscommissie beoordeeld op basis van de selectie- en gunningscriteria. Op basis van de conclusies is de opdracht gegund aan een van de indieners. Dat is ondertussen ook effectief gebeurd. De vooropgestelde uitvoeringstermijn bedraagt 24 maanden.
Dit heeft geen impact op de voortgang van de projecten of de voorbereiding van nieuwe startbeslissingen. Het is gewoon de bedoeling om de procedure verder te stroomlijnen en te optimaliseren.
De heer Ronse heeft het woord.
Ik denk dat dat een goede intentie is. Ik kijk uit naar wat de resultaten daarvan zullen zijn. De vier startbeslissingen van vandaag, ligt dat in lijn met uw ambitie toen het uitvoeringsbesluit werd opgemaakt? Indien dat beperkt wordt bevonden, wat zijn de drempels of de oorzaken waardoor we vandaag nog maar aan vier startbeslissingen zitten?
Minister Schauvliege heeft het woord.
Collega Ronse, het is onze ambitie van die complexe projecten dat het niet voor elk project geldt. Het gaat om specifieke projecten, waar we door die multidisciplinaire aanpak sneller vooruit willen gaan. Het is ook een nieuw instrument, dat we moeten uittesten in de praktijk. Als er nog dossiers ons pad passeren die daarvoor in aanmerking komen, zullen we dat zeker stimuleren. Het hangt een beetje af van dossier tot dossier, op basis van de inschatting die er is. Het is ook op basis van een startbeslissing die in de Vlaamse Regering moet worden genomen. Dat zijn uitzonderingsprocedures die we niet zomaar voor alle dossiers zullen toepassen. Die vier zijn een start. Het is natuurlijk nog niet veel, maar het is ook niet de bedoeling dat dat massaal veel dossiers worden, want dan zou het zijn doel voorbij schieten.
De heer Ronse heeft het woord.
Ik hoop dat we het decreet Complexe Projecten en het bestaan ervan onder de aandacht blijven brengen van lokale besturen, bovenlokale besturen, intercommunales, investeerders en noem maar op, zodat Vlaanderen zich op dat vlak niet in slaap wiegt en het bestaan van dat decreet vergeet. In die zin vind ik het initiatief voor die inhoudelijke en praktische ondersteuning zeker positief.
De vraag om uitleg is afgehandeld.