Verslag vergadering Commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Innovatie en Wetenschapsbeleid
Verslag
Collega’s, vandaag begint de Poëzieweek. Ik heb een gedicht voor jullie van Gerhard te Winkel.
Poezie van de techniek
Innovatie is de poëzie van
de techniek, motor van een
beter leven. De uitvinder
weet hoe hij wil dat de
wereld er uit zal zien;
staat in dienst van een droom.
Zoals een idee zoekt naar het
hoofd van een dichter, om
woorden te vangen voor het
gevoel dat schemert onder zijn
hersenpan. Hij maakt poëzie
van fluisterklanken in zijn hart.
Zoals een chefkok een nieuw
gerecht samenstelt, waarvan de
smaken boven zijn palet zweven.
De geur verwent zijn neusgaten.
De smaakbom streelt zijn tong,
al kent hij de ingrediënten niet.
Zo laat innovatie haar dromen
los op de realiteit. Ze pakt wat ze
pakken kan om ons leven fijner
te maken, ideeën hun waarde te
laten houden en de manier van
denken fundamenteel te veranderen.
Minister Muyters heeft het woord.
Ik heb een gedicht van Rutger Kopland.
Wandeling
Onze gesprekken werden langzaam
onze vragen beantwoordden we met kijken
naar de langzame wereld om ons heen
de dorpen en landerijen in de diepte
de vogels bijna verdwijnend in de hemel
we gingen zitten kijken naar deze prachtige
onverschilligheid van de wereld
naar de overbodigheid van onze vragen.
De heer Van Rompuy heeft het woord.
Voorzitter, ik heb me vorig jaar aan een haiku gewaagd, nu had ik te weinig tijd om er een te bedenken. Ik kan het de minister ook geen tweede keer aandoen.
Voorzitter, minister, collega’s, mijn vraag gaat inderdaad over fintech. We hebben in Vlaanderen – niet alleen op dit ogenblik, onder andere met Jürgen Ingels, maar ook al vele decennia lang – een lange traditie op het vlak van technologie, in het bijzonder in de financiële wereld. We zijn daarvoor gekend.
Er is de Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication (SWIFT). We worden beschouwd als een voorloper. Ik heb in de media gelezen dat de federale minister van Financiën via de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM) 15 miljoen euro heeft vrijgemaakt om die sector te ondersteunen. Dat is een enorm bedrag. Hij zal dit onder meer investeren in Eggsplore. De enige bedenking die ik me maakte, is dat het ondersteunen van zulke initiatieven eigenlijk Vlaamse materie is. Deze sector is een interessante sector; dat blijkt ook uit eerdere plannen die de Vlaamse overheid heeft opgesteld.
Minister, in welke mate neemt Vlaanderen deel aan dat initiatief? Ik geloof dat het in Brussel is. Misschien is dat de reden waarom we niet mee kunnen doen. Minister, wat denkt u daarvan? Is Vlaanderen betrokken of niet? Wat zijn uw plannen?
Minister Muyters heeft het woord.
Collega’s, Vlaanderen was niet formeel betrokken bij het federale initiatief maar via de ParticipatieMaatschappij Vlaanderen (PMV) was er wel informeel overleg met de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM).
Ik ben ervan overtuigd dat Fintech potentieel heeft voor Vlaanderen vanwege de unieke knowhow die aanwezig is, in het bijzonder op het vlak van transactieverwerking. Het bundelen van deze knowhow in een performant ecosysteem, zoals nu met BHive en voorheen met Eggsplore gebeurt, is een belangrijke stap om de ontwikkeling van Fintech in Vlaanderen een boost te geven.
Vlaanderen heeft deze opportuniteit reeds vroeg onderkend. Zo werd reeds in 2006 via Fonds Vlaanderen-Internationaal via ARKimedes het succesvolle betaaltechnologiebedrijf Clear2Pay gefinancierd, waarvan een van de oprichters, Jurgen Ingels, nu de grondlegger is van BHive en trekker van Fintech in Vlaanderen. Ook via mijn clusterbeleid heb ik vorig jaar een belangrijke boost gegeven aan het Fintech-ecosysteem door Eggsplore, dat nu dus omgevormd is tot BHive naar aanleiding van de investering van de Belgische overheid, te ondersteunen als innovatief bedrijfsnetwerk. De doelstelling hier is specifiek het ecosysteem van Vlaamse Fintech-bedrijven te versterken door hen te laten samenwerken met de gevestigde financiële spelers.
Tot slot wil ik ook nog vermelden dat ook via de ARKimedes regeling, waar ik in mijn beleid al zwaar in geïnvesteerd heb door een kapitaalverhoging van 100 miljoen euro, het omvormen tot een rollend fonds en een bijzondere aandacht voor scale-ups en doorgroeifinanciering, ondersteuning wordt gegeven aan Vlaamse Fintech-bedrijven. Ik geef enkele voorbeelden: Cashforce; Volta Ventures Arkiv rond cashmanagement; NGDATA voor big-datatoepassingen voor banken met Capricorn ICT Arkiv; UnifiedPost rond business process provider; Fortino Capital Arkiv; Ark Angels Activator Fund en PMV, die rond recuperatie van onbetaalde facturen met Virteo werken.
Het nieuwe federale fonds is een goede aanvulling op de Arkivs die al bestaan. Ik ben er ook van overtuigd dat de gesprekken met PMV er ook voor zullen zorgen dat het dezelfde richting uitgaat en niet tegengesteld is aan wat wij al doen.
De heer Van Rompuy heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik begrijp dat er vanuit Vlaanderen al inspanningen zijn gedaan voor die sector. 15 miljoen euro is een groot bedrag. Ik wist niet dat de FPIM nog zo actief was. Zijn er eigenlijk afspraken over in welke mate zij zich moeten schikken in de gewestelijke prioriteiten die worden gesteld wat de investeringspolitiek betreft? Of moeten wij kennisnemen van de beslissingen die men federaal nog neemt over FPIM? Zijn er afspraken over of niet?
De heer Diependaele heeft het woord.
Minister, om u te plagen met overbodige vragen, voel ik de onweerstaanbare drang om iets te zeggen.
Het is een interessante vraag. Ik ben blij dat er overleg is met PMV, maar we hebben al verschillende keren gemerkt dat eenzelfde initiatief langs verschillende kanten wordt gesubsidieerd zonder dat ze dat van elkaar weten. Nu is er blijkbaar overlegd.
Dit is een van die typische sectoren waar er zeer veel jobverlies is, maar waar langs de andere kant andere jobs worden gecreëerd door zulke initiatieven. We horen vaak berichten van zeer jammere ontslagen – en dat is voor de betrokkenen een zeer zware slag – maar het is meestal maar één kant van het verhaal.
Het is zeer duidelijk dat er in de financiële wereld ook een andere kant is aan het verhaal waar wel degelijk jobs bij worden gecreëerd in een hoogtechnologische sector. Het is goed om beide kanten samen te bekijken in het grotere plaatje. Vandaar dat ik deze vraag interessant vind.
Er zijn geen afspraken met de FPIM vandaag. Ik ga ervan uit dat ook de FPIM de bevoegdheidsverdeling kent en weet wat ze binnen de staatshervorming nog kunnen doen en wat niet. Ik ben wel blij dat er betrokkenheid is van PMV en dat we op die manier zorgen dat dit gestroomlijnd is. Het is belangrijk om op één lijn te zitten.
Mijnheer Diependaele, ik ben het helemaal met u eens. Bij het bankenoverleg, zelfs nog voor de laatste aankondiging van de grote ontslaggolf bij ING, bleek ook uit de cijfers dat er, niettegenstaande er vermindering is van een bepaald profiel, er aanwervingen gebeuren voor een ander profiel, ook binnen de klassieke banken. De twee gebeuren tegelijkertijd.
Idealiter is om te proberen mensen maximaal om te vormen om die andere jobs te doen. Blijkbaar lukt dat niet altijd. Het zijn wel andere competenties en vaardigheden die worden gevraagd, wat het niet zo eenvoudig maakt. Ik ben het eens met u dat we de twee kanten moeten bekijken.
De vraag om uitleg is afgehandeld.