Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
De heer Keulen heeft het woord.
Minister, deze vraag is ook gebaseerd op wat er in de media is verschenen.
Vanuit verschillende politiezones komt het signaal dat de lokale politie nog geen overtreders kan beboeten op gewestwegen waar sinds 1 januari 2017 een veranderd snelheidsregime gehanteerd wordt in het kader van de omvorming van 90 kilometer per uur naar een regime van 70 kilometer per uur als norm op Vlaamse gewestwegen buiten de bebouwde kom. De oorzaak hiervoor is dat men moet wachten op een update van het Integrated System for Local Police (ISLP). Daarom adviseren heel wat politiezones de betrokken gemeenten om de huidige snelheidsborden nog wat langer te laten staan.
Uit een mondelinge vraag in de commissie Binnenlandse Zaken van het federale parlement van mijn collega Sabien Lahaye-Battheu van Poperinge op 18 januari blijkt dat minister Jambon, bevoegd voor de politie, de situatie erkende en dat de noodzakelijke update reeds is uitgevoerd. Volgens uw federale collega Jambon zouden er geen controles verhinderd zijn door het euvel en zou dat niet hebben geleid tot enige verhindering in de redactie van processen-verbaal.
De conclusie van dit verhaal is dat de lokale politie enige tijd niet heeft kunnen beboeten op plaatsen waar de snelheid werd verlaagd door de maatregel of waar het bord C43 al was weggehaald. Nu betreft het slechts een klein technisch euvel en is het spoedig opgelost, maar dit had volgens mij wel voorkomen kunnen worden, zeker omdat eenieder enorm veel belang hecht aan verkeersveiligheid en een verhoogde pakkans de enige methode is om onze landgenoten te overtuigen zich aan de geldende snelheidsnormen te houden.
Daarom, minister, heb ik twee vragen. Is er voor de invoering van de aangepaste snelheidsregimes van 90 naar 70 kilometer per uur overleg geweest met de politie en/of de bevoegde minister, Jambon, teneinde de handhaving te kunnen continueren? Hebt u weet van de problematiek die ik heb beschreven? Hebt u na de invoering van de aangepaste snelheidsregimes contact opgenomen met uw federale collega Jambon om hierover overleg te plegen en tot een zekere spoedige oplossing aan te manen?
Minister Weyts heeft het woord.
In aanloop naar de invoering van het nieuwe systeem zijn er natuurlijk verschillende overlegmomenten geweest met de politiediensten. Dat is trouwens ook geagendeerd en uitvoerig besproken binnen de werkgroep Handhavingssystemen van het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid, waar de politie ook zelf aan tafel zit. In die werkgroep werd door Centrex bevestigd dat de ICT-dienst van de politie bezig was de nodige aanpassingen in ISLP door te voeren. Ondertussen vernemen we ook via Centrex dat de nodige updates van ISLP werden uitgevoerd. Het probleem is dus alleszins van de baan, ik weet trouwens ook niet heel duidelijk hoelang dat geduurd zou hebben.
Ook de Vaste Commissie van de Lokale Politie (VCLP) laat weten dat het probleem opgelost is voor de lokale zones en dat zij kunnen overgaan tot verbaliseren.
De vraag om uitleg is afgehandeld