Verslag vergadering Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening, Energie en Dierenwelzijn
Verslag
De heer Gryffroy heeft het woord.
Het heeft in de krant gestaan, vooral gisteren, dat men nog altijd moet vaststellen dat er heel wat installaties niet worden aangegeven. Men spreekt hier van 20 procent. Ik heb gehoord dat het 35 procent zou zijn. Nu, elk procent is er een te veel. Het is goed om zien dat met een herinneringsbrief al 90 procent van de problemen opgelost zijn. Dat is al positief.
Minister, wat is de stand van zaken van de communicatiecampagne om PV-eigenaars te sensibiliseren om hun PV-installatie aan te melden?
Hoe kunnen we dat aanmeldingssysteem meer ontzorgen?
Minister Tommelein heeft het woord.
De distributienetbeheerders hebben mij recent een gezamenlijk fraudeactieplan overgemaakt. Daarmee anticiperen ze op een verplichting die hun zal worden opgelegd in het ontwerpdecreet dat momenteel in de pijplijn zit. In het actieplan kondigen ze aan dat we in 2017 inderdaad een informatiecampagne zullen ondernemen over het belang van de aanmelding van de installaties. Deze campagne zal verlopen via diverse communicatiekanalen. De doelgroep is het brede publiek, maar ook specifiek de koepelorganisaties van aannemers, fabrikanten en groepsaankoopinitiatieven.
De cijfers over het niet aanmelden van PV-installaties zijn inderdaad bekendgemaakt. Daarbij heb ik opnieuw gewezen op het ontwerp van decreet dat er zit aan te komen. Uit deze cijfers blijkt dat de mensen zich na een eerste melding zeer snel in orde stellen. Dat is zeer hoopgevend.
Mijnheer Gryffroy, ik denk dat de installateurs dit in de praktijk meestal zien als een klantendienst. Ik wil de installateurs absoluut niet verplichten om de aanmelding te doen. Dat kan niet, dat zou via de federale weg moeten. Maar het is toch wel een goede klantendienst als een installateur die een zonnepaneel plaatst, ook onmiddellijk zorgt voor de aanmelding. Dat is ook het geval bij de keuring: meestal zorgt de installateur ervoor dat de installatie wordt gekeurd. Maar ik wil het niet opleggen. Het was natuurlijk een systeem waarbij de groenestroomcertificaten zijn weggevallen en waarbij niet de installateurs de aanmelding deden maar de klanten zelf, om zo snel mogelijk hun certificaten te hebben. Maar ik moet eerlijk toegeven dat in de praktijk weinig installateurs zich bewust zijn van het feit dat zij dat aan hun klant moeten melden omdat het nu een andere situatie is dan vroeger. Vroeger was er een installatie, en de klant kon niet rap genoeg zijn installatie aanmelden, want hij had een incentive om dat te doen.
Vandaag is die incentive er niet meer. De installateur heeft er geen slechte bedoelingen mee, maar hij geeft het gewoon niet door. Het zou een goede zaak zijn mocht de installateur dat automatisch doen, zoals hij ook een keuringsbedrijf oproept. Eandis en Infrax worden de enige aanspreekpunten voor alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Ze hebben een gebruiksvriendelijk webportaal gelanceerd voor eigenaars van zonnepanelen. De communicatie die nu gebeurt, zal al zeer veel helpen. Mensen zijn zich bewust van het feit dat ze hun installatie moeten aanmelden. Ik heb veel reacties gekregen na wat er gisteren in de pers kwam. Ook het feit dat er vanaf een bepaalde datum in 2017 toch sancties zullen kunnen worden genomen, zal meehelpen om dat alles te verbeteren.
De heer Gryffroy heeft het woord.
Het zou inderdaad een evidentie moeten worden voor de mensen die een installatie plaatsen, want we moeten onze doelstelling halen. Als we ze straks niet halen, omdat een aantal mensen hun installatie niet aangeven, moeten we meer groene stroom halen in Wallonië of in het buitenland. Dat zou natuurlijk jammer zijn.
Ik was ervan overtuigd dat bij de installatie van een PV-installatie de installateur altijd een beroep moet doen op een keuringsorganisme. Mijn idee bestond erin niet aan de installateur, maar aan de keuringsorganisatie te vragen om de installatie te melden. Zij zijn daarvoor georganiseerd. Op die manier wordt de aangifteplicht opgelegd. Het gaat inderdaad niet altijd over slechte wil, maar soms weten de mensen niet hoe ze hun installatie precies moeten aangeven, terwijl dat voor een keuringsorganisatie, als het al talloze keren een aangifte heeft gedaan, een fluitje van een cent is.
Ik zal nog eens onderzoeken of het mogelijk is de aangifte op te nemen in het keuringsverslag. In de praktijk zie ik vandaag wel dat de installateurs meermaals de aangifte voor hun klanten doen. Ik denk dat het gewoon een overgangssituatie was waarbij door de overgang van groenestroomcertificaten naar geen groenestroomcertificaten de motivatie voor de klanten om aangifte te doen, weg was. De installateurs lieten het vroeger aan hun klanten over, want de klant stond al klaar om de installatie te melden, omdat de eerste groenestroomcertificaten dan al konden binnenkomen. Die incentive is weg. Ik denk dat de installateurs de aangifte als een automatisme gaan opnemen de komende periode, zeker als er boetes dreigen voor mensen die van kwade wil zijn.
De vraag om uitleg is afgehandeld.