Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
De heer De Clercq heeft het woord.
Dodehoekongevallen met vrachtwagens maken in Europa jaarlijks om en bij de 1300 slachtoffers. Minister, u hebt al meermaals laten verstaan dat u eraan denkt om de binnenlandse transportsector maximaal te ondersteunen bij de aanpak van deze dodehoekongevallen. Het verplichten van bepaalde hulpmiddelen is geen bevoegdheid van u, maar u gaf wel al enkele keren aan te willen overgaan tot bepaalde stimuli.
Ongeveer een maand geleden zei u in het radioprogramma Hautekiet dat het verplichten van dodehoekspiegels voor vrachtwagens een project is waar u mee bezig bent. U wilt de binnenlandse transportsector maximaal ondersteunen om dergelijke spiegels te installeren. U sprak daar ook over verschillende systemen die op dat moment nog bekeken werden. Enkele dagen later, op 22 oktober, zei u op het VTM Nieuws dat er voor de installatie van dodehoekspiegels op Vlaamse vrachtwagens een subsidiesysteem klaar zou zijn waarbij de Vlaamse overheid zal instaan voor de financiering van die dodehoekspiegels.
Een dag eerder, op 21 oktober, kondigde u samen met uw collega’s van de regering een Vlaams steunpakket voor de transportsector aan. U zei investeringen in meer verkeersveiligheid of meer duurzaamheid te willen belonen.
Sinds kort heeft een ingenieur van de KU Leuven ook een systeem klaar dat vrachtwagenchauffeurs alarmeert wanneer zich in hun dode hoek een fietser of voetganger bevindt. Het systeem zou nauwkeuriger zijn dan de bestaande camera’s en spiegels, vooral omdat de chauffeur gealarmeerd wordt, wat een nieuw gegeven is. Het systeem is al in de praktijk getest met verkeerssimulaties en zou voor 95 procent accuraat werken.
Minister, we weten dat u verkeersveiligheid hoog in het vaandel draagt. Kunt u duiden op welke manier u dodehoekongevallen wilt aanpakken? Wat behelst het systeem precies waarover u het had in het VTM Nieuws? Waarom valt de keuze op spiegels en niet op camera’s?
Is er een link met het steunpakket voor de transportsector van de Vlaamse Regering waarin investeringen in verkeersveiligheid zullen worden beloond?
Hoe onthaalt u de ontwikkeling van het nieuwe dodehoeksysteem dat de KU Leuven heeft ontwikkeld? Kunt u het uitrollen van dit systeem helpen faciliteren?
Minister Weyts heeft het woord.
U hebt gelijk dat dit thema belangrijk is in het kader van de verkeersveiligheid. Wat doen we vandaag? In het kader van het recente Vlaamse Verkeersveiligheidsplan hebben we daaromtrent een maatregelfiche Dode Hoek opgemaakt. Enerzijds willen we informeren en sensibiliseren, zowel ten aanzien van de professionele bestuurders als van de zwakke weggebruikers. We pakken ook de infrastructuur aan om dodehoekproblemen zo veel mogelijk te vermijden. We trachten specifieke infrastructurele aanpassingen door te voeren op die locaties waar zich dodehoekproblemen situeren. Ook bijvoorbeeld een aanpassing van de verkeerslichten is mogelijk. We kunnen ook zorgen voor de mogelijkheid tot voorsorteren, waarbij in geval van vertrekkend verkeer, de fietsers zichtbaar vóór de vrachtwagens komen te staan in plaats van op gelijke hoogte. We faciliteren ook de afstelling van dodehoekspiegels. We hebben spiegelafstelplaatsen die we promoten. We bekijken nu ook hoe we het aantal spiegelafstelplaatsen kunnen uitbreiden.
Daarnaast dient er zich een opportuniteit aan omdat we in het kader van de kilometervergoeding voor vrachtwagens hadden beslist om een deel van de inkomsten enerzijds te gebruiken voor weginfrastructuur, en anderzijds ook een bedrag ter waarde van ongeveer 40 miljoen euro te voorzien in het kader van flankerende maatregelen voor de transportsector. Ik heb ervoor gezorgd dat naast de maatregelen die daarin vervat zitten over de arbeidsmarkt en onderwijs, zoals werklozen meer leiden naar een job in de transportsector, of mensen via allerhande maatregelen aanmoedigen om de opleiding vrachtwagenchauffeur te volgen, ook in een pakket te voorzien van subsidiemaatregelen in het kader van de verkeersveiligheid. Dat is dus eigenlijk een beetje de combinatie van verkeersveiligheid met een steun voor de transportsector.
We maken concreet geen onderscheid tussen spiegels of camera’s. Ik weet niet of ik per ongeluk het ene heb vermeld en niet het andere. Er is wel nog een discussie over de dekking, over de vraag waar we de lat leggen.
U vermeldt ook het nieuwe systeem van de KU Leuven. Voor 95 procent werkt het alarmsysteem, maar ik weet dat dit systeem bijvoorbeeld niet werkt voor mensen met een donkere kleding, om maar iets te noemen. Er is wel een discussie met betrekking tot de normering, maar we zijn in gesprek met de transportsector om dat te concretiseren. Alleszins is de subsidieregeling voor 2017. Voor de eenvoud zouden we wel werken met het ondernemersloket, zodat niet een nieuwe toegang moet worden geopend.
De heer De Clercq heeft het woord.
Voor mij is het nu duidelijk. Op een korte tijdspanne zijn er een aantal uitspraken geweest die ik nu beter kan kaderen. Ik onthoud dat het goed is dat er nogmaals extra wordt ingezet op verkeersveiligheid, in het bijzonder op deze maatschappelijk erg relevante problematiek en dat een deel van de 40 miljoen steun gepland is vanaf 2017 voor de regeling voor verkeersveiligheid.
Ik weet niet of we op 1 januari 2017 rond zullen zijn met de concretisering, maar ik maak me wel sterk dat ik ervoor zal zorgen dat de steun retroactief werkt, zodat alle aankopen vanaf 1 januari 2017 die kunnen worden bewezen, onder die regeling vallen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.