Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
Mevrouw Christiaens heeft het woord.
Voorzitter, minister, ondertussen toch al een tijdje geleden, op 20 maart, vond de jaarlijkse Dag van de Motorrijder plaats, en voor het eerste gebeurde dat onder de coördinatie van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Onder andere rijscholen, rijvaardigheidscentra, winkels, motorclubs en politiezones werkten mee. Het nieuwe vrijwilligersnetwerk van de VSV nam voor het eerst deel en ook motorclubs en belangenverenigingen werden actief gecontacteerd om mee te werken. Die Dag van de Motorrijder werd op twaalf locaties in Vlaanderen georganiseerd. Motorrijders kregen er de mogelijkheid om een behendigheidsparcours af te leggen en konden er voor tips en tricks terecht bij erkende lesgevers. Ook motorcontroles, rondritten, testmomenten en korte theorielessen stonden op het programma.
Minister, ik heb u daarover inmiddels als een schriftelijke vraag gesteld. Uit het antwoord daarop bleek dat het een succes was, dat 1400 deelnemers waren afgezakt naar een van die 12 locaties en dat de helft ervan deelnam aan het behendigheidsparcours. De andere helft kwam voornamelijk voor de randactiviteiten. Ook de website die daarvoor was gelanceerd, telde heel wat bezoekers, namelijk meer dan 4000 in de week voor het evenement. Uit het antwoord bleek ook dat na de Dag van de Motorrijder ook het aantal inschrijvingen voor de dagopleiding Ready to Ride van de VSV was gestegen. Zo’n opfriscursus is niet gratis. Ze kost 99 euro en wordt op diverse locaties in Vlaanderen georganiseerd.
Ik denk dat we dus mogen concluderen dat de Dag van de Motorrijder een goed moment is geweest om die instap te promoten. De volgende Dag van de Motorrijder is volgend jaar op 26 maart. In uw antwoord op mijn schriftelijke vraag liet u weten dat er op 4 mei een partnerevaluatie zou worden gehouden. Daarom stel ik u deze opvolgvraag. Wat is het resultaat van die evaluatie en wat wordt er concreet ondernomen als gevolg ervan? Hoe evalueert u zelf de cijfers qua opkomst en deelname? Worden er andere doelen vooropgesteld voor 2017 en welke maatregelen worden genomen om die te behalen?
De Dag van de Motorrijder richt zich op volwassen motorbestuurders, maar we kunnen stellen dat jongeren van 16 of 17 jaar die hun eerste brommer krijgen, eigenlijk onze toekomstige motorrijders zijn. Is er misschien een mogelijkheid om dit uit te breiden naar jongeren, meer specifiek voor bromfietsen en scooters, of om andere initiatieven in die richting op poten te zetten?
Minister Weyts heeft het woord.
Op het overleg zijn er natuurlijk diverse onderwerpen ter sprake gekomen. Wat de concrete organisatie betreft, is gebleken dat die op de diverse locaties goed is verlopen. Er is met meerdere partners samengewerkt, wat natuurlijk ook zijn consequenties had voor een hogere opkomst, wat dus prima is. Men concludeerde ook dat het aanbieden van een behendigheidsparcours wel nuttig is, maar dat de dag wel meer dan dat moet zijn. Daarom willen we bijvoorbeeld ook de controle van de motoren nog meer benadrukken. Ter zake is de samenwerking met lokale handelaars goed verlopen. We willen dat nog meer highlighten, misschien door het als ‘technisch nazicht’ te omschrijven.
De dag werd door de deelnemers aan het overleg ook positief geëvalueerd, maar ik meen dat er op het gebied van communicatie nog wel wat extra opportuniteiten, extra mogelijkheden zijn. We hebben de volgende dag ondertussen al geprikt op 26 maart van volgend jaar. Daarvoor zal de VSV de komende maanden nieuwe contacten leggen, om de samenwerking met de huidige partners te versterken en nieuwe partnerships en de eventuele toevoeging van nieuwe locaties te bekijken. Dat is dus een uitbreiding van het fenomeen. We gaan ook trachten de communicatie wat te verbeteren, met een snellere verspreiding van de flyers en posters om dit aan te kondigen, maar ook een aankondiging via de sociale media, met de eventuele productie van affiches die kunnen worden gepersonaliseerd of afgestemd op het lokale aanbod en met het opmaken van een persbericht ter aankondiging om de lokale media ook meer te betrekken. We moeten er immers ook voor zorgen dat de lokale media daar vooraf al op kunnen inspelen, door er vooraf al wel wat ruchtbaarheid aan te geven. Ook is er het aanmaken van meer opvallende wegwijzers, wat soms een probleem was, en meer promotie voor andere opleidingsdagen gericht op motorrijders. Er zijn alleszins nog vergaderingen concreet gepland, onder andere voor begin september van dit jaar.
Wat de algemene evaluatie betreft: 1400 deelnemers lijkt me een heel goed cijfer, hoewel het weer toch ook niet zo fantastisch was. Het betoog dat wordt gebruikt, is immers altijd dat de motorrijders met de eerste zon buitenkomen, maar die dag was er nu niet bepaald een zonnetje te bespeuren. Er is wel de ambitie om naar 2000 deelnemers te gaan. Als het weer het even toelaat en we enkele locaties kunnen toevoegen en kunnen zorgen voor een betere communicatie vooraf, moet het mogelijk zijn om dat ambitieniveau voorop te stellen.
Het is wel zo dat we de focus zouden willen houden op één doelgroep. Ik snap uw bezorgdheid wat scooters of bromfietsen betreft. Dat kan zeker voor jonge gebruikers interessant zijn, maar ik denk dat we dan minstens een deel van de oorspronkelijke doelgroep dreigen te verliezen. Er is ook wel een beetje sprake van een groepsgevoel, een sfeer van motorliefhebbers onder elkaar. Ik ben ook al elke keer geweest en ik stel dan ook altijd met genoegen vast dat er ook op dat vlak een goede sfeer hangt, trouwens ook wat de politie betreft. Dat is een sfeer die wordt gedeeld. Als we daar nu bromfietsers en scooters aan gaan toevoegen, dan is dat in dat opzicht misschien niet het beste idee. Anderzijds is er ook de vraag of je die specifieke doelgroep van jongeren met scooters en bromfietsen daarmee zult bereiken, of die daar überhaupt in geïnteresseerd zouden zijn. Per definitie zou dit dan ook moeten gebeuren op nog een groter aantal locaties, omdat de actieradius en de verplaatsingsmogelijkheden voor bromfietsen en scooters natuurlijk beperkter zijn dan die voor motoren.
En daarnaast hebben we andere acties: Mobibrein, Mobibus, Verkeer op School, de webshop Verkeer op School, die zich richt op die doelgroep. Eventuele hiaten in het aanbod van verkeerseducatie zullen aan bod komen in de werkkamer Educatie en Sensibilisering van het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Mevrouw Christiaens heeft het woord.
Minister, dit is een positieve evaluatie, maar het kan natuurlijk altijd nog beter. De ambitie van een bereik van tweeduizend deelnemers moet realistisch zijn, maar dan moet wel nog extra worden ingezet op de mensen die voor de sfeer, de ambiance en de randactiviteiten komen. De essentie blijft wel de rijvaardigheid en de behendigheid. Het is goed dat u zelf uit de evaluatie afleidt dat er extra communicatie nodig is via de gewone media, de sociale media en flyers. Dat zal helpen om die ambitie te halen.
Ik begrijp uw antwoord over de uitbreiding naar jongeren, naar scooterrijders. Misschien wordt het doel gemist en wordt de sfeer gewijzigd. Toch is het belangrijk dat er inzake verkeerseducatie extra wordt ingezet op die gebruikers, op onze toekomstige motards. Er is al verkeerseducatie op school over fietsen en over het theoretische rijbewijs in het middelbaar onderwijs. Kan samen met de Vlaamse Stichting Verkeerskunde extra worden ingezet op verkeerseducatie voor jonge motorrijders in de hogere humaniora?
De vraag om uitleg is afgehandeld.