Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
Mevrouw Fournier heeft het woord.
Minister, in een schriftelijke vraag vroeg ik u naar het gebruik en de bezettingsgraad van de betalende parkings langs de autosnelwegen, zoals in Kruishoutem en Wetteren. Als ik daar voorbijkom, merk ik steeds opnieuw dat de parkings verre van vol staan. Tegelijkertijd valt het op dat niet-betalende parkings zoals de Lar in Rekkem en de tankstations vol staan met vrachtwagens van chauffeurs die geen interesse hebben in een betalende parking. U antwoordde dat er op de betalende parking van Wetteren al is ingegrepen. Zo is het gratis gebruik van de bewaakte parking verhoogd naar minstens één uur. Hierdoor kan de rijtijdonderbreking, die minimaal 45 minuten op 4,5 uur bedraagt, volledig gratis op de bewaakte parking gebeuren. Voor de recentere locaties zal de nodige tijd worden uitgetrokken om de truckers de parkings te laten ontdekken. Maar het komt me voor dat u tussen de regels door toch erkent dat er een probleem is. U sprak ook van een studie, als basis voor een nieuw strategisch netplan voor de autosnelwegen waarin ook de impact van de betaal- en andere parkings wordt geïntegreerd. Voorts wordt gewerkt aan betere informatie over de beschikbare plaatsen, eventueel met een app en infoborden. Tot slot ziet u het als de opdracht van de politie om foutparkeerders te beboeten.
Al in 2013 stelde toenmalig minister van Mobiliteit Crevits vast dat de betaalparkings op onze wegen niet echt een succes zijn. Ze stond open voor een evaluatie van de sector. Ik ben blij dat ook u als huidige minister het beleid durft bij te stellen. Maar misschien moeten we verder durven gaan en kijken naar het aanbod van het totale aantal parkeerplaatsen? Ik wil u daarover enkele vragen voorleggen. Hoe zult u het aanbod van betaalparkings langs autosnelwegen evalueren en eventueel bijsturen? Welke bijkomende initiatieven zult u nemen om het gebruik van betaalparkings te stimuleren?
Minister Weyts heeft het woord.
Voorzitter, collega’s, wat de evaluatie van de bewaakte parkings betreft, kan ik meegeven dat de bezettingsgraad driemaandelijks wordt geëvalueerd. Waar nodig wordt in bijsturingen voorzien. Een recent voorbeeld daarvan is de uitbreiding van de gratis parkeertijd in Wetteren, van één kwartier naar één uur. Voorts kunnen de vrachtwagenbestuurders gratis gebruikmaken van het sanitair en krijgen ze in de meeste bewaakte parkings een korting op hun verbruik in het restaurant. De investerings- en operationele kosten van deze parkings zijn hoog, waardoor de marge voor bijkomende initiatieven enigszins beperkt is. Na vijf jaar zal de bezettingsgraad van de bewaakte parkings worden geëvalueerd, in samenspraak met de concessiehouder. Indien de bezettingsgraad na vijf opeenvolgende jaren onder de gestelde norm blijft, is voorzien in de mogelijkheid voor de concessiehouder om af te zien van het verdere beheer van de beveiligde parking. Dat is zo contractueel bepaald. De parking wordt dan niet langer gekoppeld aan een toegangsprijs en aan de opgelegde voorwaarden. Het eerste vijfjaarlijkse evaluatiemoment zal plaatsvinden in oktober 2018.
Het aanbod van bewaakte parkings is gecreëerd op vraag van de transportsector zelf. De huidige bezettingsgraad is momenteel echter zeer laag. Dat is een publiek geheim. Het is soms gissen naar de oorzaken, al denk ik er een aantal te kennen. Deze parkings hebben een beperkt maar vast cliënteel dat binnen hun vervoerscontract of voor verzekeringsdoeleinden moet gebruikmaken van een beter beveiligde parking. Er wordt een bijdrage van 1,2 euro per uur gevraagd, met een maximum van 15 euro per etmaal. Ik merk echter dat de algemene bereidheid om te betalen voor deze dienst klein is, en dus zal op termijn moeten worden bekeken in welke mate het economisch model van de betaalparkings werkbaar blijft. Men zegt dat binnenlandse vrachtwagenchauffeurs er amper gebruik van maken en in de eigen woning gaan overnachten. Buitenlandse chauffeurs krijgen in het buitenland wel een dagvergoeding, maar ze beschouwen die vergoeding als een onderdeel van het loon.
Anderzijds schijnt die beleefde ‘onveiligheid’ die financiële bijdrage toch niet waard te zijn. Dat is de inschatting die we kunnen maken. Maar goed, dat zijn misschien overhaaste en voorbarige conclusies. Ik geef het gewoon mee als inschattingen die ik van de sector zelf krijg.
Het is belangrijk om de resultaten van de twee recent geopende parkings, en ook de bezetting van de bewaakte parking in Kalken die dit jaar opent, af te wachten vooraleer we eventuele veranderingen doorvoeren. Het is ook van belang dat de bekendheid van die parkings eerst toeneemt, vooraleer die effectieve bezettingsgraad duidelijk kan worden geëvalueerd.
Wat het efficiënt gebruik van de parkings betreft, hebben we recent een project aangediend bij de Europese Commissie in het kader van de Connecting Europe Facilities (CEF). We hebben daarop een positief antwoord gekregen. Dat project bestaat erin om ervoor te zorgen dat de bezetting van de parkings op voorhand wordt gecommuniceerd en dat men in het kader van intelligente transportsystemen de werkelijke bezetting van die vrachtwagenparkings in kaart brengt en publiceert als een soort open data. Daardoor kunnen vrachtwagenchauffeurs via hun navigatiesysteem de bezetting van de parkings in realtime volgen. Het staat misschien wat los van de problematiek van de betalende parkings, maar er is heel wat vraag naar, aangezien heel wat parkings op bepaalde piekmomenten overvol zijn. Daarom is het idee opgevat om er zo voor te zorgen dat vrachtwagens niet nodeloos op zoek gaan naar vrije parkeerplaatsen daar waar er geen zijn en dat ze hun route kunnen plannen in functie van parkings even verderop. Laten we wel wezen: door de densiteit van ons netwerk zijn de parkings, zeker in vergelijking met het buitenland, vrij kort opeenvolgend. Daarover moeten we ons dus absoluut niet schamen.
Het dossier en proefproject dat we hebben ingediend, is heel concreet. Het wordt voor 50 procent gesubsidieerd met middelen van Europa.
Als onderdeel van die studie zal het eventuele tekort aan parkeerplaatsen ook in kaart kunnen worden gebracht. Los van een en ander kan ik zeggen dat we voor de komende jaren, 2016-2017, ook nog een kleine tweehonderd – iets minder dan tweehonderd – extra parkeerplaatsen plannen. Het zou tussen 175 en 200 liggen. Enerzijds zorgen we voor een inbreiding – de creatie van meer parkeerplaatsen op de bestaande – en anderzijds ook nog voor 73 bijkomende plaatsen. In totaal zitten we dan aan 175 tot 200 extra parkeerplaatsen voor vrachtwagens.
Mevrouw Fournier heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik ben zelf voorstander van betalende parkings. Ik heb vroeger zelf vergaderingen bijgewoond met de transportsector en de verzekeringsmaatschappijen. De verzekeringsmaatschappijen zeiden dat er een verplichting zou worden opgelegd om enkel te verzekeren als de vrachtwagen op een betalende parking staat. Die verplichting is echter nog niet fundamenteel doorgevoerd en geldt enkel bij bepaalde sectoren. Ik vrees dat, zolang die verplichting van die verzekeringsmaatschappijen er niet is, er nog altijd zal worden geparkeerd op niet-betalende parkings.
De vraag is ook of u van plan bent om alle parkings betalend te maken. Ik weet wel dat ze kunnen afrijden van de autosnelweg. In Menen, niet ver van de autostrade, is er een groot industriegebied waar men kan parkeren. Als alle parkings langs de autosnelwegen betalend worden gemaakt, zal de belasting op andere industriegebieden of andere parkings groter zijn. Bent u van plan om al die parkings langs de autostrade betalend te maken?
Ik heb nog een vraag in verband met het project van de Europese Commissie. Voor alle duidelijkheid: zal men zowel voor de niet-betalende als voor de betalende parkings kunnen nagaan wat de bezettingsgraad is? Is dat enkel voor de betalende parkings of voor alle beschikbare parkings langs de autostrade?
Minister Weyts heeft het woord.
Het geldt voor beide. Daarom zei ik dat het wat los staat van de problematiek van de betalende parkings. Het systeem leidt ertoe dat, wanneer men vaststelt dat bepaalde niet-betalende parkings overvol zitten, men automatisch door de planning meer zal overwegen om door te rijden naar een betalende parking. Daarom wilde ik dat ook meegeven in dit kader.
Verder zei ik nog dat, zolang verzekeringsmaatschappijen geen echte verplichting opleggen om op betalende parkings te staan, het moeilijk zal zijn om het af te dwingen.
Ik zal eerlijk zijn. Ik heb gezegd dat we de zaken eerst verder moeten evalueren in hun totaliteit, zeker nu we nieuwe betalende parkings hebben ingevoerd.
Om aan de andere kant alle parkings in Vlaanderen verplicht betalend te maken, lijkt mij zeker gegeven de huidige omstandigheden voor de transportsector echter geen evidentie. Dat perspectief zal ik hier en nu dus niet in het vooruitzicht stellen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.