Verslag vergadering Commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Innovatie en Wetenschapsbeleid
Vraag om uitleg over de technische afhandeling van dienstencheques door Sodexo
Verslag
Mevrouw Coppé heeft het woord.
Sinds de zesde staatshervorming is het Vlaamse Gewest bevoegd voor het dienstenchequestelsel. De regelgevende en fiscale bevoegdheid, de bevoegdheid voor de controle en inspectie en de bevoegdheid inzake de erkenningen en de bestedingsbevoegdheid zijn dus overgeheveld naar Vlaanderen.
Artikel 6 van het KB van 12 december 2001 betreffende de dienstencheques bepaalt dat de gebruiker per gepresteerd arbeidsuur een door hem ondertekende en gedateerde dienstencheque aan de werknemer overhandigt op het moment dat de buurtwerken of -diensten zijn uitgevoerd.
Dienstencheques kunnen worden gebruikt voor vier categorieën: huishoudhulp, strijken buitenshuis, boodschappendienst en vervoer van personen met beperkte mobiliteit. Mijn vraag om uitleg spitst zich toe op de strijkcentrales.
Het is in die sector een courante praktijk dat de dienstenchequeonderneming aan de gebruiker vraagt om de datum niet in te vullen. De datum wordt door de onderneming zelf ingevuld. Die praktijk vloeit voort uit het specifieke arbeidsproces in de strijkateliers. Onder het strijken vallen immers verschillende activiteiten: registratie, sorteren, controle, verzamelen, verpakken en bestellen van de opdracht. Die stappen worden niet door één persoon uitgevoerd, waardoor een dienstencheque kan worden toegewezen aan verschillende personen en verschillende dagen.
Het invullen van de dienstencheque laat dit echter niet toe. Om die praktische problemen op te lossen, wordt er aan de gebruikers gevraagd om geen datum in te vullen op de cheque. Die gewoonte is gangbaar in meerdere strijkateliers, zo kan ik zelf wekelijks ervaren. Ik krijg vanuit de strijkateliers en dienstencheque-ondernemingen signalen dat dit een probleem vormt. Zelfs een grote Vlaamse universiteit, namelijk de UGent, die in samenwerking met een dienstenchequeonderneming strijkdiensten aanbiedt aan haar personeel, past die techniek toe. Recent keurde de inspectie van de dienst Werk en Sociale Economie bij een controle van een dienstenchequebedrijf die praktijk echter af. Vanuit de administratie werd tot op vandaag nog geen alternatief of oplossing geboden.
Bij huishoudhulpen stelt die problematiek zich niet, omdat één persoon op een welbepaalde datum gedurende één of meerdere uren poetst. Alle gegevens kunnen eenvoudig worden ingevuld. Bij een strijkatelier is dit, gelet op het arbeidsproces, theoretisch en ook in de praktijk niet mogelijk.
De datum van de dienstencheque kan op vandaag dus worden niet ingevuld worden door de dienstenchequeonderneming. Anderzijds vraagt Sodexo wel aan de dienstenchequeondernemer om bepaalde fouten op de papieren dienstencheque, bijvoorbeeld de datum, te corrigeren. Dat gebeurt in de zogenaamde ‘beveiligde zone’. Het corrigeren is enkel van toepassing als de computer de datum op de cheque niet automatisch kan lezen, bijvoorbeeld door een onleesbaar geschrift van de gebruiker. De correctie dient plaats te vinden voor het einde van de vervaldatum, met een minimumtermijn van één maand. Na die termijn betaalt Sodexo de onvolledige of onleesbare cheques, weliswaar betaald door de klant, niet terug aan de onderneming.
Minister, bent u op de hoogte van de problematiek met betrekking tot het registratiesysteem van dienstencheques bij strijkactiviteiten? Welke oplossing stelt u voor? Dit blijkt in de praktijk namelijk echt een probleem te vormen.
Werd de procedure van correctie van fouten op de papieren dienstencheque door de dienstenchequeondernemer formeel goedgekeurd? Zo ja, wat is de juridische grondslag van die procedure? Zelf vinden we dat namelijk niet terug. Wat gebeurt er met de opbrengst van de niet-tijdig gecorrigeerde en dus vervallen dienstencheques? Is die opbrengst ten voordele van Sodexo? Het bedrijf zelf verliest namelijk die bedragen.
In de beleidsnota Werk 2014-2019 lees ik: “We willen dit systeem continueren, de performantie ervan versterken door maximaal in te zetten op automatisering en digitalisering, op vereenvoudiging en verminderde administratieve lasten.” Vandaag verneem ik dat de ondernemer van het strijkatelier effectief problemen ervaart met Sodexo en met de inspectie.
Minister, wat gebeurde er tot nu toe om daarvoor een oplossing te vinden?
Mevrouw Taelman heeft het woord.
Minister, dit jaar hebben we het al gehad over de bestaande problemen met de verwerking van dienstencheques door Sodexo sinds de totale overname van het systeem door Vlaanderen door de staatshervorming. U hebt toen gesproken met Sodexo en we hebben op korte termijn signalen gekregen dat er inderdaad verbetering was. Op dit moment is er echter spijtig genoeg nog altijd geen sprake van een vlekkeloos parcours.
Zo krijgen we nog altijd melding van technische storingen overdag waardoor de site van Sodexo één tot twee uur kan stilliggen. Ik moet u niet vertellen dat dat op een bureel, dat altijd afhankelijk is van die site, voor de werknemers daar eigenlijk een kleine ramp is.
Mevrouw Coppé heeft het al gehad over de optische lezing. Dat is een pijnpunt waarover we het al hebben gehad. Ik verneem dat nog altijd 20 tot 25 procent van de papieren cheques niet wordt herkend door de optische lezers. Dat is enorm veel. De cheques die niet worden herkend, worden later uitbetaald dan normaal, pas na een bepaalde termijn. Daardoor blijven de inkomsten van de dienstencheque-ondernemingen langer onderweg.
Ik heb recent vernomen dat men als onderneming sinds drie à vier weken zelf niet het initiatief kan nemen om te corrigeren. Het probleem zou liggen in het feit dat Sodexo servers moet huren bij een externe firma en dat de capaciteit van die servers niet volstaat. Daardoor verschijnt er geen afbeelding van de te corrigeren cheque en kunnen de dienstenchequeondernemingen niet proactief zijn, vlugger hun papieren cheques verbeteren en vlugger hun inkomsten innen. Het is een enorm probleem.
Die ondernemingen ergeren zich ook ten zeerste aan de nuanceringen en het verbloemen van de problemen wanneer ze contact opnemen met Sodexo over die technische problemen. Minister, we hebben er ook melding van gekregen dat er, jammer genoeg sinds Vlaanderen bevoegd is, niet één, maar meerdere keren sprake zou zijn geweest van het verwisselen van zendingen, zodat de ene onderneming betaald krijgt wat een andere onderneming moest krijgen. Ik heb dat vroeger nooit gehoord. De andere onderneming, die dus het geld van haar zending, van haar papieren cheques niet heeft gekregen, moet dan bewijzen wat fout is gelopen, wat ze natuurlijk heel moeilijk kan doen.
De communicatie blijft dus een pijnpunt. Wel een goede zaak is de app die werd gemaakt voor de dienstenchequewerknemers. Zij kunnen zo met een smartphone of tablet dus hun uren ingeven. Dat werkt heel goed. De ondernemingen moeten daar zelf de opleiding voor verzorgen. Tot daaraan toe. Blijkbaar wordt er echter nu ook werk gemaakt van een app voor de klanten, maar Sodexo communiceert daar niet over ten overstaan van de ondernemingen. We horen ook dat er van vakbondszijde nu vragen komen om aan alle dienstenchequewerknemers een smartphone of tablet ter beschikking te stellen om die app te kunnen gebruiken. We hebben het hier ook al een aantal keren gehad over de kleine marges. De IDEA-studie die hier al ter sprake is gekomen, bewijst dat de marges voor dienstenchequeondernemingen enorm klein zijn. Het lijkt me dus niet haalbaar dat de onderneming zelf aan iedere werknemer een smartphone of tablet ter beschikking stelt.
Minister, heeft er sinds begin februari nog overleg met Sodexo plaatsgevonden over de technische problemen? Wat is de stand van zaken? Hoe vaak waren er technische storingen tijdens de werkuren met de website voor DCO’s? Waaraan waren die te wijten en hoe komt het dat die maar niet opgelost geraken? Klopt het dat uw kabinet op 17 maart een mail ontving over al die problemen? Zo ja, welke concrete problemen werden daarin aangekaart en wat werd er intussen ondernomen om er gevolg aan te geven? Hoe schat u de performantie en klantvriendelijkheid van Sodexo ten overstaan van de DCO’s in, bijvoorbeeld in het geval van die onderhoudswerkzaamheden en het opnemen van de verantwoordelijkheid voor de praktische problemen? Waarom wordt de bewijslast voor het rechtzetten van fouten door Sodexo, bijvoorbeeld in het door mij aangehaalde geval van het storten op foutieve rekeningen, bij de DCO’s zelf gelegd? Zult u bij Sodexo navraag doen over de proactieve terugkoppeling naar DCO’s met betrekking tot communicatie voor gebruikers? Wat is de stand van zaken met betrekking tot de ontwikkeling van de nieuwe app voor de gebruikers? Zal daarover op korte termijn worden gecommuniceerd ten behoeve van de ondernemingen? Hoe moet er worden omgesprongen met de inbelkosten of het ter beschikking hebben van het gepaste materiaal voor het gebruik van de gratis app door de poetshulpen?
Minister Muyters heeft het woord.
De twee vragen overlappen misschien een beetje, maar ik zal beginnen met mevrouw Coppé. We zijn uiteraard op de hoogte van de problemen die er zijn met betrekking tot strijkateliers en strijkactiviteiten. Mevrouw Coppé, u hebt dat juist geschetst. Natuurlijk moet de reglementering worden gevolgd, maar door de aard van het werk is het naar de letter volgen soms moeilijk. U hebt het gezegd: dat is groepswerk. Ik zal al die elementen niet herhalen.
Ik ben van oordeel dat die specifieke situatie geen aanleiding mag en kan zijn om de strijksector bijkomende administratieve lasten op te leggen. Het moet echter wel mogelijk zijn en blijven om te traceren wanneer de prestatie werd geleverd door de dienstenchequewerknemer, en zoals bij elke andere DCO moet het totale aantal gepresteerde en aan de RSZ aangegeven uren minstens gelijk zijn aan het aantal ingediende cheques. Het lijkt me logisch dat je op dat punt toch een vorm van controle hebt. Met het oog op die controles die wij moeten doen, moet een strijkatelier een vorm van registratiesysteem gebruiken die toelaat om de band tussen de prestaties van de werknemers, de dienstencheques en de gebruikers te kunnen controleren. Dat lijkt me wat er nodig is. We zullen de situatie van de strijkateliers verder bekijken met onze afdeling Toezicht en Handhaving, dus met onze inspectie. Ook de textielverzorgingssector wordt daarbij betrokken. Een eerste overleg heeft eergisteren, op 26 april plaatsgevonden. We hebben een zeer constructieve bespreking gehad. Er zullen nog besprekingen volgen. Dat moet leiden tot goede afspraken tussen ons, de inspectie en de sector.
Het lastenboek voor de uitgiftemaatschappij schrijft voor dat om een dienstencheque te valideren “hij de door de reglementering vereiste vermeldingen moet bevatten, namelijk de identiteit van de gebruiker, zijn handtekening, de identiteit van de onderneming, haar erkenningsnummer, de identiteit van de werknemer (...), zijn handtekening en de datum waarop de prestatie heeft plaatsgevonden.” Om erkende ondernemingen de tijd te geven zich daarop voor te bereiden, werd in samenspraak met het departement in een overgangsperiode van zes maanden voorzien, waarbij de ondernemingen de mogelijkheid krijgen om de papieren dienstencheques die leeg, niet conform of niet leesbaar zijn, te corrigeren. Na drie dagen wordt dan de cheque uitbetaald, ongeacht of die al dan niet werd gecorrigeerd. Cheques die tijdig werden ingediend maar niet onmiddellijk werden uitbetaald omdat ze niet ingevuld of niet leesbaar zijn, komen nadien níet te vervallen. Uw informatie is dus niet juist. Het klopt ook niet dat de correctie enkel kan gebeuren bij cheques die nog minstens een maand geldig zijn. Er komt dus geen geld terug. Ik zag zo al massa’s geld ergens naartoe gaan, maar dat is dus helemaal niet het geval, en terecht.
In elk geval blijven we overleggen met de sector. Zoals we dat in het verleden al hebben gedaan, zoeken we voor elk probleem een oplossing, dus ook als het gaat over niet-ingevulde en niet-leesbare cheques hebben we overleg. Mevrouw Taelman, dat is ook al een begin van antwoord op uw vragen.
Mevrouw Taelman, het is zelfs zo dat de opvolging van de werking van Sodexo gebeurt in een wekelijks overleg met de administratie. Mijn kabinet heeft sinds februari verschillende keren samengezeten met de administratie en Sodexo om de situatie op te volgen. De volgende maanden staan er nog enkele vergaderingen op de agenda. De problemen die zijn opgedoken in de eerste weken werden aangepakt. U herinnert zich de situatie van de geblokkeerde gebruikers. Ook het probleem van de bereikbaarheid van het callcenter is opgelost, alsook de vlotte en stabiele toegang tot de beveiligde zone op de website. Er werd ook een klachtenprocedure afgesproken tussen de administratie en Sodexo.
De website dienstencheques-vlaanderen.be heeft sinds 1 januari nooit platgelegen. Op het extranet voor de ondernemingen zijn er wel enkele storingen geweest, voornamelijk ten gevolge van het updaten van het extranet. Dit gebeurt altijd tussen 19 en 22 uur, juist om de ondernemingen zo weinig mogelijk te storen in hun werkzaamheden. Er is natuurlijk altijd een minimale hinder. Daarnaast zijn er ook enkele korte periodes van onbereikbaarheid van het extranet geweest ten gevolge van bugs in het systeem. Hierdoor konden sommige bedrijven zich tijdelijk niet aanmelden.
Wij hebben op 17 maart inderdaad een mail ontvangen van een dienstenchequeonderneming. De mail betrof een fout gelopen terugbetaling aan een erkende onderneming. De onderneming beklaagde zich over de manier waarop hij behandeld werd door Sodexo en over het uitblijven van een oplossing, met name een betaling. Mijn kabinet heeft onmiddellijk de klachtenbehandelaar van Sodexo gecontacteerd. Het probleem is, naar ons werd gezegd, opgelost. Er blijkt geen sprake van een structureel probleem op het vlak van de terugbetalingen bij Sodexo.
Mevrouw Taelman, de overdracht naar Vlaanderen is echt niet het probleem. Wij hebben een nieuwe offerte uitgeschreven over wie het geheel gaat doen. Daarop heeft Sodexo geboden, samen met iemand anders. Sodexo heeft gewonnen. In het verleden zijn er, bij verandering van aanbieder, ook al eens problemen geweest. Wij gaan natuurlijk voor een heel grote stap vooruit. Wij willen meer gedigitaliseerd zien. Wij willen vereenvoudiging. Wij willen toepassing van de wetgeving. Misschien is er hier en daar wel een verschil tussen de aanpak van Vlaanderen en die van het federale niveau. We kunnen echter niet zeggen dat de problemen er nu zijn doordat het wordt overgedragen. Het is de behandelaar, Sodexo, die verschilt van het vroegere systeem.
De performantie van Sodexo op het vlak van klantvriendelijkheid is een belangrijk onderdeel van het uitvoeren van de overheidsopdracht. De eerste maand van 2016 was de bereikbaarheid van het callcenter een groot werkpunt. Zij zeggen dat de capaciteit ondertussen is verhoogd en dat er technische verbeteringen zijn doorgevoerd. Zo zou de bereikbaarheid terug op het gewenste niveau zijn gekomen. In verhouding met het grote aantal gebruikers en ondernemingen – we mogen dat toch niet onderschatten – zijn er de laatste weken weinig klachten over de klantvriendelijkheid van Sodexo ontvangen. Ik garandeer u dat wij dit continu blijven opvolgen.
Op onze vraag heeft Sodexo ook geïnvesteerd in een website met operationele informatie voor de ondernemingen, en er is een infogids voor erkende ondernemingen beschikbaar die continu wordt aangepast. Dat is ook een goede verbetering. Mijn kabinet blijft er wel op wijzen bij Sodexo dat in het geval van problemen zij hier zo snel en transparant mogelijk over moeten communiceren. Dat is essentieel om de impact voor alle betrokkenen te minimaliseren. Die mentaliteit moeten we een beetje veranderen. Dat gebeurde bij Sodexo niet automatisch, maar wij willen dat het op die manier gebeurt.
Wat betreft de bewijslast van vermeende fouten door Sodexo, lijkt het mij normaal om die bewijslast bij de persoon of onderneming te leggen die beweert dat er een fout zou zijn gebeurd. Dat is, lijkt mij, de normale werkwijze in het handelsverkeer en er is geen reden waarom dit in de sector van de dienstencheques anders zou moeten zijn.
Mijn kabinet en de administratie hebben Sodexo al meermaals gewezen op het belang van een proactieve communicatie, zowel naar de klanten als naar de overheid. Zo hebben wij hun duidelijk gemaakt dat het noodzakelijk is om de communicatie die aan de gebruikers gericht is eerst ook aan de ondernemingen voor te leggen. De ondernemingen zijn immers vaak het eerste aanspreekpunt voor de gebruikers en zo kunnen de ondernemingen zich voorbereiden op te verwachten vragen. Dat klinkt allemaal logisch, maar we bespreken al die punten met Sodexo.
De app voor de gebruikers is in de laatste testfase. Zij wordt door enkele mensen van de administratie uitgeprobeerd. Als alles volgens plan verloopt, wordt deze app zeer binnenkort beschikbaar gesteld aan het grote publiek. Ik vind het wel belangrijk dat die app echt goed werkt vooraleer ze hem in de breedte uitrollen.
De app voor poetshulpen is er gekomen op vraag van ondernemingen die ontevreden waren over het inbellen van de prestaties, wat tijdsintensief is en soms tot problemen leidde met drukbezette lijnen. Tegenover de bijkomende kost van het dataverbruik, de smartphone of de inbelvergoeding staan een lagere administratieve kost, tijdwinst en meer flexibiliteit.
Ik wil ook de werkgevers ertoe aansporen om creatief gebruik te maken van de mogelijkheden die voorhanden zijn. Zo kan men gebruik maken van het internet bij de gebruiker thuis of gratis de prestaties inbellen via het vaste toestel van de gebruiker. Er is ook de mogelijkheid van het ingeven van prestaties door de ondernemingen zelf via de beveiligde zone. Door al die mogelijkheden kom je het best toe aan de noden van verschillende types van ondernemingen en gebruikers.
Slotsom: we proberen enkele belangrijke veranderingen te realiseren inzake administratieve vereenvoudiging. Er zijn problemen geweest en er zijn er nog. We volgen die van zeer nabij op. We nemen alle informatie die we krijgen mee in het overleg dat we continu plannen.
Mevrouw Coppé heeft het woord.
Ik dank u voor uw antwoord, minister. Ik heb u gehoord, u volgt dit wekelijks op als er problemen aangekondigd zijn van Sodexo. Met de administratie en het kabinet werkt u aan goede afspraken.
Er is een eerste overleg geweest met constructieve afspraken. Kunt u daar al iets meer over zeggen? Welke oplossing komt er voor de onleesbaarheid van de datum?
Het is wettelijk niet toegestaan dat Sodexo een cheque niet terugbetaalt en daar subsidies voor ontvangt. Alle, zelfs vervallen, cheques zullen worden terugbetaald. De dienstenchequeonderneming zal het geld ontvangen. Kunt u dat nog eens bevestigen zodat ik dat heel duidelijk kan terugkoppelen naar de persoon die mij deze vraag heeft gesteld?
Mevrouw Taelman heeft het woord.
Het klopt, minister, in de overgangsperiode die nu nog loopt, worden alle cheques, ook de onleesbare voor de optische lezing, uitbetaald. Er is alleen een verschil in de datum van uitbetaling. De leesbare cheques worden vlugger betaald, de uitbetaling van de onleesbare duurt een hele tijd.
Het is en blijft wel een probleem dat de ondernemingen met een hoge loonlast zitten. Er zijn uren gepresteerd, het loon moet worden betaald en de omzet van die ondernemingen is recht evenredig met de loonlast. Voor sommige ondernemingen is die loonlast heel zwaar, tot 80 à 90 procent van de kosten. Ze zijn dus afhankelijk van de vlugge inning van die cheques om de lonen te kunnen betalen. Het later uitbetalen van cheques door de niet-herkenning door de optische lezers is echt een probleem.
Niets menselijks is ons vreemd, minister, ik denk dat de onderneming het tijdens het overleg met uw administratie wat rooskleuriger voorstelt dan het is. Momenteel, en dat is al bijna een maand het geval, kan de dienstenchequeonderneming het aantal onleesbare cheques niet corrigeren om zo vlugger uitbetaald te krijgen. Het wordt uiteindelijk wel uitbetaald, alleen kan het soms lang duren, soms een maand tot anderhalve maand.
Ik ben blij, minister, dat u de vinger aan de pols houdt. Wat de uitbetaling betreft, geeft Sodexo u dus informatie die niet altijd klopt met de realiteit. Een uitbetalingstermijn van drie dagen geldt voor de elektronische cheques, ja. Voor papieren cheques is dat zeker niet het geval.
Ik vind het net als u, minister, bijzonder raar dat Sodexo, de verwerker die dezelfde is gebleven, nu veel meer technische problemen heeft dan vorig jaar. Ik vind dat onbegrijpelijk. Ik snap niet waarom dat gebeurt.
Wat de bewijslast voor de fout betreft, klopt wat u zegt juridisch gezien, maar in dit geval ligt dat anders. In dit systeem stuurt een onderneming papieren cheques op, houdt daar een strookje van bij en kan alleen maar bewijzen dat ze opgestuurd zijn. Men weet niet hoe de verwerking verloopt. Ik heb gehoord van minstens twee gevallen, u spreekt van één geval, waar Sodexo betaalt en denkt dat het afgehandeld is, maar er is aan de verkeerde onderneming betaald. Degene die recht heeft op de betaling zit te wachten en weet niet wat er gebeurd is. Die fout kunnen zij nooit bewijzen. Ze weten niet waar het geld terechtgekomen is. Dat is toch een nuance. Ik pleit ervoor dat Sodexo klantvriendelijker optreedt naar de ondernemingen.
De heer Van Malderen heeft het woord.
Voorzitter, ik ben het volmondig eens met veel opmerkingen van mevrouw Taelman en ook van mevrouw Coppé. Ook wij krijgen op het ritme van de maandelijkse afrekeningen klachten van verschillende dienstenchequebedrijven. Ik zal er een paar geven. Ze bevestigen het beeld dat de informatie die u krijgt wellicht rooskleuriger is dan de realiteit. Ik wil van uw korteketenaanpak, uw wekelijks overleg gebruikmaken om dit praktisch op te lossen.
Het probleem is niet dat cheques zouden vervallen. Mevrouw Taelman heeft het probleem duidelijk geschetst. Het probleem is dat men lonen moet voorschieten en pas nadien de afrekening krijgt, na – en hier moet ik mevrouw Taelman aanvullen – onbetamelijk veel extra werk om niet-gevalideerde cheques manueel te laten corrigeren. Daar zit het probleem.
Het is inderdaad zo, het cijfer één op vier is gevallen, ik kan het op basis van mijn contacten bevestigen, dat één op vier manueel moet worden ingevuld. Tot vorige maand kon men dat doen op basis van een foto van een dienstencheque waardoor men een deel van de informatie had. In niet al te grote bedrijven herkent men heel vaak een klant of een poetsvrouw en legt men de link en kan men wat sneller reageren. Nu is dat niet meer zo.
Ik heb een mail van iemand die een envelop heeft teruggekregen met meer dan 1000 dienstencheques die allemaal manueel moeten worden gecorrigeerd. De reden daarvoor is dat de scanner bijzonder slecht werkt, en dat geeft men bij Sodexo ook toe. Men probeert dat in de praktijk op te lossen door stempels te geven aan poetsvrouwen. Wanneer een klant dan de datum van de prestatie manueel invult, dan herkent die scanner zelfs het jaartal 2016 niet. De mail die ik heb – en ik wil u die bezorgen, minister – spreekt over artificiële domheid. Het zijn niet mijn woorden, maar wel die van een gefrustreerde ondernemer die geen zin heeft om dat monnikenwerk te blijven doen.
Idem dito de rijksregisternummers van de betrokken poetsvrouwen. Het gaat over een bedrijf van 65 poetsvrouwen. Indien het de lijst met nummers manueel zou laten invullen, dan zou het een betere score halen dan de computer, wordt mij gemeld. Dat is toch de wereld op zijn kop.
Men beklaagt zich ook over het eenrichtingsverkeer van de communicatie en over tegengestelde informatie die men heeft wanneer men een mail stuurt of de website raadpleegt. Ik denk dat daar echt nog werk aan de winkel is.
Tot slot, en dat is een beetje de kern van het probleem, hebt u het over de belangrijke evolutie naar elektronische cheques. We hebben eerder al gewezen op het risico dat dit heeft voor bepaalde groepen. U hebt het over administratieve vereenvoudiging maar die vereenvoudiging gebeurt vandaag voor een deel van de cheques onevenwichtig, wat niet uw bedoeling is en was. We moeten Sodexo daarop aanspreken. Die evolutie naar elektronische dienstencheques mag niet met een trage wurggreep gebeuren tot mensen het kotsbeu zijn om nog met papieren cheques te werken.
Zolang de twee systemen bestaan, moet ook het papieren systeem gewoon op een kwalitatief verantwoorde manier kunnen worden gebruikt. We zijn daar nog lang niet, minister. En zolang wij daar klachten over krijgen, zal ik u daarmee blijven confronteren in de hoop dat dit opgelost geraakt. Dienstencheques zijn belangrijk voor de tewerkstelling en voor het lenigen van noden in de samenleving. Maar ik denk dat we vandaag onbetamelijk veel werk op de schouders van een aantal ondernemingen leggen door het niet goed functioneren van de onderaannemer.
Mevrouw Christiaens heeft het woord.
Minister, half januari heb ik u in de commissie gesproken over een probleem met de elektronische dienstencheques. Het inbellen zou alleen mogelijk zijn met een vast toestel wat betalend is, waardoor de gebruikers, de ondernemingen, dat helemaal niet gebruiksvriendelijk vinden. In plaats van gebruik te maken van digitale dienstencheques werd dan ook geopteerd voor de papieren versie. U hebt toen geantwoord dat u op de hoogte was en u hebt me geïnformeerd over de app, een bijkomend instrument om dat gebruiksvriendelijker te maken. U hebt ook gezegd dat in het bestek de voorwaarde voor toekenning aan Sodexo, de digitalisering was en dat die contractueel moet worden nageleefd. U hebt daar diezelfde week een overleg over gehad en u zei dat er ook al een vervolgvergadering was gepland met de Federatie van Partners voor Werk (Federgon), Sodexo en uw administratie. Minister, wat is de stand van zaken? Heeft die vergadering al plaatsgevonden? En hoe gaat het concreet verder met de digitalisering?
Mevrouw Van Eetvelde heef het woord.
Ik sluit me aan bij alle technische vragen die zijn gesteld. Ik wil er echter nog eens op wijzen dat Sodexo is gekozen via een oproep waarbij moest worden voldaan aan heel wat kwaliteitsvereisten. Als ik zie dat 90.000 mensen werken in dat systeem en dat 700.000 mensen een beroep doen op het systeem, dan verdienen zij echt wel een correcte behandeling. De dienstenchequeondernemingen hebben ook recht op een heel duidelijke communicatie.
Sodexo heeft heel wat verplichtingen om die kwalitatieve dienstverlening voor de erkende ondernemingen en de gebruikers te garanderen. Zij moeten dan ook nog korter op de bal spelen. De digitalisering van de dienstencheques was een van de vier criteria bij de toewijzing van de opdracht. Het is nu aan Sodexo om die verplichtingen in verband met de digitalisering van de dienstencheques na te komen. Het duurt zeer lang voor dit systeem echt op punt staat.
Ik ben tevreden dat er regelmatig overleg is met u en met de sector. Tijdens het wekelijkse overleg sinds februari kunnen alle technische problemen ter sprake komen, maar de druk moet toch nog verder worden opgevoerd.
Minister Muyters heeft het woord.
Wij overleggen voortdurend met Sodexo. Er is wekelijks overleg, maar het is duidelijk dat de problemen niet opgelost zijn. Iedereen merkt dat wij kort op de bal blijven spelen en dat zullen wij blijven doen. Wanneer u me mails met klachten kunt bezorgen, dan wil ik die graag ontvangen. Ik zal elke klacht meenemen naar het overleg met Sodexo. Ik zal ook vragen dat daarop wordt gereageerd en dat wij daar een kopie van krijgen. We horen natuurlijk allemaal één klok en het is dan ook goed om die klokken op elkaar af te stemmen.
Het constructieve overleg zal worden voortgezet, mevrouw Coppé. Er moeten ook afspraken worden gemaakt, bijvoorbeeld over de datum.
Wettelijk gezien moet er op de dienstencheque een datum staan, maar je kunt afspraken maken over welke datum dat is. Dat zijn dingen die moeten gebeuren in het overleg. Het eerste overleg was constructief. Dat is niet gemakkelijk, want er is langs twee kanten een gevoel van wantrouwen. Wij hebben die mensen samengebracht. Neem mijn voorbeeld niet als een juist voorbeeld. Als er een datum op moet staan, dan moeten er afspraken zijn over wat die datum kan of moet zijn.
U vroeg nog om een bevestiging in verband met de vervallen cheques. Ik kan dat bevestigen, maar dus bij niet-invulling of niet-leesbaarheid, niet bij alle vervallen cheques.
Collega Taelman, stuur ons die zaken gerust door. Aan ons is gezegd dat alle cheques die niet goed ingevuld waren en nog niet gecorrigeerd waren, binnen de drie dagen werden betaald. Geef dus maar door. Ik zal het verslag van de vergadering voorleggen aan Sodexo.
Ik denk dat wij de wetgeving misschien iets strikter toepassen dan in het verleden. Wij vinden dat als er een wetgeving is die zegt wat er allemaal op de dienstencheque moet staan, en dat is niet het geval, wij dan vragen moeten stellen. Anders moet je het niet in de wetgeving zetten. Dan moet je zeggen dat een datum en dergelijke meer niet belangrijk zijn. Dat is ook een optie, maar een andere optie. Ik denk dat daar wel een verschil zit, zo heeft men mij verteld, met het verleden. Dezelfde verwerker kan daardoor misschien wel problemen hebben met een aantal dingen. Maar we moeten die oplossen. Dat is voor mij heel belangrijk.
Er zijn vandaag door de collega’s verschillende vragen gesteld over de niet-ingevulde en de niet-leesbare cheques. In dat overleg moeten we tot afspraken komen. De proefperiode loopt naar haar einde. Ik wil hier goede afspraken hebben voor de toekomst. Ook daar zullen we voor zorgen.
Collega Van Malderen, u hebt 100 procent gelijk. Het papieren systeem blijft bestaan. Het is Sodexo dat zich heeft geëngageerd om het digitale systeem naar een bepaald percentage te brengen. Ik vind dat goed. Dat zal veel eenvoudiger zijn. Maar er staat nergens dat ze het papieren systeem daardoor zouden mogen verwaarlozen. Dat is nooit de bedoeling geweest.
Collega’s, stuur wat jullie aan opmerkingen en bedenkingen krijgen, gerust door. Ik geef het door, daar mag u op rekenen. En het wordt besproken op de verschillende vergaderingen.
Mevrouw Coppé heeft het woord.
Minister, bedankt voor uw antwoord. Voor de ondernemer zelf is het zeker een goed antwoord. Ik zal u de mails die ik hierover ontvang, zeker bezorgen, zodat we tot een oplossing kunnen komen. Dit is immers een goed systeem voor de combinatie gezin-arbeid en voor de tewerkstelling. We moeten ervoor dat de dienstverlening langs beide kanten zeer goed verloopt. Ik hoor van u dat het overleg met Sodexo goed gestart is en dat er verdere afspraken gemaakt worden. Als we geen verdere klachten meer ontvangen, ga ik ervan uit dat er met Sodexo afspraken gemaakt zijn in de praktijk, en dat dat ook lukt.
Ik denk dat dit een goede discussie geweest is in de commissie over de dienstencheques en het gebruik ervan in het algemeen. Misschien is het goed dat er naar de mensen die nu nog papieren cheques gebruiken – en dat zijn wellicht meer de 65-plussers – nog eens een mailing gebeurt door Sodexo, om hen nog eens aan te sporen en uiteen te zetten hoe ze naar de elektronische dienstencheques kunnen gaan. Zeker nu het app-gebruik gelanceerd wordt, is dat toch wel simpeler. Het is gewoon een suggestie voor de toekomst en om de stap naar digitalisering te zetten.
Mevrouw Taelman heeft het woord.
Minister, ik wil u bedanken voor de openheid van de discussie en voor de opvolging. We zullen de klachten en de bewijzen verzamelen. We zullen de bewijslast op ons nemen om aan te tonen dat het niet altijd even goed gaat op dit terrein.
De vragen om uitleg zijn afgehandeld.