Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
De heer de Kort heeft het woord.
In november 2015 stelde ik een schriftelijke vraag over het continue meten van de bandenspanning van vrachtwagens als maatregel om ongevallen en bijhorende files te vermijden. In Nederland maakt men al gebruik van deze technieken in het kader van intelligente transportsystemen (ITS). Zo worden chauffeurs tijdig geïnformeerd over een verhoogd risico op problemen met hun voertuig. Men werkt hier met innovatieve sensoren die de temperatuur en druk per band meten.
Bij een te lage bandenspanning stuurt de sensor een melding naar het online dashboard van de betrokken transportonderneming. Bij gevaar op een klapband wordt de chauffeur meteen gewaarschuwd. In Nederland is 43 procent van pech van vrachtwagens te wijten aan een probleem met de banden. Aangezien een verkeerde bandenspanning vaak de oorzaak is van ongevallen, helpt die technologie het verkeer veiliger maken, wat ook zorgt voor minder files en kijkfiles.
Ik vroeg u in mijn schriftelijke vraag of u een proefproject zou opzetten rond het meten van de bandenspanning. U antwoordde toen ontkennend, maar zou het Nederlands proefproject bekijken. De technologie blijft echter evolueren. Het is dus aangewezen om ook op Vlaams niveau dit goed op te volgen en uit te breiden met een proefproject. Automatic Tire Inflation System (ATIS) is een actief systeem dat de banden al rijdend op de goede spanning houdt en zo nodig bijpompt. Dat zorgt niet alleen voor minder ongevallen en files, want zo wordt 95 procent van alle klapbanden voorkomen, maar ook voor een lagere CO2-uitstoot omdat een correcte bandenspanning het brandstofverbruik met 2 tot 5 procent vermindert.
Sinds november 2014 is in heel Europa het Tire Pressure Monitoring System (TPMS) verplicht in alle personenwagens. Maar voor vrachtwagens geldt die verplichting niet. Bij constructeur Van Hool zijn een aantal klanten reeds overgeschakeld op zo’n systeem of een geëvolueerde versie ervan, wat een positieve evolutie is. In Nederland ondersteunt de overheid het plaatsen van TPMS en ATIS. In uw antwoord op mijn vorige vraag zei u dat Vlaanderen niet het geschikte niveau is om TPMS-systemen te stimuleren of te verplichten. Dat roept nieuwe vragen op. Zult u dan maar op Europees niveau pleiten voor de stimulering of verplichting van TPMS en ATIS, en zo ja, op welke manier? Deze en andere maatregelen om ongevallen te vermijden, files te beperken en op een goede doorstroming in te zetten, moeten in een werkgroep worden aangepakt. Dat opperde ik vorige keer ook. Ik suggereerde toen dat toe te vertrouwen aan de taskforce Doorstroming, maar u antwoordde dat u deze taskforce daar niet geschikt voor vindt. Graag had ik dan ook van u geweten via welke werkgroep u dit wel wilt opvolgen.
Minister, in hoeverre hebt u het Nederlands proefproject voor het meten van bandenspanning op afstand kunnen bekijken? Bent u ondertussen wel van plan om een proefproject in Vlaanderen te starten? Zo ja, hoe ziet dat er dan precies uit, en wat is de timing? Zo niet, waarom niet? Hoe volgt u andere innovaties op het vlak van de meting van bandenspanning op? Zult u op Europees niveau pleiten voor het stimuleren of verplichten van TPMS- en ATIS-systemen? Zo ja, op welke manier? Zo niet, waarom niet? Zullen de maatregelen om ongevallen te vermijden, files te beperken, de CO2-uitstoot te verminderen en een goede doorstroming te realiseren, in een werkgroep worden besproken? Zo ja, in welke werkgroep? Hoe vat u dan de timing op? Zo niet, waarom niet? In hoeverre kan Vlaanderen een subsidieregeling uitwerken die zoals in Nederland tot een aanzienlijke vermindering van files en de daarbij horende economische schade zal leiden?
Minister Weyts heeft het woord.
Voorzitter, collega's, de normering inzake bandenspanning is een federale aangelegenheid. Ik zei het eerder al: ik heb geen plannen om daarover een proefproject op te starten. De ontwikkelingen worden wel opgevolgd. We stellen vast dat de nieuwe evoluties nu al worden opgepikt door de marktspelers. Wel is het zo dat het team homologatie en technische keuring van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken de werkgroepen van de Europese Commissie waar alle nieuwe geavanceerde veiligheidsvoorzieningen voor voertuigen worden besproken, opvolgt. Het stimuleren of verplichten van deze systemen is echter, wat betreft de wetgeving, nog steeds een federale bevoegdheid. Uiteraard volgen wij de evoluties wel van nabij op in die werkgroepen.
Technologische maatregelen die tot doel hebben om de verkeersveiligheid te promoten, komen aan bod in de Werkkamer Infrastructuur & Voertuigtechnologie van het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid. Flankerend aan het coherent logistiek beleid werken we ook een kader uit met het oog op de cofinanciering van ecologische en verkeersveiligheidsbevorderende maatregelen. Ook nieuwe technologieën inzake bandenspanning kunnen daarin passen. Ze worden meegenomen in de huidige voorstellen. Ze worden ook meegenomen als flankerende maatregel bij de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens.
De heer de Kort heeft het woord.
Minister, ik dank u voor het antwoord. Ik denk dat het goed is dat op Europees niveau een aanpak wordt ontwikkeld en dat de juiste werkgroepen dat mee opvolgen. Ik vind het ook erg positief dat wordt bekeken waar en hoe ondersteuning kan worden aangeboden om de technologie te implementeren. Mogelijkerwijze kan dat ook gebeuren als flankerende maatregel bij de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens, wat toch een belangrijk signaal voor de transportsector kan zijn. Deze technologie is echter van belang voor elke gebruiker van snelwegen, want we merken toch allemaal dat slechte bandenspanning dikwijls voor problemen en dus voor kijkfiles op de snelwegen zorgen. Als we zo de verkeersveiligheid kunnen vooruithelpen, leveren we belangrijk werk.
De vraag om uitleg is afgehandeld.