Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
De heer Vandenbroucke heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega’s, sinds 2004 bestaat er een interessante formule voor abonnementhouders van De Lijn: ze kunnen gedurende één jaar genieten van een gratis cambio-abonnement. Uiteraard niet voor elke kilometer die ze rijden, het gaat om de vaste kost van het abonnement. Ik vind dat een goede formule die, minister, past in uw visie over de combimobiliteit. De combinatie van het gebruik van openbaar vervoer en autodelen – zeker voor wie in een stedelijke omgeving woont waar je van beide een deftig aanbod hebt – is een zeer goede combinatie, die het bezit van een auto nagenoeg overbodig kan maken. Ik denk dat De Lijn onder haar tienduizenden abonnees wel heel wat potentiële klanten heeft om via dat combitarief met het cambio-abonnement heel wat mensen over de streep te trekken.
Ik was al een beetje verbaasd toen ik van het bestaan van dat combitarief hoorde. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet kende, hoewel ik De Lijn toch al een tijdje volg. Dit werd bevestigd door uw antwoord op een schriftelijke vraag waarin ik peilde naar hoeveel mensen daar gebruik van maken. Blijkbaar zijn er op dit moment 198 gebruikers van dat combitarief.
Hoeveel dat er in het verleden waren en hoe dat getal is geëvolueerd, weet men bij De Lijn niet. Hoeveel van de mensen die na een jaar te hebben geproefd van een gratis cambio-abonnement overstappen naar een betalend cambio-abonnement, weet De Lijn ook niet. Voor mij zijn dat toch tekenen aan de wand dat die interessante formule wel bestaat, maar dat De Lijn er absoluut niet mee bezig is om die een beetje in de markt te zetten. Trouwens, collega’s, ik daag u uit om in een tijdsbestek van pakweg vijf minuten op de website van De Lijn de voorwaarden van dat combitarief te vinden. Dat is nagenoeg onmogelijk. Via Google lukt het wel. Je vindt het onder www.delijn.be/nl/overdelijn/organisatie/partners.
Minister, die formule is op zich een goede zaak. Heel wat vrienden, kennissen en Facebookvrienden hebben mij, na het lezen van het artikel in Metro daarover, laten weten dat ze niet op de hoogte waren en daar graag gebruik van zouden maken. Het is zelfs zo dat je, als je al een abonnement hebt bij De Lijn en ook al lid bent van cambio, toch nog gebruik kunt maken van één jaar gratis abonnement. Zo interessant is die formule. Minister, het lijkt mij daarom nuttig en noodzakelijk en ook conform uw visie op combimobiliteit dat De Lijn haar tienduizenden abonnees daarover systematisch zou informeren.
Minister, waarom worden abonnees van De Lijn niet systematisch geïnformeerd over dat combitarief? Bent u bereid om daarvan voortaan werk te maken?
Welke initiatieven zult u verder nemen om die combinatie van openbaar vervoer en autodelen meer in de kijker te zetten? Zijn er eventueel plannen om andere formules te ontwikkelen dan het vermelde combitarief?
Mevrouw Brouwers had het daarnet over geïntegreerde tarieven. Uw voorgangster, minister Crevits, heeft enkele jaren geleden al aangekondigd dat het mogelijk zou worden om via de MOBIB-kaart niet alleen gebruik te maken van het openbaar vervoer van verschillende aanbieders in dit land, maar ook bijvoorbeeld van cambiovoertuigen. Binnen welke termijn mogen we verwachten dat het gebruik van de MOBIB-kaart voor cambiovoertuigen mogelijk zal zijn? Dat zou de combinatie openbaar vervoer en autodelen nog meer kunnen versterken.
Minister Weyts heeft het woord.
Er wordt wel degelijk promotie rond gevoerd. Alle abonnees van De Lijn uit de cambiosteden, de specifieke steden waar er een cambio-aanbod bestaat, werden wel degelijk systematisch geïnformeerd via een schriftelijke mailing en via reclame in stadsbussen en -trams over het cambio-autodelen. De eerstvolgende jaren wordt dat in die steden telkens herhaald. Na enkele jaren wordt het vervangen door een vergelijkbare brief die wordt bijgevoegd bij het verlengingsformulier van een bestaande abonnee uit een cambiostad.
Meermaals per jaar verschijnt het combitarief op de socialmediakanalen van De Lijn en paginagroot in een advertentie in Metro. Ook cambio sensibiliseert hiervoor via zijn socialmediakanalen, website enzovoort. Omdat alles altijd beter kan, start De Lijn, naast de bovengenoemde initiatieven, naast de reeds bestaande interne campagnes waarbij autodelen wordt gepromoot en naast de inspanningen die andere mobiliteits- en mobiliteitsmiddenveldorganisaties ter zake doen, een intern onderzoek en een dialoog met cambio om dat combinatievoordeel beter in de markt te kunnen zetten en daarover beter te kunnen communiceren.
Binnen Belgian Mobility Card (BMC), de overkoepelende samenwerking tussen MIVB, NMBS, TEC en De Lijn werd afgesproken om vanaf dit jaar de zogenaamde ‘card reader’-licenties ter beschikking te stellen van andere vervoersmogelijkheden. Op basis van deze ‘card reader’-licenties is de MOBIB Partner Agreement (MPA) tot stand gekomen. Dit is een sjabloon voor akkoorden die door de openbaarvervoermaatschappijen met mobiliteitspartners kunnen worden afgesloten. De MPA is een onderdeel van de MOBIB Master Agreement (MMA). Die MMA is de overeenkomst tussen de vier vernoemde openbaarvervoeroperatoren en BMC, waarin het gebruik van de intellectuele eigendomsrechten van het MOBIB-schema geformaliseerd wordt.
De Belgische openbaarvervoeroperatoren kunnen akkoorden sluiten met mobiliteitspartners zodra die MMA bekrachtigd is en de overdracht van de intellectuele eigendomsrechten op het MOBIB-schema tussen MIVB en BMC gefinaliseerd is. Die finalisering staat nog op de agenda en is gepland voor dit voorjaar. Intussen bereidt De Lijn het proces voor om, zodra die juridische aspecten zijn afgerond, met geïnteresseerde mobiliteitspartners, zoals cambio Vlaanderen, afspraken te maken om samenwerkingen via de MOBIB-kaart op te starten. Ik ga ervan uit dat we in het tweede kwartaal van dit jaar kunnen beginnen met de concretisering van een en ander.
De heer Vandenbroucke heeft het woord.
Minister, ik wil graag geloven dat De Lijn initiatieven neemt om dat combitarief in te kijker te zetten. U hebt dat ook geantwoord op mijn schriftelijke vraag. Maar, geef toe: 198 gebruikers is belachelijk weinig als je kijkt naar het potentieel. Aan de reacties die ik daarover kreeg, merk ik dat heel veel mensen, ook in mijn stad Gent, waaronder ikzelf, nog nooit hadden gehoord van dat combitarief.
Nu, alles kan inderdaad beter. Ik ben blij dat men dat ook heeft ingezien bij De Lijn en bij cambio. Ik vind het goed dat zij zullen samen zitten om te bekijken hoe ze hun klanten daarover beter kunnen informeren.
Ik zou de suggestie willen doen dat op de website van De Lijn, waar je de verschillende gewone abonnementsformules aanklikt, daar standaard bij zou staan dat dat combitarief mogelijk is. Ik denk ook dat het een goed idee is om in de brief aan iedereen die een abonnement koopt of zijn abonnement verlengt, en die in een stad woont waar cambiowagens beschikbaar zijn, mensen daar consequent over te informeren. Dat gebeurt tot op vandaag niet.
Wat het gebruik van de MOBIB-kaart betreft, is er blijkbaar vooruitgang geboekt. Ik hoop dat we zo snel mogelijk de introductie mogen meemaken van de MOBIB-kaart waarmee we vlot kunnen switchen tussen trein, tram, bus en autodelen. Het kan alleen maar de combinatie van openbaar vervoer en autodelen versterken.
Mevrouw De Ridder heeft het woord.
Collega Vandenbroucke, men zou verwachten dat in uw omgeving mensen beter op de hoogte zouden zijn van zulke initiatieven dan in die van mij. Nu, het heeft collega Van Miert exact zes seconden gekost om het te vinden. Als je in de zoekmodule op de website van De Lijn ‘cambio’ of ‘autodelen’ ingeeft, komt onmiddellijk alle informatie naar boven. De info kan beter ontsloten worden, en het is goed dat de minister daar initiatieven toe zal nemen, maar we moeten het ook niet dramatiseren. Het is niet dat die informatie verstopt wordt op de website of niet naar buiten wordt gebracht. Er wordt wel degelijk op een heel toegankelijke manier correcte informatie verschaft, die met één klik verkregen kan worden. U mag het zelf ook eens testen.
Ik verwijs gewoon naar het aantal gebruikers. Dat is ongelooflijk laag, dus het kan beter.
Maar de info is er wel en kan ontsloten worden.
Het is een heel interessante oefening om dat te gaan combineren met de MOBIB Master Agreement, waar eindelijk werk van zal worden gemaakt. Ik denk dat men dat ook meer binnen de flexibele vervoersnoden moet zien. In die zin kan het een aanvullende oefening zijn rond de basisbereikbaarheid. Het gaat dan om de laatste kilometers, die misschien niet regulier genoeg zijn om mee te nemen in het openbaar vervoer dat we kennen, van De Lijn en dergelijke. Misschien kan met deelauto’s een deel van die vervoersvraag opgevangen worden. Dat is een suggestie aan de minister, om zeker ook dat bredere plaatje niet te vergeten.
De vraag om uitleg is afgehandeld.