Verslag vergadering Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening, Energie en Dierenwelzijn
Verslag
Mevrouw Taeldeman heeft het woord.
Minister, collega’s, mijn vraag gaat over de deur-aan-deurverkoop door energieleveranciers. Onlangs waarschuwde de Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) opnieuw voor bepaalde methodieken van deur-aan-deurverkopers. De verkopers zouden zich voordoen als VREG-medewerkers en doen alsof ze een eerlijke prijsvergelijking op maat willen opmaken. Dit terwijl ze in werkelijkheid proberen om de potentiële klant een contract bij een andere elektriciteitsleverancier aan te smeren.
Ongeveer een jaar geleden kwam dezelfde problematiek hier aan bod in de commissie Energie. Minister, in uw antwoord op een schriftelijke vraag die ik hierover stelde, deelde u mee dat over deze materie een brief zou zijn geschreven aan vicepremier Kris Peeters, die ook bevoegd is voor consumentenzaken, maar dat u op dat moment nog niet over een antwoord beschikte. Daarnaast verwees u ook naar een advies van de VREG in het kader van de implementatie van de laatste versie van het consumentenakkoord. Hierin staat vermeld dat de VREG van mening is dat als de verkoopagenten van een leverancier bij deur-aan-deurverkoop een vergelijking uitvoeren, die moet gedaan worden op basis van de prijsvergelijker van de bevoegde regionale regulator.
Ook in de commissie Bedrijfsleven van de Kamer werden vragen gesteld over deze problematiek. Minister Peeters heeft daarop geantwoord dat een totaalverbod op deur-aan-deurverkopen op basis van Europese regelgeving blijkbaar wettelijk niet mogelijk is.
Minister, wat kunnen de VREG en het Vlaams Energieagentschap (VEA) ondernemen om dergelijke praktijken een halt toe te roepen? Het is soms echt wel schrijnend, als je sommige verhalen moet aanhoren, hoe die mensen binnenkomen om contracten aan te smeren.
Minister, in uw antwoord van een jaar geleden had u het over een noodzakelijke afstemming met het federale niveau om gecoördineerd te kunnen optreden tegen het probleem. Hebt u hierover contact gehad met vicepremier Kris Peeters?
Op welke manier en op welke termijn zult u eventueel zelf initiatieven nemen om deze problematiek aan te pakken of om de burgers hieromtrent te sensibiliseren?
Minister Turtelboom heeft het woord.
De VREG waarschuwde op 26 januari 2016 inderdaad voor deur-aan-deurverkopers die zich – zo blijkt toch op basis van de vragen en klachten die bij de VREG binnenliepen – voordoen als VREG-medewerkers en doen alsof ze een objectieve prijsvergelijking op maat willen maken. De algemene problematiek van de deur-aan-deurverkoop is echter een federale materie, die past in het kader van de wet op de marktpraktijken. Ik ben dan ook verheugd dat de VREG positief geantwoord heeft op de vraag van de federale minister van Economie en Consumentenzaken om deel te nemen aan het overleg over de actualisering van het akkoord ter bescherming van de energieconsument, dat dit jaar gepland is.
Naar aanleiding van de meldingen die de VREG ontving, heeft de regulator de energieleveranciers, waarover voldoende aanwijzingen voorhanden waren dat er door hun onderaannemers die deur-aan-deurverkoop uitvoeren, systematisch misleidende informatie gegeven werd, aangeschreven met de boodschap dat dit onaanvaardbaar is en onmiddellijk moest stoppen. De energieleveranciers in kwestie hebben dit bevestigd en stelden de nodige acties ondernomen te hebben om deze praktijken direct bij te sturen. Ook hebben ze aan de VREG de coördinaten van een contactpersoon bezorgd waarmee men – mochten nieuwe problemen zich voordoen – onmiddellijk contact kan opnemen.
Er heeft nog geen overleg plaatsgevonden. Op mijn schrijven van 5 februari 2015 werd op 12 maart 2015 geantwoord met de melding dat de bevoegde minister de Economische Inspectie de opdracht heeft gegeven om streng toe te zien op de naleving van de verbintenissen uit de gedragscodes en dat er geen tolerantie meer zal zijn. Hij besluit dat hiermee de laakbare praktijken een halt zullen worden toegeroepen.
Het sensibiliseren van de energieklanten in Vlaanderen zie ik vooral als de rol van het VEA, als het gaat over energie-efficiëntie en ondersteuning van bepaalde investeringen, en van de VREG, wat betreft het toezicht op en het inzicht in de werking van de elektriciteits- en aardgasmarkt. Indien er regelgevend opgetreden moet worden, zal ik het VEA en/of de VREG betrekken, voor zover dit relevant is.
Mevrouw Taeldeman heeft het woord.
Minister, dank u voor deze stand van zaken. Ik weet dat het een federale materie is, maar ik ben blij te vernemen dat de VREG alvast de opdracht heeft gekregen om deel te nemen aan een actualisering van het consumentenakkoord en dat de vicepremier de sterke boodschap heeft gegeven aan de Economische Inspectie, dat dit niet langer meer zal worden getolereerd. Ik hoop dat we voor eens en voor altijd gespaard kunnen blijven van deze praktijken, die jammer genoeg de voorbije periode opnieuw zijn gebeurd.
Minister, ik hoop dat alle inspanningen die u hebt opgesomd, ertoe zullen bijdragen dat dit stopt.
De heer Danen heeft het woord.
Ik stel vast dat als het over energie gaat, er heel wat dingen gebeuren die niet helemaal door de beugel kunnen, zo ook in de praktijk van de deur-aan-deurverkoop. Ik had recent contact met mensen die energie moesten verkopen en daarmee waren gestopt omdat ze de methodes die ze moesten hanteren, moreel niet meer aankonden. De deur-aan-deurverkoop is er zo een van. Ik begrijp dat het moeilijk is om dit te verbieden, maar ik zou het wel aan heel strenge voorwaarden onderwerpen.
De meeste leveranciers hebben drie categorieën van tarieven. Ze hebben het duurste tarief waarvan ze hopen dat mensen er zo lang en zo veel mogelijk in terechtkomen, een middentarief waar de deur-aan-deurverkopers meestal gebruik van maken, en het goedkoopste tarief waar bijna niemand aankan. Daar zit bijna niemand in en het is vaak verborgen. Daar spreekt een deur-aan-deurverkoper of een televerkoper nooit over. Misschien is het een suggestie om aan te geven dat een deur-aan-deurverkoper sowieso het goedkoopste tarief van de leverancier moet aanbieden. Op die manier krijg je een aantal uitwassen weg, want mensen kunnen heel moeilijk de energie- en voorschotfacturen interpreteren. Misschien kan je door een en ander sterker te reguleren hier toch een hele goede kant aan geven.
De heer Schiltz heeft het woord.
Mevrouw Taeldeman maakte al melding van het consumentenakkoord, een heel nuttig instrument om de sector zelf te betrekken bij de goede praktijken in de markt. Het is natuurlijk ook wel interessant te kijken welke leveranciers worden aangeboden door de deur-aan-deurverkopers. Niet alle grote spelers nemen deel aan deze praktijk. Het zijn eerder kleinere leveranciers die gebruikmaken van dergelijke marktpraktijken.
Minister, het zou nuttig zijn om met minister Peeters die de lead neemt in dit dossier, te kijken of binnen het consumentenakkoord de leveranciers zelf benaderd kunnen worden over hun verkooptechnieken.
Minister Turtelboom heeft het woord.
De suggestie van de heer Danen heb ik zelf enkele weken geleden in de plenaire zitting gedaan omdat we merken dat sommige leveranciers een percentage slapende klanten hebben, die niet altijd het goedkoopste tarief krijgen. Na ongeveer twaalf jaar liberalisering merken we dat heel veel mensen veranderen van energieleverancier, maar we bereiken een bepaalde massa nog niet. Daar zit nog heel wat budgettaire winst in.
Ik hoor van mensen die 4 of 5 jaar geleden veranderd zijn van leverancier gemakkelijk 100 tot 150 euro minder kunnen betalen als ze nu opnieuw veranderen. Wat moet dat dan niet zijn voor mensen die nog nooit in hun leven zijn veranderd van leverancier? Dat kan gemakkelijk winsten opleveren van 150 of 200 euro voor klein verbruik.
Morgen heb ik een overleg met de federatie. Ik zal met hen bespreken op welke manier we die klanten kunnen bereiken, want die zijn het belangrijkste om te activeren.
Het is belangrijk dat minister Peeters dit najaar werkt aan een nieuw consumentenakkoord. De suggesties die hier aan bod komen, zal ik zeker doorgeven omdat er wel wat regels strakker kunnen en mogen worden gemaakt en om zo het goedkoopste tarief aan te bieden aan iedereen.
Mevrouw Taeldeman heeft het woord.
Wordt er in het najaar ook gewerkt aan een grootschalige campagne om prijzen te vergelijken zoals ongeveer vier jaar geleden is gebeurd? Dat werd gestuurd vanuit de FOD Economie. Men kon toen bij vele lokale besturen terecht om de V-test (vergelijking prijzen) te laten uitvoeren. Misschien zou het goed zijn om dat opnieuw te doen na het nieuwe consumentenakkoord.
De vraag om uitleg is afgehandeld.