Verslag vergadering Commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Innovatie en Wetenschapsbeleid
Vraag om uitleg over de gedelegeerd bestuurder van Technopolis
Verslag
De heer Van Malderen heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega’s, het mandaat van de gedelegeerd bestuurder van Technopolis is in wederzijds overleg beëindigd. De raad van bestuur van Technopolis liet dat weten. We trappen een open deur in wanneer we zeggen dat dit een voorlopig eindpunt is van een proces dat al langer bezig was: de gedelegeerd bestuurder lag al langer onder vuur van medewerkers. Dat werd hier in het parlement al meerdere keren aangekaart. De instelling verscheen ook diverse keren in de kolommen van de kranten en niet altijd op de meest positieve manier – om een understatement te gebruiken.
U hebt al een aantal stappen gezet. U hebt de financiering tijdelijk on hold gezet in afwachting van een actieplan en een doorgedreven audit. We konden ook vernemen dat de procedure voor het aanstellen van een nieuwe directeur zou worden opgestart.
Minister, kunt u toelichting geven bij de modaliteiten van het beëindigen van de samenwerking tussen de gedelegeerd bestuurder enerzijds en Technopolis anderzijds? Kunt u toelichting geven bij de procedure voor de aanstelling van een nieuwe directeur-generaal van Technopolis? Wat is daarbij de timing? Hoe wordt de continuïteit gegarandeerd?
En dan is er de vraag die moet aantonen dat we de steven naar de toekomst moeten wenden en ervoor moeten zorgen dat we deze heikele periode achter ons laten. Hoe gaan we verder? Wat is de strategie? Overweegt u om andere operationele wijzigingen in de missie of de beleidsvoering van Technopolis in te voeren of te laten invoeren?
De heer Gryffroy heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega’s, we hebben inderdaad in de pers kunnen lezen dat de gedelegeerd bestuurder in onderling overleg zijn ontslag heeft gekregen of genomen. Ook lazen we dat een vacature zou worden opgemaakt voor een nieuwe algemeen directeur.
Het klopt dat dit bericht er kwam na een periode met heel wat turbulenties binnen dit toch wel heel mooie bedrijf. Mensen gaan graag naar Technopolis, dat heb ik al eerder gezegd. Zelfs mijn kids, die ondertussen 21 en 19 zijn, spreken er nog altijd over dat ze met de school naar Technopolis zijn geweest. Ze vonden dat een fantastische ervaring. We merken dit ook aan het halen van de ‘key performance indicators’ (KPI’s), want die worden zelfs altijd overtroffen. Technopolis heeft ook een heel goede internationale reputatie.
Anderzijds waren er de anonieme open brieven van personeelsleden en de kritische audits. Op basis daarvan hebt u een tijdelijke stopzetting van de subsidies gedaan en tweemaal een grote personeelsbevraging georganiseerd, dat was nuttig. Er werd een actieplan geformuleerd om stap per stap onder leiding van een vernieuwde raad van bestuur te remediëren aan de problemen. De gedelegeerd bestuurder werd voor één jaar aangesteld en een nieuwe beslissing werd gepland in mei.
Collega’s, toch heeft de raad van bestuur enkele maanden geleden al beslist om een directeur ad interim aan te stellen. Deze raad van bestuur heeft uiteraard nog heel veel werk. Dat betekent natuurlijk ook dat de raad van bestuur dat werk moet kunnen doen. We moeten ervoor zorgen dat de taak van de raad van bestuur en die van de minister en de regering duidelijk in de lijn van ‘corporate governance’ liggen. De minister kan niet in de plaats treden van een raad van bestuur. Ik veronderstel dat die raad zelf de procedures zal opstellen om een nieuwe gedelegeerd bestuurder te zoeken – ik zie de minister het hoofd al schudden, ik ben waarschijnlijk verkeerd.
Minister, hoe zal dit verder verlopen? De malaise binnen de organisatie is in elk geval deels terug te voeren op een gebrekkige transparantie, zowel intern als intern. Het lijkt erop dat hier nu een kentering is. Wat kunt u doen om die tendens verder te versterken?
De organisatie moet nu duidelijk vooruitblikken. Ik herhaal dat de externe reputatie goed is, maar om die te blijven waarmaken, moet ook intern alles goed werken. De keuze van een nieuw leiderschap veronderstelt ook een klare kijk op de strategische objectieven. Hebt u er al zicht op in welke mate die al aanwezig is of dat daaraan gewerkt wordt?
Minister Muyters heeft het woord.
Voorzitter, collega’s, als ik het heb over Technopolis, dan verwijs ik steeds naar de tandem van Technopolis en Flanders Technology International (FTI). Ik spreek dus steeds over beide.
De beëindiging van de overeenkomst met de gedelegeerd bestuurder is, volgens wat ik heb vernomen, gebeurd op initiatief van de gedelegeerd bestuurder. Hij is zelf met het overleg hierover begonnen. Dat is uitgemond in een akkoord tussen de heer Jacquemyn en de raad van bestuur. De raad van bestuur heeft toen aan de heer Jacquemyn gevraagd of hij gedurende het eerstvolgende jaar als adviseur strategie zijn expertise en ervaring nog ter beschikking wil stellen op een aantal vlakken. Het betreft de strategische ontwikkeling en de conceptuele inhoud, het stakeholdersmanagement en het internationale aspect van Technopolis.
Verdere details van de concrete modaliteiten van het beëindigen van de overeenkomst zijn een zaak van de raad van bestuur. We kunnen die, zowel op basis van de principes van ‘good governance’ als uit respect voor de privacy van het individu, niet bekendmaken.
Wat de vervanging van de gedelegeerd bestuurder betreft, is het zo dat de Vlaamse Regering de bestuurders voordraagt aan de algemene vergadering. De algemene vergadering benoemt dan de leden van de raad van bestuur. De raad van bestuur duidt volgens de statuten dan onder haar leden de gedelegeerd bestuurder aan. Aangezien de gedelegeerd bestuurder natuurlijk over een aantal vaardigheden moet beschikken, moeten wij ervoor zorgen dat de persoon die we voordragen over die vaardigheden beschikt.
Ik zal vragen aan de raad van bestuur dat zij een profiel opmaken voor de nieuwe gedelegeerd bestuurder. Op basis daarvan kan er dan een selectieprocedure worden opgestart en kan de finaal geselecteerde kandidaat worden voordragen, die dan door de raad van bestuur kan worden aangesteld als de nieuwe gedelegeerd bestuurder. Er zijn nogal wat verschillen in Vlaanderen ter zake. Daarnet ging het nog over het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek (FWO). Daar gebeurt dat op een heel andere manier. Ik zeg u wat de statuten in dit geval bepalen. Als we alles doen volgens de wetgeving en de statuten, dan is het deze manier van werken. Bij de VRT is dat dan weer heel anders.
Ik kom tot de impact op de continuïteit van de organisatie. Mijnheer Gryffroy, u hebt het daarnet al aangegeven: er is inderdaad met ingang van 1 december 2015 al iemand aangeduid als algemeen directeur, met name Ingrid Letellier, die voorheen de functie van directeur Finance & Operations bij Technopolis had. Ze is nu ook aangesteld als directeur ad interim. Mevrouw Letellier is erg vertrouwd met de organisatie en geniet duidelijk het vertrouwen van de raad van bestuur. Zij zal de dagelijkse leiding van Technopolis op zich nemen tot er een vervanger is gevonden. Ook gezien de tijdelijke ondersteunende opdracht die de heer Jacquemyn nog heeft, lijkt de continuïteit me zo wel gewaarborgd.
Dan komen we bij de toekomst van Technopolis, waarover er ook heel wat vragen zijn gesteld. Zoals u weet, heb ik naar aanleiding van de problemen bij Technopolis aan de raad van bestuur gevraagd om een actieplan op te stellen dat de uitdagingen van de organisatie aanpakt. Voor mij is het aan de instelling en haar raad van bestuur om dat actieplan, dat ze zelf hebben voorgesteld, nu uit te voeren. Naast acties ter verbetering van de werkomstandigheden, de veiligheid en de personeelstevredenheid, bevat het actieplan acties om de transparantie te vergroten.
Mijnheer Gryffroy, u vroeg daar specifiek naar. Ik denk aan de implementatie van de interne-auditfunctie, maar ook aan het vierogenprincipe voor aankopen, de implementatie van een ethisch charter, de invoering van tijdsregistratie en de verscherping van de boekhoudkundige procedures. Dat zijn allemaal elementen die bijdragen tot transparantie. Ook het aanstellen van een aantal onafhankelijke bestuurders verhoogt volgens mij de transparantie die werd gevraagd.
De diverse onderdelen van dit actieplan worden opgevolgd door een interne audit. Technopolis is geen grote organisatie, dus heeft het die interne audit toevertrouwd aan KPMG. Ik denk dat de audit op een degelijke manier zal gebeuren. We hebben dat actieplan goedgekeurd, maar zoals u weet, hebben we er toen aan toegevoegd dat er opnieuw een externe evaluatie zou volgen door dezelfde instantie die ook de eerste deed, met name PwC. Zij zijn daar nu mee bezig. Het evaluatierapport van PwC zou eind april 2016 moeten worden opgeleverd. Normaliter gaan we immers in mei de evolutie met betrekking tot dat actieplan bekijken. Natuurlijk komt dat vandaag enigszins in een ander licht te staan door het vertrek van de heer Jacquemyn.
Op basis van dat evaluatierapport kunnen we dan in overleg met de raad van bestuur verdere afspraken maken en acties plannen, indien dat nog nodig zou zijn. We zullen dat op dat moment samen met de raad van bestuur bekijken.
Midden vorig jaar werd een nieuwe raad van bestuur samengesteld. Die heeft zich in de eerste plaats uiteraard beziggehouden met het opstellen van dat operationeel actieplan, en daarna ook met het uitvoeren ervan, met de duidelijke bedoeling om die acute problemen onder controle te krijgen. Ik verwacht dat de raad van bestuur zich de komende maanden ook zal kunnen concentreren op de meer strategische aspecten van Technopolis en haar doelstellingen.
Mijnheer Van Malderen, de missie van Technopolis lijkt me vandaag niet ter discussie te staan. Het is de verantwoordelijkheid van de raad van bestuur om, als dat nodig zou blijken, wijzigingen door te voeren op het vlak van operationele werking of beleidsvoering. Ik zie vandaag echter niet meteen een aanleiding om de missie in vraag te stellen.
De heer Gryffroy heeft het woord.
Minister, ik dank u voor het zeer uitgebreide antwoord. Ik moet inderdaad vaststellen dat het zoeken naar en het aanstellen van een gedelegeerd bestuurder kan verschillen naargelang de organisatie.
Hebt u via de raad van bestuur een idee gekregen van de sfeer onder het personeel? Zijn er minder spanningen door de interne evaluaties en audits, of door het vertrek van de gedelegeerd bestuurder? Of hebt u daar geen zicht op?
Ik heb daar niet echt een zicht op. Er was een personeelsbevraging gepland. Dat heeft wellicht mee aanleiding gegeven tot de vraag van de heer Jacquemyn naar een gesprek over de beëindiging van de overeenkomst. Dat is echter zelfs slechts een vermoeden.
De vragen om uitleg zijn afgehandeld.